Aihe: CMX - Mitä mieltä?
1 2 3 4
Torniojaws
03.05.2004 21:27:44 (muokattu 03.05.2004 21:28:09)

Tottakai paikallista bändiä pitää tukea. Onhan niillä muutamia loistavia kappaleita, varsinkin Discopoliksessa, mutten voi sanoa itseäni faniksi. Omistan ainoastaan Discopoliksen aitona C-kasettina.
A boon I ask thee, mighty shade, within this circle I have made, make me a werewolf strong and bold, the terror alike of young and old.
riimu
03.05.2004 21:57:51
Itse olen aika myöhäisherännyt bändin suhteen. Aiemmin pidin vain muutamasta viisusta, mutta nykyään iskee koko tuotanto. Maamme paras bändi. Varsinkin Rautakantele ja Aion iskee erityisesti.
Ei näkymätön löydä kaltaistaan.
l6mp6l6
03.05.2004 23:59:43
vainajalan tunnelmissa viihdyn erittäin mielelläni. eräs lempilevyistäni.
Is there anybody out there?
AJ
04.05.2004 01:41:02
Nyrkkisääntönä sanoisin, kuten valitettavan monen muunkin bändin kohdalla, mitä uudempaa, sen paskempaa.

Aivan 90-luvun alussa ensimmäiset levyt(Kolmikärki,Veljeskunta) ja seiskajulkaisut(Raivo,Johannes kastaja) iskivät todella lujaa niin musiikin kuin sanoitustenkin puolesta, totisesti jotain uutta! HC-energia valjastettuna loistaviin biiseihin lisättynä Yrjänän umpikieroilla ja/tai mystisillä sanoituksilla täynnä mitä ihmeellisimpiä kielikuvia kuulijan hämmennykseksi.

Aurinko oli sitten kunnon pettymys ja aivan muutamaa irtobiisiä lukuunottamatta en siitä ja jälkeisestä tuotannosta perusta. Poissa on alkuaikojen energia ja sanoitusten arvaamattomuus. Sääli, sillä alkupään tuotanto soi lautasella tasaisin väliajoin edelleen.
jerboa
04.05.2004 09:03:54
Ehdoton suosikkibändi, täysin omaa luokkaansa! :)
CMX on todellakin löytänyt juttunsa, niillä on ihan oma soundi ja fiilis, jonka tunnistaa aina. Se on miun mielestä yks sen bändin parhaita puolia.

Itselleni CMX:n levyistä kolahtaa parhaiten nämä: Discopolis, Rautakantele, Vainajala ja Aion.

Lempibiisejä on paljon, mm. nämä:
Rautakantele, Suljettu astia, Marmori, Iskusävelmä, Minne paha haudattiin, Hautalinnut, Elokuun kruunu, Nimetön, Kätketty kukka.
" Ikinä ei voi olla aina hauskaa. "
sepeli
04.05.2004 11:25:28
Joskus Vainajalan ilmestymisen aikoihin näin yhtyeen Lista-ohjelmassa haastattelussa/esiintymässä ja ostin heti levyn. Oli hienoa. CMX on myös minulle merkittävä vaikuttaja ja selvästi yksiä parhaita yhtyeitä Suomessa. Ilman heitä olisi monta hienoa levyä jäänyt kuulematta sekä kirjojakin lukematta. Nimim. Kulttuurivinkit Kysy-palstalta.

Kaikki levyt omistan, suosikkeina Aurinko, Aura, Rautakantele, Dinosaurus ja Aion. Vähiten kuunneltu levy on varmaankin Isohaara, joka tuntuu Dinosauruksen ja Aionin välissä jotenkin laimealta (ei toki huonolta). Nykyään ei enää tosin tule kuunneltua mitään CMX-levyjä niin paljon kuin joskus.

Vainajalasta vielä sellainen juttu että se levy ei tunnu pysyvän minulla millään, ensimmäinen Vainajala jäi erinäisten sattumusten kautta kaapin saranapuolelle oven väliin ja halkesi oven sulkeutuessa. Ostin uuden. Toinen Vainajala jäi erään autoliikkeestä lainassa olleen auton soittimeen, enkä sitä tiedustelujenkaan avulla saanut jäljitettyä. Kolmatta Vainajalaa en ole vielä hankkinut. Eli Vainajala-kansia löytyy. Joo. Huomenna kalaan.
Nuo kirvojen kiimanesteet/autojen katoille kesän mittaan kertyy/lehmuksen alla on kirvapolon mahla/kenkä tarttuu asvalttiin kun rakkaan luokse käyn
Wk
04.05.2004 11:48:50
Muutamia hyviä riffejä olen muistaakseni joissain random-CMX-biiseissä kuullut... mutta henk. koht. ei toi A.W:n vokalisointi kolahda. Olikos se muuten CMX:n vain minkä bändin kitaristi ku Sapattivuodessa soittelee?
Wk
Flow
04.05.2004 12:15:35 (muokattu 04.05.2004 12:16:03)
Halmkrona muistaakseni kitaroi tuossa sapattivuodessa...

edit: siis on Cmx:n kitaristi
"Look behind you...A mirror with an image of a three headed donkey"
Juugeli
04.05.2004 15:13:14
Neljä hyvää levyä ovat tehneet; Aura, Rautakantele, Discopolis ja Vainajala. Sen jälkeisistä en oo tykännyt paria biisiä lukuunottamatta. Noilla neljällä on kyllä osaksi aivan nerokkaita biisejä, esim. Raskas, Laulu Palavasta Linnusta tai Rautakantele...
Excuse me, while I kiss the sky IHKK #3
Tapio79
04.05.2004 15:14:02
Kyllä pidän kovasti, suurimmat diggailuvuodet ovat tosin historiaa mutta aina silloin tällöin sopivina annoksina CMX vie ihan uusille tajunnan tasoille.

Vainajala on ehdoton suosikki, mielestäni lähes täydellinen levy genressään ja viiden parhaan suomenkielisen levyn joukossa. Sen levyn biisit saavuttavat usein lähes parhaalla mahdollisella tavalla sen, mitä musiikista haen.
oliivi
04.05.2004 15:41:36
CMX kuuluu ehdottomasti miun viiden parhaan yhtyeen listalle. Auran hommasin aikanaan (pitkälti kiitos Ruosteen), eikä CMX miun mielestä ole vieläkään pistänyt sitä paremmaksi. Auralla on nostalgia-arvoakin :) Noista uudemmista levyistä Isohaara oli todella paha pettymys ja Aion taas mukava yllätys.
Minä olen tie, kissa ja elämä.
Errorist
04.05.2004 15:56:54
En erityisemmin pidä. Livenä kyllä kova.
when will mankind finally come to realize/ his surfeit has become his demise?/ how much is enough to kill oneself?/ that quantity is known today/ as we blow ourselves away
Flow
04.05.2004 17:48:16
Cmx on minun yksi suosikkibändeistäni. Suomalaisen musiikin parhaimmistoa ja hivelee ainakin minun korviani jokaisella osa-alueella.
"Look behind you...A mirror with an image of a three headed donkey"
Vaskilintu
04.05.2004 19:15:03

Yksi lempibändeistäni on. Albumeista suosikit ovat Aura, Rautakantele ja Dinosaurus.
Todellisuuden takana ei ole mitään.
JM
04.05.2004 20:28:51
Yksi niistä yhtyeistä, joita olen vältellyt viimeseen asti osittain sen takia, että kaikki kehuvat bändiä maasta taivaaseen. Odotukset ovat kyllä bändin suhteen korkealla, mutta kaikki tähän mennessä kuulemani biisit ovat tuottaneet vain laimean "tollastako se nyt sit on"-fiiliksen. Ehkä pitäis tosissaan ottaa itseä niskasta kiinni ja marssia levykauppaan CMX:ää etsimään, mutta vielä ei ole se päivä koittanut.

Ja, KYLLÄ. Tiedän, ettei kannattaisi tuomita bändiä parin hassun radiosoittobiisin perusteella. Mutta eipä vielä ole sellaista biisiä bändiltä tullut, joka pakottaisi levyn ostamaan.
Copyright ©1999-2004, Oikeuksien.net. Kaikki muusikot pidätetään.
Mr. Mustard
04.05.2004 21:26:16
Olen syttynyt hitaasti bändin musalle, mutta nyt levyhyllystä löytyy uusimmat levyt Dino, Isohaara, Aion. Uusin on toistaiseksi paras kuulemani. Arvostan ja tykkään, mutta en jaksa koko levyä kerralla kuunnella. On sen verran vaativaa ja intensiivistä, että pitää nauttia pienempinä kerta-annoksina.
"Life is what happens to you when you´re busy making other plans" - John Lennon.
SwanHeart
04.05.2004 22:06:33
CMX on uskomattoman monipuolinen. Hetki rauhaa, sitten taas synkistelyä.Hyvin melodista ja myöskin yksinkertaista. A.W. Yrjänä on mahtava runoilija-lauluntekijä-basisti-laulaja.Tykkään hirveästi! ja jokaiselle löytyy jottain CMX:stä. Ainaki melekein:)
Jeesus Kristus tulee pelaamaan paskahousua.
Todenpuhuja
05.05.2004 19:52:36
Hmm. Mielenkiintoinen yhtye eittämättä, vaikka tuotanto jakautuu mielestäni turhan selvästi äärimmäisen hyviin kappaleisiin, ja tietysti myös äärimmäisen huonoihin. Oikeastaan ainut mikä on hyvää ja pysyy on juuri tuo Yrjänän lyrikointi, mikä yltää lähes samalle tasolle kuin Jarkko Martikaisen vastaava. Bändinä YUP mielestäni on kaikinpuolin parempi.
Anri8000
05.05.2004 20:28:35

Ennen kun olin kokonaan toinen,pidin.Nyt lähinnä ahdistaa.Ekat levyt (kolmikärki&veljeskunta) on timanttia yhä sekä dinosauruksen nekohdatjoissaeilauleta.A.W. on tehnyt itsestään ärsyttävän pellen.

Jos naisen levyhyllystä löytyy cmxää,olen todella varuillani.Tai käännyn kannoillani.

Niin sitä ihminen muuttuu...Enää kaikki ei ole niin vaikeaa kun lukioikäisenä.
Lehmä pariutuu sonnin kanssa saadakseen vasikan, sonni vain huvin vuoksi. - Sverre 6 v.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)