Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 10" tai 12" Eminence bassokaapin rakennus
1
T.K.
10.05.2013 15:52:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uraltonella näyttäis olevan saatavilla em. bassokaiuttimia. Olisiko kenelläkään tietoa sopivista kotelomitoista. Ajattelin sellaista alareunasta avointa bassorefleksi kaappia.Tai voi olla myös jokin refleksiputki systeemi.Tärkeintä olisi saada jokin selkeä hyväksi todettu systeemi ja siihen mittapiirrustus. Noi tietokonneohjelmat jotka laskee tilavuuksia ei oikein avaudu. Eli jelppikää hieman, onko myös herkkyys arvo sellainen josta voi päätellä esim. 94 db. /98db. jälkimmäinen soi myös pienemmällä volumella herkemmin / kovemmin. Kiitos kaikenlaisesta palautteesta. Puutyö ja duunaaminen ei sinäänsä tule tuottamaan vaikeuksia ja jos olis hyvät mitat tulis heti hyvä.
 
MPU
10.05.2013 17:52:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ekaks pitäis tietää mikä elementti. Eminence ei riitä.
Herkkiä pömpeleitä on esmes BFM:n kaapit. Googleta Fitzmaurice Jack 12 tai 10.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
T.K.
10.05.2013 20:17:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elementti voisi olla Eminence Basslite ch2010 (21GB-CH2010),maksaa noin 100,00e. Tsekkasin tuon Jack 10, noi on juuri noita jotka vierellä seistynä kuulostavat kumisevilta. Eli se hyvä soundi kuuluu vasta kauempana.Herkkä tuo kuului olevan.Tuon tyyppistä en kuitenkaan ole hakemassa. Eli leveys,korkeus,syvyys ja refleksi raon korkeus alareunassa.Sitten täytyisi vielä tietää refleksiaukon yläreunassa olevan levyn syvyys sinne kaapin sisäänpäin.Juuri tuolle alussa mainitulle ämyrille.
 
MPU
11.05.2013 09:42:02 (muokattu 11.05.2013 09:44:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko kuullut Jackia? Minä olen, sekä 10" että 12". Ei todellakaan kumise. Muinaisilla torvikaiuttimilla ja Jackilla ei ole soundillisesti mitään yhteistä. Mulla oli joskus Bassomatti joka ei kuulostanut kovinkaan kummoiselta.
Jos sulla on noin tarkat ehdot elementistä ja ulkonäöstä lähtien niin paras suunnitella itse. Soundista on paha sanoa mitään.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
T.K.
11.05.2013 12:23:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ai jaa,voi olla tosikin (torvikaappien, tai siis ämyreiden kehittyminen ).En livenä ole Jackia kuullut,vaikutelma aiheeseen liittyvistä videoklipeistä.Tuo bassomatti oli juuri sellainen että vierellä soittaessa soundi oli mitä oli,salin puolella jengi kuitenkin kehui soundia.Sama homma vanhoissa Trace Elliot BLX comboissa, jotenkin se hyvä soundi kuuluu vasta siellä kauempana.Oli ainakin ennen näiden torvikaappien ominaisuus.Myönnän että saatan olla väärässä tuon Jackin suhteen, kyllähän asioilla on taipumus kehittyä parempaan suuntaan.Mitä rakentamiseen tulee saattaa ehkä jäädä.Uskoisin että n 300 e. maksaa perushyvä pikkukaappi sähköbassolle ja käytettynä alkaa löytymään jo parempaa: Ebs, Eden ym.
 
MPU
11.05.2013 13:33:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perushyvissä ei kannata välttämättä rakentaa. Jos taas vähänkään erikoisempaa ja oikeasti hyvillä elementeillä halajaa niin silloin on melkein pakko tehdä tai teettää. Elementit tehdaskaapeissa ovat Beta-sarjan luokkaa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Prian
29.05.2013 11:48:25 (muokattu 29.05.2013 11:51:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi,
Rakentelin juuri valmiiksi vastaavan projektin. Jospa ois jotain hyötyä ajatuksiin. Rohkaisen kyllä ite rakentamaan- tämän seurauksena sain unelma kaapin ja 6x10 Ampegin kaappi sai lähteä. Taloudellista hyötyäkin :)
 
Minulla oli varastossa 22mm vaneria ja 2 kpl eminencen beta 12 kajaria. Joten kustannuksia ns ei tullut. Tavoitteena oli hyvä saundinen kaappi viritettynä bassolle.
 
Pyysin kaveria laskemaan optimimitat sekä suljetulle että avoimelle kaapille.
Kaveri laski Win Isd:llä ja piirteli hertsi käyriä.
 
Ohjeet jotka sain:
- refleksi aukollisen toisto parempi kuin suljetun.
- n. 150,8 litran kaappi.
- refleksiaukoksi n. 12 cm pyöreä aukko 22mm vaneriin ja etureunaan.

 
Levyjen koon takia sain tehtyä vain 149 l :) Mitat n. 62x50x48
Tiivistin kaikki saumat. Etukangas vielä laittamatta.
 
Kyllä taytyy todeta että tässä matemattiikka ja fysiikanlait toimii. Oon kokeillut kaappia kolmella eri nupilla ja kyllä toimii mahtavasti. On botnea, mutta myös tarkkuutta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «