Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Tietokoneet ja musiikkiohjelmat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä sekvensseri/nuotitusohjelma?
1
arauramo
06.05.2013 14:58:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hep, tarvitsisin softavinkkiä! Tarve on tehdä torvisovituksia biiseihin. Käytän Propellerheadsin Reasonia biisien mallien tekemiseen (eli "säveltämiseen", köh köh), ja tarvitsen tööttääjille printatut nuotit.
 
Pitäisi voida:
- imaista äänitiedosto pohjaksi
- soittaa tai kliksutella torvistemmat soivassa sävellajissa
- kirjoittaa nuotteihin merkintöjä suht vapaasti (sanoitukset, tahtien numerot, biisin rakenne, soinnut)
- saada nuoteissa palkit ryhmiteltyä neljäsosien pituisiin ryhmiin
- näyttää nuoteissa monitahtisia taukoja
- tulostaa stemmat transponoituna torvien sävellajeihin joko yhdelle lapulle tai per instrumentti
 
Olen muutamat laput nyt tehnyt MuseScorella, mutta se tuntuu kyllä aika kömpelöltä. Paljon aikaa tuhraantuu siihen, että yritän Musen saada tekemään kuten haluan, mikä ei ole luovan prosessin kannalta kovinkaan kivaa. Palkeilla ryhmittely ei taida olla edes mahdollista nykyversiossa.
 
Olisko se sitten Sibelius vai joku muu? Mulle soittaminen on harrastus ja nuottien kirjoittaminen pieni osa sitä, joten en tietenkään haluaisi nuotinnussoftasta kauheasti maksaa. Sibelius First? Mitähän tarkoittaa "Beam/rest groupings: Fixed"..? Ilmeisesti Firstillä ei saa eri soittimia eri lapuille? Joku muu softa?
 
Kyllähän Muse periaatteessa hoitaa näistä kaikki paitsi palkkien ryhmittelyn ja käyttäjäystävällisyyden, ehkä mun pitäis vain opetella käyttämään sitä kunnolla..
 
JPQ
06.05.2013 19:20:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Macille vaiko Windows PCeelle ?
ps. uskalla suositella mitään kun osaa vaatimuksistasi en tajunnut.(vika minussa)
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
Janus
06.05.2013 20:39:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.notionmusic.com/products/notion4.html
 
Notion voisi tietty olla yksi vaihtoehto, Jenkeissä suositumpi kuin muualla maailmassa. Download-versio (7 GB) 83 puntaa, eli päälle 100 €, mutta silti huomattavasti Sibeliusta edullisempi.
 
Haittapuolena on se, että suomenkielistä tukea voi olla hankala saada foorumeilta jne. ongelmatilanteissa, sillä käyttäjäkunta on lähes olematon (Sibelius ja Finale hallitsevat).
 
arauramo
06.05.2013 20:48:23 (muokattu 06.05.2013 20:53:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Windows. Mikä kohta meni ohi, JPQ? Itselleni uusi vaatimus oli tuo taukojen ottaminen mukaan ryhmittelyyn, tähän tyyliin:
http://www.mymusictheory.com/images … /7/7_beaming_clip_image002_0009.jpg
 
Janus, Sibelius First ei kustantais kuin 109€, se on se vaihtoehto, täysversio on tosiaan liika kallis. Siitä saa näemmä 30 päivän trialin, otan kokeiluun.
 
Janus
06.05.2013 21:17:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Janus, Sibelius First ei kustantais kuin 109€, se on se vaihtoehto, täysversio on tosiaan liika kallis. Siitä saa näemmä 30 päivän trialin, otan kokeiluun.
 
Joo, tiedetään, t. Sibelius-käyttäjä v. 1.4 lähtien :) Mun mielestä satanenkin on liikaa niin rampautetusta softasta kuin Sib1st (http://www.sibelius.com/products/sibelius_first/compare.html), mutta siitä on tosiaan se triali olemassa eli jokaisen on helppo tehdä päätös itse. Mikäli ominaisuudet riittävät, niin mikä jottei.
 
Mun mielestä yksi Firstin monista wiklundeista, mutta ehkä kuitenkin suurin, on se, että näppäinkomentoja ei voi muokata tai luoda itse (Keyboard shortcuts: fixed). Niin moni Sibeliuksessa defaulttina hiirellä monen valikon takaa haettava toiminto on nuotteja tehdessä jatkuvasti tarpeen (esim. kaksoistahtiviivat, kertausmerkit jne.), että custom-näppiskomentojen luonti ja jatkuva käyttö nopeuttaa lappujen tekoa iha järjettömästi.
 
JPQ
07.05.2013 07:52:47 (muokattu 07.05.2013 07:53:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaikea selittää mutta osin tuo sinun kuvasi materiaali. jotenkin uskoisin olen väärä neuvomaan varsinkin kun haet nuotinnus ohjelmaa jota en vielä ainakaan omista. (tuskin koskaan jos tulot säilyy/laskee vaatimuksien mukainen aika kallis et varsinkin jos kakkos kohta toteutuu ei oikein tarpeenkaan ja "softa orkesterilleni" kirjoitan).
 
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
jp8000
07.05.2013 08:37:32 (muokattu 07.05.2013 13:23:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.finalemusic.com/products/finale-songwriter/
 
Olisikos tämä hyvä (tuosta ohjelmasta näyttäs olevan myös 30 päivän triali saatavilla)
 
"It was totally worth it" -homer simpson in the episode "fraudcast news"
samulirask
07.05.2013 17:30:04 (muokattu 07.05.2013 17:31:10)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Windows. Mikä kohta meni ohi, JPQ? Itselleni uusi vaatimus oli tuo taukojen ottaminen mukaan ryhmittelyyn, tähän tyyliin:
http://www.mymusictheory.com/images … /7/7_beaming_clip_image002_0009.jpg

 
Sellainen pointti vain, että kaikissa nuotinnusohjelmissa on opettelunsa. Itse olen käyttänyt Sibeliusta, Finalea ja MuseScorea, ja näistä viimeisintä HALUAN käyttää nimenomaan sen ilmaisuuden vuoksi. Ei tarvitse olla siis riippuvainen mistään edu- tai muistakaan lisensseistä, että käyttöön saa täysiverisen nuotinnusohjelman kuinka monelle koneelle tahansa.
 
En saanut MuseScorella tuota linkkaamaasi esimerkkiä onnistumaan (varmasti olet itsekin sen kanssa pähkäillyt), mutta itsehän kirjoittaisin tuon pisteellisenä kahdeksasosana artikulaatiomerkkeineen ja kuudestoistaosana. Ainakin minun mielestäni tuo rytmi olisi helpompi lukea niin.
Janus
07.05.2013 18:23:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samulirask: itsehän kirjoittaisin tuon pisteellisenä kahdeksasosana artikulaatiomerkkeineen ja kuudestoistaosana. Ainakin minun mielestäni tuo rytmi olisi helpompi lukea niin.
 
Ei ole, jos haluaa ensimmäisen kahdeksasosan olevan artikulaatioltaan lyhyt (staccato, staccatissimo jne.). Toi nuotin perään tuleva, keston puolitoistakertaistava piste on sellaiselle täysin vastakohtainen merkintätapa. On erittäin perusteltua kirjoittaa rytmejä niin, että myös tauot "palkitetaan" tarvittaessa.
 
arauramo
07.05.2013 19:28:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeh, kiitos viisaista sanoista! Tein tänään Sibelius Firstillä yhdet laput, ja se tuntui kyllä varsin helpottavalta Musen jälkeen. Ei tarvitse yhtään niin paljon tapella käyttöliittymän kanssa. Tekstimerkinnät ja palkit asettuvat nätisti niin kuin ne haluan. Äänitiedostoa tuohon ei ilmeisesti saa pohjalle, joskin videon saisi... hmm. Ei tuokaan nyt täydellinen ole, mutta ehkäpä se on ne karvalakkimallin rajoitukset jotka tuntuu, kuten se, että monitahtiset tauot näytetään vain part-näkymässä ja -tulosteessa, partituurinäkymässä ne on vain monta tahtia taukoa. Hmph.
 
Aloin myös kokeilla Finalen SongWriteriä, mutta se aiheutti kyllä äkkiä vastareaktion. Kyse on varmaan vaan siitä, että Sibeliuksen käyttöliittymä on paremmin yhteensopiva mun kanssa... Esim ensimmäinen yritykseni kirjoittaa 1/16-trioli sai aikaa kamalan sotkun. Hiirellä klikkailemista on kauheasti enemmän kuin Sibeliuksessa, eikä tooltipit näytä keyboard shortcutteja. Tyhmää niitä olis manuaalista joutua opettelemaan. No, ehkä sille pitää antaa vielä tilaisuus huomenna.
 
Notionista ei taida (enää?) olla kokeiluversiota olemassa, en ainakaan löydä sellaista. Sikaa säkissä (tai jotain esittelyvideoita töllättyäni) en halua ostaa.
 
Ja samulirask, joo, mäkin HALUAISIN rakastaa MuseScorea. :|
 
Janus
07.05.2013 19:43:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arauramo: Äänitiedostoa tuohon ei ilmeisesti saa pohjalle, joskin videon saisi... hmm
 
1) Pyöritä Sibeliusta synkassa ReWirellä jonkun sekkarin kanssa (esim. Reaper? ei kokemusta) ja laita audiotiedosto sinne
 
2) Exportoi biisi videoksi, jossa esim. musta ruutu tai joku stillikuva (onnistuu esim. Logicilla) ja pyöritä videota Sibeliuksessa - tämä voi tosin aloituspisteen kanssa aiheuttaa vähän säätämistä
 
samulirask
07.05.2013 19:56:55 (muokattu 07.05.2013 20:27:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Ei ole, jos haluaa ensimmäisen kahdeksasosan olevan artikulaatioltaan lyhyt (staccato, staccatissimo jne.). Toi nuotin perään tuleva, keston puolitoistakertaistava piste on sellaiselle täysin vastakohtainen merkintätapa. On erittäin perusteltua kirjoittaa rytmejä niin, että myös tauot "palkitetaan" tarvittaessa.
 
Seison oikaistuna. Oikeassa olet, en ajatellut asiaa kovin syvällisesti. Sitä paitsi mitä nuotinnusohjelmaan tulee, niin tokihan tekijän pitää saada tehdä sellaisia palkkeja mitkä hyvältä vain tuntuvat ohjelman sitä estämättä. Muuten pysyn kannassani MuseScoresta.
 
(E: Ja vielä noihin taukojen palkituksiin: Erityisesti tuo palkki on toki havainnollinen esim. kahdeksasosatriolirytmissä, josta keskimmäinen kahdeksasosa puuttuu. Merkintä on aivan eri henkinen, jos rytmi olisi kirjoitettu pisteellisenä neljäsosana ja kahdeksasosana.)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «