Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hyvä, kohtuuhintainen moniraitaäänitys?
1
vanha_pieru
10.05.2013 15:50:55 (muokattu 10.05.2013 15:54:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen aikeissa tehdä ensimmäisiä moniraitaäänityksiä ja kysyisin kokeneempien neuvoa siitä, millainen ohjelma tai laite kannattaisi hankkia. Tarkoitus olisi tallentaa omia ideoita ja kehitellä niitä demoasteelle tietokoneelle. Haluan äänittää sekä kitaraa (sähkö- ja akustista) että kosketinsoittimia (ainakin aluksi livenä suoraan linjaan, myöhemmin mahdollisesti myös midiä) ja mahdollisuuksien mukaan tehdä myös basso- ja rumpuraitoja. Bassot haluaisin soittaa kitaralla ja bassosimulaatiolla saada ne mahdollisimman pitkälti kuulostamaan aidolta bassolta. Rumpuraidat taas mieluummin tekisin itse (ohjelmoisin tai "taputtelisin" ne) kuin käyttäisin valmiita rumpulooppeja.
Ilmaisohjelmat tuntuvat kovin rajoittuneilta, ja kovin kalliisiin minulla ei ole varaa. Joten mikä mahtaisi olla paras apuväline kelpolaatuisiin kotiäänityksiin, kun budjetti olisi tuossa 100-200 euron paikkeilla tai mieluummin vielä alle?
Minulla on tällä hetkellä sekä Sonyn Acid Music Studio 9:n että Reaperin trial-versiot kokeilussa ja vaikka niillä pääsee alkuun, niin basso- ja rumpuraitojen äänitys taitavat jäädä niillä haaveeksi. (Kokeilin myös Steinbergin Sequel 3:n kokeiluversiota, mutta se sai kannettavan tietokoneeni juntturaan.) Siksi olen ajatellut myös digitaalisen tallentimen hankkimista (esimerkiksi Boss BR-600 tai Cakewalk V-Studio 20), mutta ne ovat tyyriimpiä kuin pelkät tietokonepohjaiset ohjelmat. Boss BR-600:ssa on sekä bassosimulaatio että jonkinnäköinen rumpuraitojen työstömahdollisuus, mutta ovatko nämä laitteet muutoin hankalampia tai rajoittuneempia käyttää kuin moniraitaohjelmat? Entä miten hyvin näillä digiraitureilla onnistuu esimerkiksi koskettimien äänittäminen, ne kun on suunniteltu erityisesti kitaristeille?
 
gunner
10.05.2013 16:15:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse en lähtisi millään raitureilla vääntämään. Editointi on huomattavasti työläämpää ja muutenkin rajoittuneempaa. Mikäli taas tarkoitus on siirtää raidat myöhemmin koneelle, on kyseessä vain yksi välivaihe lisää, joka vähentää äänittämisen jouhevuutta ja sen myötä myös omaa jaksamista ja tekemistä.
 
Kitara- ja bassosimulaatiot hoituvat ensin alkuun vaikka ilmaisella Amplitubella. Tarjolla on muutama Marshall-mallinnos ja bassokamoille myös omansa. Noilla pääsee kyllä varmasti alkuun ja kokeilemaan äänittämistä ja miksaamista.
 
http://www.ikmultimedia.com/product … x.php?pp=amplitube-custom-shop-info
 
Rumpuraitoja voit ajaa esimerkiksi Addictive Drumsin karsitun ilmaisen version läpi. En pysty sanomaan, mitä siitä on jätetty pois, mutta kyllä silläkin alkuun pääsee eikä tarvitse maksaa mitään.
 
Monissa halvemmissakin äänikorteissa on myös MIDI-sisääntulo. http://www.thomann.de/fi/presonus_audiobox_usb.htm
vanha_pieru
11.05.2013 12:01:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin lähellä, mutta kuitenkin niin kaukana...
Aluksi, suuret kiitokset avusta Madgunner! Sait vakuutettua, että digiraitureita ei kannata hankkia.
Asensin sekä Amplituben että Addictive Drumsin koneelle. Vaikuttaa, että nämä olisivat jopa odotukseni ylittäviä ohjelmia - jos vain osaisin käyttää niitä... Törmäsin nimittäin heti alussa kolmeen tekniseen ongelmaan, joita yritin ensin itse ratkoa tuntikausia.
1) Amplitube ainoastaan sirisee oudosti eikä soi kuin vahvistinmallinnosten odottaisi. Heti alussa tuli ilmoitus: cannot find audio device, joka varmaan liittyy asiaan. Kun yritin ääniasetuksia säätää, mikään tarjolla oleva vaihtoehto ei korjaa asiaa. Tiedätkö sinä Madgunner - tai joku muu - mikä auttaisi?
2) Addictive Drums ymmärtääkseni toimii ainoastaan jonkin toisen ohjelman (kuten Logic, Garageband, Pro Tools jne., mutta ei Reaper tai Acid Music Studio) avulla. Miten saisin rumpuraidat siis tehtyä Addictive Drumsilla ja äänitettyä esimerkiksi Reaperilla?
3) Miten saan Amplituben mahdollisuudet hyödynnettyä Reaperilla tai Acid Music Studiolla? En tajunnut miten niistä päästään ylipäätään käyttämään Amplituben mallinnoksia.
Jos saisin nämä kolme asiaa kuntoon, voisin todella alkaa työstämään omia ideoitani ja rahaa jäisi paremmin vaikkapa soitinhankintoihin. Olen luonnollisesti kaikesta avusta hyvin kiitollinen.
 
vanha_pieru
11.05.2013 12:29:29 (muokattu 11.05.2013 12:37:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja kas, osasinkin itse ratkaista ensimmäisen noista ongelmista, Amplituben sirinät pois. Jätän asian kuitenkin tuonne ylle näkyviin, jos joku muu joutuu saman ongelman eteen. Itselläni auttoi, kun vaihdoin buffer sizen arvoksi 4096 Settings-valikosta.
Nyt kun vielä saisi nuo kaksi muuta asiaa toimimaan - tai edes niistä sen tärkeämmän: äänitettyä Amplitubea Reaperilla...
Kunpa Amplitube ei nyt vain aiheuttaisi uutta ongelmaa. Huomasin nimittäin, että tulee yllättävän suuri viive kitaran kielten näppäilystä Amplitubesta kuuluvaan ääneen. Tuottaakohan tämä latenssiongelman Reaperilla nauhoitettaessa, jahka sen ylipäänsä saan tehtyä Amplituben mallinnoksilla?
 
JPQ
12.05.2013 09:04:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanha_pieru: Ja kas, osasinkin itse ratkaista ensimmäisen noista ongelmista, Amplituben sirinät pois. Jätän asian kuitenkin tuonne ylle näkyviin, jos joku muu joutuu saman ongelman eteen. Itselläni auttoi, kun vaihdoin buffer sizen arvoksi 4096 Settings-valikosta.
Nyt kun vielä saisi nuo kaksi muuta asiaa toimimaan - tai edes niistä sen tärkeämmän: äänitettyä Amplitubea Reaperilla...
Kunpa Amplitube ei nyt vain aiheuttaisi uutta ongelmaa. Huomasin nimittäin, että tulee yllättävän suuri viive kitaran kielten näppäilystä Amplitubesta kuuluvaan ääneen. Tuottaakohan tämä latenssiongelman Reaperilla nauhoitettaessa, jahka sen ylipäänsä saan tehtyä Amplituben mallinnoksilla?

 
tuo bufferin koko tekee viivettä ja bufferi koko kielii sanoisin joko hitaasta koneesta tai ei oikeasta äänikortista. millä äänikortilla ja koneella nauhoittelet?
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
vanha_pieru
12.05.2013 12:58:49 (muokattu 12.05.2013 13:03:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, ärsyttävyys on siinä, että Amplituben pienellä buffer sizen arvolla viivettä ei ole, mutta sirinät ovat aivan sietämättömät. Kun nostan buffer sizen pienimmäksi mahdolliseksi, jolla sirinät häviävät, siis 4096, viive tulee niin pitkäksi, että minkään - edes oman soittoni, saati metronomin - tahtiin soittaminen on täysin mahdotonta. Nyt voin ainoastaan kokeilla millaisia soundeja saan Amplitubesta ja tämä puoli yllätti todella positiivisesti, ilmaisohjelmasta kun on kyse.
Koneeni on 3-5 vuotta vanha 64-bittinen Toshiba Satellite, jossa käytän Windows 7 Home Premiumia. Suoritin on AMD E-240 Processor 1,50 Ghz. Äänikorttina on Realtek High Definition, joka tarjoutuu ainoaksi vaihtoehdoksi, jolla saa mitään ääntä Amplitubesta ulos. Asensin kokeeksi myös ASIO4ALLin, mutta poistin sen saman tien, koska se ei auttanut tähän sirinä/viive-ongelmaan yhtään.
On todellakin paljon mahdollista, että koneeni on liian hidas tai sitten jotain pitäisi muuttaa äänikortin suhteen.
 
CPU
12.05.2013 18:04:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noh koneen omat äänikortit eivät juuri koskaan sovellu näihin hommiin. Suosittelen etsimään netistä itselle sopivan esim. usb-audiointerfacen audio hommiin.
 
http://www.therepublicofdesire.net/ http://www.myspace.com/protectorateindustrial
Kalmo
13.05.2013 08:34:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanha_pieru: Koneeni on 3-5 vuotta vanha 64-bittinen Toshiba Satellite, jossa käytän Windows 7 Home Premiumia. Suoritin on AMD E-240 Processor 1,50 Ghz. Äänikorttina on Realtek High Definition, joka tarjoutuu ainoaksi vaihtoehdoksi, jolla saa mitään ääntä Amplitubesta ulos. Asensin kokeeksi myös ASIO4ALLin, mutta poistin sen saman tien, koska se ei auttanut tähän sirinä/viive-ongelmaan yhtään.
On todellakin paljon mahdollista, että koneeni on liian hidas tai sitten jotain pitäisi muuttaa äänikortin suhteen.

 
Vaikka Reaper lienee yksi kevyimmistä musasoftista prossulle, niin yksiytiminen
1,5 GHz kone yhdistettynä sisäiseen äänipiiriin ei anna mielestäni juurikaan mahdollisuuksia toimivaan äänitystyöskentelyyn, vaikka muistiakin olisi runsaasti.
Pelkästään Amplitube 3:n tehovaatimukset ovat:
Windows System Requirements: 2.33 GHz Intel Core Duo processor, 2 GB of RAM, Windows XP, Windows Vista or Windows 7.
 
Googlasin pikipäin muutamien eri musasoftien edellyttämiä minimitehososituksia, ja säästeliäin löytämäni, Magix Music Maker ilmoittaa minimivaatimukseksi 2 GHz prossua. Muut lähtevät kaksiydinprossusta.
 
Jos sinulla ei ole ulkoista äänikorttia, niin luonnollisesti Realtek on ainoa näkyviin tuleva äänikorttivaihtoehto. ASIO4ALL on ajuri, joka yleensä saa parhaat tehot irti noista sisäisistä piireistä. Niiden muuten yleensä käyttämä MME on ajureista vanhanaikaisin ja huonoin.
 
Pelkään kyllä, että jos oikeasti aiot äänitellä, niin pelkän äänikortin osto ei pelasta, vaan tarvitset vähän lihaksikkaamman koneen. Tosin, jos vaatimuksesi eivät ole suuret, niin kannattaahan pelkän kortin ostoa ainakin kokeilla.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Klezberg
13.05.2013 10:59:28 (muokattu 13.05.2013 11:34:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Vaikka Reaper lienee yksi kevyimmistä musasoftista prossulle, niin yksiytiminen
1,5 GHz kone yhdistettynä sisäiseen äänipiiriin ei anna mielestäni juurikaan mahdollisuuksia toimivaan äänitystyöskentelyyn, vaikka muistiakin olisi runsaasti.

 
No jaa. Kyllähän äänitystä pitäisi pystyä tekemään vaikkei koneesta niin paljon tehoa löydykään. Miksaustakin kun käyttää plugareita maltillisesti. 600 MHz Celeronilla onnistui vuonna 1999. Toki prossujen tehon kasvun myötä myös softeista tuppaa kehittyä tehosyöppöjä. Mutta silti.
 
Vahvistinmallinnukset ja softasynat on sitten eri juttu, ne vaativat vääntöä, muistia ja pientä latenssia.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
lasal
13.05.2013 19:57:18 (muokattu 14.05.2013 20:05:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AMD E-240:n passmark-arvo on vaivaiset 371. Äänityshommien kakkosläppärissäni (T7300, käytetty 179€) on lukema 1232 ja ykkösläppärissä (i7-3632QM, uusi 650€) 7127. Molemmilla otan 16-raitaista liveäänitystä. Kristal, Reaper ja Cubase 5 LE käytetty molemmissa menestyksellä
 
E: prossutehon ohella kiinnitin käytettyä läppäriä ostaessani huomiota näyttöön. 179-euroisessani 1400x1050. (Ostopaikka oli kktrading, samanlaisia on cimos, datos, uskonnen jne. Alempana linkit pariin muuhun)
 
mhelin
13.05.2013 21:18:54 (muokattu 13.05.2013 21:21:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo ei tuosta läppäristä oikein ole musahommiin (toki stereoäänitykseen tuo riittää). Parilla satasella saa ihan riittävän tehoisen (2.5Ghz core2 prossulla) käytetyn työaseman, esim.:
 
http://www.tietoarmada.fi/tuotteet/Kaytetyt-tietokoneet
 
http://kauppa.tkvfinland.fi/epages/ … -1/Categories/P%C3%B6yt%C3%A4koneet
 
Kannattaa katsoa sellainen jossa on PCI-korttipaikka johon voi laittaa äänikortin, ulkoisissa (USB) kun on aina vähän enemmän latenssia. Vista tai mieluummin Windows7 käyttis (XP:lle ei enää kaikki softat asennu).
 
vanha_pieru
14.05.2013 00:09:25 (muokattu 14.05.2013 00:12:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko siis mhelin, että jos ostan tuollaisen pöytäkoneen, niin sitten ei enää olisi tarvetta ulkoiselle, usb-pohjaiselle kortille? Pistän asian harkintaan.
Olen todellakin aivan alussa näissä äänityspuuhissa, vain noin viikon ajan värkkäillyt, joten arvostan kaikkien tänne vastanneiden apua ja näkemyksiä. Suuret kiitokset!
Minulla on nyt se tilanne, että äänitysinto on maksimaalinen, mutta rahavarat minimissä, joten taitaa olla toistaiseksi paras tyytyä siihen, että vaan käytän Reaperiä tai jotain muuta vastaavaa kevyttä ohjelmaa tässä nykyisessä koneessa ja työstän näistä lähtökohdista mitä voin. Saan aivan hyvin tehtyä moniraitaäänityksiä, joissa a) tulee kappaleideat talteen, b) pystyn käyttämään äänityksiäni sävellystyön apuna (komppiin melodioita ja päinvastoin, lisäillä harmonioita ja stemmoja sekä kokeilla vähän erilaisten instrumenttiosuuksien yhteissointia jne.) ja kuulla heti muutosten vaikutuksen lopputulokseen sekä c) voin kokeilla erilaisia sovitus- ja instrumentaatiovaihtoehtoja. Ainoastaan soundillisesti en saa nykyisellään läheskään sellaista jälkeä kuin haluaisin, mutta tähänhän voin satsata myöhemmin. Itselaaditut rumpuraidatkin jäävät vielä odottamaan.
Minun pitää miettiä sitäkin, että mihin satsata sitten jos/kun rahaa joskus on enemmän käytettävissä. Paremmat kosketinsoittimet pitäisi saada, pari uutta kitaraa, multiefektipedaali, ehkä jonkinlainen bassokin...
Kunpa vaan saisin Amplituben mallinnoksia hyödynnettyä Reaperilla. Se riittäisi oikein hyvin tässä vaiheessa. Mutta se taitaa siis olla tällä kannettavalla tietokoneella sula mahdottomuus, tulkitsin yhteenvetona teidän kirjoituksista.
Jatkakaa kuitenkin halutessanne keskustelua. Seuraan kyllä tätä kirjoittelua tulevan varalle. Ja todellakin, kiitos kaikille! Peace.
 
Kalmo
14.05.2013 09:09:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No jaa. Kyllähän äänitystä pitäisi pystyä tekemään vaikkei koneesta niin paljon tehoa löydykään. Miksaustakin kun käyttää plugareita maltillisesti. 600 MHz Celeronilla onnistui vuonna 1999. Toki prossujen tehon kasvun myötä myös softeista tuppaa kehittyä tehosyöppöjä. Mutta silti.
 
Vahvistinmallinnukset ja softasynat on sitten eri juttu, ne vaativat vääntöä, muistia ja pientä latenssia.

 
Totta. Perus audioäänitys ei paljon tehoja syö. "Äänitystyöskentelyllä" tarkoitin DAW-hommia kokonaisuutena.
 
Riippuu tosin softastakin. Isompi musasofta kyykyttää pienitehoisen ja vähämuistisen koneen jo läsnäolollaan.
Viittaanpa vain tuon Amplitube 3:n tehovaatimuksiin. Jos VST yksinään haluaa 2.3 GHz tuplaydinprossun, niin...
 
Kysyjä ei tosin tainnut mainita, mitä Amplitube-versiota hän käyttää. Ilmainen versio on tietysti paljon kevyempi.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Klezberg
14.05.2013 09:48:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Totta. Perus audioäänitys ei paljon tehoja syö. "Äänitystyöskentelyllä" tarkoitin DAW-hommia kokonaisuutena.
 
Joo, ja mä taas olen sen verran vanha ja jämähtänyt että vieläkin teen eron itse äänitys/miksaus/yms -prosessin ja itse äänen synnyttämisen, siis soittamisen välineiden, välillä.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Klezberg
14.05.2013 09:55:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanha_pieru: Tarkoitatko siis mhelin, että jos ostan tuollaisen pöytäkoneen, niin sitten ei enää olisi tarvetta ulkoiselle, usb-pohjaiselle kortille? Pistän asian harkintaan.
 
Pöytäkoneen kanssa ei tarvitse ulkoista usb-äänikorttia, mutta koneen sisään asennettava äänikortti on kyllä tarpeen. Siis joku tämmöinen http://www.thomann.de/fi/pci_audiokortit.html tai koneen väylästä riippuen http://www.thomann.de/fi/pci_express_audiokortit.html . Itsellä on ollut parikin erilaista M-Audion korttia, ovat pelanneet hyvin, mutta olen käyttänyt niitä mikserin kanssa, siis linjatasoisilla tuloilla. En osaa sanoa mikä kortti olisi sopiva kitarakäyttöön.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
vanha_pieru
14.05.2013 19:44:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Entäs multiefektipedaalit? Toimivatko ne hyvin äänitysten apuna? Ainakin valmistajat itse mainostavat niitä myös audiosovittimina ja niiden mukana tulee äänitysohjelmia.
Toiveikas uusi ideani menee näin: kitara piuhalla multiefektipedaaliin, jonka ulostulosta toinen kitaranjohto kannettavan tietokoneeni mikrofoniliitäntään. Multiefektipedaalista saisin sekä säädettyä ja vaihdeltua soundit että se toimisi audio interfacena. Äänittelisin sitten joko Reaperilla tai jollain multiefektipedaalin mukana tulevalla ohjelmalla.
Reaper (eikä sen puoleen Sonyn Acid Music Studiokaan) ei ole tuottanut tähän asti mitään latenssiongelmaa, ainoastaan Amplitube (josta siis minulla on ilmaisversio). (Steinbergin Sequel 3 kylläkin jumiutti koko koneen, mutta Reaper ja Acid Music Studio toimivat vallan hyvin: 6 raitaa viimeksi tein kokeeksi Reaperilla, kitarat ja koskettimet piuhalla suoraan linjaan ja onnistui synkroniakin.) Voisinko olettaa, että pitäisi onnistua äänityksen tältä pohjalta tällä heikkotehoisella kannettavalla tietokoneellanikin? Konehan ei siinä käyttäisi kuin äänitysohjelmaa, kun soundit tulisivat Amplituben sijaan ulkoisesta multiefektipedaalista. Voisin yhä pysyä myös budjetissani, noin 200 euron kieppeillä tai alle - ja multiefektipedaalinhan olin ajatellut muutenkin hankkia.
Mielessäni on lähinnä kaksi multiefektipedaalivaihtoehtoa: Boss ME-25 (http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=33683) ja Digitech RP 355 (http://www.thomann.de/fi/digitech_rp_355.htm). Bossin mukana tulee Cakewalk Sonar 8.5 LE-ohjelma ja Digitechin myötä saa Cubase LE5-softan. Ovatko nuo äänitysohjelmat mielestänne laadukkaita ja riittävän kevyitä kannettavalla tietsikallakin pyöritettäviksi? Tuottavatko nuo efektihärvelitkin latenssia, siinä kun kaksikin johtoa kulkisi kitaran ja tietokoneen välillä?
Muina multiefektipedaalivaihtoehtoina olen ajatellut Bossin malleja GT-10 ja ME-70, joita nytkin on täällä torilla myynnissä. Digitech RP 355:n halvimmalla taitaa myydä sellainen pulju kuin MusicianUniversity.com (http://fi.musicianuniversity.com/Kitarat/DigiTech-RP355.html). Oletteko asioineet, uskaltaako niihin luottaa?
 
PurpleCandle
26.05.2013 15:43:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vanha_pieru: Entäs multiefektipedaalit? Toimivatko ne hyvin äänitysten apuna? Ainakin valmistajat itse mainostavat niitä myös audiosovittimina ja niiden mukana tulee äänitysohjelmia.
Toiveikas uusi ideani menee näin: kitara piuhalla multiefektipedaaliin, jonka ulostulosta toinen kitaranjohto kannettavan tietokoneeni mikrofoniliitäntään. Multiefektipedaalista saisin sekä säädettyä ja vaihdeltua soundit että se toimisi audio interfacena. Äänittelisin sitten joko Reaperilla tai jollain multiefektipedaalin mukana tulevalla ohjelmalla.
Reaper (eikä sen puoleen Sonyn Acid Music Studiokaan) ei ole tuottanut tähän asti mitään latenssiongelmaa, ainoastaan Amplitube (josta siis minulla on ilmaisversio). (Steinbergin Sequel 3 kylläkin jumiutti koko koneen, mutta Reaper ja Acid Music Studio toimivat vallan hyvin: 6 raitaa viimeksi tein kokeeksi Reaperilla, kitarat ja koskettimet piuhalla suoraan linjaan ja onnistui synkroniakin.) Voisinko olettaa, että pitäisi onnistua äänityksen tältä pohjalta tällä heikkotehoisella kannettavalla tietokoneellanikin? Konehan ei siinä käyttäisi kuin äänitysohjelmaa, kun soundit tulisivat Amplituben sijaan ulkoisesta multiefektipedaalista. Voisin yhä pysyä myös budjetissani, noin 200 euron kieppeillä tai alle - ja multiefektipedaalinhan olin ajatellut muutenkin hankkia.
Mielessäni on lähinnä kaksi multiefektipedaalivaihtoehtoa: Boss ME-25 (http://www.musiikkiliike.fi/index.php?target=products&product_id=33683) ja Digitech RP 355 (http://www.thomann.de/fi/digitech_rp_355.htm). Bossin mukana tulee Cakewalk Sonar 8.5 LE-ohjelma ja Digitechin myötä saa Cubase LE5-softan. Ovatko nuo äänitysohjelmat mielestänne laadukkaita ja riittävän kevyitä kannettavalla tietsikallakin pyöritettäviksi? Tuottavatko nuo efektihärvelitkin latenssia, siinä kun kaksikin johtoa kulkisi kitaran ja tietokoneen välillä?
Muina multiefektipedaalivaihtoehtoina olen ajatellut Bossin malleja GT-10 ja ME-70, joita nytkin on täällä torilla myynnissä. Digitech RP 355:n halvimmalla taitaa myydä sellainen pulju kuin MusicianUniversity.com (http://fi.musicianuniversity.com/Kitarat/DigiTech-RP355.html). Oletteko asioineet, uskaltaako niihin luottaa?

 
Nuo multiefektit menee nykyään yleensä USB:llä koneeseen kiinni. Silti tässä tilanteessa jos äänittelyjä aloittaa ja budjetti on 200 euroa niin ehkä kannattaisi ostaa se ulkoinen äänikortti instrument inputilla ja mikrofoni esivahvistimella. Esimerkiksi tällainen: http://www.thomann.de/fi/focusrite_scarlett_2i2.htm Ilmaisia laadukkaita efekteja ja vahvistinmallinnuksia on netti täynnä. Ampitube taitaa olla kaikkein raskain softa Peavey ReValverin jälkeen. LePoun plugarit on aika kevyitä vanhallekin koneelle: http://lepouplugins.blogspot.fi/.
 
For what it freedom?
vanha_pieru
26.05.2013 22:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on nyt viimeisimmän kirjaukseni jälkeen päässyt käymään niin, että ostin Digitech RP355 -multiefektipedaalin lähimmästä soitinliikkeestä - eikä kaduta yhtään! Olisin joskus muutenkin jonkin multivekottimen hankkinut, joten miksipä ei sitten nyt? Siinähän tuli myös Cubase Le 5 -äänitysohjelma mukana, johon olen myös tyytyväinen. Niinkin on käynyt, että kun näitä efektejä kokeilee, niin suunnilleen aina tuppaa jonkinlaista biisintynkää sivutuotteena ilmaantumaan.
Bassolinjojakin oon tällä tehnyt, kun yksi näistä esiasennetuista efekteistä on bassosimulaatio, muistaakseni numero 46. Yllättävän paljon bassolta kuulostaa ainakin minun korvaani, kunhan pistää kaikki säädöt kybälle. Jotain rummutustakin tästä saa ulos, mutta en ole tähän puoleen vielä kovin perehtynyt, joten en tiedä kuinka monipuolinen se ominaisuus on.
Kosketinsoittimet tuntuu myös kuulostavan tämän Digitechin kautta äänitettäessä paremmilta kuin aiemmin, jolloin äänitin ne suoraan tietokoneen mikrofoniliitännästä. Oikeastaan jokseenkin kaiken mitä toivoin saavani, olen nyt saanut ennalta-asettamallani budjetilla.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «