Aihe: Pikkasen kolvausduunista
1
Niskamies
05.05.2004 08:59:49
Elikkä pistäisin uudet potikat kitaraan, ja vaihdan 5-asentoisin kytkimen 3-asentoiseen. Sitten vielä kaulamikin puolitus tonepotikkaan. Tällasen löysin:
http://www.seymourduncan.com/websit … ics/2hum_vol_tone_3way-w-split.html

Elikäs miten mä käytännössä teen sen puolituksen siihen push-pull potikkaan? Kaiken muun mä periaatteessa tajuan.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Niskamies
05.05.2004 09:01:47
Juu, ja mikäs toi vihreä on missä lukee 0.047? Kenties vastus? Mistäs mä sellasen saan?

Anteeksi että kysyn tyhmiä, haluan vaan tehdä oikein.
Mikko Kankaanpää
05.05.2004 09:06:39

Juu, ja mikäs toi vihreä on missä lukee 0.047? Kenties vastus? Mistäs mä sellasen saan?

Kondensaattori. Saat kaikista elektroniikkaa myyvistä liikkeistä sekä luultavasti myös kaikista kitara, vahvistin ym kaupoista ja korjauspajoista. Mutta koska hintaero yhden kondensaattorin kohdalla on niin pieni suosittelen ostamaan laadukkaan, jos ei muuten niin ihan varmuuden vuoksi. Esim. sprague Orange Drops tms. Onko joku kokeillut löytyykä eri tyyppisten konkkien välillä soundieroja kitaroissa?

Mikko
2N3904
05.05.2004 09:08:44

Vielä täsmennyksenä Mikon vastaukseen, että tuon konkan arvo on 47nF (nanofaradia).
Niskamies
05.05.2004 09:22:47 (muokattu 05.05.2004 09:22:58)
Vielä täsmennyksenä Mikon vastaukseen, että tuon konkan arvo on 47nF (nanofaradia).

Kiitoksia. Ja noita pitäisi saada ihan soitinliikkeistä?

Ja mistäs hesasta kannattaisi ostaa noi? Laadukkaat 500 kilo-ohmiset logaritmiset potikat, joista toinen push-pull, ja sitten toi 47nF:n kondensaattori, sekä 3-asentoinen mikkikytkin.
Insane Kane
05.05.2004 09:28:08
Kiitoksia. Ja noita pitäisi saada ihan soitinliikkeistä?

Ja mistäs hesasta kannattaisi ostaa noi? Laadukkaat 500 kilo-ohmiset logaritmiset potikat, joista toinen push-pull, ja sitten toi 47nF:n kondensaattori, sekä 3-asentoinen mikkikytkin.

Sulla pitäisi jäädä niistä entisistä vermeistä tuommoinen konkka, paitsi se taitaa olla 22nF, jota yleensä käytetään.
Laadukkaita potikoita (CTS?), kysy custom-soundsista:
www.custom-sounds.com
"Portaat on perseestä ja kynnystenkin olemassaolo vituttaa!"
Niskamies
05.05.2004 09:33:51
Sulla pitäisi jäädä niistä entisistä vermeistä tuommoinen konkka, paitsi se taitaa olla 22nF, jota yleensä käytetään.
Laadukkaita potikoita (CTS?), kysy custom-soundsista:
www.custom-sounds.com

Kun mä ajattelin heittää ne alkuperäset jutut veks, ja pistää hyvät tilalle. Ihan vaan sen takia että sitten mä tiedän että siellä on hyvät.
fox
05.05.2004 10:26:24

Kun mä ajattelin heittää ne alkuperäset jutut veks, ja pistää hyvät tilalle. Ihan vaan sen takia että sitten mä tiedän että siellä on hyvät.

Maailman parhaat kitarapotikat tekee Allen-Bradley ja Bourns. Tai teki, en ole vuosiin tsekkaillu saako niitä mistään.. :I Kyllä hyviä potikoita saa esim. DiMarzion pakeetissa, jenkkiläisiä ovat. ESP ja Gotoh on myös aivan hyviä, lienevät jostain kauko-idän tuotantolaitoksesta nuo.

Mikko: enpäs ole oikein suurta "vertailututkimusta" eri konkkien välillä tehny välillä polko-styreeni-kerko-silver mica. Toki varmaan niistäkin joku "kultakorva" löytäis eroja, oon aivan varma.. Yleensä sitä käytän mikä sattuu oleen käsillä, sitäpaitsi lisähavaintona:noissa vintage-vehkeissähän on usein keraamisia tai sitte niitä "sakura-liituja" eli "bumblebee"-konkkia... Tonekonkkana usein on edukasta kokonsa puolesta käyttää pienjännitekonkkaa, koska eipä sieltä kauheesti voltteja kitaran mikeiltä puske, ainoastaan tuossa kielimaadotuksen life-saverissa käytän 400 V konkkaa.
Solex
05.05.2004 10:28:51

Ostin 5-way switchin, keraamisen konkan ja 500k potikat Millbrookista. Ihan jykevältä nämä tuntuvat eivätkä olleet kohtuuttoman hintaiset.

Pacifican alkuperäinen elektroniikka oli kyllä todella hanurista. Vaihto helpotti elämää kummasti eikä maksanut paljoa.
Mikä alkossa on halpaa ja menee helposti päähän? No muovikassi tietenkin, hölmö!
Mikko Kankaanpää
05.05.2004 10:40:29

noissa vintage-vehkeissähän on usein keraamisia tai sitte niitä "sakura-liituja" eli "bumblebee"-konkkia... Tonekonkkana usein on edukasta kokonsa puolesta käyttää pienjännitekonkkaa, koska eipä sieltä kauheesti voltteja kitaran mikeiltä puske, ainoastaan tuossa kielimaadotuksen life-saverissa käytän 400 V konkkaa.

Keraamiset konkat on tunnetusti kaikin puolin huonolaatuisia. Halpoja kyllä on... Itse käyttäisin luotettavuuden nimissä polyprop. konkkia. Mutta ei niillä tosiaan varmaan paljoa eroja ole tässä sovellutuksessa. Tietysti 20% toleranssilla arvot ei välttämättä ole kovin tarkasti kyljessä lukevia...

Ei kai korkeasta jännitekestosta haittaakaan ole. Kitaravahvistin maailmassa pidetään monesti fyysisesti isompia konkkia parempina: ilmavampi soundi.-)

Mikko
Volle
05.05.2004 10:45:39
ainoastaan tuossa kielimaadotuksen life-saverissa käytän 400 V konkkaa.

Joku voi varmaankin kertoa tämän life-saver-kytkennän. Muistan, että tästä on ollut puhetta, mutta en muista kuinka se taas menikään. Voisin samalla, kun potikkaa vaihtaa väsätä tuollaisen, kun ei se mikään kovin monimutkainen ollut (ainakaan mitä jotenkin löyhästi muistan).
Nam.
fox
05.05.2004 11:01:03

Joku voi varmaankin kertoa tämän life-saver-kytkennän. Muistan, että tästä on ollut puhetta, mutta en muista kuinka se taas menikään. Voisin samalla, kun potikkaa vaihtaa väsätä tuollaisen, kun ei se mikään kovin monimutkainen ollut (ainakaan mitä jotenkin löyhästi muistan).

Kieliltä tallan/jousipirran kautta tuleva ja maadotuspisteeseen menevä johdin katkastaan, väliin juotetaan rinnan kytkettynä 220 kOhm ½W vastus ja 1 nF/ 400V konkka. Semmonen. Kiittäkää Adrian Leggiä, siltä opin...
Mikko, mä itse kyllä mittaan konkat, mutta totta puhuit, keraamisten toleranssi on hmm.. huomattava. Siinä yksi syy samanlaisten vintage-keppien joskus kuultaviin soundillisiin eroihin. Mitä suurempi konkka sitä bassompi soundi.
Trebla
05.05.2004 11:25:21
... keraamisten toleranssi on hmm.. huomattava. Siinä yksi syy samanlaisten vintage-keppien joskus kuultaviin soundillisiin eroihin. Mitä suurempi konkka sitä bassompi soundi.

Keraamisetkin on ihan hyviä tietyissä paikoissa, paljon noita muovikonkkia parempia, mutta nyt ei sitten puhuta enää audiosta. (SilverMicat vielä parempia. Kiillekonkka suomeksi)
Ne Sakuraliiduthan on niitä paperikonkkia, joiden toleranssihajonta taitaa olla keraamisiakin pahempi.

Tyhmä kysymys tosta soundista. Onko noiden kitaramikkien ulostuloimpedanssi niin korkea, että isompi konkka vaikuttaa äänenväriä tummentavasti jo tonepotikan "kirkkaassa" päässä? Sehän on selvä, että jos tonen vääntää tummaksi, niin siellä konkan koko "kuuluu"
Hei, täällähän on jo joku!
fox
05.05.2004 11:49:41

Ne Sakuraliiduthan on niitä paperikonkkia, joiden toleranssihajonta taitaa olla keraamisiakin pahempi.

Tyhmä kysymys tosta soundista. Onko noiden kitaramikkien ulostuloimpedanssi niin korkea, että isompi konkka vaikuttaa äänenväriä tummentavasti jo tonepotikan "kirkkaassa" päässä? Sehän on selvä, että jos tonen vääntää tummaksi, niin siellä konkan koko "kuuluu"

Niitähän nuo, "tinapaperia" tms. ja jottain vahaa..mutta vintagee... :)

Ei oo semmosta kun "tyhmä kysymys"..:) Tuosta asiasta on alan kirjoissakin vääntelyä eikä sieltä yksselitteistä vastausta löydy.. Kyllähän esim. hra Knopflerin kitarateknikko ilmoitti juottaneensa volapotikalle treble-pass konkan eli 1 nF keski-ja reunajalkojen väliin, että treblet säilyy, joillain on oikee RC-networkki siinä, itse en juurikaan ole testiny moisia, toki olen laittanu jos on pyydetty. Kokeillahan tietysti kannattaa, jos olis juuri se juttu itselle. Eikä sillä kokeilulla mitään saa rikki..:)
Eli nyt taas tuli "huono vastaus", en osaa sanoa... :I Siis varmasti ja tieteellisen tarkasti. Se on tuo soundijuttu vähän psyko-fysiikkaa..
Volle
05.05.2004 11:59:44
Kieliltä tallan/jousipirran kautta tuleva ja maadotuspisteeseen menevä johdin katkastaan, väliin juotetaan rinnan kytkettynä 220 kOhm ½W vastus ja 1 nF/ 400V konkka. Semmonen. Kiittäkää Adrian Leggiä, siltä opin...

Kiitoksia vaan kovasti. (välitä terveiset Adrianille...)
Nam.
Niskamies
05.05.2004 12:37:40
Ja mihin noi maadotukset kannattais tehä mitkä tossa näkyy? Ihan vaan johonkin potikkaan?
fox
05.05.2004 12:49:19

Ja mihin noi maadotukset kannattais tehä mitkä tossa näkyy? Ihan vaan johonkin potikkaan?

Ihan vaan. Yläkulman (tuossa kaaviossa) lootassa on selvitys. Itse suosin volapotikan pohjaa, siihen kaikki. Myös voi käyttää jotain muuta yhteistä maadoituspistettä, johon KAIKKI maadoitukset tulevat. Myös ulostulojakilta. Myös mahdollisen kielimaadoituksen life-saveri. Kolvi lämpiämään vaan... :)
päänahka
06.05.2004 15:41:54
Kyllähän esim. hra Knopflerin kitarateknikko ilmoitti juottaneensa volapotikalle treble-pass konkan eli 1 nF keski-ja reunajalkojen väliin, että treblet säilyy, joillain on oikee RC-networkki siinä, itse en juurikaan ole testiny moisia, toki olen laittanu jos on pyydetty.

Tuohan ei ollut vastaus siihen, voiko tonepotikan kirkkaassa asennossa kuulla eroja konkkien välillä. Kyllähän treble-pass-konkka kuuluu ihan selvästi, minkä huomaa jo kytkennästä. Niitähän käyttää kaikki, ja lisäsin itsekin kitaraani sellaisen. Säilyy selvästi kirkkaampana soundi volaa vähennettäessä.
Soolot on perseestä.
fox
06.05.2004 16:49:13

Tuohan ei ollut vastaus siihen, voiko tonepotikan kirkkaassa asennossa kuulla eroja konkkien välillä. Kyllähän treble-pass-konkka kuuluu ihan selvästi, minkä huomaa jo kytkennästä. Niitähän käyttää kaikki, ja lisäsin itsekin kitaraani sellaisen. Säilyy selvästi kirkkaampana soundi volaa vähennettäessä.

Ei ollut ei, olsit sen alemman lainannu, sen joka meni näin:
Eli nyt taas tuli "huono vastaus", en osaa sanoa... :I Siis varmasti ja tieteellisen tarkasti. Se on tuo soundijuttu vähän psyko-fysiikkaa..

Tuolla tahdoin sanoa etten ainakaan minä erota siittä kirkkaasta päästä mitn. Toki joku kuulee kullatut plugitkin... :)

__
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)