Aihe: Hyvät sormijärjestykset pentatonisiin asteikoihin?
1
silver123
29.04.2013 18:10:50
Onko teillä hyviä vinkkejä, minkälaisia sormituksia käytätte yleensä pentatonisissa skaaloissa (pianossa)? Tarkoitan tällä kertaa pitkiä arpeggioita (useampi kuin vain yksi oktaavi). Ja molemmille käsille.
Kiitos!
baron
29.04.2013 20:38:29 (muokattu 29.04.2013 20:39:00)

silver123: Onko teillä hyviä vinkkejä, minkälaisia sormituksia käytätte yleensä pentatonisissa skaaloissa (pianossa)? Tarkoitan tällä kertaa pitkiä arpeggioita (useampi kuin vain yksi oktaavi). Ja molemmille käsille.
Kiitos!

Oikealle kädelle C-duuripentatoninen ylöspäin mennessä:
2-3-1-2-1-2 jne

Sama idis muissakin.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Janus
29.04.2013 22:08:39
baron: Oikealle kädelle C-duuripentatoninen ylöspäin mennessä:
2-3-1-2-1-2 jne

Sama idis muissakin.

Ei nyt aivan.

Toi järjestys on käyttökelvoton todella monessa asteikossa, jossa on mustia koskettimia (esim. A-, E-, D-, H-duuripentatoniset, sit lukuisa määrä mollipentatonisia ja itämaisia pentatonisia asteikkoja, esim. kumoi, in-sen).

Oikeilla jäljillä sikäli, että kaikki pentatoniset asteikot on suht simppelisti soitettavissa 1-2-3 -sormilla niin, että järjestys on joka oktaavissa sama, pitää vain olla tarkkana minne peukalot sijoittaa. Jos pitää porata valon nopeudella edestakaisin, niin esim. C-, G-, ja F-duuripentatonisiin käy mun mielestä hienosti 1-2-3-4-1-2-3-4-1-2-3-4... järjestys, silloin vain peukalon paikka (nuotti) on eri joka oktaavissa. Noita voi soveltaa vähän tarkoituksen mukaan, mutta jokaiselle asteikolle tollainen "nopeampi versio" täytyy mun mielestä tutkia erikseen, sorry.
Janus
29.04.2013 22:24:51
levesinet: Pelkillä mustilla koskettimilla glissando saattaa olla vaivattomin.

+

Senkin... perfektionisti.

Joo, mulle peukalon vienti pikkusormen alta on todella hidasta, mutta tietty toi 1-2-3-4-5 -järjestys toimii etenkin tiettyjen asteikkojen kohdalla lopussa mahtavasti, kun pitää vaihtaa suuntaa takaisin alaspäin. Ja oli pakko jopa testata, mikspä toi 1-5 ei jollekulle toimisikin oletusarvoisesti, mutta mä diggasin enemmän 1-3 ja 1-4 -sormiryhmien vuorottelusta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)