Aihe: M.netin tori ja huijaukset
1 2 3 4 532 33 34 35 36347 348 349 350 351
Ssyba
16.05.2013 10:27:49 (muokattu 16.05.2013 10:31:18)
Jeszse: Joopa joo, mulle tarjottiin LTD:stä sunnuntaina 270e, hyväksyin sen ja pistin kuvia, sen jälkeen kolmen päivän hiljasuus ja ku vähä kyselin et mitäs nyt jäätiin pohtiin, ni tuli vastaus et "pitääkin hommata rahaa et en mä nyt teekkään kauppoja".

Elähän nyt puhu kahta eri tarinaa kahdessa eri ketjussa. Muualla väitit "ostajan" sanoneen onko kitara ostettavissa 270 euroon. Se on eri asia kun "OSTAN SEN"

Kannattais varmaan hiukan löysätä sitä vannetta pään ympärillä ja etsiä suosiolla seuraavaa ostajaa? Eihän noita oharin tekijöitä yms. voi nykyaikana mitenkään estää kun kaupankäynti on netissä ja kaikkien saavutettavissa. Itse en noista turhan kyselijöistä jaksa välittää, enkä varaa mitään laitetta kellekkään vaan ekana joka lyö rahat kouraa nii tuote lähtee matkaan ja sillä sipuli.

Tässä tää sun toinen kirjotukses eri ketjussa samasta aiheesta:

"Hehjuum, tässä ny on taas tämmönen tilanne. Sunnuntaina sain sähköpostilla kyselyä, että vaihtuisko toi mun ltd toiseen kitaraan pienen välirahan kans, ja jos ei ni onko se mahdollisesti ostettavissa 270 eurolla. Vastasin että se vaihdokki ei kyl nappaa, mut toi summa kelpaa kyllä, varsinkin ku pienellä stalkkauksella selvitin että kysyjä on kotoisin tampereelta, joten käteiskaupat kasvotusten voisi olla hyvin mahdollinen. Kysyin sit vielä et milloin ja miten mies haluais tehä kaupat.

Sen jälkeen pyydettiin kuvia, ja sanoin et juu, tottakai, nappailen seuraavana päivänä paremmassa valossa. Otin hyvät kuvat seuraavana päivänä (maanantaina) ja lähetin ne "ostajalle". Sen jälkeen ei oo kuulunu mitään. Tossa tuntipari sitten pistin sähköpostia, että mitäs siellä nyt jäätiin miettimään.

Oonko mä nyt käsittäny jotain ihan vitun väärin, vai onko joku muukin sitä mieltä että tässähän on jo periaatteessa sovittu kaupat..?"

Eli siitä voit ihan muistisi virkistykseksi katsoa miten paljon vääristelet tuotakin asiaa.

Täytyy itsekin muistaa seuraavaksi kun menee esim giganttiin tinkimään että oisko ostettavissa vaikka tietty pesukone 250e nii KAUPAT TEHTY ET VOI ENÄÄ PERUA :D
Karhu III, elämän nektariini...
Jeszse
16.05.2013 11:22:03
Ssyba: Elähän nyt puhu kahta eri tarinaa kahdessa eri ketjussa. Muualla väitit "ostajan" sanoneen onko kitara ostettavissa 270 euroon. Se on eri asia kun "OSTAN SEN"........

Heh, ootko tän renkaanpotkijan isä tai muu rahoittaja, ku pitää ulista näin raskaalla kädellä takas?

Vaikka oonki kirjottanu erilailla pariin ketjuun ni kyl se pointti vissiin käy selväks. Mun mielestä sekä "olisko mahdollista ostaa 270 eurolla" että "tarjoon 270 euroa" voi tulkita tarjoukseks, ja en mä ainakaan ite mee tyrkytteleen suoria tarjouksia jos mulla ei oo sitä rahaa hollilla.

Mielenkiinnon saatan ilmaista, niinkuin itseasiassa jokin aika sitten tein, ja pyysin kuvia. Ilmotin kuitenkin rehellisesti olevani ns. renkaanpotkija vielä tässä vaiheessa, ainakin niin kauan ku toi LTD tuolla torilla roikkuu.
Vittu mitä paskaa pistetään sleijeriä. » The Jasser Arafats «
Spirocore
16.05.2013 11:44:36

Jeszse: Heh, ootko tän renkaanpotkijan isä tai muu rahoittaja, ku pitää ulista näin raskaalla kädellä takas?

Vaikka oonki kirjottanu erilailla pariin ketjuun ni kyl se pointti vissiin käy selväks. Mun mielestä sekä "olisko mahdollista ostaa 270 eurolla" että "tarjoon 270 euroa" voi tulkita tarjoukseks, ja en mä ainakaan ite mee tyrkytteleen suoria tarjouksia jos mulla ei oo sitä rahaa hollilla.

Mielenkiinnon saatan ilmaista, niinkuin itseasiassa jokin aika sitten tein, ja pyysin kuvia. Ilmotin kuitenkin rehellisesti olevani ns. renkaanpotkija vielä tässä vaiheessa, ainakin niin kauan ku toi LTD tuolla torilla roikkuu.

Kyllä mä nyt pistäisin jäitä hattuun tässä vaiheessa ennen mitään oikeustoimilakeja jne.

olisko mahdollista ostaa 270 eurolla ja tarjoon 270 euroa on munsta ihan riittävän erilaiset ilmaisutavat. Toiveikas myyjä saattaa tulkita ensimmäisen muotoilun toista vastaavana, mutta kysymys on vielä aika kaukana tarjouksesta. Jos vastaus kysymykseen on myöntävä, olisi tietysti asiallista vastata että "ok, mietin asiaa" tai "selvä, selvitänpä rahoitusmahdollisuuksiani" perinteisen renkaanpotkija-hiljaisuuden sijaan.

Laskisin kuitenkin nyt hieman tätä ulinan tasoa. Joku juniori ei vielä noudata (tai edes tiedä) kaikkia käytetyn tavaran myynnin kohteliaisuussääntöjä - se ei mielestäni sovi otsikon "huijaukset" alle.
You can pick your friends and you can pick your nose, but you can't pick your friend's nose.
komero
16.05.2013 11:49:36
Jeszse: Heh, ootko tän renkaanpotkijan isä tai muu rahoittaja, ku pitää ulista näin raskaalla kädellä takas?

Ottamatta kantaa tähän vääntöön muuten, mun mielestä jos joku kysyy "lähtiskö hintaan xxx euroa" ei tarkoita ollenkaan sitä, että "tarjoan xxx euroa". Ekan kysymyksen jälkeen voi "ostaja" sanoa, että "no minäpä harkitsen asiaa", tokan jälkeen "no minäpä haen rahat".
Jeszse
16.05.2013 11:50:07
Spirocore: Kyllä mä nyt pistäisin jäitä hattuun tässä vaiheessa ennen mitään oikeustoimilakeja jne..

Siis joo, jäitä on pipo täynnä ja asia käsitelty, muuthan täällä nyt nillittää siitä miten mä oon asiani ilmaissut.
Vittu mitä paskaa pistetään sleijeriä. » The Jasser Arafats «
Antti1
16.05.2013 11:52:00
Jeszse: Siis joo, jäitä on pipo täynnä ja asia käsitelty, muuthan täällä nyt nillittää siitä miten mä oon asiani ilmaissut.

Ilman vastakommentteja tämäkin olisi jo unohdettu, joten... ;)
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
jhlamm
16.05.2013 11:55:29
Itte olen kysynyt aina epäselvissä tilanteissa "Eli lyödäänkö kaupat lukkoon?" tai vastaavaa, vaikka voisikin tulkita jo ostaneeksi. Silloin on ainakin itsellä selkeä käsitys siitä. Kerran on tässä kohtaa kieltäydytty. Hieman hämilläni olin, mutta eipä kai sitten halua ollutkaan ostaa niin kovasti :D
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Ssyba
16.05.2013 12:11:16

En ole rahoittaja enkä tunne kyseistä ostajaa. Itsehän olen tässä nimenomaan sanonut että kyllähän noita tapauksia nettikaupassa riittää, pitää vaan sietää. Mitä ulinaan tulee, sinähän tässä nimenomaan turhasta uliset, laitat sanoja toisten suuhun ja vääristelet sinun ja tän melkein-ostajan välisiä keskusteluja. Sen lisäksi toisessa ketjussa vielä linkkasit kyseisen tyypin profiiliin. Minusta tuo on jo ulisemista sanan varsinaisessa merkityksessään, et kuitenkaan ole kärsinyt yhtään mitään rahallista tappiota. Lisäksi sen tyypin kuvauksesta nyt paistaa läpi että ilmeisesti se on aika nuori kaveri. Sen takiakin on annettava jotain anteeksi.

Mulla nyt vaan sattuu olemaan vapaa-aikaa, niin tartuin tähän sun epämääräiseen sössötykseen joka tuntuu ketjusta toiseen muuttavan muotoaan aina sun eduksi.
Karhu III, elämän nektariini...
vilpor79
16.05.2013 12:22:03
No siis mulla on tässä kahden viikon sisään käynyt 2 tällästä vastaavaa tapausta. Eli kysytty että kiinnostaako tälläinen ja tälläinen kauppa? Vastannut kumpaankin että joo ja koska vaihdellaan ja sen jälkeen ei kuulu mitään. Hiukan ärsyttäväähän tuo on mutta en mä tota myöskään minään huijauksena/kaupan syntymisenä pidä. Voihan se olla että tyyppi vain uteliaisuuttaan kyseli että kiinnostaako :D

Näissä kummassakin tapauksessa ei oikeestaan mitään väliä mulla sinänsä vaikkei kaupoille päästykään. Jos tilanne ois vaikka ollut se että olisi itse rahapulassa ja sitten tollasen "tarjouksen" perusteella ois jättänyt myymättä jollekin muulle ni ehkä siinä tapauksessa ottaisi enemmänkin kupoliin
Decadetroll
16.05.2013 12:26:58
Noniin, meikäläisen koijari-joka-ei-hae-pakettia-tarina sai nyt sitten päätöksensä. Hain just postista resonan takaisin. Paketti oli 100% ehjä, kitara samoten. Se pakettikortti oli tosiaan revennyt irti. Joten muistutan vielä kerran, että jäsen godin:lle ei kannata lähetellä mitään ennakolla. :)
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Laulava Kylätohtori
16.05.2013 12:47:22
Decadetroll: Noniin, meikäläisen koijari-joka-ei-hae-pakettia-tarina sai nyt sitten päätöksensä. Hain just postista resonan takaisin. Paketti oli 100% ehjä, kitara samoten. Se pakettikortti oli tosiaan revennyt irti. Joten muistutan vielä kerran, että jäsen godin:lle ei kannata lähetellä mitään ennakolla. :)

Täytyykin pitää mielessä, koska tuo nimimerkki on jotenkin jäänyt mieleen torilta. Olisikohan sillä ollut jotain mielenkiintoista myytävää joskus tai jotain. Paras pysyä kuitenkin erossa, jos hommat ovat tällä tasolla...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Decadetroll
16.05.2013 13:48:11
Laulava Kylätohtori: Täytyykin pitää mielessä, koska tuo nimimerkki on jotenkin jäänyt mieleen torilta. Olisikohan sillä ollut jotain mielenkiintoista myytävää joskus tai jotain. Paras pysyä kuitenkin erossa, jos hommat ovat tällä tasolla...

Juu. Ihan rehdiltä kaverilta silleen vaikutti, mutta sitten tulikin viestiä, että menen etelään lomailemaan, enkä aio pakettia hakea. Saat hakea itse postista ja selvitellä asian, koska sehän on varmana rikki kun 6 päivää viipyi matkallaan. Ja antoi vielä ymmärtää, että tämähän on minun vikani, kun siinä niin kauan kesti. :D

No, enpä tee herran kanssa enää mitään kauppoja ikinä. :)
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
aristoteles666
17.05.2013 07:10:17

jos se ostaja on alaikäinen, sillä ei ole oikeutta edes tehdä mitään kauppoja, vaikka kuinka haluttaisi ja vaikka olisi kuinka rahaa.

itse asiassa myyjän pitäisi tarkistaa ostaja ikä tai olla vanhempien suostumus, eikä siihen riitä että tyyppi sanoo "joo vanhemmat sano et osta vaan"
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
komero
17.05.2013 08:19:21
aristoteles666: jos se ostaja on alaikäinen, sillä ei ole oikeutta edes tehdä mitään kauppoja, vaikka kuinka haluttaisi ja vaikka olisi kuinka rahaa.

itse asiassa myyjän pitäisi tarkistaa ostaja ikä tai olla vanhempien suostumus, eikä siihen riitä että tyyppi sanoo "joo vanhemmat sano et osta vaan"

Vajaavaltaisilta puuttuu oikeustoimikelpoisuus. Niinpä vajaavaltaisen solmima sopimus ei ole pätevä. Vajaavaltaisia ovat lain mukaan alle 18-vuotiaat sekä henkilöt, jotka on julistettu vajaavaltaiseksi. Voi myös olla niin, että henkilön oikeustoimikelpoisuutta on rajoitettu julistamatta henkilöä vajaavaltaiseksi. Tällöin henkilö ei ole kelpoinen tekemään tiettyjä oikeustoimia. Näissä tapauksissa henkilölle on yleensä määrätty edunvalvoja, joka voi tehdä oikeustoimia hänen puolestaan. Vaikka henkilön oikeustoimikelpoisuutta olisikin rajoitettu, saa hän yleensä tehdä vähämerkityksellisiä oikeustoimia sekä määrätä omalla työllään ansaitsemasta varallisuudesta. (http://www.laki24.fi/sopi-sopimukse … attomyys-oikeustoimikelpoisuus.html)

Eikös se kuitenkin niin mene, että esimerkiksi kesätöillä ansaitut 500 euroa saa 15-vuotiaskin käyttää haluamallaan tavalla, vaikkapa ESP LTD CVK GHT 7 BLCK MTAL GHS ZZTOP -kitaraan?
Gabe
17.05.2013 08:27:31
aristoteles666: jos se ostaja on alaikäinen, sillä ei ole oikeutta edes tehdä mitään kauppoja, vaikka kuinka haluttaisi ja vaikka olisi kuinka rahaa.

Hmm.. ei tuo nyt ihan noinkaan mene. Lapsi tosiaan tarvitsee joihinkin ostoksiinsa luvan vanhemmaltaan.. ja vanhemmalla on oikeus purkaa luvaton kauppa. Tähän vaikuttaa kuitenkin lapsen ikä, tavaran hinta ja itse tuote. Lapsi voi tehdä itse tavallisia ja merkitykseltään vähäisiä kauppoja, eli viikkorahoilla rahoitettavat kohtuuhintaiset ostokset ovat sallittuja nuorillekin. Ja viisitoistavuotias voi käyttää omaisuuttaan jo paljon laajemminkin. Torilla ostajan iän tunnistaminen on tosiaan vaikeaa, jos kauppa summa ylittää 500e eikä kauppoja voida hoitaa kasvotusten niin itse olen lyönyt kaupat lukkoon puhelimitse.
JaaGeRMaisTeR
17.05.2013 08:57:58
Gabe: Hmm.. ei tuo nyt ihan noinkaan mene. Lapsi tosiaan tarvitsee joihinkin ostoksiinsa luvan vanhemmaltaan.. ja vanhemmalla on oikeus purkaa luvaton kauppa. Tähän vaikuttaa kuitenkin lapsen ikä, tavaran hinta ja itse tuote. Lapsi voi tehdä itse tavallisia ja merkitykseltään vähäisiä kauppoja, eli viikkorahoilla rahoitettavat kohtuuhintaiset ostokset ovat sallittuja nuorillekin. Ja viisitoistavuotias voi käyttää omaisuuttaan jo paljon laajemminkin. Torilla ostajan iän tunnistaminen on tosiaan vaikeaa, jos kauppa summa ylittää 500e eikä kauppoja voida hoitaa kasvotusten niin itse olen lyönyt kaupat lukkoon puhelimitse.

Itsehän tiedän yhden reilun 20 vuotiaan jolle pitäis rahankäyttö säätää silleen, että vanhemmat, vaimo tai joku fiksumpi voi purkaa kaupan jollei ole saanut lupaa :D Lähinnä silti tuo vaimo :D
V
Vladi
17.05.2013 09:22:01
aristoteles666: ei ilman vanhempien suostumusta.

Onko kyseessä oikeasti joku lakipykälä?

Itse olen ostanut 15-vuotiaana mm. mopon ja vaikka siinä periaatteessa oli kotoa "juu osta vaan"-tyyppinen suostumus, niin ihan omilla rahoillani sen ostin ja kotoa ei ollut ketään mukana kaupantekotilanteessa. En ymmärrä, miksei 15-vuotias voisi muka itse päättää kaupoistaa, jos samanikäiselle sallitaan esim. työsopparin allekirjoitus.
aristoteles666
17.05.2013 09:23:37

Vladi: Onko kyseessä oikeasti joku lakipykälä?

Itse olen ostanut 15-vuotiaana mm. mopon ja vaikka siinä periaatteessa oli kotoa "juu osta vaan"-tyyppinen suostumus, niin ihan omilla rahoillani sen ostin ja kotoa ei ollut ketään mukana kaupantekotilanteessa. En ymmärrä, miksei 15-vuotias voisi muka itse päättää kaupoistaa, jos samanikäiselle sallitaan esim. työsopparin allekirjoitus.

http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-F … lapsi-kuluttajana/lapsi-ostoksilla/
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Vladi
17.05.2013 09:26:11 (muokattu 17.05.2013 09:27:08)
aristoteles666: http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-F … lapsi-kuluttajana/lapsi-ostoksilla/

Eikös tämä periaatteessa kata esim. kitaraostoksen aivan hyvin?

"15 vuotta täyttänyt voi käyttää ansioitaan, kuten kesätyörahoja, merkittävämpiinkin ostoksiin, mutta ei saa ostaa velaksi"

E: kyllähän tuolla mainitaan myös, että myyjän vastuulla on vanhempien luvan selvittäminen... Sopivan sekava ohjeistus mielestäni.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)