Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson vs. Epiphone
1 2 3 4 5
jimbeans
23.04.2013 12:12:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Varmasti kyseisestä aiheesta löytyy satoja keskusteluita.. mutta silti :)
 
Elikkäs haaveissa on ostaa loppuvuodesta (30-vuotis lahjaksi itselleni) uusi LP-mallinen kitara ja Gibson tällä hetkellä haaveissa, mutta sitten tuli tämä epätietoisuus.
Kannattaako ostaa about 1000€ Gibsonia? onko sellainen laadultaan hyvä? vaiko ajaako saman hintainen Epiphone ohitse? vai onko joku muu merkki vielä parempi.. Gibsonhan olisi Gibson mutta hintaa tulee nimestä varmasti hitusen verran..
 
Vielä en ole kerennyt itse kokeilemaan livenä eli netistä vasta selaillut vaihtoehtoja ja siis tosiaan hinta olisi varmaan likempänä 1000€ maksimissan.. Tietystihän se on itsestä kiinni mikä miellyttää ja onko sillä lavan tekstillä väliä.. mutta olisi mukava kuulla vähän "asiantuntevia" kommentteja..
 
Gabe
23.04.2013 12:20:30 (muokattu 23.04.2013 12:23:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä Gibson minun kirjoissani vie voiton Epiphonesta. Tuolla hintaluokalla suuntaisin katseen torille ja etsisin jonkun käytetyn yksilön. Jos merkillä ei ole niin väliä niin japanilainen Tokai kannattaa ottaa myös huomioon. Mutta testaamalla saat parhaiten kunnollisen käsityksen aiheesta.
jimbeans
23.04.2013 12:25:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei merkillä niinkään ole juu välii, mutta Gibsoni olis ehkä tällä hetkellä se ykkösvaihtoehto :D mutta jos joku potkiii Gibsonia perseelle eli on varteen otettava vaihtoehto niin voisi miettiä. Gibsoni varmaan pitää hintansa parhaiten, mutta toisaalta en ole varmaankaan myymässä eteenpäin.
 
calluna
23.04.2013 12:40:51 (muokattu 23.04.2013 12:41:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omistin taannoin Epiphonen std LP:n. Eka "kunnon" sähkökitarani.
Se oli oikein hyvä. (arvio perustuu vertailuun bändikaverin Gibson LP std:iin). Vaihtelin siihen jotain mikkejä kokeilumielessä, ehkä jopa turhaan. Siihen sijoitetut rahat (300-400 euroa) eivät menneet missään tapauksessa hukkaan.
Sittemmin hankin Gibsonin LP Juniorin. Vielä faded-sarjaa, eli ohut lakka, eikä koristeita. Mutta sanon että parempi kuin Epiphonen LP. Tosin kalliimpikin, lähes tupleten hintaa. Oli todella hyvin soiva kitara. Sekä akustisena että sähköillä.
Ei kaduttanut senkään osto. Päinvastoin, kaduttaa kun myin ;)
Mutta myin, että saisin Gibson SG:n. Joka on mielestäni vielä parempi, kuin LP Junior. Tosin vain sen vuoksi että SG ;)
 
Johtopäätös:
kyllä lisärahalla saa parempaa. On lompakosta kiinni, että kannattaako se.
Epiphonen kitaroilla (2 kpl ollut) olen aina saanut kyllä musiikkia soitettua hienosti, ei ole kitarasta ollut kiinni se.
 
p.s. tunnustan olevani hieman merkkiuskovainen. Gibson SG oli vaan pakko saada :D
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
the-Antero
23.04.2013 13:16:03
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna:p.s. tunnustan olevani hieman merkkiuskovainen. Gibson SG oli vaan pakko saada :D
 
Sama oli täällä reilu vuosi sitten ja hetkeäkään en ole katunut. Gibson SG on ollut niin ahkerassa soitossa että muihin kitaroihin olen koskenut reilun vuoden aikana maksimissaan 5 kertaa :D
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
jimbeans
23.04.2013 13:20:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläkin lähinnä Gibsonin osto suunnitelmat johtuen syystä "ostaa kerralla kunnollisen, eikä ehkä kadu vuoden päästä tai aikaisemmin" :D pitäis vaa päästä testailemaan Gibsoneita kauppaan :D
 
Gabe
23.04.2013 13:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

the-Antero: Sama oli täällä reilu vuosi sitten ja hetkeäkään en ole katunut. Gibson SG on ollut niin ahkerassa soitossa että muihin kitaroihin olen koskenut reilun vuoden aikana maksimissaan 5 kertaa :D
 
SG on kyllä ihana. :) Ainoa kitara jonka myyminen jäi harmittamaan.. mutta mihinkäs telemies raidoistaan pääsee. :(
korvaoo
23.04.2013 13:43:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tonnin budjetilla omalle kohtaa ainut järjellinen vaihtoehto olisi tokain lc-85 sarja käytettynä, loppurahoilla kieliä ja kalajaa :) Gibsonilla on se pahapuoli varsinkin tossa hintaluokassa että jos et pääse valittemaan kymmenistä kepeistä, niin iso mahdollisuus iskeä sormet ns. gaggaan ja siitä alkaa ns. Gibson uskovaisuus, koska pitäähän aidon olla hyvää, vaikka se olisikin melkosta pasketta. Epiphonessa se huono puoli että on ns. gibsonin halpissarja, eli puista tuskin kannattaa isosti odottaa mtn ja elektroniikka tehtäneen tarkoituksella vähän kesymmäksi, tosin viimeistelyn laatu saattaa sitten olla jopa parempaa kuin ns. aito gibson. Tokailla taas laatua pidetään oikeasti halvaalla yllä ja puut & elektroniikka noissa yläsarjoissa on parasta mitä voi tohon hintaluokkaan odottaa, ilman ylimäärästä Gibsonlisää.
 
kaikki paitsi on turhaa.
calluna
23.04.2013 13:58:57 (muokattu 23.04.2013 14:00:34)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja näin saamme Gibson vs. Epiphone-ketjun käännettyä sujuvasti tutulle ja turvalliselle "Gibson vs. Tokai"-väittelylle.
Ja sehän ei ratkea.
 
Siksi Gibson.
Edit: tokihan aloittaja pyysi muistakin merkeistä kommenttia, ei siinä mitään.
Antakaa palaa!!
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
korvaoo
23.04.2013 14:16:03 (muokattu 23.04.2013 14:17:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

calluna: Ja näin saamme Gibson vs. Epiphone-ketjun käännettyä sujuvasti tutulle ja turvalliselle "Gibson vs. Tokai"-väittelylle.
Ja sehän ei ratkea.
 
Siksi Gibson.
Edit: tokihan aloittaja pyysi muistakin merkeistä kommenttia, ei siinä mitään.
Antakaa palaa!!

 
niinno, miks maksaa mahdollisesti huonommasta paljon, kun voi maksaa todennäköisesti hyvästä vähempi
 
Toki jos antaa arvoa merkille, niin kyllähän sitä saa laittaa rahaa kiinni, mutta itse kyllä mieluummin ostan sen mikä tuntuu ja kuulostaa hyvälle, kuin merkin, jolla yksinään ei tee mitään.
 
kaikki paitsi on turhaa.
calluna
23.04.2013 14:27:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

korvaoo: niinno, miks maksaa mahdollisesti huonommasta paljon, kun voi maksaa todennäköisesti hyvästä vähempi
 
Toki jos antaa arvoa merkille, niin kyllähän sitä saa laittaa rahaa kiinni, mutta itse kyllä mieluummin ostan sen mikä tuntuu ja kuulostaa hyvälle, kuin merkin, jolla yksinään ei tee mitään.

 
Näin se tietenkin on.
Itse en maksaisi Tokaista tonnia, kun 400 € Epiphonella tekee samat hommat ihan yhtä hyvillä soundeilla.
Ja en ole maksanutkaan.
 
Myöskään yhtään Gibsonin luokatonta yksilöä en ole päässyt kokemaan, enkä Tokaitakaan sen puoleen. Epitkin ovat olleet aika mainioita kaikki mitä olen käpelöinyt. Paitsi yksi Epi G400 SG oli kyllä aika rimpulan oloinen.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
blues guitar
23.04.2013 14:31:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epiphonehan tosiaankin on Gibsonin halpismerkki, joten olisihan se hassua jos saman firman halpiskama olisi parempaa kuin päämerkki.
Tokain suhteen asia ei olekaan näin yksioikoinen. Itselläni hyviä kokemuksia Japanilaisista Tokaista. Varmaankin Tokain kalliimmat mallit painii samassa sarjassa Gibsonin kanssa. Joten tuossa tonnin hintaluokassa kallistuisin todennäköisesti Japanilaiseen Tokaihin. Puolentoista tonnin hintaluokassa valinta saattaisi jo olla Gibson.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
MarkoA
23.04.2013 14:50:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jimbeans: .
Kannattaako ostaa about 1000€ Gibsonia? onko sellainen laadultaan hyvä?

 
Kannattaa. On lähes varmasti. Jotain kosmeettista sanomista voipi olla, mutta eikähän nuo kaikki about soi hyvin ja toimi kunnolla.
 
jimbeans: vaiko ajaako saman hintainen Epiphone ohitse?
 
Ulkonäöllisesti kyllä, mutta tuskin soitannollisesti tai soundillisesti. Jo pelkästään mikit ja potikat tekee melkoisen eron sähköisesti soitettuna. Puhumattakaan kaikesta muusta. Yhtään Epiä väheksymättä. Ne on todella hyviä soittimia, varsinkin hintahaitarin yläpäästä.
 
jimbeans: .. vai onko joku muu merkki vielä parempi.. Gibsonhan olisi Gibson mutta hintaa tulee nimestä varmasti hitusen verran..
 
Nimestä varmasti tulee hintaa. Mutta onhan noita riisuttuja versioita jotka kyllä soi aivan järjettömän hienosti hintaansa nähden. Toki parempia merkkejä varmaan löytyy. Mutta tuo hintaluokka asettaa jo jonkinlaisen katon. Gibsonin kanssa tuskin menee pahasti metsään. Ja pääsee siitä eroon jos tulee katumapäälle. Ison brändin etuja.
 
jimbeans:Vielä en ole kerennyt itse kokeilemaan livenä eli netistä vasta selaillut vaihtoehtoja ja siis tosiaan hinta olisi varmaan likempänä 1000€ maksimissan..
 
Ehdottomasti livenä testaamaan. Ja juuri esim Gibsonin hyvyys voipi tulla esiin vasta vaikkapa bändin kanssa soittaessa kun mikit yms pääsee oikeuksiinsa.
 
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
RaskasMielinen
23.04.2013 15:40:57 (muokattu 23.04.2013 15:42:38)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omat LP-malliset kepukkani:
2 x Gibson (lisäksi yksi SG)
1 x Epiphone
1 x ESP
1 x LTD (1000-sarjanen)
1 x Edwards (tosin LP vain malliltaan)
Lisäksi olen soitellut parilla Tokailla ja hämmästellyt miten hyviä nekin ovat.
 
Kaikissa noissa on erittäin korkealuokkaisen oloinen viimeistely. Epiphonen kohdalla selittynee sillä, että kyseessä on Jack Wylde -signaturemalli vuodelta 2007, eli vielä Koreassa tehtyjä. Myös sen elektroniikka vaikuttaa vankalle ja hyvin viimeistellylle. Resonoikin mukavasti mutta ennen kaikkea se soittotuntuma: sitä ovat kaverinikin ihmetellleet - ja ihmetelleet juuri siksi, että heilläkin on varsin kallis maku ja sen tuomat ennakkokäsitykset. Epiphoneeni on tosin asennettu jälkiäteen luusatula ja samassa yhteydessä säädöt on varmaankin hiottu muutenkin todella kohdalleen. Toisaalta, paskasta aihiosta ei saisi noin hyvää.
 
Kuitenkin, ensimmäisenä tuosta katraastani lähtisi juuri tuo Epiphone... "Virallisesti" selittäisin sen niin, että en pidä siitä, että se on huomiota herättävästi signature-malli. Todellisuudessa syy on enemmänkin se, että se on Epiphone. Kyllä, olen kermaperse - niin kuin monet muutkin täällä.
 
Toisaalta, Epiphone(kaan) ei lähde, sillä se on niin hyvä soitettava. Pidän sitä vain vähän piilossa;D
 
Totta puhuen, erot tuossa katraassa ovat niin pieniä, että on vaikea sanoa, onko Epiphone sittenkin se huonoin. Paras se ei kuitenkaan ole. Ehkä hiuksen hienolla erolla ohi Gibsonien arvotan noista parhaimmaksi ESP:n. Perusteluna juuri Lottosen hioma soittotuntuma ja puiden resonoiminen (omista LP-mallisistani painavin, Gibsonit sen sijaan chambered) sekä ääretön sustain. Kyseinen kitara on tosin vankasti pilattu EMG-aktiivimikeillä;DD Omaan arviooni ehkä kuitenkin vaikuttaa myös se, että omissa silmissäni ESP on heavympi brändi kuin Gibson. Edustamani wannabe-muusikkotyyppi soittaa ESP:llä mutta myös musta Gibson LP on oltava.
 
Tahtoo sanoa, että jos halvimmista merkeistä otetaan parhaat ja parhaimmista halvimmat tai enintään keskihintaiset, niin erot jäävät pieniksi.
 
Sinulle sopii varmasti parhaiten se milllä soittamisesta nautit eniten. Sellainen soitto varmaankin myös kuulostaa parhaimmalle mihin pystyt. Jos olet aina haaveillut Gigson LP:stä, niin GO FOR IT - kunhan se on musta;/
 
AngieRainbow
23.04.2013 16:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Käytetty Gibson olisi minun suositus. Jos haluaa Gibson Les Paulin, niin 1000 eurolla ei valitettavasti saa uutena ko firman parasta laatua.
 
Jos vaan muutama satanen jostakin vielä löytyisi niin Gibson Les Paul Standard olisi varmasti hyvä vaihtoehto. Luulisi näinä aikoina löytyvän noin 1350 euron pintaan: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=748095
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
p130
23.04.2013 16:16:35 (muokattu 23.04.2013 16:16:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=748095
 
Kaunis, järkipäinoinen ja "hyvää" vuosikertaa (kaikki ne on hyviä, mulla on noilta ajoilta minulla ollut parikin Les Paulia ja kumpaakin on ikävä). Aloittajalle suosittelen kiinni käymistä, omansa saa suunnilleen pois vaikka ei aikaa myöten miellyttäisikään toisin kuin uudesta.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
Osteri
23.04.2013 19:37:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

....tokihan aloittaja pyysi muistakin merkeistä kommenttia, ei siinä mitään. Antakaa palaa! ... mieluummin ostan sen mikä tuntuu ja kuulostaa hyvälle, kuin merkin......
 
Just niin, tuossa oikea ohje. Onhan Gibson hyvä mutta ei se pelkästään ainoa voittaja ole. Ei ole esim omasta SG Standardista viivalle kun jotain raskaampaa pitäisi saada aikaiseksi. Washburn WI-310 pesee mennen tullen soundissa ja soitettavuudessa vaikka on alle puolet hinnasta. Sama kommentti soundista tulee myös bändin jäseniltä. Eli suosittelen avarakatseista suhtautumista ja muidenkin kokeilua.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Laulava Kylätohtori
23.04.2013 22:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epiphone on parempi. En ole ikinä omistanut kumpaakaan, mutta myynti-ilmoitusten mukaan kaikki Epiphonet hakkaavat aina Gibsonit 6-0 tai mennen ja tullen, joten pakkohan niiden on olla parempia...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
MarkoA
23.04.2013 22:12:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miks porukka dissaa halvempia Gibsoneita? Mun makuun noissa tonnin ja allekin hintaisissa Les Paul malleissa on kyllä helkutin hyviä joukossa. Vastikään kokeilin yhtä Faded mallia ja kyllä se mun puukorvaan soi kuin aito asia.
 
Kärjistellään hieman. Jos Cläpä ois soittanut Creamissa Faded Specialilla, niin maailma olis hyvin erilainen... ;P
 
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
p130
23.04.2013 22:19:38
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MarkoA: Miks porukka dissaa halvempia Gibsoneita?
 
Eivät sovellu peilin edessä poseeraamiseen.
 
Olen mieluummin yksin oikeassa kuin lauman kanssa väärässä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «