Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä kielisetti D tai C vireeseen?
1
jupe96
30.04.2013 09:30:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon hommaamassa uutta kitaraa ja aattelin laittaa sen joko D tai C vireeseen, mahdollisesti C:en. Mietin tässä et mikä kielisetti siihen pitäis hommata. Omasta takaa löytyy 9 ja 10 kielisetin kieliä. Niin sattuisko kukaan tietää et onko ne kelvollisia vai pitäisikö hommata jokin eri kielisetti?
 
Milkop
30.04.2013 12:45:29
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jupe96: Niin sattuisko kukaan tietää et onko ne kelvollisia vai pitäisikö hommata jokin eri kielisetti?
 
Kympilläkin varmaan pärjää, mutta itse pistäisin 11 tai 12 -setin.
 
"Jos olet suuren hotellin aulassa ja kuulet 'Tonava Kaunoisen' soivan, häivy vähän helvetin äkkiä. Älä mieti. Juokse."
Attew
30.04.2013 12:52:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

D-vireessä soitan 10-52 setillä ite. Voisin kuvitella että C-vireeseen hyvä vois olla jotain 11-60 setin luokkaa. Mut se on ihan että mistä tykkää, kantsii kokeilla.
 
firebrd
04.05.2013 19:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Milkop: Kympilläkin varmaan pärjää, mutta itse pistäisin 11 tai 12 -setin.
 
Kymppisetillä ei kyllä pärjää ainakaan Les Paulilla._Ehkä pidempiskaalaisella kyllä.
 
Groke
04.05.2013 20:03:15 (muokattu 04.05.2013 20:06:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skaala/mensuuri tosiaan tuntuu useimmiten jäävän maitsematta. Jolloin kaikki varmaankin automaattisesti olettavat sen olevan stratoista tuttu 25,5".
Itse voisin näin harrastelevana puuhastelijana straton skaalalla ja D-vireellä kuvitella 9-settiä käyttäväni. Sitä alemmilla vireillä alkaisin kyllä vakavasti harkitsemaan 10-settiä, sillä 9-setillä kielet alkavat olemaan jo niiiin löysät, että vähintäänkin vaatisi reilusti totuttelua. Ainakin pikaisessa kokeilussa tuntuivat suorastaan koomisen löysiltä, mutta kenties siihenkin tottuisi. Jo D-vireelläkin kyllä saa soinnut suhteellisen helposti vahingossa epävireeseen, jos ei skarppaa.
 
Mutta makuasioita, eli kukin käyttäköön juuri sitä mitä haluaa. Itse olen ymmärtänyt asian niin, että toiset soittavat kevyesti, jolloin 9-setti voi ihan hyvin tuntua sopivalta. Varsinkin jos bendailee paljon ja on heikkosorminen. Moni varmaan kuitenkin päätyisi mieluummin vähintään 10-settiin, siis D-vireellä.
Toiset taas räimivät aina voimalla kuin olisivat raksalla purkutöissä, tai sitten ovat muuten vain niin vahvakätisiä, että 11-setti on minimi. Osa haluaa 12-setin tai vieläkin paksummat, vaikka olisi standardivire.
 

 
Esim. Black Sabbathin Tony Iommi soittaa Gibson-skaalaisella kitarallaan "liian ohuilla" kielillä. Vaikka se monien keskustelupalstojen ohjeistuksien mukaan onkin älytöntä, on järkyttävän ohut ja surkea soundi jne. No, kyllähän hänen kitaransa ainakin aluksi varmaan olisivatkin useimmille kitaristeille ylikeveitä ja yliherkkiä soitettavia.
 
Here are Tonys string gauges on the live guitars:
For the D# tuning: .008p, .008p, .011p, .018w, .024w, .032w.
For the C# tuning: .009p, .010p, .012p, .020w, .032w, .042w.

 
ZZ Topin Billy Gibbons soittaa Les Pauliaan pääosin 7-setillä, ilmeisesti useimmiten standardivireessä. Toinen tabuja rikkova juttu on se, että hän käyttää kevennettyjä kitaroita (chambered). Les Paulit mukaanlukien (pl. alkuperäinen Pearly Gates). Jopa kaula ja lapa ovat joissain kitaroissa kevennettyjä, mikä kyllä kuulostaa jo melko hurjalta idealta. Mutta ilmeisesti toimii, kun tehdään oikein.
SUPER FINE    007, 009, 011, 020w, 030, 038
      FINE    008, 010, 012, 020w, 030, 040  (Open E & slide)

 

 
Toisen ääripään nimimiehiä taitaa olla ainakin SRV (jopa 13-setti mainittu Eb-vireelle, stratolle). Ja ilmeisesti myös AC/DC:n Malcolm Young, jolle ainakin 12-setti on mainittu E-vireelle, hänen Firebirdinsä skaalaa en muista. Angukselle sen sijaan on kait useimmiten mainittu 9-setti, joskus 10-settikin. Eli hajontaa siis tuntuu olevan melkoisesti.
 
Putti Possu
15.05.2013 15:56:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pelkkä 11-jotain ei musta ole kovinkaan informatiivista.
 
DR:llä on 11-54 Drop Down tuningit. Itse 25,5 '':een ne laittaneena väittäisin, että vielä D:ssä ovat minun makuuni liian kireät (etenkin korkeilla kielillä 11, 15 ja 19). Optimi varmaan C#, C menee vielä luultavasti.
 
Säästäisin normiysit ja -kympit perusvireelle.
 
Burn
16.05.2013 08:39:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun ollaan D-vireessä, niin ite käytän 25.5"-kaulassa D'Addarion 11-52-settiä. Ennen sitä oli 11-49, mutta halusin lisää jämäkkyyttä paksumpiin kieliin, joten tuo istuu omien nakkien alle suht täydellisesti. Tällä hetkellä keppi tosin on drop-C:ssä ja kokeilussa 11-54-setti, mitä saattaa tuntua vähän turhankin jämäkältä.
 
Perzzza: vitsit se on kovaa kamaa kun varaanit syo lihaa metsassa. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «