Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Työttömyys ja teostokorvaukset
1
vapaatyyli
10.05.2013 14:48:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskaltaako työttömänä ilmoittaa sävellyksistään Teostolle koska mahdolliset teostokorvaukset verotetaan ja tieto tuloista siirtyy TE-toimistolle? Onko vaarana että TE-toimisto katsoo sinun työllistävän itsesi säveltäjänä ja työttömyyskorvauksen maksu keskeytyy? Pahimmmassa tapauksessa jo maksettuja korvauksia voidaan periä takaisin. Kannattaako asiassa olla oma-aloitteinen ja käydä etukäteen TE-toimistossa kertomassa aikeistaan vai odottaa tuleeko niitä edes koko teostokorvauksia?
 
Omakohtaiset kokemukset/ asiantuntijakommentit olisivat erittäin tervetulleita. Myös privana, kiitos.
 
Janus
10.05.2013 17:12:46 (muokattu 10.05.2013 17:16:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vapaatyyli: Uskaltaako työttömänä ilmoittaa sävellyksistään Teostolle
 
Oletko siis jo valmiiksi Teoston asiakas, vai mietitkö mahdollisesti Teoston asiakkaaksi liittymistä? Tää on mun mielestä aika olennainen kysymys.
 
EDIT: http://freelancemuusikot-fi-bin.dir … on/pdf/120936/SOSIAALITURVAOPAS.pdf Keikkatyöläisen sosiaaliturvaopas sisältää tietoa myös tekijänoikeuskorvausten vaikutuksesta erinäisiin asioihin. Avaa selaimessa tai Acrobat Readerissa tms. ja etsi Ctrl+F -toiminnolla "tekijäno"-merkkiyhdistelmää, löydät samantien oikeat kohdat.
 
tarmo
10.05.2013 17:41:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Oletko siis jo valmiiksi Teoston asiakas, vai mietitkö mahdollisesti Teoston asiakkaaksi liittymistä? Tää on mun mielestä aika olennainen kysymys.
 
EDIT: http://freelancemuusikot-fi-bin.dir … on/pdf/120936/SOSIAALITURVAOPAS.pdf Keikkatyöläisen sosiaaliturvaopas sisältää tietoa myös tekijänoikeuskorvausten vaikutuksesta erinäisiin asioihin. Avaa selaimessa tai Acrobat Readerissa tms. ja etsi Ctrl+F -toiminnolla -merkkiyhdistelmää, löydät samantien oikeat kohdat.

 
Tuossa linkissä on kaikki olennainen tieto niin selkokielisesti esitettynä, ettei sitä voi paremmin enää selventää. Asia ei toki ole yksinkertainen itsessään.
 
Kannattaa erottaa toisistaan kaksi asiaa. Ensinnäkin ansiosidonnainen työttömyyskorvaus (ns. peruskorvauksen, eli työmarkkinatuen ylittävä lakisääteinen lisäturva). Määrä perustuu vakiintuneisiin tuloihin, jota määritettäessä ei (Ty 603) työttömyysetuutta määrättäessä huomioon otettavasta tulosta annetun asetuksen mukaan huomioida immateriaaoikeuteen perustuvaa korvausta. Sen sijaan saatu immateriaalitulo voi vähentää tätä tätä korvausta. Logiikka on siis käänteinen -> huomioon ottamatta jättäminen ei nosta ansiosidonnaista, vaan ansiosidonnainen perustuu vakiintuneisiin tuloihin.
 
Toiseksi työmarkkinatuki (perusturva, käsittääkseni peruspäivärahan suuruusluokkaa), johon tulo voi yhtä lailla vaikuttaa, mutta lähtökohtaisesti sen ei ainakaan pitäisi muodostaa estettä työmarkkinatuen saamiselle kokonaan. Näin olen asian käsittänyt, korjatkaa jos olen väärässä.
 
Olen Januksen kanssa täysin samaa mieltä ensimmäisestä olennaisesta pointista. Lähtökohtaisesti asiassa ei pitäisi olla mitään suurta ongelmaa. Vähäisillä teostokorvauksilla lopputulos on plus miinus nolla. Jos tekee kivenkovia radiohittejä, ei voi kuin voittaa.... Miksipä ei kokeilla jälkimmäistä?
 
Mesa/Boogie
10.05.2013 18:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tarmo: Toiseksi työmarkkinatuki (perusturva, käsittääkseni peruspäivärahan suuruusluokkaa), johon tulo voi yhtä lailla vaikuttaa, mutta lähtökohtaisesti sen ei ainakaan pitäisi muodostaa estettä työmarkkinatuen saamiselle kokonaan. Näin olen asian käsittänyt, korjatkaa jos olen väärässä.
 
Muistaakseni toi menee niin, että edellisessä verotuksessa näkyvät tekijänoikeuskorvaukset jaetaan tasan 12 kuukaudelle ja ne vähentävät päivärahaa, kuten normaali palkka vähentäisi. Silloin saa siis kaiketi soviteltua päivärahaa. Teoston ja Gramexin maksukuitit joutuu toimittamaan Kelalle.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «