Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Raakaa rumpusoundi näytettä
1 2
darkus
22.04.2013 18:42:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepuliis eli kävimpä eilen kaverin kanssa äänittelemässä Periphery-coveriin rumpuja..tässä näytettä mitä narulle tuli.
 
Eli kaikki on raakaa ja prosessoimatonta, ei sämplejä, kaikuja yms prosessointeja ITB. Tilamikin otin äänitysvaiheessa DBX 166 kompressorin läpi, ja overheadeille ja peltien lähimikeille käytin hipass filteriä audientin etuasteista. Ja overit äänitin stereoraitana sisään.
 
Signaaliketju kaikilla paitsi tilamikkikanavalla on siis mikki->audient asp008->RME->DAW->tämä näyte.
 
Mikkilistaa:
Kick - Audix D6 + DIY Subkick
Snare - Audix i5 + Sm57
Räkkitomit - Shure Beta56a
Lattiatomi - Shure Beta52
Overit - Audio Technica AT4050
Hihat ja Ride - Neumann KM184
Mono Tilamikki - Neumann TLM103
 
Tuossapa soundia, kertokaa mitä tykkäätte..keskivaiheilla on kaks editointimokaa heti peräkkäin jotka mun pitää vielä selvitellä pois.
https://dl.dropboxusercontent.com/u … 23190863/RawDrumTrack_NewGroove.mp3
 
Aijoo ja vuoto on leikattu tomi-, hihat-, ja ride-raidoilta pois.
 
-Markus
 
Attack Attack, Were back again baby!
jannu
22.04.2013 21:02:58 (muokattu 22.04.2013 21:14:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No aika paha tuosta on sanoa mitään ihmeempää näin äkkiseltään, kun overit ja tilat ovat niin hiljaisella. Kuulosti raaoilta moniraitarummuilta. Ainoa asia mikä tuli mieleen on että virvelin ja tomit olis voinu virittää vähän paremmin.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Mikael
22.04.2013 21:31:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taitava rumpalisti :D
 
Tollasesta summasta on vähän paha mennä paljoa sanomaan. Virveli on aika ponneton, peltinen boing ja sit toi balanssi jossa overit ja tila on noin pienellä tekee tän mun makuun vähän omituisen kuuloiseksi. Muuten ihan perusjees.
 
Ennen ei ollut mitään - nyt on.
darkus
22.04.2013 21:41:17 (muokattu 22.04.2013 21:42:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jannu: No aika paha tuosta on sanoa mitään ihmeempää näin äkkiseltään, kun overit ja tilat ovat niin hiljaisella. Kuulosti raaoilta moniraitarummuilta. Ainoa asia mikä tuli mieleen on että virvelin ja tomit olis voinu virittää vähän paremmin.
 
Mä viritin ne tunebotilla, ja helvetin tarkasti vieläpä.....en tiedä oisko sitten voinu mennä vireestään pois ottojen välissä. Miten ne ois sun mielestä pitäny olla? =)
 
Ainakin virvelistä tuli just sellainen kuin haettiin eli pitkään soiva, matala puinen poing.
 
Makuasioita kai? =)
 
Voin pistää tilaa kovemmalle ja postata pätkän tietysti..
 
EDIT: itseasiassa voin vaikka ladata raidatkin jos joku haluaa tutkailla lähempää?
 
Attack Attack, Were back again baby!
jannu
22.04.2013 21:56:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Mä viritin ne tunebotilla, ja helvetin tarkasti vieläpä.....en tiedä oisko sitten voinu mennä vireestään pois ottojen välissä. Miten ne ois sun mielestä pitäny olla? =)
 
Ainakin virvelistä tuli just sellainen kuin haettiin eli pitkään soiva, matala puinen poing.
 
Makuasioita kai? =)

 
Kysymys kuuluukin, mihin asiaan keskityit/keskityt virittäessäsi? Riittääkö sulle että lugien kohdalta ollaan samassa vireessä? Omaan korvaan tuo virpan sointi on aika ikävä, enkä usko että kyse on makuasiasta. Soundit itsestään kuulostavat muuten terveiltä.
 
Voin pistää tilaa kovemmalle ja postata pätkän tietysti..
 
EDIT: itseasiassa voin vaikka ladata raidatkin jos joku haluaa tutkailla lähempää?

 
Laita vaan raidat, helpompi niistä on kuulla juttuja.
 
"You really can't be jealous of something you can't fathom." -Nigel Tufnel
Spedemix
22.04.2013 23:01:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmm, mun mielestä nää kuulostaa pääosin tosi hyviltä. Itsekseen kuunneltuna tuo pesäerö kicksnaren ja peltien kanssa on aika iso, mutta veikkaan, että toimii just hyvin sit kun siihen änkee niitä DulRectumFriereita koko rahan edestä. Myös tuo peltien kuivuus tulee helpottamaan äkäsen, in-your-facen miksauksen aikaansaamisessa. Yksi asia häiritsee hieman henkilökohtaisesti (tämä taitaapi olla nimittäin makuasia) on se, että basari noissa kauemissa mikeissä tuntuu liikkuvan suhteessa lähimikkeihin. Onko kick ja loput rummut beat detectattu erikseen? Itse en tykkää tehdä noin jopa heavyhommissa, mutta tiedän että monet tekee sillain...
 
Tuo virveli saattaapi olla ainoa mahdollinen probleemapesä miksausvaiheessa. Aika matalaan vireeseen on meinaan viritetty. Nyt saundaa itsekseen ihan muhevalta, mutta sit kun iskee ne DRF:t, toudella isona riskinä on, että kakkosneloseksi jää pahvilaatikko. Yks oma ohjenuora, jota seuraan on, että viritän virpan yleensä ihan inan korkeemmalle, kuin mitä intuitio sanoo siinä tilanteessa, kun kuuntelet sitä virppaa yksikseen.
 
Myös virvelimatto tuntuu olevan pikkuisen "vähälle" jäänyt. Ellet sitten miksannut sitä alamikkiä jotenkin tosi hiljaselle. Kyllä matto on saatavissa enemmänkin kuuluviin (myös 57:lla) maton tarkalla kireysasteella (niillä on yleensä semmoinen sweetspotti siinä "löysyyden" partaalla) ja virittämällä virpan alakalvoa kireämmälle. Mä yleensä lähen siitä liikkeelle että virpan alakalvo menee niin kireelle, ku ranne antaa periksi. :D Kaipa pointti on siis lähinnä siinä, että kun virpassa ei oikein koskaan tunnu olevan lähtökohtaisesti liikaa yläpäätä, sen määrä kannattaa maksimoida, kuin suinkin mahdollista. Kunnon maton kahahdus (joka kuuluu myös noissa kaukasemmissa mikeissä) jeesaa tosi paljon snaren läpileikkaavuuden kanssa.
 
En usko, että tuo virvelin sointi tulee olemaan ongelma, ihan vaan siksi, koska se ei ole epävireinen (eli useampi ääni yhtäaikaa vinkumassa). Toltahan ne virvelit saundaa jos niitä ei dempaa. Ja kokemus on opettanut että eipä niitä kannatta dempata (koska parempi yläpää). Yllttävän vähän tuollainen sointi haittaa siellä musan seassa (varsinkin jos se ole vaikkapa jossain tritonuksessa suhteessa biisin sävellajiin). Ja jos haittaa, äkkiähän sitä saa sieltä EQ:lla notchattua (tässä tapauksessa 230 Hz). Mutta luoja tietää kuinka monta kertaa olen miksauksen alkuvaiheessa notchannu tuon saman (tyyppisen) resonanssin pois muutaman depan edestä ja jossain kohtaa miksausta ihmetellyt, miksi hitossa tuossa snaressa ei ole oikein botnea, vaan se vaan "räksähtää". Notchauksen nollaaminen ratkaisi asian. :)
 
Mutta siis hyvältähän nuo saundas. Rumpali soittaa asianmukaisen tasaisesti noita kannuja, aika usein tuntuu kannuttajilla (tai ainakin niillä, joita on tullut meikäläiselle vastaan) olen tuplabasarien soitto kovin epätasaista. Mutta ei tässä klipissä.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Niq
23.04.2013 13:47:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Ainakin virvelistä tuli just sellainen kuin haettiin eli pitkään soiva, matala puinen poing.
 
Haitteko mikin kanssa vai korvakuulolta setin äärestä? Virveli jää helposti liian löysälle, koska soundi on silloin hyvä rumpalin penkille, mutta äänitystilanteessa tuon huomaa. Liian pehmeä se on leikatakseen läpi.
 
darkus
23.04.2013 15:36:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korvakuulolta ja tsekattiin vielä lyhyestä pätkästä bassoraitaa vasten että on ok.
 
Nyt kun tota kuuntelen niin ois se voinu tosiaan olla vähän korkeampi....toi on viritetty 3F# vireeseen ni ois voinu olla 3G tai jopa 3G#
 
Joo voin postata noi raidat tänne....haluutteko jo nyt noi rummut vai pistänkö vasta kun saan kitarat narulle kanssa, voitte tehä omia miksauksia sitten koko setillä haha
 
Attack Attack, Were back again baby!
darkus
23.04.2013 15:40:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Spedemix: Yksi asia häiritsee hieman henkilökohtaisesti (tämä taitaapi olla nimittäin makuasia) on se, että basari noissa kauemissa mikeissä tuntuu liikkuvan suhteessa lähimikkeihin. Onko kick ja loput rummut beat detectattu erikseen? Itse en tykkää tehdä noin jopa heavyhommissa, mutta tiedän että monet tekee sillain...
 
Joo oon editoinu ensin kädet gridiin (symbaalit, virveli, tomit) ja sitten ottanut basarit pois groupista ja editoinnut ne erikseen gridiin. Siksi basari flämmää hieman overeihin ja tilamikkiin. Otan mielummin tilamikkiflämejä kuin glitchattuja symbaaleita.... Tilamikin voi usein korvata jollain tila-impulssilla jos menee ihan vituiksi mutta overeita on vaikeempi paikata jos joudun siirtämään liikaa basareita.
 
Tiedän kyllä kokemuksesta ettei noi flämit kuulu kitaroiden tai basson alta enää. Hipassaan yleensä myös tilamikit tälläseen musaan koska ne tekee noista nopeemmista rolleista aika sotkusen kuuloiset.
 
Attack Attack, Were back again baby!
HateHalon
23.04.2013 15:44:38
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilamikki aika hiljaisella. Itse suosittelen stereotilaa. (Ootellen saivartelua... :P)
 
www.halondesign.com
PJS
23.04.2013 15:53:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Joo oon editoinu ensin kädet gridiin (symbaalit, virveli, tomit) ja sitten ottanut basarit pois groupista ja editoinnut ne erikseen gridiin. Siksi basari flämmää hieman overeihin ja tilamikkiin. Otan mielummin tilamikkiflämejä kuin glitchattuja symbaaleita.... Tilamikin voi usein korvata jollain tila-impulssilla jos menee ihan vituiksi mutta overeita on vaikeempi paikata jos joudun siirtämään liikaa basareita.
 
Tiedän kyllä kokemuksesta ettei noi flämit kuulu kitaroiden tai basson alta enää. Hipassaan yleensä myös tilamikit tälläseen musaan koska ne tekee noista nopeemmista rolleista aika sotkusen kuuloiset.

 
Tyhmä kysymys varmasti ja toki on niin et mä en vaan tajua miten musaa nykyään kuuluu tehdä mut:
 
Miks ihmeessä minkään pitää olla gridiin naputeltua? Miksette vaan suoraan naputellu sampleri-rumpuja midirolliin? Mitä virkaa rumpalilla on tossa yhtälössä?
 
Peace!
varakeef
23.04.2013 16:33:33 (muokattu 23.04.2013 16:34:12)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Emmää taas puolestani ymmärrä mitä pelkistä rummuista voisi tai pitäisi voida sanoa. Kyllä tuohon ympärille voi lisätä sellaisen biisin ja soitinnuksen mihin nuo sopivat loistavasti ihan yhtä hyvin kuin sellaisenkin, missä ne kuulostavat hirveältä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
Niq
23.04.2013 16:39:56 (muokattu 23.04.2013 16:40:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Mitä virkaa rumpalilla on tossa yhtälössä?
 
Se voi juoda muiden kaljat sillävälin kun ne soittaa ottojaan mahdollisimman hyvin narulle?
 
Olen kyllä itsekin syyllistynyt korjailemaan omia soittojani, lähinnä koska en osaa soittaa klikkiin (kiilaan ja sleebaan vähän klikin ulkopuolella) ja kuitenkin on paljon helpompi hallita projektia, jos se on suunnilleen gridissä. Paino sanalla suunnilleen, korjaan siis omat pikkusen kiilatut fillit, siten että se seuraava ykkönen laskeutuu sinne gridin ykkösen tienoille, samoin että fillin iskut menee sinnepäin, kunhan kuulostaa hyvältä - ja inhimilliseltä. Sit on taas korjattava se seuraava tahti, koska mieli pakottaa korjaamaan takasin klikkiin. Nää on näitä pikkujuttuja. Varmaan menis jos soittas tarpeeks monta kertaa oikein, mutta oon todennut että oman soiton äänitys on niin raskasta hommaa muutenkin, että pätkissä ja suunnilleen oikein on helpompi saada valmista aikaiseksi, vaikka siinä joutuu vähän raitoja yhdistelemään ja siirtelemäänkin. Olempa jättänyt tahallani mokiakin sinne tänne, etteivät sentään koneeksi luule.
 
Mitä tulee tähän ketjuun, niin eipähän ketjun aloittajan tarkoituksena olekaan mitään elävää musiikkia taltioida, vaan tämä on jotain elektronista hevikonemusaa.
 
darkus
23.04.2013 17:26:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: Miks ihmeessä minkään pitää olla gridiin naputeltua? Miksette vaan suoraan naputellu sampleri-rumpuja midirolliin? Mitä virkaa rumpalilla on tossa yhtälössä?
 
Kyllä live-rummuissa on eri fiilis kuin midi. Ainakin miksaaminen on kivempaa haha
 
Ja vedän rummut gridiin koska mun mielestä se kuulostaa hyvältä. En oo siis automaatilla kvantisoinut vaan ihan käsin isku kerrallaan joten heittoa on aina +-5ms
 
Kuulostaako noi susta konemaisen tiukoilta?
 
Attack Attack, Were back again baby!
Kallekorvola
23.04.2013 17:55:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muutaman asian mä muuttaisin (tai olisin tehnyt erilailla) jos ois mun proggis...
 
-Snaren vire reilusti ylemmäs. Nyt se kuulostaa hyvinkin ponnettomalta, enkä ainakaan nyt kuule "sitä iskuvoimakkuutta, skarppia maton rasahdusta ja rapeaa ätäkkiä", minkä haluisin tollasessa kamassa kuulla. "Crispness" on tolle se ameriikankielinen sana. Nyt se ei oo musta sitä. Botnea snareen ainakaan mä en hae virityksellä, vaan ensikädessä oikealla rumpuvalinnalla ja toisarvoisesti mikittämällä. Mun mielestä se rummun botne on kovasti runkosidonnainen (joissakin sitä on, ja toisista ei saa oikein millään).
 
-Tilamikkejä miksaukseen PALJON enemmän, koska niistä tulee paitsi se "voima" rumpuihin, niillä myös hallitaan setin edessä / takana -akselia. Övereitä vähän lisää kans.
 
-Bassariin hallitumpi soundi. Näissä raidoissa kuuluu se syy, miks mä haluan aina äänityksiin EQ:n mukaan jo träkätessä (voi siivota turhaa matskua pois jo ennen tallenninta). Ja sit siellä kuuluu sellanen runkoresonanssi tms. (luult bassarin sisältä, mahdollisesti etukalvosta. Mene tiedä...), joka mua häiritsee.
 
-Tomit on musta ihan OK, vaikkakin liian kuivat ja pienet ilman sitä tilaa...
 
-Tilasointi tekis tosiaan kaikille rummuille hyvää. Stereona tallennettuna mieluusti, kun pääsee säätämään myös leveyssuunnassa. Kunnollinen tilaraita on näinä päivinä varmaan maailman aliarvioiduin asia...
 
-Editointi mun maailmassa aina koko rumpuryhmään. Ne flamit kuulostaa aina paskalta, eikä ne kauheen hyvin sinne matskuun koskaan huku. Kuuluvat selvästi, tai vähemmän selvästi, mut silti kuuluvat aina.
 
-Tuotantoon ja editointiin selvyys siitä, et missä kohtaa ollaan leikkaamassa otosta toiseen. Katkeilevat pellin hännät eivät ole optio.
 
Vaikee sanoa mitään pelkkiin rumpuihin, niinkuin joku ylempänä totesi. Kaikki on niin kontekstiriippuvaista. Mut näin siis kommentoin pelkkiin pannuraitoihin.
 
www.5by5.fi
koopop
23.04.2013 18:22:54 (muokattu 23.04.2013 18:31:00)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Kunnollinen tilaraita on näinä päivinä varmaan maailman aliarvioiduin asia...
 
Kyllä! Just kuuntelin Metallican black albumin nostalgiafiiliksissä läpi, ja totesin että siinä on tehty asioita oikein tilamikkien kautta. Siellähän se sointi on. Jostain luin että niitä tilamikkejä oli parikymmentä, ja tietty studio-PA ihan ***un kovalla. Tiedä sitten kuinka monta käytettiin miksauksessa. No mut siis ei nyt ole tarkoitus siirtää keskustelua Metallicaan..
 
Hyvin soivan tilasoinnin eteen täytyy nähdä vaivaa. Huoneessa on ehkä 100 paikkaa jossa tilamikki (mikit) EI toimi kampa-asioiden/vaihe-erojen takia, mut sit siellä on se yks täydellinen spotti jossa virveli kuulostaa täydelliseltä hyvän kompressoinnin jäljiltä. PA vielä messiin huoneeseen niin avot.
 
Monesti tilamikityksen ongelma on se, että sieltä tulee miksaukseen nostettuna ja rankasti kompressoituna pelkkää peltimuussia joka sotkee varsinkin metallimiksausta. Johtuu osittain siitä että tilamikki on usein herkkä isokalvoinen kondensaattori jonka hertta osoittaa kohti settiä ja peltejä. Ilman rankkaa kompressointia tilasoundi on siten herkästi "pieni" ja jälkisoinniton. Ja rankan kompressoinnin kanssa pellit muussaantuu liikaa. Tähän voi auttaa tilamikkien kääntäminen seinään päin, (mitä lähemmäs, sen enemmän huonetta) jolloin tilamikki poimii huoneen ensiheijasteet, joka siis on se huonesoundi. PA mukaan, niin patojen suhde pelteihin on vielä parempi jolloin virvelin huonesoundin jälkisointia on helpompi kontrolloida kompressorin releasella.
 
Kallekorvola
23.04.2013 18:35:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

koopop:
 
Hyvin soivan tilasoinnin eteen täytyy nähdä vaivaa. Huoneessa on ehkä 100 paikkaa jossa tilamikki (mikit) EI toimi kampa-asioiden/vaihe-erojen takia, mut sit siellä on se yks täydellinen spotti jossa virveli kuulostaa täydelliseltä hyvän kompressoinnin jäljiltä. PA vielä messiin huoneeseen niin avot.
 
Monesti tilamikityksen ongelma on se, että sieltä tulee miksaukseen nostettuna ja rankasti kompressoituna pelkkää peltimuussia joka sotkee varsinkin metallimiksausta. Johtuu osittain siitä että tilamikki on usein herkkä isokalvoinen kondensaattori jonka hertta osoittaa kohti settiä ja peltejä. Ilman rankkaa kompressointia tilasoundi on siten herkästi "pieni" ja jälkisoinniton. Ja rankan kompressoinnin kanssa pellit muussaantuu liikaa. Tähän voi auttaa tilamikkien kääntäminen seinään päin, (mitä lähemmäs, sen enemmän huonetta) jolloin tilamikki poimii huoneen ensiheijasteet, joka siis on se huonesoundi. PA mukaan, niin patojen suhde pelteihin on vielä parempi jolloin virvelin huonesoundin jälkisointia on helpompi kontrolloida kompressorin releasella.

 
Toi tilasoundin rumpu/symbaalit -epäbalanssikaan ei nouse ongelmaksi, jos äänitettävä rumpali osaa soittaa oikein, eli balansoi em. asiat soitossaan oikealla tavalla. Eräs taitava rumpali sanoi joskus, että "tomeja lyödään kovaa, virveliä ja bassaria ihan vitun kovaa, ja peltejä max puolella voimakkuudella". Minusta se oli aika hyvin tiivistetty. PA:lla saa sit mähinää varsinkin botneen lisää, jos tarvitsee. Ja lisää botnea saa kun laskee tilamikit reilusti alas, lähemmäs lattiaa. Ja sit sitä kompuraa. Aika palio...
 
www.5by5.fi
koopop
23.04.2013 18:49:18
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Toi tilasoundin rumpu/symbaalit -epäbalanssikaan ei nouse ongelmaksi, jos äänitettävä rumpali osaa soittaa oikein, eli balansoi em. asiat soitossaan oikealla tavalla. Eräs taitava rumpali sanoi joskus, että "tomeja lyödään kovaa, virveliä ja bassaria ihan vitun kovaa, ja peltejä max puolella voimakkuudella". Minusta se oli aika hyvin tiivistetty. PA:lla saa sit mähinää varsinkin botneen lisää, jos tarvitsee. Ja lisää botnea saa kun laskee tilamikit reilusti alas, lähemmäs lattiaa. Ja sit sitä kompuraa. Aika palio...
 
Totta tuo rumpalin dynamiikan hallinta. Niitä rumpaleita jotka osaa soittaa narulle just näin, on aika harvassa.. Toisin sanoen rumpaleita joilla on ymmärrys miksi näin tehdään, ja miten se parantaa lopputulosta. Faith No Moren King For A Day... -levyä on nasta kuunnella just tän metodin kantilta. Pellit on nostettu ständeissä (oletettavasti) niin korkeelle kuin saa vuodon minimoimiseksi, ja sit virppaa/bassaria lyödään ja potkitaan ihan järkyttävän kovaa, mut silti se kuulostaa hyvälle, groovaa ja ei mee tukkoon.
 
Mulla PA:n kanssa parhaat edut nousee enemmänkin ylämiddleen jossa se tilasoundin heijasteiden pituus määrittelee huoneen "isouden". Mitä kovemmalla PA on, sitä kovemmalla tilamikin heijasteet, ja sitä rankemmin sitä voi kompressoida. Tarkoitan sitä että tilamikin paikka voi vaiheellisesti natsata vain tietyille taajuuksille. Eri paikassa korostuu eri asiat, joten konteksti määrittelee sitäkin.
 
Toki PA:lla saa bottneen saa hienosti lisärähinää. Mut supparissa tulee olla sit tehoja aika lailla. :)
 
koopop
23.04.2013 18:54:37
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Emmää taas puolestani ymmärrä mitä pelkistä rummuista voisi tai pitäisi voida sanoa. Kyllä tuohon ympärille voi lisätä sellaisen biisin ja soitinnuksen mihin nuo sopivat loistavasti ihan yhtä hyvin kuin sellaisenkin, missä ne kuulostavat hirveältä.
 
Samaa ajattelin.. Esimerkiksi EQ voi muuttua (osaavan miksaajan käsissä) radikaalisti pitkin biisiä, sen mukaan mitä tarttee tuoda esiin. Otan jälleen esimerkiksi King For A Day -levyn jossa Andy Wallacen EQ-automaatio kuuluu aika helposti. Bassarissa on kitaravallien alla (esim. Digging The Grave) todella kovat korostukset napsussa, mut sitten kun setti soittaa C-osassa hetken yksin niin bassari on pehmennetty ottamalla se EQ pois päältä. Muuten se kuulostais ihan törkeen räikeeltä.
 
Danko
23.04.2013 19:08:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niq: Mitä tulee tähän ketjuun, niin eipähän ketjun aloittajan tarkoituksena olekaan mitään elävää musiikkia taltioida, vaan tämä on jotain elektronista hevikonemusaa.
 
Mihin raja vedetään? Jos pannut on koodattu etukäteen, jonka jälkeen ne treenataan yks-yhteen ja soitetaan ilman dynamiikkaa, groovea, eloa tai fiilistä, niin vieläkö siinä on jotain elektronista tai konetta? http://www.youtube.com/watch?v=_BmGNtW1lN0
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «