Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ProCo Rat x - mikä on paras rotta?
1 2
Black_Bubblegum
20.04.2013 14:41:05
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan täällä munetissä rottien/kopioiden omistajia? Itse olen kovin mieltynyt tuohon Ratin soundiin.
 
Marsuista en ole koskaan välittänyt vahvareina, vaan otan Hiwatt-henkisistä vahvistimista ihan vaan reunamuron, sitten polkaisen laatuoverdriven (pienellä gainilla) päälle ja sitten You Dirty Rat (distortion n. 10-20/100). Tyylilaji on itsellä brittiläishenkinen altsu? rock.
 
Mikä on mielestänne paras rotta ja millaisessa setupissa, tyylilajissa olette sitä käyttäneet?
 
Haaveilen toisestakin rotasta tässä ja siksi kyselen.
 
I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol. Steven Seagal
PJS
20.04.2013 15:50:51
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla vastaavan vahvarisetupin (73' hiwatt, 64' princeton tai frendin 59' magnatone snadisti muroilla mut periaattees kliininä, vuosilukujen mainitseminen tärkeää :D ) kanssa Pro-Co vintage rat käytössä low/mid gain särönä ja boosterina. Oon modannu siitä "Ruetz" -ratin. Eli se on vähmempigaininen ja bassotoisto on tasaisempi.
 
Peace!
Keke Urlaub
20.04.2013 18:04:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hankin hiljattain tuommosen vanhemman pään RAT2:n.
Soitan sitä pääasiassa Dynacord Twen II:n läpi, dynis breakupissa. RAT on parhaimmillaan minusta tuolla 50-70% distortion ja vola -asetuksilla, filteriä max puolet. Tähän pitää yhdistää miedosti boostaava OD ennen rottaa, jotta eq asettuu kohilleen. Minusta tuolla setupilla kitaran volalla soundi asettuu kuhunkin tarpeeseen sopivaksi.
 
Hei tuota meniskö soittamaan välillä ->
Chemo
22.04.2013 09:11:26 (muokattu 22.04.2013 09:12:50)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostin 80-luvun puolivälissä RATin, ja kai siitä jäi selkärankaan jonkunmoinen malli siitä mimmoinen särön pitää olla. Niin kotoiselta se tuntuu ja niinpä olen sitten pitkän mutkan palannut käyttämään semmoista. Nykyään käytän 80-luvun loppupuolen RAT 2:sta - muuten samanmoinen kuin edeltäjänsä mutta siinä on led (jonka puutteen koin aikoinaan puutteeksi).
 
Nykyiset RAT 2:t ovat kuitenkin käsittääkseni varsin eri asia - niissä ei ole LM308 chippiä. Halpaa kiinakamaa muutenkin. Whiteface RAT on kai näistä tuoreemmista hyvä, siinä on tuo chip, ja sen pitäisi olla varsin autenttinen toisinto vanhasta. Vintage RAT reissue oli myös käsittääkseni hyvä uusioversio.
 
Jos mä olisin ostamassa nyt RATtia, päätyisin edelleen hakemaan ensisijaisesti vanhaa 80-luvun poljinta. Semmoisesta joutuu varmaan maksamaan enemmän kuin uudesta RAT2:sta, muttei toisaalta välttämättä enempää kuin WF Reissuesta, tai varsinkaan jostain RATiin perustuvasta butiikkipedaalista.
 
Mulle tyypillisiä RAT-käyttökohteita:
 
- särövalli, ramopunk / Mosrite Ventures model -> RAT -> Marshall Jubilee 50 W stack
- läskimpi särövalli / Gibson Les Paul Standard, muuten sama kuin yllä
- kirpeä liidisoundi, roheemmat kitarainstrumentaalit / Mosrite Ventures model -> RAT -> Marshall Jubilee 50 W stack
- vähän ujeltavampi liidisoundi, vielä roheemmat kitarainstrumentaalit / Gibson Les Paul Standard, muuten sama kuin yllä
- 60's kitarainstrumentaalit, fuzz-johdannainen liidisoundi / Mosrite Ventures model -> RAT -> kaikuosastoa -> Fender Custom Vibrolux Reverb
- jne
 
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Exhausted
22.04.2013 09:43:29 (muokattu 22.04.2013 09:50:30)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on YouDirtyRat. En ole vielä päässyt kunnolla vertailemaan muihin versioihin, mutta YouTubestahan noita löytää. YDR on vissiin vähän rakeisempi ja futsimpi mutta jollain tavalla silti selkeämpi kuin tavallinen? Jos tavallinen RAT on "hiekkainen", niin YDR:ssä on "karkeampaa mursketta".
 
Käytän itse putkiroson päälle tuomaan lisää räkäisyyttä ja viemään särön miltei fuzz-maiselle sekopäisyydelle kuitenkin jonkinlaisen kontrollin ja erottelevuuden säilyttäen. Pelkän puhtaan vahvarin päällä vähän liian ohut.
 
Rat on myös erinomainen bassosärö!
the-Antero
22.04.2013 11:18:08
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tällä hetkellä Keeleyn modaama Rat II ja on kyllä huippu. Piti myydä se tarvikehankintojen takia mutta enhän mä raaskinutkaan :D
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Rämppy
22.04.2013 11:54:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on Vintage Rat jostain 90-luvun loppupuolelta. En ole tehnyt vertailevaa rätti-tutkimusta, mutta ainakin tuon purkin kanssa saa huomattavan hyvät soundit ainakin Fender Twin Reverbin läpi soitettuna joko yksin tai toisen säröttimen/boosterin kaverina. Toimii hyvin myös clean boostina ainakin stratolla.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
the-Antero
22.04.2013 12:35:05
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mulla on Vintage Rat jostain 90-luvun loppupuolelta. En ole tehnyt vertailevaa rätti-tutkimusta, mutta ainakin tuon purkin kanssa saa huomattavan hyvät soundit ainakin Fender Twin Reverbin läpi soitettuna joko yksin tai toisen säröttimen/boosterin kaverina. Toimii hyvin myös clean boostina ainakin stratolla.
 
Onko se siis tämä?
http://ratdistortion.com/wp-content … atdistortion/i/history_vint_rat.jpg
 
Toi on hyvä. Musta parempi kuin perus Rat II. Mutta eipä kyllä rotan kanssa voi mennä pahasti vikaan. Itteäni himottas se whiteface rat :D
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Vetehinen
22.04.2013 12:42:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Onko se siis tämä?
http://ratdistortion.com/wp-content … atdistortion/i/history_vint_rat.jpg

 
Mullakin on tuollainen eikä vielä ole toista Rottaa tarvinnut hankkia. Toki ledi olisi hyvä mutta käytän tuota yleensä puhtaaseen kanavaan, jolloin kyllä huomaan jos siimahäntä on päällä.
 
Lähtökohtana aina tuolla purkilla on kaikki potikat puolessa päivässä, ja aika vähän olen yleensä siitä ruuvannut kun pörröinen saundi vie jo mennessään.
 
On minulla tuo Mooer Black Secret vara-rottana, mutta se on saanut toistaiseksi mitättömän vähän käyttöaikaa.
 
"When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red
Rämppy
22.04.2013 14:42:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Onko se siis tämä?
http://ratdistortion.com/wp-content … atdistortion/i/history_vint_rat.jpg
 
Toi on hyvä. Musta parempi kuin perus Rat II. Mutta eipä kyllä rotan kanssa voi mennä pahasti vikaan. Itteäni himottas se whiteface rat :D

Joo, just tuo.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
RrRailo
23.04.2013 12:17:54
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni rotta on muodostunut olennaisimmaksi osaksi omaa efektiketjua. Tällä hetkellä ja hyvin varmasti tästä eteenpäinkin tonttia hoitaa VFE Pedalsin Alpha Dog. Tuohan on todella rajusti laajennettu näkemys rotasta mutta perussoundi on niin sitä ihteään, mielestäni vain paljon paremmin esitettynä. Säädettävyytensä vuoksi tuosta saa irti säröä kaikenlaiseen tarpeeseen, jos vain perussoundi miellyttää. Itselleni RATin purevuus on juurikin SE juttu.
 
Kuolo korjaa
jkauppin
23.04.2013 18:36:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä aihe! Kyllä rotta on ollut ainoa särölaatikko joka mulla on kitaran ja vahvistimen välissä säilynyt. Käytän sitä enimmäkseen Mark V:n ja Vibroluxin kanssa. Jos soittelen vaikkapa jatsahtavaa bullshia, niin rotta soi kauniisti mutta osaa myös määräillä. Mun rotta on vuodelta 1981 eikä sitä ole tarvinnut korjailla: http://farm9.staticflickr.com/8406/8675456982_2ae533a294_c.jpg
 
Black_Bubblegum
23.04.2013 20:33:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jkauppin: http://farm9.staticflickr.com/8406/8675456982_2ae533a294_c.jpg
 
Olipas mahtavasti maailmaa nähnyt viemäreiden asukki. :) Varmasti on soundikin hunajaa ku ehtaa vanhaa tavaraa.
 
I am hoping that I can be known as a great writer and actor some day, rather than a sex symbol. Steven Seagal
Jungleman
23.04.2013 20:49:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jkauppin: Mun rotta on vuodelta 1981 eikä sitä ole tarvinnut korjailla: http://farm9.staticflickr.com/8406/8675456982_2ae533a294_c.jpg
 
No oho, noita ei ihan joka päivä kävele vastaan... "Tone", ei "Filter"...
 
Liikaa säätöä.
MarkoA
23.04.2013 22:06:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RATista tulee mieleen, kun reilut 20 vuotta sitten poikasena meillä oli bändi ja soiteltiin transistori vahvistimilla kun köyhiä penikoita oltiin. Mulla Ross 50w ja kaverilla Yamaha jossa oli 4x10 elementit, tyyppiä en muista. Rokkia soitettiin ja oma soundi-ihanne oli Gary Mooren ja Ace Frehleyn välimaastosta SRV:llä höystettynä. Mulla oli Ibanez Metalcharger särö josta lähti ihan kohtuu soundi kun piti särön puolivälissä ja volume aika pienellä. No, toisella kitaristilla oli Rat sen jammun kaverina. Rat oli sillä jo ainakin '88 joten päätelkää siitä malli jos sen voi? Jokatapauksessa pidin sitä tuolloin aika huonona säristimenä kun se soundi meni heti "tukkoon" ja ei ollut kovin erotteleva.
No, asiaan.. Olihan mahtava yllätys liki 20v myöhemmin törmätä samankaltaiseen Rattiin ja sen perässä oli kunnon putkipeli. Hitto kun mua rupes ihan huvittaan se miten sitä silloin nuorena käytettiin ja miltä se kuulosti! Putkipelin parina aivan fantastisen kuuloinen purkki.
..Ja mun soundimaku ei ole hirveitä muuttunut. Oikeastaan omat kitarasoundit tuolta ajalta demoäänitteissä on yllättävän hyvät kun huomioi kamat ja miten ne nauhoitettiin silloin.
 
Anyways, makea pöristin tuo Rat. Hieno "Santana" liidisoundi irtoaa melko nätisti.
 
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
Antti1
25.04.2013 11:59:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on muistaakseni vuodelta 83 vai 87 rotta. No jokatapauksessa sillä orkkiskytkennällä ja piirillä, lukuunottamatta polkimeen ilmestynyttä lediä. Sisäpuolella lukee jotta "Inspected by Captain Universe". Piirilevyn kääntöpuolella on komponenttien päällä tarra: "Bad habit!" :D
 
Hyvä vehje, mutten mä oo sille oikein sellaista pysyvää käyttökohdetta vielä löytänyt. Se on kuitenkin pelastanut monissa äänityksissä bassosoundin ja voimarokkenrolliin sopii kuin nenä päähän. Sain tuon 40€:lla, joten raaskin tehdä siihen pari modia, vaikka jälleenmyyntihinta sakkasikin varmaan niiden myötä. Ensin vaihdoin siihen virtalähteen liittimen ja kytkennän polariteetin, nyt käy useimpien polkimien kanssa sama center negative -töpseli. Toinen oli ruetz-modi, jonka sittemmin kylläkin palautin alkuperäiseksi. Kuulosti mun mielestä aivan paskalta bassomuhjulta ja tein siitä vielä sen vähempibassoisen modiversion.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Confidentum
27.05.2013 17:22:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkohan Rat 2sen ominaisuus vaikos vika, että voluumitaso tipahtaa kun Ratin kytkee päälle, vaikka spedun vola olisi liki täysillä.
 
I started out with nothing and I still got most of it left
Antti1
27.05.2013 17:48:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Confidentum: Onkohan Rat 2sen ominaisuus vaikos vika, että voluumitaso tipahtaa kun Ratin kytkee päälle, vaikka spedun vola olisi liki täysillä.
 
Vialta kuulostaa, kyllä ton pitäisi olla ihan volaboostiinkin kykenevä värkki.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
the-Antero
27.05.2013 20:25:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lauantaina keikalla tuli käytettyä Rat II sooloboostina. Juma kun toimi hienosti :)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
dbeatmod
27.05.2013 23:25:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itsellä oli vanhemman mallin RAT2 joskus, tekisi oikeastaan mieli hankkia uusi. Todella monikäyttöinen ja luonne oli omaan makuun sopivan ärhäkkä ja päällekäyvä. Tarkemmin ajateltuna voisi sopia nykyiseen setupiin harvinaisen hyvin...let the hunt begin.
 
"Nyt saatana niitä kamoja pienemmälle tai lähette vittuun täältä." - "Juice"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «