Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pedaalikoteloiden maalaus
1
vilpor79
04.05.2013 20:27:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Elikkä millasia maaleja olette käyttäneet alumiinikoteloiden maalaamiseen
? Ja millasella "systeemillä" olette maalailleet? Varmaan pohjamaali->Väri->grafiikat käsipelillä->Lakka päälle? Vaiko jotain aivan muuta? Vaatiko jotain pohjakäsittelyä, hiontaa tai vastaavaa?
 
gemisti
04.05.2013 21:07:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen noita muutamia maalaillut, pääasiassa automaaleilla, vähän eri tekniikoilla, mutta perusohje minkä itse olen havainnut hyväksi menee n. näin:
 

 
Paljas purkki puhtaaksi, mahdollisesti hienolla paperilla kulmia ja rosoja sileäksi (Hammondin kotelot on paljon parempia kuin esim. Eddystonet, Hammondeille ei tarvitse tehdä oikeastaan mitään). Liuottimilla pinta puhtaaksi rasvasta ja liasta kunnolla.
 
Pohja/tartuntamaali, itse olen käyttänyt lesonalin "etch primeriä"
http://www.nettimaalikauppa.fi/epag … hops/02012008-30135/Products/358947
ohjeen mukaan ei suoraan vesiväriä päälle, mutta tuntuu nekin hyvin pysyvän. Tuo tavara on oikeasti hyvää ja hyvin ohut kerros piisaa. Tämä on tässä oikeastaan tärkein osuus, alumiiniin kun ei oikein muuten maalit tartu, vaan lähtee hilseilemään herkästi.
 
Värinä olen käyttänyt metallisävyissä vesivärejä tai "perusväreissä" 2k-akryylivärejä, vesivärit tarvitsevat sitten vielä kirkaslakan, jona olen käyttänyt aina 2k-akryylilakkoja, niillä tulee kestävä ja hyvä pinta. Tuo kaksikomponenttimeininki kai se tärkein, kun sillä tuppaa tulemaan kovempaa ja kestävämpää pintaa.
 

 
Tekstejä/grafiikoita olen penslaillut pienoismalliväreillä/maalikynillä lakan päälle tai jättänyt kokonaan laittamatta. Syövyttämällä taidan olla enemmän tehnyt, jos on tarvinnut merkintöjä potikoiden alle.
 
Profiilissa linkkejä kuviin omista projekteista, pääasiassa maalattuja vain, tuossa "G2"-kloonissa on syövytetty messinkilevy potikoita merkkaamassa.
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
vilpor79
04.05.2013 23:01:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gemisti: Mä olen noita muutamia maalaillut, pääasiassa automaaleilla, vähän eri tekniikoilla, mutta perusohje minkä itse olen havainnut hyväksi menee n. näin:
 

 
Paljas purkki puhtaaksi, mahdollisesti hienolla paperilla kulmia ja rosoja sileäksi (Hammondin kotelot on paljon parempia kuin esim. Eddystonet, Hammondeille ei tarvitse tehdä oikeastaan mitään). Liuottimilla pinta puhtaaksi rasvasta ja liasta kunnolla.
 
Pohja/tartuntamaali, itse olen käyttänyt lesonalin "etch primeriä"
http://www.nettimaalikauppa.fi/epag … hops/02012008-30135/Products/358947
ohjeen mukaan ei suoraan vesiväriä päälle, mutta tuntuu nekin hyvin pysyvän. Tuo tavara on oikeasti hyvää ja hyvin ohut kerros piisaa. Tämä on tässä oikeastaan tärkein osuus, alumiiniin kun ei oikein muuten maalit tartu, vaan lähtee hilseilemään herkästi.
 
Värinä olen käyttänyt metallisävyissä vesivärejä tai "perusväreissä" 2k-akryylivärejä, vesivärit tarvitsevat sitten vielä kirkaslakan, jona olen käyttänyt aina 2k-akryylilakkoja, niillä tulee kestävä ja hyvä pinta. Tuo kaksikomponenttimeininki kai se tärkein, kun sillä tuppaa tulemaan kovempaa ja kestävämpää pintaa.
 

 
Tekstejä/grafiikoita olen penslaillut pienoismalliväreillä/maalikynillä lakan päälle tai jättänyt kokonaan laittamatta. Syövyttämällä taidan olla enemmän tehnyt, jos on tarvinnut merkintöjä potikoiden alle.
 
Profiilissa linkkejä kuviin omista projekteista, pääasiassa maalattuja vain, tuossa "G2"-kloonissa on syövytetty messinkilevy potikoita merkkaamassa.

 
Mites ootko ajanut suoraan 2k maalin tohon märän primerin päälle, vai antanut kuivua välissä tai hiontaa tai jotain? Entäs miten toi maalikynällä/pienoismallimaalilla päälle vetäminen? Eli pitäskö siihen vetää lakka myös ton 2k maalin päälle vai ihan vaan maalikynällä suoraan maalin päälle?
 
gemisti
05.05.2013 01:48:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Mites ootko ajanut suoraan 2k maalin tohon märän primerin päälle, vai antanut kuivua välissä tai hiontaa tai jotain? Entäs miten toi maalikynällä/pienoismallimaalilla päälle vetäminen? Eli pitäskö siihen vetää lakka myös ton 2k maalin päälle vai ihan vaan maalikynällä suoraan maalin päälle?
 
Tuo mun käyttämä primeri kuivuu todella nopeasti, eikä sitä vedetä kuin ohut harso, joten juu, olen antanut hetken kuivua ja vetänyt vasta sitten seuraavan kerroksen.
 
Primerille en ole tehnyt ruiskuttamisen jälkeen mitään, yleensä vetänyt seuraavan kerroksen päälle heti kun on ollut tarpeeksi kuiva. Eli ei ainakaan tässä käytössä tarvitse hioa ennen seuraavaa kerrosta.
 
Maalikynämeiningit olen vetänyt viimeisen lakkakerroksen päälle, mun käytössä eivät ole kuluneet itsekseen pois. Tietenkin kestävämpi lopputulos tulee jos vetää tekstit viimeisen lakan alle, mutta en ole nähnyt siihen tarvetta. Mittailen ja poraan kotelot vasta maalauksen jälkeen, joten tekstien asemointi on helpompaa vasta kun reiät ym ovat valmiina/kohdallaan.
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
Trebla
08.05.2013 12:15:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oletko ajatellut kangasvärejä?
 
;)
 
Emmää hitä ihmettele, että on hilliä, mutta kun o hualahilliä -- Hono-Konstu
Trebla
08.05.2013 12:18:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos edellisestä kirjoituksesta meinas adrenaliini nousta, niin hieman selvennystä asiaan:
 
http://www.motot.net/wiki/Anodisointi
 
Anodisointi tunnetaan myös eloksointina.
 
Emmää hitä ihmettele, että on hilliä, mutta kun o hualahilliä -- Hono-Konstu
Jone the Bone
08.05.2013 19:32:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vilpor79: Elikkä millasia maaleja olette käyttäneet alumiinikoteloiden maalaamiseen
? Ja millasella "systeemillä" olette maalailleet? Varmaan pohjamaali->Väri->grafiikat käsipelillä->Lakka päälle? Vaiko jotain aivan muuta? Vaatiko jotain pohjakäsittelyä, hiontaa tai vastaavaa?

 
Itse olen käyttänyt "pohjamaalina" perinteistä Miranolia, jonka levitän liuottimella hyvin puhdistetulle kotelolle pensselillä tai "superlon-tollolla" töpöttelemällä.
 
Miranol tarttuu hyvin ja kestää kolhuja (muistatteko mainoksen, jossa kaksi Miranolilla maalattua rautaputkea lyötiin yhteen niin, että putket taipuivat, mutta maalaus kesti?). Päälle suihkepullosta alkydimaalia loppuväriksi.
 
Tekstit lasertulostimella läpinäkyvälle tarrakalvolle, jonka päälle kevyt lakkakerros, kun tarra on liimattu paikoilleen.
 
Hyvin ovat kestäneet omassa käytössä:
 
http://users.jyu.fi/~tukiaine/home/zentone/zentone_kuva.html
 
http://users.jyu.fi/~tukiaine/home/guitar_comp/guitar_comp.html
 
Se on sama millä sitä paskaa lapioi, kunhan paska lentää (Albert Järvinen, kysyttäessä käyttämiensä kitaroiden merkkiä).
harpist
09.05.2013 19:16:30 (muokattu 09.05.2013 19:16:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miranol tarttuu hyvin ja kestää kolhuja (muistatteko mainoksen, jossa kaksi Miranolilla maalattua rautaputkea lyötiin yhteen niin, että putket taipuivat, mutta maalaus kesti?).
 
Niille jotka eivät muista ....
 
http://www.youtube.com/watch?v=_8c8DXG9MLQ
 
Mainoksen "uskottavuudesta" tietysti voidaan esittää erinäisiä mielipiteitä - mutta kuitenkin - Cannesin pronssileijonalla palkittu mainosfilmi.
 
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «