Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kielet irtoavat tallasta
1
northern
06.05.2013 14:38:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on lainassa sähkökitara jossa tämmöinen talla
http://www.keymusic.com/gfx_product … ode/112525/3/Ibanez-S7420-Black.jpg
 
ja siitä meni korkea E kieli poikki. Vaihdoin sitten kielet mutta bendatessa korkea E katkesi jatkuvasti. Syyksi paljastui että olin vahingossa pistänyt kielen tallassa liian pitkälle, eli niin että ruuvi puristi suoraan kieltä vasten. Otin kielet irti ja laitoin takaisin oikeille paikoille. Koska ajattelin että kielen päät saattaa olla kärsineet ollessaan puristettuna ruuvia vasten leikkasin pienen palan pois.
 
Nyt ongelmaksi on kuitenkin tullut se että ensin irtosi korkea E kieli tallasta kiristettäessä, sitten H kieli ja nyt taas uudestaan korkea E kieli. Mitähän mahdan tällä kertaa tehdä väärin kun kielet eivät pysy tallassa kiinni?
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
ruikku20
06.05.2013 15:54:32 (muokattu 06.05.2013 16:01:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikuttaisi olevan sama talla kuin omassa kitarassa eli Ibanez s570 ja tallana tällöin Zero resistance. Joskus mullakin varmaan pari kertaa lähti irti just noin. Nykyään aina kieltenvaihdon yhteydessä vaan työnnän kielen tallaan niin syvälle kuin menee, ja kiristän oikeastaan niin tiukalle, mitä tuommosella lyhyellä kuusiokoloavaimella saa. Ei olllut enää ongelmia.
 
Ootko varma, että se kieli tosiaan katkes juuri siihen ruuviin, vai oisko se sitteki niin, että siinä urassa on joku terävä kohta, johon se hankaa ja menee poikki?
 
Ei vaan nyt taisin käsittää, eli työnsit kielet aluksi nuihin kohtiin mihin nuolet osoittaa ja jotka on ympyröity? http://aijaa.com/P5Xbf3
 
Neuvo on kyllä edelleen sama. Eli työnnät vaan sinne koloon syvälle sen kielen ja kiristät mahollisimman tiukalle niin, ettei kuitenkaan mene tallasta kierteet! Näppituntumalla siis. Mutta kyllä sen tosi tiukalle uskaltaa vääntää ja pitäs kyllä sillon myös pysyä kiinni. Jos olit jo tehnyt näin, niin sitten onki hankalampi homma, enkä osaa enää auttaa :)
 
Guitar playing is my life.
northern
07.05.2013 14:38:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Neuvo on kyllä edelleen sama. Eli työnnät vaan sinne koloon syvälle sen kielen ja kiristät mahollisimman tiukalle niin, ettei kuitenkaan mene tallasta kierteet! Näppituntumalla siis. Mutta kyllä sen tosi tiukalle uskaltaa vääntää ja pitäs kyllä sillon myös pysyä kiinni. Jos olit jo tehnyt näin, niin sitten onki hankalampi homma, enkä osaa enää auttaa :)
 
Juu, tosiaan työnsin ensin tuonne kielet mihin kuva näyttää. Nyt työnsin kyllä kielen niin pitkälle että osui pohjaan ja mielestäni ihan hyvin kiristinkin, mutta silti pääsi jotenkin irtoamaan. Myös sellainen ongelma oli että kiristettäessä kieli helposti luiskahti sivuun ja pyrki ton mustan jutun taakse. pariin kertaan sai E ja H kieltä kiinnittää ja irrottaa ennen kuin sain pysymään oikeassa kohdassa.
 
Etsiikö bändisi hyvää studiota jossa työskennellä halvalla? Ota siinä tapauksessa minuun yhteyttä.
ruikku20
07.05.2013 15:34:21 (muokattu 07.05.2013 15:34:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo samaa hommaa on ollu mulla, meinaa välillä luisua tuonne laitoihin tuo kieli jne. Mites kun se on kerta lainassa joltain, niin kysy siltä, että onko se saanu sen toimiin normaalisti ja jos on niin millä kielisetillä? Jos et siis oo jo kysyny. Pitäis sen kyllä pysyä hyvin paikallaa, kun sen vaan kiristää. Eikä tuosa enää voi mikään mennä oikeen väärinkään. Jännä homma. Katotaa jos jollain muilla ois apuja nyt vielä tähän. En kyllä käsitä mikä siinä vois vielä olla. Toivotaan, että saat toimiin :)
 
Guitar playing is my life.
pappasfin
07.05.2013 16:51:58 (muokattu 07.05.2013 16:53:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite justiinsa laittelin kaverin kitaran säätäen (670)
Ja muuten meni hyvin mutta kerran pompsahti 1fst eli ohkainen E kieli pois ja totesin että olin vaan huonosti kiristäny ja kun tein uudestaan niin pysyi ihan hyvin niin kuin muutkin kielet ja ovat pysyneet sen jälkeen hyvin.
 
Tuossa kun noita kieliä tuossa tallamallissa laittelee (ja miksei muissakin vastaavissa) niin mä laitan kielien pallopäät sinne virityskoneiston päähän, vetäsen kieltä suoremmaksi hieman sen lukituskohdan yli ja katkaisen kielen, jonka jälkeen teen helläkätisesti katkaistuun päähän selvän mutkan pihdeillä (vähintään 45 astetta tai ylikin, jossa sitä mutkanpäätä on n. 1 cm (se 1 cm alue sitten upotetaan sen tallassa olevan kiristyspalan välistä tallaan sisälle ja lukitaan tiukasti niin että se siellä kanssa pysyy).
 
Kun tuollaisen mutkan tekee siihen kieleen niin on huomattavasti helpompi se sitten pujottaa sen lukitusosan välistä tallaan ja pitää siinä sormenpäillä kiinni suorassa oikeasta kohtaa kun lukitsee homman ruuvista.
 
Jos kieleen ei tee mitään mutkaa niin se on hankalampi pitää lukitusvaiheessa kiinni sormilla ja oikeassa paikkaa.
 
Jos kielet katkeaa tai lähtee sitten irti vaikka homman on tehnyt kunnolla niin syynä voi olla tallassa kielen kohdilla oleva jokin terävä kohta joka katkaisee kielen tai se lukitusosa on kulunut eikä sillä pysty kiristämään sitä kieltä tarpeeksi.
 
Osia ainakin saa noihin Ibanezeihin Levytukusta, joka on noiden maahantuoja Suomessa.
 
Tuli vielä sellainen mieleen, että jos on vanha kitara eikä ole sitä putsaillu niin kenties kertynyt lika saattaa kanssa jotain aiheuttaa lukitusosien pitävyydelle jos likaa on niiden välissä.
 
PappaSFin
Krice
07.05.2013 23:36:27 (muokattu 07.05.2013 23:36:59)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: laitan kielien pallopäät sinne virityskoneiston päähän, vetäsen kieltä suoremmaksi hieman sen lukituskohdan yli ja katkaisen kielen, jonka jälkeen teen helläkätisesti katkaistuun päähän selvän mutkan pihdeillä
 
Huono neuvo. Älkää tehkö näin, ihmiset. Siis kieltä ei nimenomaan saa etukäteen taivutella, vaan katkaistaan ensin pallo-osa kielestä pois punoksineen päivineen, sitä ei lukkotalloissa tarvita. Sen jälkeen kieli tallan lukkoon, lukko kiinni ja kieli kiinnitetään sen jälkeen lavan virityskoneistoon kuten normaalisti.
 
Decadetroll
07.05.2013 23:57:25 (muokattu 08.05.2013 00:03:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Huono neuvo. Älkää tehkö näin, ihmiset. Siis kieltä ei nimenomaan saa etukäteen taivutella, vaan katkaistaan ensin pallo-osa kielestä pois punoksineen päivineen, sitä ei lukkotalloissa tarvita. Sen jälkeen kieli tallan lukkoon, lukko kiinni ja kieli kiinnitetään sen jälkeen lavan virityskoneistoon kuten normaalisti.
 
Monasti auttaa kielen pysymisessä floikkatalloissa, erityisesti ZR-mallissa, kun vetää siihen kieleen sen valmiin sopivan kulman ja sitten vasta iskee tallaan kiinni... Yleensä en moista kikkaa käytä itsekään, mutta onhan tuollekkin paikkansa.
 
Onko sulla kovastikkin omakohtaisia zero resistance-talla kokemuksia, joiden varaan voit nojata "neuvomisesi"?
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
aristoteles666
08.05.2013 06:54:45
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

northern: Juu, tosiaan työnsin ensin tuonne kielet mihin kuva näyttää. Nyt työnsin kyllä kielen niin pitkälle että osui pohjaan ja mielestäni ihan hyvin kiristinkin, mutta silti pääsi jotenkin irtoamaan. Myös sellainen ongelma oli että kiristettäessä kieli helposti luiskahti sivuun ja pyrki ton mustan jutun taakse. pariin kertaan sai E ja H kieltä kiinnittää ja irrottaa ennen kuin sain pysymään oikeassa kohdassa.
 
tarkista ettei sen edellisen kielen katkennut osa ole siellä kolossa, se estää sen kielen kunnolla kiristymisen.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
pappasfin
08.05.2013 09:21:24 (muokattu 08.05.2013 10:03:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Huono neuvo. Älkää tehkö näin, ihmiset. Siis kieltä ei nimenomaan saa etukäteen taivutella, vaan katkaistaan ensin pallo-osa kielestä pois punoksineen päivineen, sitä ei lukkotalloissa tarvita. Sen jälkeen kieli tallan lukkoon, lukko kiinni ja kieli kiinnitetään sen jälkeen lavan virityskoneistoon kuten normaalisti.
 
Mä olen noin tehnyt vuosia eikä ole ongelmia ollut kielten katkeamisen suhteen ollenkaan tai kielen soundin suhteen. Ainakin itsellä on tämä tapa pelittänyt kun vaan sen tekee oikein ja helläkätisesti ilman että siihen kieleen tehdään "vahinkoa"
 
Enkä ole edes ainoa ketä näin tekee ja kun nimenomaan se kieli joka tapauksessa taipuu kulmaan kun se kiinniittää niin en edes ymmärrä miksi sitä ei voi juurikin siihen kohtaan valmiiksi taivuttaa kun se lukitusosa juurikin osuu samaan kohtaan.
Enemmän siihen kieleen tulee "vahinkoa" kun se puristetaan tiukasti kiinni siihen lukituspalan avulla.
 
Mä en vedä hampaat irvessä sitä kieltä mutkalle vaan mahdollisimman helläkätisen taivutuksen.
 
Toki kielen saa pistettyä suoranakin tuonne ja tehkää niin jos parhaaksi näette ja pidätte tuota mun tapaani vääränä.
 
Ite myös katson, että kieltä on sen verran löysää, että kun sitä kiristää niin menee muutaman kerran sen tappinsa ympärillä lapapäässä, tämänkin jokainen tekee taasen omalla tyylillään, joko pistämällä pallopäät tuonne päähän tai sitten ei.
 
Mä olen oppinu tuon pallopään pistämisen lavan päähän ja kielen taitoksen minua aikas tavalla kokeneemmalta hemmolta, joka sentään tekee hommaa työkseen.
 
Edit: Jos nyt oikein kovasti tulee eriäviä mielipiteitä tuosta taivuttamisesta niin kenties mäkin muutan tapani tehdä tuon ;)
 
PappaSFin
Pomeranssi
08.05.2013 10:17:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse teen ZR-tallan kanssa kieltenvaihdon yhteydessä pienen putsauksen topsipuikoilla siitä tallapalan ympäriltä. Sen mustan palan saa kätevästi ulos kääntämällä kepin naama alaspäin, ja mahdolliset terävät kulmat hion yleensä pätkällä ala-E kieltä tarpeen vaatiessa. Jätän myös noin neljäsosasentin punosta kielen pallopäähän. Ei ole irtoilleet kielet soitossa eikä edes älyttömän kampispedeilyn seurauksena.
 
Juum.
LaXu
08.05.2013 14:15:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ne pienet, kieliä vasten kiristyvät tallan palatkin (semmoiset pienet kuutiot siellä kiristysruuvin edessä) saattavat hieman kulua jolloin tuota lipsumista voi sitten ehkä tapahtua. En tiedä onko niitä enää noissa uudemmissa malleissa, mutta vanhoissa ne pystyi vain kääntämään ympäri jolloin purevat paremmin kieliin.
 
Krice
08.05.2013 15:40:34 (muokattu 08.05.2013 15:41:33)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

pappasfin: en edes ymmärrä miksi sitä ei voi juurikin siihen kohtaan valmiiksi taivuttaa
 
Siihen voi tulla 2 taivutusta hieman eri kohtaan. Kielet ei erityisemmin pidä siitä, että niitä taivutellaan useammin kuin kerran. Varsinkin jos kielet tuntuu katkeilevan usein niin tuo voi olla syynä siihen.
 
pappasfin
08.05.2013 18:02:32 (muokattu 08.05.2013 18:03:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Siihen voi tulla 2 taivutusta hieman eri kohtaan. Kielet ei erityisemmin pidä siitä, että niitä taivutellaan useammin kuin kerran. Varsinkin jos kielet tuntuu katkeilevan usein niin tuo voi olla syynä siihen.
 
Mä teen sen taivutuksen juurikin paikkaan johon se kielen lukitus osuu eli se taivutus ei jää siihen päälle josta kieli lähtee kaulaan päin eli taivutus juurikin siis kohtaan jossa talapalan lukitus on.
 
Mulla ei ole ikinä ollut ongelmia kielien katkeamisien takia.
 
Ja kyllä ymmärrän sen, että eihän se ole hyvä jos lukitsevien osien välissä kielessä on mutkaa mutta mulla ei siis ole se mutka väärässä vaan oikeassa kohdassa ja tämä on mahdollista kun ei jätä liikaa kieltä siihen mutkasta tallaan menevään kohtaan vaan juurikin sen oikean määrän eli mulla kun kielellä ekoja kertoja tökkäsin niin matka oli sellainen 1 cm ja sen pidempää taitoskohtaa en jätä, jolloinka se taitoskohta jäisi juurikin lukittuvan kohdan väärälle puolelle.
 
Hyvä kuitenkin, että asia tuli esille vaikka olitkin asiasta eri mieltä, ihan hyvä jo senkin takia, että tulee tarkemmin kerrottua miten taitos pitää tehdä jos sen kerran osa tekee, suurin osahan ei sitä visiin kuitenkaan tee vaan tökkää kieltä niin pitkälle että se stoppaa ja sitten lukitsee kielen.
 
Eli jos teette joku täällä tuon kuin minä tai aiotte tehdä niin se taitos on hyvä siis olla juuri siinä oikeassa kohtaa lukitusta (juurikin kuin Krice tuossa kertoi, ettei tule kahta taitosta, josta toinen jää lukituksen ulkopuolelle). Taitettaessa siis pitää tietää paljonko kieli uppoaa tallaan ettei tule liian pitkää.
 
Laitoin sulle Krice plussan, koska huomiosi oli hyvä vaikka oletkin tuota tapaa vastaan kriittinen ;)
 
PappaSFin
MikaHekkanen
08.05.2013 18:08:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Siihen voi tulla 2 taivutusta hieman eri kohtaan. Kielet ei erityisemmin pidä siitä, että niitä taivutellaan useammin kuin kerran. Varsinkin jos kielet tuntuu katkeilevan usein niin tuo voi olla syynä siihen.
 
Varmasti näin ja kyllähän tuollainen ylimääräinen vekki vaikuttaa myös vireen pitävyyteen.
 
Päiväni murmelina? burgerina? hurmurina?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «