Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 7 kielinen valmistui
1
mct76
01.05.2013 20:13:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sain lopultakin valmiiksi 7 kielisen.
 
Pintakäsittelyn kanssa oli pikku ongelmia. No sentään kolmas maali/lakkapinta jäi kitaraan. Esikuvana ESP Alexi Signature. Mikkeinä EMGn aktiivit 81-7 ja 60-7. Tallana lisenssi floikka.
 
Kuvia (n.60kpl) tekovaiheesta ja valmiista kirveestä:
 
http://workshop.frostland.info/7_string_guitar.html
 
Tuli loppujen lopuksi aika hyväsoittoinen (ainakin mun mielestä).
 
Pasi B Pace
01.05.2013 20:23:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

saako lisää specsejä kitarasta? vai onko se tekijän salaisuus? ;) tykkään lopputuloksesta, mutta mun silmään toi body jäi aavistuksen paksuksi. Tykkäsin pirusti tosta ratkasusta ettei lapaa maalattu ollenkaan. Erittäin hieno.
 
Hienon pelin oot kyllä tehny! Soi varmaan perhanan hienosti.
Voi ku itte osaisin kanssa ni tehtailisin ittelleni juuri täydellisiä baritoneja
 
Tätäkin olisin voinuy kysyä googlelta... Mutta mielummin postitin sen tänne.
mct76
01.05.2013 20:34:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_PaZi_: saako lisää specsejä kitarasta? vai onko se tekijän salaisuus? ;)
Tokihan niitä saa. Mitäs haluaisit tietää?
 
tykkään lopputuloksesta, mutta mun silmään toi body jäi aavistuksen paksuksi.
Paksuus on 45mm. Saman verran on noissa kahdessa seinällä roikkuvassa tehtaalaisessa Alexissa. Oishan se tietysti voinut olla aavistuksen ohuempikin. Jos sit seuraavasta...
 
Tykkäsin pirusti tosta ratkasusta ettei lapaa maalattu ollenkaan. Erittäin hieno. Itseasiassa lapa oli alunperin maalattu, mutta kun meni ne pintakäsittelyt v....ksi, ni jätin se sitten toisella kerralla maalaamatta eikä kyllä harmita. Näyttää munkin silmään lapa näin paremmalta.
 
Hienon pelin oot kyllä tehny! Soi varmaan perhanan hienosti.
Voi ku itte osaisin kanssa ni tehtailisin ittelleni juuri täydellisiä baritoneja

Itsellä oli ajatus jossain vaiheessa pykätä joku baritoni viritys.
 
Pasi B Pace
01.05.2013 21:19:18 (muokattu 01.05.2013 21:20:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mct76: Tokihan niitä saa. Mitäs haluaisit tietää?
Onko se 25,5 skaalalla? ja mitä puuta käytit?
 
Paksuus on 45mm. Saman verran on noissa kahdessa seinällä roikkuvassa tehtaalaisessa Alexissa. Oishan se tietysti voinut olla aavistuksen ohuempikin. Jos sit seuraavasta...
 
Jaa, Kaupassa olen noita laiho signatureja hypistellyt. ehkä se johtuu siitä että mun rhoads näyttää silmään ohuemmalta. Pitääpä joku päivä oikeen mitata! =)
 

 
Itsellä oli ajatus jossain vaiheessa pykätä joku baritoni viritys.
Saat kahvit jos teet mulle kitaran... eiku ;)
 
Tätäkin olisin voinuy kysyä googlelta... Mutta mielummin postitin sen tänne.
mct76
01.05.2013 21:33:06
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

_PaZi_: Onko se 25,5 skaalalla?
Juu 25,5"
 
ja mitä puuta käytit?
Runkoon amerikan leppää ja kaula vaahteraa (Korpi instruments)
 

 
Jaa, Kaupassa olen noita laiho signatureja hypistellyt. ehkä se johtuu siitä että mun rhoads näyttää silmään ohuemmalta. Pitääpä joku päivä oikeen mitata! =)
Netistä kattelin Rhoadsin kuvia ja paksuus oli ainakin siinä 44,45mm
 
MPU
01.05.2013 21:40:38 (muokattu 01.05.2013 21:41:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei lopu koneista koko skittaa tehdessä!
Hieno kontrasti kun ensin on olohuoneen kokoinen jyrsin ja seuraavassa kuvassa käsisahalla kitkutetaan vaahteralankkua poikki:)
Hienosti toteutettu keppi kaikenkaikkiaan. Ei mun muotokieltä mutta se ei vähennä työn hienoutta yhtään.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
mct76
01.05.2013 21:45:54
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Ei lopu koneista koko skittaa tehdessä!
Hieno kontrasti kun ensin on olohuoneen kokoinen jyrsin ja seuraavassa kuvassa käsisahalla kitkutetaan vaahteralankkua poikki:)

 
Se itseäkin vähän hymyilytti. Töistä löytyy miljoonien koneet, mutta ainoa millä sain ton kaulapalikan sahattua oli 10e käsisaha.
 
JPHe
02.05.2013 10:59:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno on lopputulos ja hionot on koneet.
 
Kuinka paljon muodoista on tehty cnc:llä ja mitä on käsin tehty? Tosin joskus spekuloin käsityö -käsitteellä. Eli onko käsin tehty työ tehty ilman mitään työkaluja, ilman sähkötyokaluja vai ohjelmoitu käsin CNC:llä....
 
mct76
02.05.2013 12:59:55 (muokattu 02.05.2013 13:02:44)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Hieno on lopputulos ja hionot on koneet.
 
Kuinka paljon muodoista on tehty cnc:llä ja mitä on käsin tehty? Tosin joskus spekuloin käsityö -käsitteellä. Eli onko käsin tehty työ tehty ilman mitään työkaluja, ilman sähkötyokaluja vai ohjelmoitu käsin CNC:llä....

 
Kolot ja ulkomuodot on ajettu CNCllä (toinen CNC-koneista on tehty itse). Viisteet, kaulan muotoilu ja kaikki lopullinen muotoilu on tehty käsipelillä (muttei nyt sentään täysin ilman työkaluja paljain nyrkein).
 
En varsinaisesti ymmärrä tätä koneiden hyljeksimistä. Miksei niitä käyttäisi, jos niitä on kerran käytettävissä. Ei ne koneet kuitenkaan itsekseen mitään tee. Täytyy niitäkin ihmisen käyttää / ohjelmoida.
 
Jotkut vielä vetoavat siihen (en tarkoita nyt JPHetä henk.koht vaan yleensä), ettei niitä koneita ole käytetty silloin joskus muinoin vaan on tehty ihan viilalla ja vintilällä. Väittäisin, että se johtuu siitä, ettei niitä koneita ole ollut kovin kauaa. Jos olisi ollut, olisi varmaan käytetty. Ei koneiden käyttö mielestäni tee esim kitarasta millään tavalla sen huonompaa.
 
Arvostan kyllä ihmisiä, jotka osaavat ja viitsivät nyhertää ihan käsipelillä. Itse en viitsi vaan käytän koneita.
 
JPHe
02.05.2013 13:21:36 (muokattu 02.05.2013 13:23:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mct76:
 
En varsinaisesti ymmärrä tätä koneiden hyljeksimistä. Miksei niitä käyttäisi, jos niitä on kerran käytettävissä. Ei ne koneet kuitenkaan itsekseen mitään tee. Täytyy niitäkin ihmisen käyttää / ohjelmoida.

 
Tätä hieman siis hain.... Eli jos on yläjyrsimeen hyvät muotit, niin sama asia melkein kuin ajaisi valmista ohjelmaa cnc:llä. Itse en cnc konetta omista, niin en käytä, mutta käyttäisin jos olisi. Tosiaan hieman häilyvä käsite tuo käsin tehty....
 
Harmi kun cnc ei osaa lakan hiomisia ym kiiloituksia. Itse mielummin ne ulkoistaisin automaattikoneille.
 
MPU
02.05.2013 14:53:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mct76: Kolot ja ulkomuodot on ajettu CNCllä (toinen CNC-koneista on tehty itse). Viisteet, kaulan muotoilu ja kaikki lopullinen muotoilu on tehty käsipelillä (muttei nyt sentään täysin ilman työkaluja paljain nyrkein).
 
En varsinaisesti ymmärrä tätä koneiden hyljeksimistä. Miksei niitä käyttäisi, jos niitä on kerran käytettävissä. Ei ne koneet kuitenkaan itsekseen mitään tee. Täytyy niitäkin ihmisen käyttää / ohjelmoida.
 
Jotkut vielä vetoavat siihen (en tarkoita nyt JPHetä henk.koht vaan yleensä), ettei niitä koneita ole käytetty silloin joskus muinoin vaan on tehty ihan viilalla ja vintilällä. Väittäisin, että se johtuu siitä, ettei niitä koneita ole ollut kovin kauaa. Jos olisi ollut, olisi varmaan käytetty. Ei koneiden käyttö mielestäni tee esim kitarasta millään tavalla sen huonompaa.
 
Arvostan kyllä ihmisiä, jotka osaavat ja viitsivät nyhertää ihan käsipelillä. Itse en viitsi vaan käytän koneita.

 
Koneilla vaan saa niin paljon tarkempaa ja siistimpää kuin käsin nykertämällä. Mun mielestä sun kepukka on käsin tehty koska se lopullinen muoto ja säätö on tehty käsin. Ei se vaahtera ja leppä kuitenkaan ole justeerilla kaadettu ja halkaistu eli käsintehty on siinä mielessä aika mahdoton.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
teukka
02.05.2013 15:26:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huh huh kun on aavistukseen pätevää jälkeä! Ei mulla päreet kestäis nysvätä.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
Trebla
02.05.2013 15:58:54 (muokattu 02.05.2013 16:19:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ääh hyvät herrat, eipä takerruta lillukanvarsiin.
 
Jos niitä koneita nyt nurkissa sattuu lojumaan, niin niitä hyödynnetään. Koneet tykkää kun niitä käytetään.
 
Ehkä sitten olisi korrektiuden nimissä käytettävä termiä itsetehty käsintehdyn sijasta, tai ihan kuinka itsestä parhaalta tuntuu. Joka tapauksessa, onhan äijä tuossa koneiden ympärillä häärinyt ihan ahkerasti. Erittäin asiallisen näköinen peli.
 
Vaikka koneet olisi tehneet sen ihan alusta loppuun saakka yksikseen, (puun kaadosta kielten viritykseen) niin silloinkin voisi nostaa hattua loistavalle ohjelmoinnille.
Sähkökitaran rakentaminen on siinäsuhteessa aika suoraviivaista, että koneita pystyy hyödyntämään, ja sen mukaan kun niitä sattuu saatavilla olemaan, niin niiden mukaan mennään. Olettaisin, että koko sen ajan kun kaupallisia sähkiksiä on valmisteltu, on työstökoneet olleet valmistuksessa mukana hyvin kiinteästi. Miksi siis tehdä turhaa extremeä. Totta kai jos erityisesti haluaa kokeilla sitä, että onko mahdollista tehdä ja minkälaatuista tulosta saa käyttämättä koneita. Se on sitten eri asia esim viulut, joiden kannen ja pohjapuun eri alueet pitäisi virittää eri sävelkorkeuksiin.
 
Kattelin noita muita projektejasi ja eipä nyt se tekemisen taito muutenkaan näyttäisi kauheasti hukassa olevan.
 
Toiset löytää koivuhalon sisältä kirveenvarren, toiset ei.
 
E: Lisäsin muutaman, sanan puuttuvan.
 
Emmää hitä ihmettele, että on hilliä, mutta kun o hualahilliä -- Hono-Konstu
jtt
04.05.2013 15:59:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En myöskään näe mitään järkeä olla käyttämättä koneita, jos siihen on mahdollisuus. Eikä ne koneet tosiaan itekseen viä tee mitään.
Ja on näissä kitaraprojekteissa ihan tarpeeks sitä käsityötäkin.Oma diy cnc routteri juuri valmistunut ekoja kitaran osia varten.
Hienoa työtä ja hyvän näköinen kepukka.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «