Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hajonnut Aktiivikaappi
1
Mickido
28.04.2013 12:54:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro!
 
Tuossa 26. päivä hajosi meikäläisellä aktiivikokoäänikaiutin kesken juhlien. Kaapin levelit olivat lähes täysissä, elleivät täysillä ja itse voluumi oli säädetty mikseristä (sain jälkikäteen kuulla, että tämä on se väärä tapa).
Itse käydessäni ulkona ja toisen kaverin vahtiessa laitteita yhtäkkiä kuului samantapainen ääni, kun laittaisit sormen kiinni kitara/bassovahvistimen jakkiin. Kaverini veti mikseristä linjat alas ja sammutimme kaapit. Kaappeja oli siis 2 kappaletta, mutta tämä ääni ja härdelli tapahtui vain toisessa.
Tästä noin tunnin jälkeen kokeilimme hajonnutta kaappia, ja huomasimme ettei bassopuoli toimi ollenkaan, enkä ole mid/hi-puolestakaan täysin varma. Varmuudeksi testattiin myös toinen XLR-piuha, ei vaikutusta.
 
Kuinka pahasti olen särkenyt laitteeni?
 
eetuss
28.04.2013 14:10:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mickido: Moro!
 
Tuossa 26. päivä hajosi meikäläisellä aktiivikokoäänikaiutin kesken juhlien. Kaapin levelit olivat lähes täysissä, elleivät täysillä ja itse voluumi oli säädetty mikseristä (sain jälkikäteen kuulla, että tämä on se väärä tapa).
Itse käydessäni ulkona ja toisen kaverin vahtiessa laitteita yhtäkkiä kuului samantapainen ääni, kun laittaisit sormen kiinni kitara/bassovahvistimen jakkiin. Kaverini veti mikseristä linjat alas ja sammutimme kaapit. Kaappeja oli siis 2 kappaletta, mutta tämä ääni ja härdelli tapahtui vain toisessa.
Tästä noin tunnin jälkeen kokeilimme hajonnutta kaappia, ja huomasimme ettei bassopuoli toimi ollenkaan, enkä ole mid/hi-puolestakaan täysin varma. Varmuudeksi testattiin myös toinen XLR-piuha, ei vaikutusta.
 
Kuinka pahasti olen särkenyt laitteeni?

 
Jos pillistä tai ylipäänsä jostain elementistä tulee tavaraa, on todennäköisesti se mykkänä oleva elementti hajonnut. Asia selviää kun ottaa grillin irti ja musaa soimaan pienelle. Lähituntumasta kuuntelee mistä tulee ja mistä ei. Jos kaappi on täysin mykkä, kannattaa tsekata sulake. Ennenkaikkea jos on Suomesta ostettu värkki, kannattaa ottaa maahantuojaan yhteyttä. Jos on T-kaupasta hankittua, good luck..
 
Se että kaiuttimesta on ollut volat lähes täysillä ja säädetty tasoa mikseristä on juuri nimenomaan se oikea tapa.
 
- Thank you for your reply, and please understand any frustrations are not directed at you.
Jaava
28.04.2013 14:56:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiivikaiuttimen ei pitäisi hajota siitä, että sen vola on täysillä. Jatkuva ihan limitissä oleva äänentaso voi pitemmän päälle joskus hajottaa jotakin, mutta jos mikseristä säädettiin volan tasoa alemmas, ei pitäisi olla ongelmaa.
Tietämättä tuon enempää on aika tavalla mahdotonta sanoa, missä vika on, mutta korjattavissa se aika varmasti on.
 
Silloin ymmärsin, että kansan suurin riemu on saada huutaa yhdessä eikä ole paljon väliä sillä, minkä vuoksi huudetaan, vaan huutaessaan muiden kanssa jokainen tuntee itsensä väkeväksi ja asian, jonka vuoksi huutaa, ainoaksi oikeaksi asiaksi. - M. Waltari
Sami_T
28.04.2013 20:12:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mickido: Tuossa 26. päivä hajosi meikäläisellä aktiivikokoäänikaiutin kesken juhlien. Kaapin levelit olivat lähes täysissä, elleivät täysillä ja itse voluumi oli säädetty mikseristä (sain jälkikäteen kuulla, että tämä on se väärä tapa).
Itse käydessäni ulkona ja toisen kaverin vahtiessa laitteita yhtäkkiä kuului samantapainen ääni, kun laittaisit sormen kiinni kitara/bassovahvistimen jakkiin. Kaverini veti mikseristä linjat alas ja sammutimme kaapit. Kaappeja oli siis 2 kappaletta, mutta tämä ääni ja härdelli tapahtui vain toisessa.
Tästä noin tunnin jälkeen kokeilimme hajonnutta kaappia, ja huomasimme ettei bassopuoli toimi ollenkaan, enkä ole mid/hi-puolestakaan täysin varma. Varmuudeksi testattiin myös toinen XLR-piuha, ei vaikutusta.
 
Kuinka pahasti olen särkenyt laitteeni?

 
Ei tuo nyt kuulosta siltä että käyttäjällä olis ollut mitään osuutta tai arpaa tapahtuneeseen. Välillä laitteet hajoo, ei siinä oo mitään ihmeellistä. Oma veikkaus olisi että vahvistinmoduulissa joku asia antoi periksi. Huoltoon vaan.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Hannu H.
03.05.2013 08:01:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

eetuss: Jos on T-kaupasta hankittua, good luck..
 
Itse pääsin juuri pari viikkoa sitten tutustumaan thomannin takuukäytäntöön kun dB:n opera mykistyi ollessaan toista kertaa keikalla monitorin virkaa hoitamassa.
 
Nopsaan sain palautuslaput ja 18.4 vein paketin postiin. 25.4 tuli kuittaus että ny on paketti tullu ja ruvetaan hommiin.
 
Seuraavaa steppiä odotellessa..
 
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. Theres also a negative side." - Hunter S. Thompson
Hannu H.
23.05.2013 13:43:45 (muokattu 30.05.2013 08:59:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hannu H.: Itse pääsin juuri pari viikkoa sitten tutustumaan thomannin takuukäytäntöön kun dB:n opera mykistyi ollessaan toista kertaa keikalla monitorin virkaa hoitamassa.
 
Nopsaan sain palautuslaput ja 18.4 vein paketin postiin. 25.4 tuli kuittaus että ny on paketti tullu ja ruvetaan hommiin.
 
Seuraavaa steppiä odotellessa..

 
Ja tänään elikkä 23.5 tuli ilmoitus että pönttö lyöty UPS:n kyytiin.
Vahvistinmoduuli oli vaihdettu.
 
EDIT: 28.5 saapui joten nopsaan ne saksanpojat paketteja kuljettelee viikonlopunkin yli. Hyvin pelittää taas!
 
"The music business is a cruel and shallow money trench, a long plastic hallway where thieves and pimps run free, and good men die like dogs. Theres also a negative side." - Hunter S. Thompson
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «