Aihe: Kesähäiden vakiot arkkityypit
1 2 3 4 59 10 11 12 13
ÄM
04.05.2013 15:01:48

On ollu jonoks asti mapin selaajia, valkkaamassa biisejä, laulettavaks.

Yks parhaita oli, ku tauon jälkeen huomattiin, ku solistin nuottistaagiin, mapin päälle oli ilmestyny lappu, jossa luki:"Kaija laulaa numeron 37, Paratiisi. Sävellaji -2, siis karaoke-savellajista -2".
Soitettiin tasan -2 karaoke- sanotaanko silviisii, että -kappaletta.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
jjussila
04.05.2013 15:13:00
Enpä muista sanoinko, mutta sanonpa taas: emme periaatteellisista syistä välitä hää- tms. soitoista kaikkien siihen liittyvien lieveilmiöiden takia. Laitan hinnan suoraan sellaiseksi, että jos sen suostuvat maksamaan, niin sit voidaan jo hieman miettiä joustavuutta muutenkin. Hääsoitot pysyneet minimissään! Mutta jos tykkää ja silleen, niin sitten pitää olla valmiina about melkein mihin vaan.
..ei helev...olisko noin?.....
EP
04.05.2013 15:13:16
rintapek: Etenkään hääkemujen loppupuolella sinne bändilavalle ei ole syytä päästää ketään. Silloin sinne pyrkii just ne, joilla sinne ei ole tosiaankaan mitään asiaa.

Siin nimittäin käy niin et sen viimeisen tanssitunnin ajan hääväki saa ihastella sitä, kuinka Jone ja Rape duettona yrittää ördata Paratiisia muistamalla pätkän kertosäettä. Ja muuta vastaavaa.

Onpas ammattimaisesti järjestettyä ja varmasti jää hääväelle hyvä muisto.

Kantsii lukee mitä aiemmin kirjoitettu.. : )
rintapek
04.05.2013 16:43:20

jjussila: Enpä muista sanoinko, mutta sanonpa taas: emme periaatteellisista syistä välitä hää- tms. soitoista kaikkien siihen liittyvien lieveilmiöiden takia. Laitan hinnan suoraan sellaiseksi, että jos sen suostuvat maksamaan, niin sit voidaan jo hieman miettiä joustavuutta muutenkin. Hääsoitot pysyneet minimissään! Mutta jos tykkää ja silleen, niin sitten pitää olla valmiina about melkein mihin vaan.

Ei älyttömyyksiin tartte, eikä pidä suostua. Häät on nuorenparin siihenastisen elämän tärkein juhla. Ei niitä kuulu pilata kännisillä extempore- tempauksilla tai "suostumalla" semmoisiin.

Okei, spiikkimikkiä tarvitaan. Keikalla kaksi. Tarvittaessa kuusi. Ja sovittu määrä roudauksen päätteeksi on telineissä hyväksi katsotulla spiikkipaikalla. Jos on sanottu, että spiikkimikkiä ei tarvita niin yksi semmoinen on joka tapauksessa, koska kumminkin joku mikinnälkäinen illan mittaan paikalta löytyy. Mutta ei tarvitse kiivetä lavalle sen löytääkseen.

Okei cd- soitin tarvitaan ja sen volumea pitää pystyä säätämään ja levyjä vaihtamaan. Semmoinen löytyy. Karaokesoitin, joka toistaa jokseenkin kaikki formaatit. Asennettuna pikkumikserin kanssa räkkiin, joka on sopivaksi katsotulla paikalla, joka ei ole lava. Spiikkimikit on kytketty tohon pikkumikseriin. Cd- soittimen kaukosäädin on bestmänin rintataskussa. Pikkumikseri on sit kytketty bändin mikseriin. Levyjen vaihtamiset ja volumensäätämiset onnistuu kenenkään tarvitsematta kiivetä lavalle. Lisäksi räkissä on halpiskompressori kytkettynä taukomusan automaattivaimentimeksi milloin spiikkimikkiin puhutaan. Kenenkään ei tarvitse parin sanan vuoksi käydä vaimentamassa levyä. Soitin vajaa satanen, mikseri satanen, kompura kolmekymppiä, mikit kympin kappale, räkin tein itse. Kustannukset ehkäpä 250,-
Eikä ole vaaraa, että kukaan kävis vahingossa ruuvaamassa volumeja helvetillisiksi tai sotkemassa bändin säätöjä. Tai vaara on, mutta ei tarvetta eikä syytä.

Kaikki noi vaadittavat säestykset ja yhteislaulatukset onnistuu, kuten jo sanoin onnistuu aivan mainiosti yhden miehen voimin. Siinä ei bändin tarvitse esiintyä, vaan ne on säestyksiä, eikä bändin shouta. Hankalaa juhlavieraillekkin, koska sitä esitystähän heidän kuuluisi katsoa, eikä lauteilla pauhaavaa bändiä. Joka sitäpaitsi jotain random- rallia vetäessään saattaa antaa mielikuvan paskasta bändistä jo ennen häävalssia.

Jos loppuillasta sitten juopunut Noora tulee sanomaan, et osaattekste Ranskalaiset korot - MÄ voisin laulaa. (mahtaakohan kukaan muu haluta Nooran laulavan?) Mutta jos sen Nooran lauteille päästää, niin siinä on kymmenen jonossa sanomassa, et mun vuoro seuraavaksi. Jolloin se mitä oli tilattu muuttuu huonosti harjoitelluksi livekaraokeleikiksi. Ja mitä alunperin tilattiin? Bändi joka soittaa semmoista musaa, josta hääpari tykkää, hinnalla jonka kukkaronsa kestää.

Jos sinne karaoke oltais haluttu, niin vastaus olis kuulunut, että ottakaa monitori ja nippu karaokelevyjä mukaan, niin järjestyy. Soitin ja mikit löytyy bändin puolesta.

Että kyllä tossa on asiakasta huomioitu ja joustettu jo etukäteen aika paljon? Miks pitäis paikan päällä "joustaa" piiruakaan semmoiseen suuntaan, joka vie hääjuhlaa poispäin siitä, mitä hääpari on toivonut juhlansa olevan?

Ja jos kaaso etukäteenkin ilmoittaa tahtovansa laulaa "ohjelmanumerona" kymmenen toivekappaletta, niin se on huonoa yleisönpalvelua sanoa, että jees järjestyy, kun aikataulu sanoo, että ei järjesty, tai sit bändi soittaa setin vähemmän alunperin suunnitellusta. Lopetusaika on kumminkin ennalta sovittu ja monissa paikoissa se on tilan sanelema.
One kind of music only - the good kind
Tankero
04.05.2013 16:58:12
jjussila: Enpä muista sanoinko, mutta sanonpa taas: emme periaatteellisista syistä välitä hää- tms. soitoista kaikkien siihen liittyvien lieveilmiöiden takia. Laitan hinnan suoraan sellaiseksi, että jos sen suostuvat maksamaan, niin sit voidaan jo hieman miettiä joustavuutta muutenkin. Hääsoitot pysyneet minimissään! Mutta jos tykkää ja silleen, niin sitten pitää olla valmiina about melkein mihin vaan.

Sama juttu. Takavuosina oli kysyntää, mutta hinta on asettanut asiat kohilleen.
Humppajyrä
EP
04.05.2013 17:38:44 (muokattu 04.05.2013 17:42:00)
WanhaWetäjä: Sinä et ilmeisesti ymmärrä edes lukemastasi oleellista eli sanoin että asioista SOVITAAN siinä kohtaa kun keikka lyödään lukkoon. Toiveita voidaan toteuttaa jos ne ovat järjelllisiä, 10 oudon biisin plokkaus ja treenaus vain siksi että morsiamen kaveri tms haluaa ne laulaa, ei siinä ole mitään järkeä samaan rahaan..

Juu, edelleenkin kirjoitin keikalla tapahtuvista pyynnöistä ..niitäkin voidaan toteuttaa mahdollisuuksien rajoissa ja jos pyytäjä on asiallinen, kiva ihminen. You know?

No joo, kaltaisesi tahvo nyt tekee varmaan mitä vaan kun vaan pääsee keikalle.
Tosiaankin , KÄY KEIKOILLA, sun unenomainen satumaailmasi ei oikeen kohtaa nykypäivää.
Mitä tulee mun ymmärtämiseeni asioista kuten ammattimaisuus....lienen keikkakokemukseltani hieman eri kastissa kuin sinä, myös hääkeikkojen suhteen.
Veikkaan että myös musikaalisuus/ soittottaito/monipuolisuus/tyylitaju on enemmän tätä päivää vaikka vanha olenkin.Eikä tämä ole omakehua vaan realismia, ainakin siihen asti kun kuulen jotakin musaa mitä sinä olet tehnyt.Muutakin kuin päin persettä soitettua bassoa jostain "nokian torilta"....hyvää päivää sullekkin!

No tänä päivänä ei enää oikein riitä, että mennään ja soitetaan ne biisit??
Jos tässä nyt aletaan neuvoja antamaan niin sulla varmaan olis aihetta asenne korjaukseen ..vois keikkaakin tulla ihan eri tahtiin ja oikeella hinnalla.
Kun kerran osaat soittaa ja olet musikaalinen.. tyylitajuinen hmm.. ??

Keikkakokemuksesta vois sanoa, ettei se vuosimäärä aina ole se tärkein.
Menepä kuun telemaan nuoria tanssipändejä millä innolla ja tyylitajulla ne.. ja ennenkaikkea yleisö tykkää!!

E: Siinä sulle sitä "unenomaista satumaata", vai olisko sittenkin ihan realismia tänäpäivänä?
KoskPaavo
05.05.2013 00:35:04
Näin käy kun umpitoll..-romanttisuus ja realismi kohtaavat.
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Epämuusikko
05.05.2013 00:57:15
EP:
Keikkakokemuksesta vois sanoa, ettei se vuosimäärä aina ole se tärkein.

Ei olekaan. Vaan se, miltä kuulostaa.

Miltä kuulostat?
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
EP
05.05.2013 09:42:12 (muokattu 05.05.2013 10:01:48)
Epämuusikko: Ei olekaan. Vaan se, miltä kuulostaa.

Jep, hyvinharjoitellulla monipuolisella ohjelmistolla.

Miltä kuulostat?

Vaik siltä "unenomaiselta satumaalta" ..heräsin justiin! :D
baron
05.05.2013 16:23:39

Kun mä teen hääkeikan niin mä aina sovin tilaajan kanssa kuka on niiden yhdysmies bändiin päin (useimmiten bestman) ja jos joku tulee toivomaan jotain tyhmää niin käsken sen kääntymään yhdysmiehen puoleen.
Jos tyyppi on yhtään järkevä niin suodattaa valtaosan tyhmistä toiveista.
Kysyn aina etukäteen onko säestystehtäviä ja sanon että onnistuu jos saan nuotit oikeassa sävellajissa. Diskaa usein suuren osan.

Ainahan joskus tulee ylläreitä ja on musta oikeesti haasteellista yrittää selvitä niistä:
Maksaja (morsiamen isä) tulee loppuillasta ventovieraiden lappujen kanssa ja sanoo että hän haluaa laulaa tämän. Saahan silloin treenata prima vista taitoja!
Tai morsiamen äiti ilmoittaa että häiden lopuksi Maamme-laulu joka ei varsinaisesti kuulu ohjelmistoomme.
Itse asiassa mä tykkään hääkeikoista kun niissä tulee aina ylläreitä vastaan joiden kanssa pitää sitten luovia.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Ukko
05.05.2013 17:43:11

EP: Paljon riippuu myös miten pyydetään..
Jos oikein kiva ihminen nätisti pyytää niin asian eteen toki tehdään kyllä kaikki voitava. : )

Hyvä tapa saada kaaos aikaan on päästää kaikki halukkaat leikkimään lavatähteä. Karaoke on sitä varten.
COVS jäsen nro 6
EP
05.05.2013 19:28:52
baron: Kun mä teen hääkeikan niin mä aina sovin tilaajan kanssa kuka on niiden yhdysmies bändiin päin (useimmiten bestman) ja jos joku tulee toivomaan jotain tyhmää niin käsken sen kääntymään yhdysmiehen puoleen.
Jos tyyppi on yhtään järkevä niin suodattaa valtaosan tyhmistä toiveista.
Kysyn aina etukäteen onko säestystehtäviä ja sanon että onnistuu jos saan nuotit oikeassa sävellajissa..

Suurinpiirtein noin hääkeikat ja vastaavat on aikanaan tehty paitsi, että jos on ollu hyvä biisi niin on itsekin etsiny/ tehny laput ..uusi biisi ohjelmistoon, hyötykin! : )

Ainahan joskus tulee ylläreitä ja on musta oikeesti haasteellista yrittää selvitä niistä.. Itse asiassa mä tykkään hääkeikoista kun niissä tulee aina ylläreitä vastaan joiden kanssa pitää sitten luovia.

Aivan aivan..
MatRa
06.05.2013 17:38:11

EP: Suurinpiirtein noin hääkeikat ja vastaavat on aikanaan tehty paitsi, että jos on ollu hyvä biisi niin on itsekin etsiny/ tehny laput ..uusi biisi ohjelmistoon, hyötykin! : )

Aivan aivan..

Joo..onhan noita taas muutama sovittuna. Kyllä toukokuussa 30 v lavoilla kiertäneenä voi sanoa, että siperia opettaa sopimaan asioista etukäteen. Toki pieni jousto on paikallaan, mutta tosiaan jotain karaokehärdelliä ei kannata alkaa ex tempore järkkään.
Kun on asenne, keli, hinta,asiakkaat,bändin vire, keikkamatkan pituus, keikkatalo, ruoat, järjestelyt ym. kohdillaan, niin hyvätunnelmaista hääkeikkaa kesällä voisi sanoa ihan mukavaksi rupeamaksi!

Aijai, 17-kesäisenä oli mukavaa soitella vaikka aamuun, ja ne jatkot...heh, taitaa aika kullata muistot);
yykaakookaakaatadada mmzatsaa ymzaztaa...
isojussi
06.05.2013 17:53:21
WanhaWetäjä: Sinä et ilmeisesti ymmärrä edes lukemastasi oleellista eli sanoin että asioista SOVITAAN siinä kohtaa kun keikka lyödään lukkoon. Toiveita voidaan toteuttaa jos ne ovat järjelllisiä, 10 oudon biisin plokkaus ja treenaus vain siksi että morsiamen kaveri tms haluaa ne laulaa, ei siinä ole mitään järkeä samaan rahaan. No joo, kaltaisesi tahvo nyt tekee varmaan mitä vaan kun vaan pääsee keikalle.
Tosiaankin , KÄY KEIKOILLA, sun unenomainen satumaailmasi ei oikeen kohtaa

Nyt kun olla tällä mun spesiaalialueella, niin täysillä komppaan WW:tä. Ekstrat sovitaan etukäteen. Ex temporet toteutetaan, jos on mahdollista ja järkevää.

Ihan hyvä kikka turhien toiveiden väistelyyn on vetää oma setti sevverta tasokkaasti, että on varaa sanoo kaiken maailman mankujille: "Sorry, ei kuulu ohjelmistoon."

Toinen lause, mitä käytän on: "Mä oon niin huono muistaan biisejä ulkoo, että voi kun olisin tiennyt etukäteen..." Täytyy tietty siinä vaiheessa toivoo, ettei kysyjä oo huomannu mun vetäneen 2/3 omasta setistä ilman mitään kuponkeja ;)
Humpan suurin sooloakti ja armoitettu artisti - pätevä kuin pänti, ylevä kuin yhtye, oiva kuin orkesteri ja taimissa kuin tanssimuusikko. Lisäksi lämmin käsi, suuri sydän ja iso pää.
KanttoriPiiparinen
06.05.2013 18:50:23
MatRa: Joo.

Aijai, 17-kesäisenä oli mukavaa soitella vaikka aamuun, ja ne jatkot...heh, taitaa aika kullata muistot);

Joo. Ne morsiusneidot... Taidanpa muistaa jotain. Ei ne häät pelkkää paskaa ole.
Nuotin vieressä on aina tilaa...
EP
06.05.2013 19:27:49
isojussi: Nyt kun olla tällä mun spesiaalialueella, niin täysillä komppaan WW:tä. Ekstrat sovitaan etukäteen. Ex temporet toteutetaan, jos on mahdollista ja järkevää.

Jep, tuosta ei varmaankaan moni ole eri mieltä?

Ihan hyvä kikka turhien toiveiden väistelyyn on.. sanoo kaiken maailman mankujille: "Sorry, ei kuulu ohjelmistoon."

Jep, esim. "tuota ei olla soitettu!"
Ei kai tanssipändin tarvitse olla mikää jukeboksi?
Saa toki olla, mutta varmasti monipuolinen ohjelmistokin riittää.
baron
07.05.2013 09:03:26

isojussi: Nyt kun olla tällä mun spesiaalialueella, niin täysillä komppaan WW:tä. Ekstrat sovitaan etukäteen. Ex temporet toteutetaan, jos on mahdollista ja järkevää.

Ihan hyvä kikka turhien toiveiden väistelyyn on vetää oma setti sevverta tasokkaasti, että on varaa sanoo kaiken maailman mankujille: "Sorry, ei kuulu ohjelmistoon."

Toinen lause, mitä käytän on: "Mä oon niin huono muistaan biisejä ulkoo, että voi kun olisin tiennyt etukäteen..." Täytyy tietty siinä vaiheessa toivoo, ettei kysyjä oo huomannu mun vetäneen 2/3 omasta setistä ilman mitään kuponkeja ;)

"Ei valitettavasti kuulu ohjelmistoon mutta kiitos vinkistä, hyvä idea, otetaan jatkossa:-)"
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jii-Gee
07.05.2014 12:05:54

Taloussanomissa neuvotaan persaukisia häiden järjestäjiä:

"Jos budjetti on tiukka, bändi voi olla hyvä leikkauskohde. Bändi nielee usein yli tuhat euroa, mutta levymusiikki voi tanssittaa yhtä lailla."

http://www.taloussanomat.fi/raha/20 … muun-kannattiko-maksaa/20146332/139
EP
07.05.2014 15:02:28
Jii-Gee: Taloussanomissa neuvotaan persaukisia häiden järjestäjiä:

"Jos budjetti on tiukka, bändi voi olla hyvä leikkauskohde. Bändi nielee usein yli tuhat euroa, mutta levymusiikki voi tanssittaa yhtä lailla."

http://www.taloussanomat.fi/raha/20 … muun-kannattiko-maksaa/20146332/139

Vastattu! :D
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)