Aihe: Suhr Pro Series
1 2 3 4 5 6 7 8
Decadetroll
13.05.2013 21:23:21 (muokattu 13.05.2013 21:33:16)
Jucciz: Tekstini voi lukea joko ajatuksen kanssa tai sitten ilman sitä, ts. sen voi joko lukea ja myös ymmärtää tai sitten ainoastaan lukea.

Pääpointti oli se, että en tiluvideoista yleensä välitä, mutta tuo kommentoimani video piti sisällään paljon enemmän yllätyksellistä ja omaperäistä soittoa kuin monen vähän tunnetummankin tiluttajan a)demovideot ja b)koko heidän levyttämänsä tuotanto. Bluesista tai Hendrixistä en puhunut halaistua sanaa - mielestäni niihin vertailu on tässä yhteydessä täysin älytöntä ja tarpeetonta. Sitä paitsi, ei Hendrix mulle ainakaan ole mittapuu, johon kaikkien tyylien kitaristeja pitäisi verrata. Hendrix oli todennäköisesti esim. aivan paska fuusiojazzkitaristi.

Ei toki, ei tuossa ole parhaimpien bluessoittajien fiilistä, mutta ei se takuulla ollut kyseisellä videolla esiintyvän soittajan tarkoituskaan. Soittona se oli silti yllättävän idearikasta verrattuna noihin perus YouTube-tilupätkiin, joita on tullut nähtyä kyllästymiseen asti. Jos tästä joku on oikeasti eri mieltä, kannattaa käydä korvahuuhtelussa - tai kuten sanoin, silloin kuulija "ei vaan tajuu".

Se, tykkääkö tuosta pätkästä tai ei, on sitten kokonaan toinen juttu, eikä mulla siihen puoleen olekaan mitään sanomista. "Tyhjänpäiväinen pilittely"-kommentointi tuon pätkän kohdalla kuitenkin kertoo paljon enemmän vastaanottajasta kuin tuon pätkän soittajasta. On viisautta tunnistaa (ja tunnustaa!) hyvä soitto, vaikka ei juuri kyseisestä tyylistä itse välittäisikään. On myös viisautta pysytellä hiljaa silloin, kun ainut, mihin kykenee, on sellaisen soiton mollaaminen, joka menee viisi metriä oman hilseen yli.

On se kumma, kun siitäkin nousee polemiikki, jos joskus päätänkin tykätä jonkun soittajan soitosta ja sanon sen vielä ääneen. Lienee turvallisempaa pysytellä jatkossa dissailulinjalla. :D

Vaan, kun kyse ei ollutkaan siitä, etteikö soittaja olisi mielestäni taitava, vaan siitä, että kyseinen demonstraatio oli mielestäni kovin mielenkiinnoton ja turhanpäiväinen pilittelytuokio. Kannattaa opetella se lukeminen sielläkin suunnassa. Jos en sattumoisin jostain pätkästä pidä, niin siinä tilanteessa on lienee turha tulla huutelemaan mitään tajuamisesta, kun et kuitenkaan tiedä, kuinka paljon teorian ja käytännön kannalta sinua pätevämpää sukankuluttajaa täällä liikkuu. Sullakin on ihan hyviä kirjoituksia, mutta ne ikävä kyllä hukkuvat kaiken tuon "olen parempi, olenhan opiskellut elämäni aikana jotain musiikkiin liittyvää, joten olen aina oikeassa. Ja äidinkieltäkin osaan, ihan totta. Katsokaa isoja kiveksiäni, kun päden internetissä"-besserwisseröintiin. Ihan oikeasti.

Ja se ei muuten ole viisautta, että automaagisesti tykkää jostain liruttelusta videolla, kun siinä sattuu olemaan joku hieno fraseeraus.

Eikä muuten tietääkseni kukaan ole soittajaa tai soittoa mollannut, jotkut vaan sattuu tykkäämään jostain muusta kuin sinä. Ihmeellistä egonpönkitystä alkaa heti kitisemään ja nostamaan itseään jalustalle, sekä samalla vähättelemään muide ihmisten musiikillisia ominaisuuksia, kun joku on eri mieltä kanssasi. Sen sijaan sinä saat kyllä laukoa ihan mitä paskaa mihin ketjuun vaan, olethan AIKUINEN, jolla on AIKUISTEN soittimet.

Silläkin uhalla, että toistan itseäni, niin sanon, että eipä tuonut juuri minkäänmoisia tuntemuksia tuo soittovideo. Ei siis hetkauttanut suuntaan eli toiseen, vaikka olis batman soittamassa ja sillä olis maailman paras tatsi ja fraseeraus. Ei siis mitään tekemistä soittajan hyvyyden kanssa, vaan sen, ettei ko. pätkä ollut mitään erityistä.

Kannattaa tosiaan jatkaa dissauslinjalla, jos ei sen vertaa ole ymmärrystä, että keskusteluun voi tulla muitakin mielipiteitä, eikä siitä kannata ottaa herneitä nasaaliaukkoihin.
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Jucciz
13.05.2013 21:40:49
Ei mun kivekset oo erityisen isot.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
13.05.2013 21:44:48
Jucciz: Tekstini voi lukea joko ajatuksen kanssa tai sitten ilman sitä, ts. sen voi joko lukea ja myös ymmärtää tai sitten ainoastaan lukea.

No et sää tätä kyllä saa mitenkään "vastaanottajan piikkiin". Melko provosoiva ja yksiselitteinen oli kirjoituksesi. Ei siinä ollut tulkinnanvaraa, eikä tarvetta lukea rivien välistä. Tahallista virheellisesti tulkintaa, jos minuun tuota yrität soveltaa.

On se kumma, kun siitäkin nousee polemiikki, jos joskus päätänkin tykätä jonkun soittajan soitosta ja sanon sen vielä ääneen. Lienee turvallisempaa pysytellä jatkossa dissailulinjalla. :D

Ei yksin se, mitä sanoo, vaan myös se, miten sen sanoo. Itsellä nyt ei ole tarkoitus vittuilla sinulle sen enempää kuin kenellekään muullekaan täällä, kunhan toin eriävän näkemykseni julki. Ja omasta mielestäni toin sen ihan asiallisesti menemättä henkilökohtaisuuksiin.

Sinulla on paljon hyviä kirjoituksia, mutta tämän kaltaiset ovat IMO melkoista toisen aliarviointia...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Decadetroll
13.05.2013 21:48:19
Jucciz: Ei mun kivekset oo erityisen isot.

Hankalathan ne oliski, jos olisivat tarpeettoman suuret.
Jucciz
13.05.2013 21:52:45 (muokattu 13.05.2013 21:55:03)
Luin omat kirjoitukseni vielä itsekin ajatuksen kanssa läpi enkä koe aiheelliseksi vaihtaa sieltä sanaakaan. Ne voi kyllä ymmärtää juuri niin loukkaavina kuin itse haluaa, mutta siinäkin tapauksessa katson ongelman olevan vastaanotossa. Täältä päästä ne lähtivät vain havaintoina ja eräänlaisina puolustuspuheina kiistakapulaksi muodostuneella videolla esiintyvälle soittajalle - ihan kuin hän niitä edes tarvitsisi.

Sen sijaan vähän kismittää, että menin Suhrini myymään. Onneks niitä saa kaupasta.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Decadetroll
13.05.2013 21:56:24
Jucciz: Luin omat kirjoitukseni vielä itsekin ajatuksen kanssa läpi enkä koe aiheelliseksi vaihtaa sieltä sanaakaan. Sen sijaan vähän kismittää, että menin Suhrini myymään. Onneks niitä saa kaupasta.

Noh, me muut löydetään niitä vaihtoon meneviä sanoja sunki puolesta, kun oikein ajatuksella luetaan kirjoituksiasi.

Menee sitä myymään hyvän kitaran... Harmittamaanhan se alkaa.
Jucciz
13.05.2013 21:59:34 (muokattu 13.05.2013 22:04:55)
Decadetroll: Noh, me muut löydetään niitä vaihtoon meneviä sanoja sunki puolesta, kun oikein ajatuksella luetaan kirjoituksiasi.

Siinä on vaan sen ongelma, että te ette lue niitä mun ajatuksella.

kimurantt1:llä on jäsenkuvauksessaan oiva tiivistys.

"Hitto, jos ymmärtäisit juttuni juuri niin kuin minä ne tarkoitan, sinähän olisit minä."
-Miles Davis
AngieRainbow
13.05.2013 22:09:48
Jucciz: Sen sijaan vähän kismittää, että menin Suhrini myymään. Onneks niitä saa kaupasta.

Ostetaan molemmat Suhr:it, niin saadaan taas kamaralli pystyyn. Oletko soittanut ikinä tommosta mun himoitsemaa Classic Antiquea? Mielipiteitä.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Decadetroll
13.05.2013 22:14:15
Jucciz: Siinä on vaan sen ongelma, että te ette lue niitä mun ajatuksella.

kimurantt1:llä on jäsenkuvauksessaan oiva tiivistys.

"Hitto, jos ymmärtäisit juttuni juuri niin kuin minä ne tarkoitan, sinähän olisit minä."
-Miles Davis

Sepä se onkin, miksi kannattaa internetsissä kirjoitella niin, että muutkin sen ajatuksen taatusti ymmärtää oikein. Kun ei kukaan voi tietää mitä siellä kallossa liikkuu ihmisellä.

Jos kirjoitat, etten varmasti tajunnut jotain musiikkia kun en siitä pitänyt, niin eihän tuota nyt voi muuten tulkita... paitsi tietysti sinä voit hihitellä koneen äärellä, että hähää, olinpas ovela kun kirjoitin noin vittuilutekstin, mutta piiloajatuksena olikin halinallet ja aurinkoinen sateenkaari.
Vladi
13.05.2013 22:14:27
Jucciz: Sen sijaan vähän kismittää, että menin Suhrini myymään. Onneks niitä saa kaupasta.

Se kismittää minuakin, että piti Suhr myydä. Luojan kiitos se tuli kuitenkin tehtyä, koska odotettu elämäntilanteen muutos tapahtui paljon nopeammin, mitä olin olettanut. Ehkä joskus vois ostaa taas sellaisen...
Jucciz
13.05.2013 22:22:28
AngieRainbow: Ostetaan molemmat Suhr:it, niin saadaan taas kamaralli pystyyn. Oletko soittanut ikinä tommosta mun himoitsemaa Classic Antiquea? Mielipiteitä.

Varmaan pitää jossain vaiheessa ostaa takaisin edes yksi temppukitara taloon, ja kieltämättä Suhrit ovat kyllä osoittautuneet laadukkaaksi vaihtoehdoksi niiden muutaman perustella, joita on saanut hypistellä. Classic Antiqueta en oo soittanut, mutta hienoltahan se näytti, joskin tuo lapa oli kummallinen - se suipompi Suhr-lapa on mun makuun hienompi.

Mut just nyt tällä hetkellä ei taloon tuu lisää kitaroita.
Snapo
13.05.2013 23:28:29 (muokattu 13.05.2013 23:58:52)
Täytyy kyllä sanoo, että meikäläinen tais ymmärtää Jucciz:n sanoman just niinku se oli tarkotettu. Ilmeisesti korvat vielä toimii jossain määrin, kun tunnistin nuo kyseiset fraasit. Sen sijaan ihmettelen, miks Jucciz tätä pätkää kehui näinkin mittavasti, sillä nuo mielenkiintoiset kohdat oli kuitenkin aika lyhyitä sen turhan pilityksen seassa. Ihmetystä herättää myös se, ettei soundia dissattu mekaaniseksi hutuksi missä ei ole minkäänlaista dynamiikkaa. No, ehkä se ei ole tämän lajin tärkein elementti. Bluussit sitten erikseen.

Jos kiinnostaa tsekata virrasta poikkeavaa tilulilua niin Emil Werstlerin (Daath) osaa, sekottaa kivasti jatsia mukaan.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
Gabe
13.05.2013 23:36:45
AngieRainbow: Gabe menee veikkauskioskille ja sassiin.

Minun tuurilla saan voittorahoja käytetyn Bugeran verran. :(
Gabe
13.05.2013 23:38:18
Jucciz: Mut just nyt tällä hetkellä ei taloon tuu lisää kitaroita.

Viimeksi kun sanoit jotain tällaista.. niin taisit ostaa aika pian jälkeen muutaman Fender vahvistimen? :)
Krice
13.05.2013 23:44:03

Snapo: Sen sijaan ihmettelen, miks Jucciz tätä pätkää kehui näinkin mittavasti

Taisi olla huumoria. Tai sitten Suhr tekee kaikista soittajista tosi hyviä.
Decadetroll
14.05.2013 00:30:09
Snapo: Täytyy kyllä sanoo, että meikäläinen tais ymmärtää Jucciz:n sanoman just niinku se oli tarkotettu. Ilmeisesti korvat vielä toimii jossain määrin, kun tunnistin nuo kyseiset fraasit. Sen sijaan ihmettelen, miks Jucciz tätä pätkää kehui näinkin mittavasti, sillä nuo mielenkiintoiset kohdat oli kuitenkin aika lyhyitä sen turhan pilityksen seassa. Ihmetystä herättää myös se, ettei soundia dissattu mekaaniseksi hutuksi missä ei ole minkäänlaista dynamiikkaa. No, ehkä se ei ole tämän lajin tärkein elementti. Bluussit sitten erikseen.

Jos kiinnostaa tsekata virrasta poikkeavaa tilulilua niin Emil Werstlerin (Daath) osaa, sekottaa kivasti jatsia mukaan.

"Et varmaan tajunnu sitä musiikkia ja kannattais vaan myöntää, ettet tiedä kuinka hyvä se oli" vai miten se nyt menikään, jos kerta siellä oli muutakin kuin briljanttia fraseerausta ja kamaa, mitä 95% hevimiehistä ei soita. ;)
Decadetroll
14.05.2013 00:31:27
Krice: Taisi olla huumoria. Tai sitten Suhr tekee kaikista soittajista tosi hyviä.

Pitänee hankkia suhr, niin opin kuuntelemaan musiikkia oikein. :)
markkuilari
14.05.2013 00:41:54
Decadetroll: "Et varmaan tajunnu sitä musiikkia ja kannattais vaan myöntää, ettet tiedä kuinka hyvä se oli" vai miten se nyt menikään, jos kerta siellä oli muutakin kuin briljanttia fraseerausta ja kamaa, mitä 95% hevimiehistä ei soita. ;)

Olihan Kiasmassakin joskus kusta ja paskaa purkissa, oli kuulemma helvetin hienoa taidetta, minusta se oli vaan kusta ja paskaa, mut mä taidanki olla tyhmä, enkä tajuu.
Laulava Kylätohtori
14.05.2013 09:00:03
Snapo: Täytyy kyllä sanoo, että meikäläinen tais ymmärtää Jucciz:n sanoman just niinku se oli tarkotettu. Ilmeisesti korvat vielä toimii jossain määrin, kun tunnistin nuo kyseiset fraasit. Sen sijaan ihmettelen, miks Jucciz tätä pätkää kehui näinkin mittavasti, sillä nuo mielenkiintoiset kohdat oli kuitenkin aika lyhyitä sen turhan pilityksen seassa. Ihmetystä herättää myös se, ettei soundia dissattu mekaaniseksi hutuksi missä ei ole minkäänlaista dynamiikkaa. No, ehkä se ei ole tämän lajin tärkein elementti. Bluussit sitten erikseen.

Ei kai tässä kyse siitä ole, ettei kukaan muu olisi tajunnut Jucciksen pointtia, niitä fraaseja tms.. Ongelma on se, että alkaa syyttämään toisia musiikillisesti rajoittuneiksi sen perusteella, ettei pidä jostain tilupätkästä, olipa se soitettu miten tahansa. Tuollainen ei iske, vaikka kitaran varressa olisi itse Jeesus Kristus ja komppiryhmässä Josef Arimatialainen. Paska kultaharkon päällä on edelleen vain paskaa. Jne. jne...

Mutta eiköhän tämä yhä lapsellisemmaksi muuttuva vääntö voida jättää tältä osin tähän? Hymiö perään, eikä muistella pahalla... ;)
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)