Aihe: Telecaster vol. 2
1 2 3 4 5102 103 104 105 106202 203 204 205 206
Puavali
30.04.2013 06:35:27
LaMotta: Ei varmaan parin tunnin keikalla paina yhtään kyynärpäätä tuo halavatun reuna normi Telessä?

Se antaa tukea kyynärvarrelle.
Laulava Kylätohtori
30.04.2013 08:30:14
ADEHD: Mua ei ole ikinä telen muodot häirinneet. Ei paina, ei kolota mistään. Stratohan istuu syliin kuin nakutettu mutta ei se telekään huono ole.

Samaa mieltä. En ymmärrä, mistä nämä väitteet tulevat, joiden mukaan telellä ei pystyisi parin tunnin keikkaa/treeniä vetämään? Kyllä telellä pystyy soittamaan vaikka 8 tuntia siinä kuin millä tahansa muullakin kitaralla...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
reverend
30.04.2013 08:34:39
Ihmeellistä telen mollausta. Pahemminhan joku lp tai muu reunalistallinen kitara painaa kyynärvartta.
73nd3r
30.04.2013 08:44:45
Saa Telessä olla noita viisteitä. Jo Jeff Beck aikanaan silpoi omansa ku käsi väsy. Ja American Standardissa on jo bellycut, kohta varmaan myös armrest.

Mut ei ne o pakolliset. Springsteen vetää aikast monen tunnin keikkoja ihan iliman. Ja jotku toisetki.

Monimonimonimonimonimuotosii.
hallu
30.04.2013 09:21:43
reverend: Ihmeellistä telen mollausta. Pahemminhan joku lp tai muu reunalistallinen kitara painaa kyynärvartta.

Ei teleä voi mollata, se on vähän niinkuin sellaisen yläpuolella. Tele on vähän niinkuin "E=mc2" tele vaan on. Maailmassa on kitaroita käsittämätön määrä ja jokaisen makuun löytyy varmasti sopiva. Podyn kulmia voi pyöristää ja tehdä viisteitä ja yläsarveakin voi tehdä terävemmäksi ja kaulan voi kääntää ympäri. Sitä voi vaikka nimittää telekasteriksi jos haluaa koska lopultahan kyse on vain kielestä ja siitä miksi me asioita nimitetään.

Jos joku on sitä mieltä, että telekasteri on huono kitara niin jo vain asiansa. Mutta kun muutoksia aletaan suunnitella niin jossakin kohtaa tulee vastaan kysymys siitä voiko sitä enää nimittää telekasteriksi. Tai totta kai voi, mutta kuvaako telekaster enääsitä lopputulosta. Siitähän tässä itse asiassa kättä väännetään, että mikä tai mitkä asiat tai ominaisuudet ovat telelle niitä määritteleviä ja tunnusomaisia.

Jos minä pidän kitarasta jossa on pellista taiteltu tallalevy kolme messinkistä tallapalaa ja palikkamainen kulmikas muoto, niin joku väistämättä tekee minulle sellaisen kitaran. En ymmärrä miksi se olisi sellainen synti, että siitä pitää pitkin nettiä topikista toiseen itkeä?

Makuasioista saa parhaat riidat. Ehkä jotkut ihmiset vain haluavat hakea tappelua hinnalla millä hyvänsä ja itse en usko, että joku kitra on sellainen asia, jonka takia tapella. "Tele on ruma, huono ja vanhanaikainen", on vain uusi tapa sanoa "te ootte kaikki ihan tyhymiä... tapllaax?". Kysymys ei oikeasti ole telestä eikä sen ominaisuuksista vaan ihmisistä ja heidän ominaisuuksistaan;-)
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
30.04.2013 09:28:45 (muokattu 30.04.2013 09:29:13)
reverend: Ihmeellistä telen mollausta. Pahemminhan joku lp tai muu reunalistallinen kitara painaa kyynärvartta.

Gibsonia varten muuten on jo oma faniketju, jossa nuo tolvanat käyvät vinkumassa kuinka loputtoman huonoja nuo gibsonit ovat:-) ja niissäpä niitä vikoja vasta riittääkin, tele pääsee vielä vähällä siihne vihapostiin verrattuna.

Ehkä joitakin laumasieluja vain ärsyttää, että telellä on näin paljon ystäviä, että tämä faniketju pyörii tämän kamapalstan etusivulla vuodesta toiseen. Onhan noita faniketjuja yritetty perustaa muillekin malleille, mutta ei ne elä ja se voi tuntua vähän katseralle.

Toisaalta trollaaminenkin pitää tätä ketjua omalta osaltaan tässä etusivulla.
klobasa
30.04.2013 09:28:59
73nd3r: Ja American Standardissa on jo bellycut, kohta varmaan myös armrest.

Ei ole hirveän osuva ainakaan minun kohdalla toi nimi "armrest". Jos soitan esim. stratolla, niin mun oikea käsi ja olkapää nimenomaan väsyy (ja sitä kautta tulee päänsärkyä) koska käsi ei saa tukea rungosta. Soitti istuen tai seisten, ei eroa. Sen sijaan käsi lepää tosi hyvin palikkamaisen telerungon kanssa. Ja koska ei ole bellycutiakaan, niin kitara ei kallistu "ulospäin". Kitara pysyy kehoa vasten tukevammin ilman viisteitä.

Pari kertaa olen omistanut Robert Cray straton ja se oli muuten täydellinen kitara, mutta ne viisteet... Kun otti kitaran syliin, niin aluksi se tuntui sata kertaa paremmalta, mutta pidemmässä juoksussa viisteistä oli vain haittaa.

BTW, jos telessä on reunalistat, niin ne voi painaa ikävästi rintaa tai käsivartta vasten... Omassa telessäni ei moisia tosin ole.
Tawsky
30.04.2013 09:30:04
Tottakai kitaraan tehdään vaadittavat toimenpiteet tuntuman ja soundin parantamiseksi. Se on jokaisen henk. koht. asia mutta itellä on kyllä aina toi ihan normirunkoinen tele istunut syliin hyvin. En kyllä tiedä onko oma soittoasentoni ja tyylini ihan oppikirjan mukainen, että ehkä siitä syystä tämmöinen rujo, epäergonominen kitara sopii kouriin hyvin.
"Odotin sellaista Tony Halmeen näköistä kaveria sieltä ilmaantuvaksi, joten shokki oli kova kun mielikuvat romahti." -DM
varakeef
30.04.2013 10:12:55
Eikö telestä sitäpaitsi tehty parannettu versio jo vuonna 1954, Stratocaster?

Siinä on viisteet ja kaikki muutkin telestä puuttuvat ominaisuudet. Kampi, keskimikki, uudelleen muotoiltu lapa, yhtenä moduulina vaihdettava mikit-pleksikombinaatio, kuusi tallapalaa ja monipuoliset äänensävyn säädöt. Niille, jotka moista kaipaavat.

Antakaa telen olla rauhassa.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Gabe
30.04.2013 12:28:03
klobasa: Ei ole hirveän osuva ainakaan minun kohdalla toi nimi "armrest". Jos soitan esim. stratolla, niin mun oikea käsi ja olkapää nimenomaan väsyy (ja sitä kautta tulee päänsärkyä) koska käsi ei saa tukea rungosta. Soitti istuen tai seisten, ei eroa. Sen sijaan käsi lepää tosi hyvin palikkamaisen telerungon kanssa. Ja koska ei ole bellycutiakaan, niin kitara ei kallistu "ulospäin". Kitara pysyy kehoa vasten tukevammin ilman viisteitä.

ADEHD: itellä on kyllä aina toi ihan normirunkoinen tele istunut syliin hyvin. En kyllä tiedä onko oma soittoasentoni ja tyylini ihan oppikirjan mukainen, että ehkä siitä syystä tämmöinen rujo, epäergonominen kitara sopii kouriin hyvin.

Samoja huomioita olen tehnyt ylläolevien kanssa. Esimerkiksi Stratocaster ei hyvästä soundistaan huolimatta ole sitten yhtään minulle sopiva kitara. Eli jättäkää teleparka rauhaan ja ostakaa strato jos niin häiritsee. ;)
Karvamammutti
30.04.2013 12:29:06
Jos telen reuna painaa käsivartta, se kitara on liian ylhäällä.
✡ Chief executive manager of fossile fuel and mediterranian food departments ✡
s8na
30.04.2013 12:45:33

varakeef: Eikö telestä sitäpaitsi tehty parannettu versio jo vuonna 1954, Stratocaster?

Siinä on viisteet ja kaikki muutkin telestä puuttuvat ominaisuudet. Kampi, keskimikki, uudelleen muotoiltu lapa, yhtenä moduulina vaihdettava mikit-pleksikombinaatio, kuusi tallapalaa ja monipuoliset äänensävyn säädöt. Niille, jotka moista kaipaavat.

Antakaa telen olla rauhassa.

Deluxe telessä on jätetty kampi ja keskimikki pois (turhakkeita), loput hienoudet on lisätty. Stratoon verrattuna vielä paremmat sävynsäädöt. Mun valinta.

Lespa todellakin on paljon pahempi ranteen kihnuttaja, koska runko on paksumpi ja kielet korkealla takapuolelta. Tulee kulmaa kädelle enemmän.
LaMotta
30.04.2013 13:10:19 (muokattu 30.04.2013 13:46:56)

Karvamammutti: Jos telen reuna painaa käsivartta, se kitara on liian ylhäällä.

Maha on liian pieni.

Niin, ei minulla Telecasteria vastaan ole sinällään mitään, itsekin aikanaan miellyin sen soundiin kun sen 'löysin'. Minusta on vaan surkeaa se kun muutenkin nykyään kaikki tuotteet elää ja kehittyy voimakkaasti, niin 60 vuotta sitten halvaksi tuotantotuotteeksi suunnitellun tuotteen huonoja ominaisuuksia ei kuitenkaan poisteta ja päivitetä kelpo työkalujen tapaan.

Listaan vielä lopuksi ne asiat, jotka omassa ihannetelecasterissani olisi toisin:

1) Johtoliitin - Susi. Tuntuu aika monella löystyvän ja irtoavan. Lisäksi tähän ei saa kiinni kulmaplugia.
2) Mikkikytkimen liikesuunta, ja läheisyys volumepotikkaan. Liikesuunnan muutos korjaa jälkimmäisen.
3) Kyynärpäärouttaus.
4) Belly Cut.
5) Pahka pois kaulan ja bodyn juuresta. Tämä koskee myös Stratocasteria.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
hallu
30.04.2013 13:47:02
LaMotta: Maha on liian pieni.

Niin, ei minulla Telecasteria vastaan ole sinällään mitään, itsekin aikanaan miellyin sen soundiin kun sen 'löysin'. Minusta on vaan surkeaa se kun muutenkin nykyään kaikki tuotteet elää ja kehittyy voimakkaasti, niin 60 vuotta sitten halvaksi tuotantotuotteeksi suunnitellun mallin huonoja ominaisuuksia ei kuitenkaan poisteta ja päivitetä kelpo työkalujen tapaan.

Listaan vielä lopuksi ne asiat, jotka omassa ihannetelecasterissani olisi toisin:

1) Johtoliitin - Susi. Tuntuu aika monella löystyvän ja irtoavan. Lisäksi tähän ei saa kiinni kulmaplugia.
2) Mikkikytkimen liikesuunta, ja läheisyys volumepotikkaan. Liikesuunnan muutos korjaa jälkimmäisen.
3) Kyynärpäärouttaus.
4) Belly Cut.

Telekasteristakin on "paranneltuja" versioita olemassa ja lisäksi on muita kitaroita jotka ovat "parempia" eli kenenkään ei olepakko alistua tuolle wanhanaikaisuudelle. Loukkaako sinua jotenkin, että perinteinen telecasteri on sinnikkäästi olemassa ja sille löytyy ostajia vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Sitä paitsi telestä lyötyy monella tavalla "paranneltuja" versioita. Esimerkiksi baja on hyvin perinteinen ja retrohenkinen, mutta sitten sitäkin on muutamilta osin paranneltu ja nykyaikaistettu.

Kaikki kehittyy, mutta kehitys kehityksen vuoksihan ei ole itseisarvo ja täytyy huomata, että kaikessa kehitysvimmassa ihmiskunnan kannattaa muistaa, että jos jokin ei ole rikki niin sitä ei kannata korjata.

Pyöräkin on todella vanha keksintö, mutta sitlti se vain vuosisadasta toiseen on säilyttänyt suosionsa ja kaikesta epämuodikkuudestaan ja wanhanaikaisuudestaan huolimatta on edelleen saman muotoinenkin. Tosin myytinmurtajissahan ne kokeili nykyaikaistaa pyörän muotoa, mutta aika huonolla menestyksellä.

Käsittääkseni pahka on rauhoitettu eli ei sitä voi poistaa laillisin keinoin;-).
Laulava Kylätohtori
30.04.2013 13:54:27 (muokattu 30.04.2013 13:55:54)
LaMotta: Maha on liian pieni.

Niin, ei minulla Telecasteria vastaan ole sinällään mitään, itsekin aikanaan miellyin sen soundiin kun sen 'löysin'. Minusta on vaan surkeaa se kun muutenkin nykyään kaikki tuotteet elää ja kehittyy voimakkaasti, niin 60 vuotta sitten halvaksi tuotantotuotteeksi suunnitellun tuotteen huonoja ominaisuuksia ei kuitenkaan poisteta ja päivitetä kelpo työkalujen tapaan.

3) Kyynärpäärouttaus.
4) Belly Cut.

Kannattaa muistaa, että tuo parannus on kovin subjektiivista. Jos muutos X on jonkun mielestä parannusta, niin jonkun toisen mielestä se on huononnusta. Kumpi sitten on oikeassa, siihen en sano mitään... ;)

Ihan mielenkiinnosta, mikä todellinen haitta tuosta kohdasta 5 on? Itse en muista sen koskaan haitanneen, vaikka joskus, kun oikein innostuu, tulee niitä ylimpiäkin nauhoja hiplailtua...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Joees
30.04.2013 15:32:54
LaMotta: Listaan vielä lopuksi ne asiat, jotka omassa ihannetelecasterissani olisi toisin:

3) Kyynärpäärouttaus.
4) Belly Cut.

Saatana, kirjoitin pitkän tekstin ja se katos netin syövereihin.

Hommaa lankku jossa on viisteet ja mahdollisesti modernimpi kaulaliitos? Pistät siihen semmosen jakin kiinni kuin mikä löytyy vaikka LP:stä, saa kulmapluginkin kiinni. Omasta palacasteristani moinen löytyy.

Kohtaan kaksi vois kokeilla vaikka semmosta control platea jossa potikat ovat lähempänä toisiaan jolloin volapotikan ja mikkikytkimen väliin jää enemmän tilaa. Esimerkiksi: http://www.thomann.de/fi/abm_7811c_tele_control_plate.htm

Telecastereiden ja stratojen yksi hienouksista mun mielestä on se että ei tarvi välttämättä tyytyä siihen kokonaisuuteen jota valmiina tarjotaan vaan niitä voi suhteellisen vaivattomasti muokata mieleisikseen.
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
LaMotta
30.04.2013 15:39:19

Methis: Hommaa lankku jossa on viisteet ja mahdollisesti modernimpi kaulaliitos?

On jo.

Pistät siihen semmosen jakin kiinni kuin mikä löytyy vaikka LP:stä, saa kulmapluginkin kiinni. Omasta palacasteristani moinen löytyy.

On molemmissa Telecastereissani.

Kohtaan kaksi vois kokeilla vaikka semmosta control platea jossa potikat ovat lähempänä toisiaan jolloin volapotikan ja mikkikytkimen väliin jää enemmän tilaa. Esimerkiksi: http://www.thomann.de/fi/abm_7811c_tele_control_plate.htm

Hyvä että tuollainen on saatavilla. Minulla oli yhdessä virityksessä itse pleksin värisestä soirosta tehty control plate jossa oli kiinni LPn kytkin.

Telecastereiden ja stratojen yksi hienouksista mun mielestä on se että ei tarvi välttämättä tyytyä siihen kokonaisuuteen jota valmiina tarjotaan vaan niitä voi suhteellisen vaivattomasti muokata mieleisikseen.

Näin on. Mutta se pahka.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Joees
30.04.2013 15:45:26
LaMotta: Näin on. Mutta se pahka.

Onhan se nihkee jos se häiritsee. Mua se ei riivaa mut ei olis sulavampaakaan liitosta vastaan yhtään mitään. En muista saiko Warmothilta moisia?
Humina on mun särö ja feedback on mun laulaja.
LaMotta
30.04.2013 15:56:07

Methis: En muista saiko Warmothilta moisia?

Ei löytynyt. Pahkan poistaminen vaatii liitoksen ja kaulan uudelleensuunnittelun. Oletko tutustunut tarkemmin esim PRSn ratkaisuun?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)