Aihe: Tarvitsen apuanne!
1 2 3 4
Decadetroll
22.04.2013 12:39:14
naavanka_:
Aivan sama mikä kapula sulla on alla kun siihen laittaa EMG:t, kaikki ne kuulostaa vahvistimen läpi kuitenkin samalle.

Joo, paska kitara kuulostaa paskalta kitaralta ja hyvä kitara hyvältä kitaralta, kun EMG:t nakkaa kiinni. Testattu on, eikä se emg muuta sitä kuollutta, tumppusaundista paskakitaraa miksikään huippumahtisaundiseksi, vaikka kuinka niin koittaisi itselleen uskotella kun isot pojat niin sanoi netissä :)
Here is an education, the lesson professed is quite cruel. There are some things worse than death, and one of them is you.
naavanka_
22.04.2013 14:48:08 (muokattu 22.04.2013 14:48:42)
Decadetroll: Joo, paska kitara kuulostaa paskalta kitaralta ja hyvä kitara hyvältä kitaralta, kun EMG:t nakkaa kiinni. Testattu on, eikä se emg muuta sitä kuollutta, tumppusaundista paskakitaraa miksikään huippumahtisaundiseksi, vaikka kuinka niin koittaisi itselleen uskotella kun isot pojat niin sanoi netissä :)

Kyllä kuollutkin koivukalikka kuulostaa niiltä EMG mikeiltä siinä missä mikä tahansa muukin.
EMG:t nyt vaan tappaa aivan minkä tahansa vehkeen ominaisen saundin sähköisesti.

Sen kaiken mitä siitä akustisesta saundista nyt styrkkarin kautta ylipäätään omiin korviin enää kuuluu.
Hyvänkin kitaran voi tappaa eeämgeillä.

Vihaajat vihatkoon mutta tässä minun parisenttiseni.

Voisin vittuillessani nauhoittaa pätkän joskus kunhan saan aikaiseksi.
Olen aivan varma ettet erota onko kyseessä M50 vaiko oikea ESP.

Kun tietää että on kallis kitara niin pakkohan sen on olla hyvä ja kuulostaa parhaalta ikinä.
Kova hinta tuo mojoa mitä ei halvemmista löydy.
JaaGeRMaisTeR
22.04.2013 15:20:24
RaskasMielinen: Tuo THR on hyvä vehje, samoin Blackstarin pikkuiset. Olen testannut molempia. Niistä kahdesta ottaisin Blackstarin, sillä se on enemmän "oikea" vahvistin (pieniä putkivahvareita haukutaan markkinointikikaksi, mutta minusta niiden perussoundi päihittää mallintavat trankut). Kuitenkin, päästäkseen samaan monipuolisuudessa kuin THR, se Blackstar vaatii kaverikseen jonkun multiefektin.

MUTTA: vaikka sekä THR:n että Blackstarin teho/desibelit riittävät kotisoitteluun, niin Line6 Spideria kaupataan lähinnä 75-150 wattisina versioina (Thomannilla 325 - 499 €).

Eli riittää myös bändikokeiluihin ja silti toimii myös kotivolyymeilla ja jopa kuulokkeilla.

Itse laitoin oman Spiderini mnetin torille takaisin kiertoon muistaakseni alle 150 €:lla, minkä niin ikään muistaakseni olisin siitä itsekin maksanut. Muistaakseni se oli 75 wattinen.

Tosta näemmä lähtee 150 wattinen satasella: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=747057
Tosin kuvan perusteella 112 eli 1x12" -kaiutin ja siten ehkä 75 wattinen???
Muitakin tarjokkaita mnetin torilla näyttää pyörivän.

Tavallaan OT enkä tiedä aloittajan vahvistintilanteesta mutta tämä vahvistinnäkökulma on tärkeä kun aletaan miettimään, että mitä hankitaan niiden ihan ensimmäisten soittokamojen tilalle - ja edelleen varsin pienellä budjetilla.

Tuo line6 ei omastamielestä sovi bändisoittoon yhtään.. Tai no tiedä kuin tuollanen 212 sopii mutta 112 puuroutuu.. Tuossa 75W huonoa on se että on niin välimalli ettei sovi täydellisesti mihinkään... Niitä kyllä saa satkulla.. Ainahan kannattais laittaa suoraan hyvä, mutta huonoa taas se että kaikki pakkaa maksamaan. Mutta jos tahtoo soitella kotona ja bändin kanssa niin ht5 ja siihen vaikka 212 kaappi kaveriksi. Vissiin riittää hyvin.
V
Decadetroll
22.04.2013 15:45:56 (muokattu 22.04.2013 15:48:24)
naavanka_: Kyllä kuollutkin koivukalikka kuulostaa niiltä EMG mikeiltä siinä missä mikä tahansa muukin.
EMG:t nyt vaan tappaa aivan minkä tahansa vehkeen ominaisen saundin sähköisesti.

Sen kaiken mitä siitä akustisesta saundista nyt styrkkarin kautta ylipäätään omiin korviin enää kuuluu.
Hyvänkin kitaran voi tappaa eeämgeillä.

Vihaajat vihatkoon mutta tässä minun parisenttiseni.

Voisin vittuillessani nauhoittaa pätkän joskus kunhan saan aikaiseksi.
Olen aivan varma ettet erota onko kyseessä M50 vaiko oikea ESP.

Kun tietää että on kallis kitara niin pakkohan sen on olla hyvä ja kuulostaa parhaalta ikinä.
Kova hinta tuo mojoa mitä ei halvemmista löydy.

Mulle on aivan sama sille kitaran hinnalle. Jos kitara on saundillisesti kuollut, niin ei sitä emg:t pelasta. Edelleenkin, testattu on, sekä EMG:n aktiiveilla, että duncanin aktiiveilla samassa kitarassa. Toki niissä on oma saundinsa, mutta ei se muuta huonosti soivaa kitaraa hyväsointiseksi kitaraksi, vaikka kuinka väittäisit muuta. On se jännä, minkälaista legendaa saa aikaiseksi se, että pistetään pienitehoinen mikki ja etunen samaan koteloon ja perään 9V paristo.

Mulla on parhaimmillaan ollut joskus aikoinaan kolme erilaista kitaraa, joissa jokaisessa oli emg81 tallassa ja kyllä ne kaikki kuulosti ihan eriltä, vaikka jokaisessa olikin tietysti se emg:n saundi taustalla. Ihan samalla lailla, kun iskisi vaikka duncanin JB:n kolmeen erilaiseen kitaraan ja jokainen saundaisi erilaiselle. Muutenhan olisi ihan sama, vaikka ei olisi kuin yhdenlainen mikki olemassa, vai kuinka?

Teeppäs ihan asiaksesi testi sillä kuolleella koivukalikalla ja oikealla kitaralla, niin huomaat, että eriltä ne saundaa. Koivukalikka saundaa parhaalta, kun sen nakkaa saunanpesään, eikä sitä mikään aktiivimikki muuta miksikään.

Itsehän en enää pidä emg:tä missään kitarassa kiinni, koska niiden ominaissoundi ei sopinut minulle. Silti ne kitarat kuulostivat kaikki ihan erilaisilta, johtuen monesta tekijästä.
Here is an education, the lesson professed is quite cruel. There are some things worse than death, and one of them is you.
RaskasMielinen
22.04.2013 17:32:20

Tein mnetin torille haun vahvistimista 100 - 300 €. Jos jonkinmoista rajuakin mölytoosaa saa tuohon rahaan, jos vaan on mahdollisuus kiertää ensin testaamassa. Sitä ennen toki kannattaa lukea, kriittisesti, arvosteluja/arviointeja kustakin vähänkin kiinnostavalle vaikuttavasta tarjokkaasta. Ei siellä juuri nyt näyttänyt mitään aivan huippudiiliä olevan? mutta jos jaksaa hetken aikaa vahdata ja vähän selvittää etukäteen niitä vaihtoehtoja, niin "saletisti natsaa".

EMG-aktiivi vs. passiivi -keskusteluun: itselläni on molempia ja tulee aina olemaankin. EMG-mikeillä kaikki kuulostaa ehkä enemmän samalta kuin jollain tietyillä klassikko/klisee-passiiveilla mutta väittäisin, että enemmän voi tasapäistää esim. vahvistin, vaikka Peavey 6505, nupit kaakossa.

Itse tulee joskus jopa käytettyä EMG-skebojeni tone- ja volumepotikoita ja mikkien etäisyyttä kielistä voi säätää... EMG-aktiivien "one trick pony" -maine johtunee pitkälti hevimiehistä, jotka repivät EMG-varustelluista suunnikkaistaan turhat tone-potikat pois häiritsemästä...?

Onhan tässä aloittajan ongelmaan toki sellainenkin ratkaisu, että ostaa mnetin torilta edullisesti EMG-mikkisetin ja sitten kun lopulta tulee aika vaihtaa koko skeba, niin palauttaa keihään alkuperäiseksi sekä myy sen ja mikkisetin erikseen.

"Ylimääräinen" raha, jos sellaista on/jää, siis styrkkarin päivittämiseen.

P.S. Blackstarin britti-jenkki -soundisäädin on kaikessa yksinkertaistavuudessaan mielestäni erinomaisen havainnollistava oman perussoundin etsimiseen.
Decadetroll
22.04.2013 17:49:19
naavanka_: Tällä viikolla rupean tekemään Bo Diddley kitaraa koivusta.
Käytän kyllä valmista stratokaulaa mutta haluan van tehdä pointtini selväksi.
Kunhan sen EMG:n saan vielä jostain.

Ole hyvä vaan, tee mitä teet, eihän se minua liikuta. Ei se bo diddley kuulosta silti samalta, kuin vaikkapa meikäläisen model 5 tai rg3120 jos niihin laittaa emg:t kiinni.
naavanka_
22.04.2013 17:55:33
Decadetroll: Ole hyvä vaan, tee mitä teet, eihän se minua liikuta. Ei se bo diddley kuulosta silti samalta, kuin vaikkapa meikäläisen model 5 tai rg3120 jos niihin laittaa emg:t kiinni.

On mullakin kitaroita joissa sitä eeämgeetä käytän ja postaan sitten pätkät niin saat erotella sen koivulankun sieltä :)

Hyvänä esimerkkinä tästä taas tuo arvailulankaan postaamaani klippi jota moni kuvitteli Orangeksi vaikka soittelin bentonin truetonella ja behkun monopäättärillä.
Decadetroll
22.04.2013 18:09:30
naavanka_: On mullakin kitaroita joissa sitä eeämgeetä käytän ja postaan sitten pätkät niin saat erotella sen koivulankun sieltä :)

Hyvänä esimerkkinä tästä taas tuo arvailulankaan postaamaani klippi jota moni kuvitteli Orangeksi vaikka soittelin bentonin truetonella ja behkun monopäättärillä.

No et nyt sitten vissii sitä pointtiani tajunnut? Ihan sama mitä klippejä teet, tuskin niitä nyt tunnistan, että ahaa, siinä on esp ja tuossa jackson. Vaikka käyttäisit mitä mikkejä. Mutta kyllä ne kitarat silti saundaa erilaiselta, johtuen erilaisista materiaaleista, tallaratkaisuista jne. En väitä, että kukaan osaisi saundista sanoa, minkälainen kitara siellä on taustalla, mutta tumppu kitara kuulostaa tumpulta kitaralta, kirkas kitara on kirkkaampi jne. Jos kitara ei soi hyvin, ei se soi hyvin, eikä sille mitään voi. Noita ns.kuolleita yksilöitä on tullut kyllä vastaan monia, eikä niitä pelastanut mikään.

Joten tee klippisi ja näe, että kyllä saundi on erilainen eri kitaroissa, vaikka käyttäisit mitä. Et sinä saa kahta kitaraa soimaan samalla saundilla pelkällä emg:n mikillä. Toki, jos käytät jotakin siantapposäröä jonka kompressoit yhdeksi puuroksi, ei saundeja erota toisistaan, mutta iske kahteen täysin erilaiseen kitaraan samanlaiset mikit ja soita vaikka pikkurosolla tai puhtaalla saundilla, niin huomaat varmasti eroja. Tai jos et huomaa, niin lienee sitten ihan sama millä vehkeillä soitat. Minä ainakin huomasin.
naavanka_
22.04.2013 18:13:46
Decadetroll: No et nyt sitten vissii sitä pointtiani tajunnut? Ihan sama mitä klippejä teet, tuskin niitä nyt tunnistan, että ahaa, siinä on esp ja tuossa jackson. Vaikka käyttäisit mitä mikkejä. Mutta kyllä ne kitarat silti saundaa erilaiselta, johtuen erilaisista materiaaleista, tallaratkaisuista jne. En väitä, että kukaan osaisi saundista sanoa, minkälainen kitara siellä on taustalla, mutta tumppu kitara kuulostaa tumpulta kitaralta, kirkas kitara on kirkkaampi jne. Jos kitara ei soi hyvin, ei se soi hyvin, eikä sille mitään voi. Noita ns.kuolleita yksilöitä on tullut kyllä vastaan monia, eikä niitä pelastanut mikään.

Joten tee klippisi ja näe, että kyllä saundi on erilainen eri kitaroissa, vaikka käyttäisit mitä. Et sinä saa kahta kitaraa soimaan samalla saundilla pelkällä emg:n mikillä. Toki, jos käytät jotakin siantapposäröä jonka kompressoit yhdeksi puuroksi, ei saundeja erota toisistaan, mutta iske kahteen täysin erilaiseen kitaraan samanlaiset mikit ja soita vaikka pikkurosolla tai puhtaalla saundilla, niin huomaat varmasti eroja. Tai jos et huomaa, niin lienee sitten ihan sama millä vehkeillä soitat. Minä ainakin huomasin.

Pointtini tässä nyt oli se että tuo EMG mikkien ominaissaundi on se mikä lyö kaiken yli.
Kun sinä ne EMG:t niihin kitaroihisi laitat niin sähköisesti ne kuulostavat lähes täysin samoilta kaikki.
Akustisesti erot ovat paljon selkeämmät eikä kahta samanlaista ole.

Ei ne mikit sen kitaran sointiin vaikuta millään lailla vaan siihen mikä sieltä kaiuttimesta tulee ulos.
Decadetroll
22.04.2013 18:40:14 (muokattu 22.04.2013 18:41:36)
naavanka_: Pointtini tässä nyt oli se että tuo EMG mikkien ominaissaundi on se mikä lyö kaiken yli.
Kun sinä ne EMG:t niihin kitaroihisi laitat niin sähköisesti ne kuulostavat lähes täysin samoilta kaikki.
Akustisesti erot ovat paljon selkeämmät eikä kahta samanlaista ole.

Ei ne mikit sen kitaran sointiin vaikuta millään lailla vaan siihen mikä sieltä kaiuttimesta tulee ulos.

Vaan se kitaran sointi vaikuttaa siihen, mitä sieltä kaiuttimesta tulee ulos mikin välityksellä. :D Eivät siis kuulosta "lähes täysin samoilta kaikki", usko pois, höpsö. Toki niissä on se ominaissaundi, mutta ei se minulla vaan ole lyönyt kaiken yli, vaan ollut siinä sivussa sulassa sovussa.

No, jos kaikki emg-kitarat kuulostavat sinulle siltä samalta, niin mikäs siinä sitten. Eihän se minun ongelmani tietenkään ole, että sinä et sitä eroa kuule, vaan riittää, että minä kuulen.
naavanka_
22.04.2013 18:49:30
Decadetroll: Vaan se kitaran sointi vaikuttaa siihen, mitä sieltä kaiuttimesta tulee ulos mikin välityksellä. :D Eivät siis kuulosta "lähes täysin samoilta kaikki", usko pois, höpsö. Toki niissä on se ominaissaundi, mutta ei se minulla vaan ole lyönyt kaiken yli, vaan ollut siinä sivussa sulassa sovussa.

No, jos kaikki emg-kitarat kuulostavat sinulle siltä samalta, niin mikäs siinä sitten. Eihän se minun ongelmani tietenkään ole, että sinä et sitä eroa kuule, vaan riittää, että minä kuulen.

Totta helvetissä se kitaran sointi vaikuttaa siihen mitä sieltä kaiuttimesta tulee.
Aktiivimikeillä se vaan tahtoo jäädä niin pahasti jalkoihin ettei sitä kuulu ollenkaan.
Juurikin tämän takia kaikki kitarat joissa ne mikit on, kuulostavat lähes samalta.
Mulla on ollut yhdeksän täysin erilaista kitaraa jotka kaikki lähti kiertoon juurikin sen takia etten pitänyt EMG:stä.
Kyllähän ne olisi voinut vaihtaa uliuli.

Yksikään noista kitaroista ei kuulostanut samalle akustisesti.
Hyvänä esimerkkinä LTD JH-600, vaahterabodylla ym, todella kuollut saundi akustisesti mutta sähköisesti erittäin tasapaksu mötlika saundi.
Toisena Viper 400 joka akustisesti hyvä mutta sähköisesti edelleen kuolleen tasapaksu mötlika.
Mikit vaihtamalla parani paljon.

Onhan tämä toki vain minun suppea näkemykseni asiasta mutta aion sen silti todistaa, vaikkakin sitten niillä ääniklipeillä.
Decadetroll
22.04.2013 18:51:46
naavanka_: Totta helvetissä se kitaran sointi vaikuttaa siihen mitä sieltä kaiuttimesta tulee.
Aktiivimikeillä se vaan tahtoo jäädä niin pahasti jalkoihin ettei sitä kuulu ollenkaan.
Juurikin tämän takia kaikki kitarat joissa ne mikit on, kuulostavat lähes samalta.
Mulla on ollut yhdeksän täysin erilaista kitaraa jotka kaikki lähti kiertoon juurikin sen takia etten pitänyt EMG:stä.
Kyllähän ne olisi voinut vaihtaa uliuli.

Yksikään noista kitaroista ei kuulostanut samalle akustisesti.
Hyvänä esimerkkinä LTD JH-600, vaahterabodylla ym, todella kuollut saundi akustisesti mutta sähköisesti erittäin tasapaksu mötlika saundi.
Toisena Viper 400 joka akustisesti hyvä mutta sähköisesti edelleen kuolleen tasapaksu mötlika.
Mikit vaihtamalla parani paljon.

Onhan tämä toki vain minun suppea näkemykseni asiasta mutta aion sen silti todistaa, vaikkakin sitten niillä ääniklipeillä.

Ole hyvä vain :) Mulle riittää se kolmen emg-kitaran vierekkäinvertailu sähköisesti. Jos kaipaat itsellesi todisteita, niin mikäs siinä.
naavanka_
22.04.2013 18:55:35
Decadetroll: Ole hyvä vain :) Mulle riittää se kolmen emg-kitaran vierekkäinvertailu sähköisesti. Jos kaipaat itsellesi todisteita, niin mikäs siinä.

En minä itselleni todisteita kaipaakaan, kuitenkin muutama tuollainen kapula on kauttani pyörähtänyt.
zedder
22.04.2013 19:14:51
Omistan kolme hiukan toisistaan eroavaa EMG 81 -tallamikillä varustettua kitaraa, kahdessa runko on lehmusta ja yhdessä 80-luvulla kaadettua vaneripuuta... Vahvistimena toimii Marsun DSL1.

Soundissa ei ainakaan noillä välineillä ole hirveästi heittoa kitaroiden kesken, vaikka alkuun sitä epäilinkin johtuen siitä että kytkennöistä löytyi eroja/vikoja jotka täytyi korjata.

Aikeissani on hankkia vielä leppäinen EMG 81 -keppi. Jos senkään äänimaailma ei juurikaan eroa puhtaalla eikä säröllä noista aieemin mainituista, niin sen jälkeen olen taipuvainen väittämään että aktiivi -EMG -keppien soundivertailu kuuluu samaan kategoriaan kuin hifilaitteiden välisten kullattujen tai hopeisten high-end -kaapelien vertailu viinilasi kädessä. Eroja voi ehkä löytyä mutta ovat aika marginaalisia, ja toisaalta hyvä niin.
Decadetroll
22.04.2013 19:16:48
naavanka_: En minä itselleni todisteita kaipaakaan, kuitenkin muutama tuollainen kapula on kauttani pyörähtänyt.

Kenelle sinä niitä sitten teet? En minä ainakaan tarvitse todistusaineistoa siihen, että saan selville sen, minkä olen jo vuosia sitten itse havainnut omilla kamoillani. :) Mun puolesta offtopic saa riittää, postaahan klipit kun ovat valmiit, niin muut saa kuunnella niitä ja päättää itse, onko siinä kitarasaundissa eroa, kun vaihdetaan soitinta.
Decadetroll
22.04.2013 19:20:51
zedder: Omistan kolme hiukan toisistaan eroavaa EMG 81 -tallamikillä varustettua kitaraa, kahdessa runko on lehmusta ja yhdessä 80-luvulla kaadettua vaneripuuta... Vahvistimena toimii Marsun DSL1.

Soundissa ei ainakaan noillä välineillä ole hirveästi heittoa kitaroiden kesken, vaikka alkuun sitä epäilinkin johtuen siitä että kytkennöistä löytyi eroja/vikoja jotka täytyi korjata.

Aikeissani on hankkia vielä leppäinen EMG 81 -keppi. Jos senkään äänimaailma ei juurikaan eroa puhtaalla eikä säröllä noista aieemin mainituista, niin sen jälkeen olen taipuvainen väittämään että aktiivi -EMG -keppien soundivertailu kuuluu samaan kategoriaan kuin hifilaitteiden välisten kullattujen tai hopeisten high-end -kaapelien vertailu viinilasi kädessä. Eroja voi ehkä löytyä mutta ovat aika marginaalisia, ja toisaalta hyvä niin.

Mulla oli lehmus, mahonki ja poppelirunkoiset kepit, missä emg:t. No, ehkäpä meidän käsitys erojen kokoluokasta vaihtelee. Ihan huomattavan eron huomasin itse erilaisissa kepeissä. Noh, se on minun voittoni, jos kuulen enemmän nyansseja saundeista, vaikkakin ilman viinilasia kädessä.
naavanka_
22.04.2013 19:28:55
Decadetroll: Mulla oli lehmus, mahonki ja poppelirunkoiset kepit, missä emg:t. No, ehkäpä meidän käsitys erojen kokoluokasta vaihtelee. Ihan huomattavan eron huomasin itse erilaisissa kepeissä. Noh, se on minun voittoni, jos kuulen enemmän nyansseja saundeista, vaikkakin ilman viinilasia kädessä.

Kunhan saan ne klipit niin pääset todistamaan kultakorvasi :3
Decadetroll
22.04.2013 21:19:15 (muokattu 22.04.2013 21:23:16)
naavanka_: Kunhan saan ne klipit niin pääset todistamaan kultakorvasi :3

Niin, pääsen sanomaan, että kyllä, kuulostavat erilaisilta. Edelleenkään en ole väittänyt, että tunnistan kepin merkin tai puulajin jostain klipistä, minkä nauhoitat. En kyllä ymmärrä, miksi jaksat aiheesta kokoajan jauhaa, vaikka olen jo aiemmin painottanut, että ne kuulostavat eriltä, mutta eihän niistä nyt tiedä kukaan, millä kepillä mikäkin on nauhoitettu. Kitarat kuulostavat siis eriltä, toisiinsa verrattaessa, vaikka niissä on myös sitä emg:n ominaissaundia. Joko on tarpeeksi selkeästi ilmaistu, jotta asia voidaan jättää rauhaan? Kuulin kolmessa kitarassani erot samoilla mikeillä ja sehän on vain sinun ongelmasi, jos itse et eroa kuule. Suosittelen korvatohtorilla vierailua.

Edit.
Äh, antaa olla, jos kerta on näin vaikea asia ymmärtää. Nauhoittele klippejäsi ja ole tyytyväinen siihen, ettet kuule kitaroissa eroja.
J.Nikkanen
22.04.2013 22:20:11
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)