Aihe: Tonerite
1
LL
28.04.2013 08:59:41
htomperi: Näkyy Kitarapajalla olevan tämmöinen ihmelaite http://tonerite.com/ jonka pitäisi parantaa akustisen kitaran kannen responssia.

Mikä tämä laite on ja miten se toimii/vaikuttaa? Vai onko kyseessä samanlainen ilmiö kuin 1K€ maksavien kaiutinkaapeleiden (high end) kanssa . kun on rahaa kyseiseen laitteeseen tuhlannut, on sen pakko vaikuttaa - dramaattisesti.

Kokemuksia?

Tässä taitaa olla yritys tehdä sellainen laite, joka tekee saman kuin säilyttäisi kitaraa kaiuttimen edessä. Uskomuksena on, että kun akustista kitaraa säilyttää kaiuttimen edessä pitkään samalla kun kuuntelee musiikkia, kitara alkaa resonoimaan paremmin samalla tavalla kuin sitä oli soitettu pitkään. Tästä ei taida kuitenkaan olla tehty kunnon tutkimusta. Voi ollakin, että pitää paikkaansa, ja voi olla että tonerite hoitaa homman nopeammin ja paremmin kuin kaiutin.
Silver Mica
28.04.2013 10:56:20
LL: Tässä taitaa olla yritys tehdä sellainen laite, joka tekee saman kuin säilyttäisi kitaraa kaiuttimen edessä. Uskomuksena on, että kun akustista kitaraa säilyttää kaiuttimen edessä pitkään samalla kun kuuntelee musiikkia, kitara alkaa resonoimaan paremmin samalla tavalla kuin sitä oli soitettu pitkään. Tästä ei taida kuitenkaan olla tehty kunnon tutkimusta. Voi ollakin, että pitää paikkaansa, ja voi olla että tonerite hoitaa homman nopeammin ja paremmin kuin kaiutin.

Mulla on tuollainen. Kitara resonoi laitteen kanssa enemmän kuin kaiutinkaappien eteen sijoittamalla. Parhaiten laitteen vaikutuksen kuulee uusissa kitaroissa. Laitteella saa "soittotunteja" kasvatettua helposti. Toisaalta aivan sama tapahtuu, jos yhdellä kitaralla soittaa paljon. Laite on kätevä, jos on useita kitaroita ja tarvitsee pitkään soittamatta olleen kitaran johonkin sessioon. Tällöin Toneritella voi herätellä kitaraa.

Lähtökohtaisesti sanoisin, että sellaista kitaraa, joka ei ostohetkellä kuulosta siltä kuin haluaa, ei ole syytä ostaa siinä toivossa, että se maagisesti aukeaisi soiton/Toneriten tuloksena. Vaikka kaikki kitarat avautuvat ja asettuvat soiton myötä, kitaran on syytä kuulostaa hyvältä jo uutena. Tonerite ei ole mikään taikakalu, joka muuttaisi paskan kullaksi.
htomperi
28.04.2013 12:57:20
Minkälainen Toneriten toimintaperiaate on? Ymmärsin, että se värähtelee, mutta tekeekö se sen niin, että kielet värää vai niin että kanteen kohdistuu värinää?

Gibsonin adirondack kansi on melko kova/jäykkä. Voisiko tämä laite avata kannen herkkyyttä lisää?
oksatboys
28.04.2013 18:31:35

htomperi: Minkälainen Toneriten toimintaperiaate on? Ymmärsin, että se värähtelee, mutta tekeekö se sen niin, että kielet värää vai niin että kanteen kohdistuu värinää?

Kuvien perusteella palikka tulee tallan päälle, eli sitä kautta värisyttää soitinta, kuten kieletkin. Kännykän värinähälyttimestä vois varmaan väsätä vastaavan aika halvalla...
"Itseasiassa Bugeran tunnus on BE. Bugera kertoo määritelmän mukaan laitteen ongelmien (Bug) määrän ajanjaksossa (Era)." - mattim
Silver Mica
04.05.2013 14:36:40
htomperi: Minkälainen Toneriten toimintaperiaate on? Ymmärsin, että se värähtelee, mutta tekeekö se sen niin, että kielet värää vai niin että kanteen kohdistuu värinää?

Gibsonin adirondack kansi on melko kova/jäykkä. Voisiko tämä laite avata kannen herkkyyttä lisää?

Värinä menee kielten kautta tallaan. Jäykkien adi-kansien sisäänajaossa Tonerite on kohdallaan.
htomperi
05.03.2019 19:54:04
Olisiko mnet tovereilla intressiä lainata/vuokrata Tonerite joksikin aikaa? Olisi tarkoitus saada uudehko Adirondack kansi väreilemään.

Voisin sen myös ostaa poiskin.
oksatboys
06.03.2019 09:04:38 (muokattu 06.03.2019 09:06:59)

htomperi: Olisiko mnet tovereilla intressiä lainata/vuokrata Tonerite joksikin aikaa? Olisi tarkoitus saada uudehko Adirondack kansi väreilemään.

Voisin sen myös ostaa poiskin.

Eipä tuo päristin taida toimia.
Tässä linkin tutkimuksessa sitä on käytetty kitaroihin - ei vaikuta.
https://www.savartjournal.org/index.php/sj/article/download/22/pdf

Myös koko "sisään soittaminen" vaikuttais olevan olematon ilmiö muutaman lukemani paperin perusteella joissa oli tutkittu viuluja tai pelkkää puukalikkaa.
discominister
18.03.2019 14:24:26
Pariinkin tutkimukseen olen törmännyt, joissa näyttäisi tulos olevan se, että Tonerite ei oikeasti vaikuta soundiin merkittävästi.

Tätä olen itse ihmetellyt, sillä oma kokemus ei vastaa näitten tutkimuksien tuloksia. Ja rahaa minulla ei ole tässä kiinni muutamaa euroa enempää. Rakensin parisen vuotta sitten värisevästä akvaariopumpusta ja hiuslenkistä hieman Toneriteä vastaavan laitteen, joka kiinnitetään kitaran kieliin ja saa ne värisemään voimakkaasti. Olen käyttänyt laitetta nyt arviolta n. 10 eri kitaraan antaen yhdestä yöstä pariin viikkoon laitteen päristä kussakin.

Jokaisessa olen kuullut ja kokenut laitteen vaikutuksen. Joissain minimaaliseena, joissain merkittävänä. Erityisen vahvana täysin uusissa akustisissa kitaroissa ja vähiten vanhoissa paljon soitetuissa sähkölankkukitaroissa.

Joissakin tapauksissa sointi on avautunut merkittävästi ja pääosin sustain lisääntynyt hieman. Lähes kaikissa olen huomannut, että soittaessa koko kitara värisee enemmän kuin aikaisemmin, joka tuo ainakin soittotuntumaan plussaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)