Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Laulaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mysteeristä vireen arpomista laulaessa.
1
cosmob83
17.04.2013 21:05:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps kukkuu,
Tulin tänne kyselemään apua, jos osaisitte vaikkapa kertoa että mistä ihmeestä kiikastaa.
Elikkäs: Olen musiikkia harrastanut n. 15 vuotta. Sävelkorvaa on sen vertaa että pianolla tai kitaralla pystyn blokkailemaan melodioita ja sointuja kevyen musiikin puolelta. Jazzia en ole edes yrittänytkään blokkailla. Ei siis mikään ihmeellinen sävelkorva, mutta en nyt ihan puurokorvakaan ole.
 
Pääsääntöisesti olen kitaristi, enkä ole pahemmin lauleskellut. Kotona akustisen kanssa lauleskelu menee ihan ok, kuulen kun menee ohi ja sitten kun osuu. Tämän pistän ihan puhtaasti sen piikkiin että en ole treenannun äänen käyttöä. Iphonessa minulla on myös semmoinen aplikaatio jolla pystyy lauleskelemaan skaaloja ylös ja alas, ja se näyttää siinä samalla että kuinka hyvin nuotilleen osuu. Ja pääsääntöisesti näyttää osuvan hyvin + kuulen itse että osuu kuten pitää.
 
Olen törmännyt kuitenkin tämmöiseen outoon ilmiöön: Testasin party karaoketa kotikoneella (ajattelin että kiva tapa opetella biisejä), ja en onnistu laulamaan edes syksyn säveltä oikein. En saa "kiinni" melodiasta ollenkaan laulessani sitä tuossa, sen sijaan jos rämpyttelen sen akustisella tai pianolla, niin saan melodiasta heti kiinni ilman mitään ongelmia. Ja pääsääntöisesti menee ihan oikein. Eli siis jos soitan akustisella soinnun, niin "kuulen" että mistä sen melodian aloitan, ja voin vaikka aloittaa sen soinnun sisältä jostakin toisestakin kohdasta (eli perus-sävelestä, terssistä tai kvintistä), mutta tossa party karaoken kohdalla en edes kuullut että mistä se perusmelodia lähtee. Mikä urpous ja osaamattomuus minuun on iskenyt?
 
cosmob83
18.04.2013 20:30:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nonnih, nyt ilmeisesti selvisi dilemma (mikäli tämä sattuu ketään kiinnostamaan):
 
Elikkäs ilmeisesti kun tuijottelee sitä käppyrää jossa näkyy oma vire, niin sitä rupee ylikompensoimaan joka suuntaan, jonka seurauksena ei meinannut löytyä oikeaa virettä kirveelläkään. Kun lopetin sen tuijottamisen niin rupesihan ne tulokset paranemaan sille hyvin alle-keskinkertaiselle tasolle missä minä äänihuuliani rääkkään (tai naapurin kuuloa).
 
Khassera
11.05.2013 16:11:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

On muuten fakta homma, että kun singstaria vetää niin että tuijottaa sitä ralliraitaa niin menee ihan päin vittua. Heti kun kääntää selän telkkariin niin jo alakaa vire löytymään. :D
 
"Adaptation hinders progress."
Timitzii
11.05.2013 20:06:29 (muokattu 11.05.2013 20:08:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

> Singstar
> Laulaminen
 
Nuo vireohjelmat ovat tuon tasoisissa peleissä yllättävän surkeita, ja kappaleet menevät helposti mumisemalla läpi. Ota peli hauskanpitona (jos niin haluat), mutta älä ajattele sitä minkään arvoisena kriitikkona.
 
Mare552
20.08.2013 11:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näköjään on vanha ketju, eipäs täällä paljoa juttua ole nykyään...mutta...
 
Mun mielestä noitten kanssa laulaminen on ihan peestä. Ei ne tiedä miten laulat, eikä niiden mukaan kannata omaa lauluaan arvioida eikä arvottaa.
Tää on mun mielipide.
 
Viremittariinkin laulaminenkin on aika vaikeeta, kyllä silläkin äänen saa kohdilleen, mutta kai se vire on asia johon pitää vaan luottaa ilman mittaria.
 
Ai tähänks riville?
Khassera
20.08.2013 15:18:58 (muokattu 20.08.2013 15:22:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt pari kuukautta myöhemmin ja tolla viremittaritsydeemillä treenanneeni voin sanoa että joo, se toimii.
 
Viremittari kouraan, nuotti jostain (ite käytän äänigeneraattoriavaimenperää) ja möliset nuotin siihen missä koet että olet "in tune," ja vilkaiset olitko. Alussa oli aika vaikeaa ja vire poukkoili eikä pysynyt paikoillaan, nykyään 99.99% ajasta napsuu mittari vihreäksi ja vireen pitäminen on vaivatonta eikä "raskasta" kuten aiemmin.
 
Tämä siis "laulajalta" joka vielä 3-4kk sitten ei pysynyt vireessä ihan millään. Toki olen tehnyt muitakin harjoituksia, mutta tää viremittarijuttu on kyllä pelastus.
 
Teen siis näin:
 
- Ääni jostain (paras ääni on mun mielestä Sine-ääni vaikka tietokoneelta, tai jostain nuottigeneraattorista joka monissa viremittareissa on)
- NG-äänellä lähden äänialani pohjalta ja nostan vireen mätsäämään kuulemani
- Vilkaisen viremittaria, jos neula on keskellä niin lähden laskemaan vireen takasin pohjiin. Jos ei, lopetan ja alotan alusta.
 
Oikeastaan ihan sama mitä kukaan sanoo, tämä on ainakin yksi erittäin hyvin toimiva metodi harjoitella sävelkorvan tarkkuutta. :)
 
HOLD ON A SECOND YOU BITCH IM ON THE CALCULATOR
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «