Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 520 21 22 23 2479 80 81 82 83
oiva tumpeloinen
13.04.2013 19:08:54
Stone: Tämähän tukee silloin vaan sitä mihin tarve. Petaankohan nyt vaan itselleni syytä hommata vaan se ;) No oli miten oli, mutta testattava kaiketi.

Tai sit ostat lovepedalin Amp11:n multa, mikä oli samalla leiskallakin kuin Timmy (ei ne kyä ihan samalta kuulosta). Saa pientä rosoa ja buustin kanssa alkaa olemaan vähän enemmänkin räyhää. Pedaalin kokoluokka samaa kuin Timmyn.
Broadcaster
14.04.2013 21:40:44
Stone: Onko tästä Paul cochranen Timmysta kenelläkään kokemusta?
Siinä kiinnostaa itseäni sen transparentti luonne. Sen lisäksi tärkeimmät kysymykset, että onko miten vahvistinmainen särö kyseessä ja toimiiko puhtaan vahvistinsoundin päällä?

Riippuu vähän miten se vahvistinmaisuus ajatellaan. Timmyn läpi vahvistin kuulostaa aika pitkälti itseltään, mutta esimerkiksi Catalinbread DLS:n tai Wamplerin Tweedin tapainen se ei ole. Timmyn ei ole tarkoitettu mallintavan mitään tiettyä vahvistinta. Omaan makuun ehkä vähän rakeinen pedaali tuo Timmy, mutta toimii tietyillä vahvistimilla oikein hyvin.
MarkoA
15.04.2013 10:51:19
Haa.. Hyvä termi tuo vahvistinmaisuus. Sitä kun miettii, että mitä se on? Itse miellän ehkä silleen, että hyvä vahvarisärö (plexi täysillä + 4x10 umpikaappi) on tavallaan täysin puhdas ja kirkas sointi eennenkuin särö "syttyy". Eli kun soinnun lyö soimaan niin se murto-osa sekunti siinä alussa on puhdas ja sitten säröytyy. Tulee äkikseltään mieleen jotain Ac/dc soittoa. Sieltä löytyy hyvää esimerkkiä vahvistinmaisesta säröstä mun mielestä. Nätisti soitettuna soundi on lähes puhdas ja kovaa räpätessä kunnon säröä. Tällainen särö tosin vaatii kovaa kättä sooloillessa ja mitään hipelöinti-tilua (Vai yms) ei onnistu. Mutta tuollainen särö kuulostaa makealta.
Toinen vahvistinmainen on sellainen pörö kuin Bassman täysillä. Eli sointi on tumma tumppu eikä kovin erotteleva. Mutta makean kuuloinen varsinkin matalilla kielillä soitettuhin melodioihin sekä bluesiin.

Ei tällaisia purkeista lähde.
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
Stone
15.04.2013 11:09:17 (muokattu 15.04.2013 11:10:19)

MarkoA: Haa.. Hyvä termi tuo vahvistinmaisuus. Sitä kun miettii, että mitä se on? Itse miellän ehkä silleen, että hyvä vahvarisärö (plexi täysillä + 4x10 umpikaappi) on tavallaan täysin puhdas ja kirkas sointi eennenkuin särö "syttyy". Eli kun soinnun lyö soimaan niin se murto-osa sekunti siinä alussa on puhdas ja sitten säröytyy. Tulee äkikseltään mieleen jotain Ac/dc soittoa. Sieltä löytyy hyvää esimerkkiä vahvistinmaisesta säröstä mun mielestä. Nätisti soitettuna soundi on lähes puhdas ja kovaa räpätessä kunnon säröä. Tällainen särö tosin vaatii kovaa kättä sooloillessa ja mitään hipelöinti-tilua (Vai yms) ei onnistu. Mutta tuollainen särö kuulostaa makealta.
Toinen vahvistinmainen on sellainen pörö kuin Bassman täysillä. Eli sointi on tumma tumppu eikä kovin erotteleva. Mutta makean kuuloinen varsinkin matalilla kielillä soitettuhin melodioihin sekä bluesiin.

Ei tällaisia purkeista lähde.
No eipä siinä määrin kuin oikeasta putkivahvistimesta.

Aivan. Ehkäpä tämä vaatii hieman avausta, mitä kukin sillä vahvistinmaisella "Amplike" tai "Amp-In-A-Box" tyyppisellä säröllä tarkoittaa. Sellainen ohut sirinäpurkki on ainakin minusta hyvin kaukana tuollaisesta ilmaisusta, mutta kaikki sellaiset dynaamiset säröt kuten esim. Fulltone OCD, Mad Proffessor LGW (tietyissä määrin) ja vaikkapa Catalinbread Formula No. 5 on selkeästi sitä vahvistimaista särökategoriaa. Joillekkin nämä kaiketi tuttuja? Joillakin varmasti tarkemmat kriteerit ko. purkkien tunnusmerkeiksi.
Jotkut mieltävät jopa Boss Bluesdriverin ja Bad Monkeyn tuontyyppisiksi purkeiksi. Toki niistä löytyykin vivahdus sitä puolta, mutta itse en ehkä voisi niitä verrata siinä määrin, kuin noita aiemmin nimeämiäni purkkeja vahvistinmaisiksi.
If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour! - Keith Richards Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat
Gabe
15.04.2013 11:43:55
Stone: Aivan. Ehkäpä tämä vaatii hieman avausta, mitä kukin sillä vahvistinmaisella "Amplike" tai "Amp-In-A-Box" tyyppisellä säröllä tarkoittaa. Sellainen ohut sirinäpurkki on ainakin minusta hyvin kaukana tuollaisesta ilmaisusta, mutta kaikki sellaiset dynaamiset säröt kuten esim. Fulltone OCD, Mad Proffessor LGW (tietyissä määrin) ja vaikkapa Catalinbread Formula No. 5 on selkeästi sitä vahvistimaista särökategoriaa. Joillekkin nämä kaiketi tuttuja? Joillakin varmasti tarkemmat kriteerit ko. purkkien tunnusmerkeiksi.
Jotkut mieltävät jopa Boss Bluesdriverin ja Bad Monkeyn tuontyyppisiksi purkeiksi. Toki niistä löytyykin vivahdus sitä puolta, mutta itse en ehkä voisi niitä verrata siinä määrin, kuin noita aiemmin nimeämiäni purkkeja vahvistinmaisiksi.

Näin itsekin olen tämän järkeillyt
elon arska
19.04.2013 10:57:33
BB-preamp on vöhän turhan middlekorosteinen, mikä mahtais olla vähemmän keskialuetta korostava, mutta vähintään treble- ja bass-säädöillä varustettu overdrive? Muutenhan tossa on hyvä soundi.
komero
19.04.2013 12:57:58
Stone: No eipä siinä määrin kuin oikeasta putkivahvistimesta.

Aivan. Ehkäpä tämä vaatii hieman avausta, mitä kukin sillä vahvistinmaisella "Amplike" tai "Amp-In-A-Box" tyyppisellä säröllä tarkoittaa. Sellainen ohut sirinäpurkki on ainakin minusta hyvin kaukana tuollaisesta ilmaisusta, mutta kaikki sellaiset dynaamiset säröt kuten esim. Fulltone OCD, Mad Proffessor LGW (tietyissä määrin) ja vaikkapa Catalinbread Formula No. 5 on selkeästi sitä vahvistimaista särökategoriaa. Joillekkin nämä kaiketi tuttuja? Joillakin varmasti tarkemmat kriteerit ko. purkkien tunnusmerkeiksi.

Kyllä, aivan totta. Mulla on tossa Mad Bongey eikä sitä kyllä voi sanoa kovinkaan hyväksi muutenkaan. Tai onhan se ihan ok sinänsä, mutta kauheat härijöäänet jne.

Mulla on nyt tuo Tweed Deluxe, niin kylläpä kuulostaa monet aikuisten säröpedaalit, juuri tuon osaston pedaalit mitä mainitsit, aivan mahtavalta. Mutta niin käytettynä, että vahvistin pikkumurolle, sitten pedaalista gainia vain vähän ja ulostulo sen verran isolle, että puskee vahvistinta ruttuun jonkun verran.

Eli hieman sama asia kuin hyvien boostereiden kanssa, eli ajetaan vahvistin ruttuun, mutta hyvän overdrivepedaalin kanssa boostatessa saa vielä halutessaan lisää hieman eriväristä säröä kuin vahvistimesta ja kun sitä vahvistinta samalla ajetaan särölle, niin tulee monesti makean kuuloista, vahvistinmaista säröä :)

Toimii muuten myös Fender Blues Juniorin (eikös sulla Stone ollut sellainen?) kanssa hyvin, esim. Mad Professor Sweet Honey Overdrive ei yksistään välttämättä ole ihan lempipedaaleitani, mutta jos sillä samalla ajetaan vähän vahvistinta ruttuun, niin onpa makoinen spedu.
mpekkanen
19.04.2013 13:14:57
Itseltä löytyy 90-luvun Fulltonen Fulldrive 2 jossa on ekassa säätimessä se nostokytkin. Se on paras särkijä ja toimii pienenä buusterina ja on muutenkin todella hyvä. Ei muuta tai pilaa soundia.
En tiedä näistä uusista mosfet Fulldrive tai nyky Fulltoneista muutenkaan ovatko enää mistään kotoisin. Ainakin nämä vanhemmat ovat hyviä kaikin puolin ja suosittelen testaamaan jos sellainen jostain sattuu vastaan tulemaan.

Vaikka tässä on myös se boost puoli niin itse olen käyttänyt sitä lähinnä pienenä boosterina(siis sitä eka kanavaa) putkivahvistimen kanssa ja toimii. Kyllä se boost juttukin toimii,mutta sille ei ole itsellä vaan niin paljoa tarvetta. Tässähän on kaksi särkijää yhdessä normi ja sitten vähän säroisempi. Aika tubescreamer maisemissa liikutaan. Nostokytkimellä saa halutessa kompuraa soundiin.

Vaikka nykyään tulee enää harvoin soitettua sähköisesti niin tätä purkkia en aio hävittää. Purkki oli kallis aikoinaan,mutta on ollut rahansa arvoinen peli. Taitavat olla nykyään hieman edullisempia,mutta en tiedä tosiaankaan onko soundillesesti yhtä hyviä.
Stone
19.04.2013 15:16:53

komero: Kyllä, aivan totta. Mulla on tossa Mad Bongey eikä sitä kyllä voi sanoa kovinkaan hyväksi muutenkaan. Tai onhan se ihan ok sinänsä, mutta kauheat härijöäänet jne.

Mulla on nyt tuo Tweed Deluxe, niin kylläpä kuulostaa monet aikuisten säröpedaalit, juuri tuon osaston pedaalit mitä mainitsit, aivan mahtavalta. Mutta niin käytettynä, että vahvistin pikkumurolle, sitten pedaalista gainia vain vähän ja ulostulo sen verran isolle, että puskee vahvistinta ruttuun jonkun verran.

Hyvä soundinen vahvari kyseessä!

Eli hieman sama asia kuin hyvien boostereiden kanssa, eli ajetaan vahvistin ruttuun, mutta hyvän overdrivepedaalin kanssa boostatessa saa vielä halutessaan lisää hieman eriväristä säröä kuin vahvistimesta ja kun sitä vahvistinta samalla ajetaan särölle, niin tulee monesti makean kuuloista, vahvistinmaista säröä :)

Toimii muuten myös Fender Blues Juniorin (eikös sulla Stone ollut sellainen?) kanssa hyvin, esim. Mad Professor Sweet Honey Overdrive ei yksistään välttämättä ole ihan lempipedaaleitani, mutta jos sillä samalla ajetaan vähän vahvistinta ruttuun, niin onpa makoinen spedu.

Oli kyllä blues junior kokonaiset 10 v., mutta myyntiinhän se lopulta meni viime syksynä toisen vahvarin tieltä...ei voinut sitten mitään. Tosin en epäile yhtään ostaa blues junnua uudelleen, jos tilanne joskus otollinen. Pitääpä muistaa tuo yhteensopivuus bj:n ja SHOD:n kanssa. Mua alkoi se bj:n tynkä reverb/ suhina (siinä 1. bj:n mallisarjassa) vaivaamaan liikaa ja piti saada vahvistin missä se reverb onkin sitteen oikein viimeisen päälle "surf". Ilmeisesti noissa tuoreimmissa blues junnuissa se reverb on jo aika hyvä. No nyt alkoi säröpedaalikeskustelu luisumaan pahasti vahvari puolelle ;)
If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour! - Keith Richards Good music comes out of people playing together, knowing what they want to do and going for it. You have to sweat
Stone
19.04.2013 15:25:20

mpekkanen: Itseltä löytyy 90-luvun Fulltonen Fulldrive 2 jossa on ekassa säätimessä se nostokytkin. Se on paras särkijä ja toimii pienenä buusterina ja on muutenkin todella hyvä. Ei muuta tai pilaa soundia.
En tiedä näistä uusista mosfet Fulldrive tai nyky Fulltoneista muutenkaan ovatko enää mistään kotoisin. Ainakin nämä vanhemmat ovat hyviä kaikin puolin ja suosittelen testaamaan jos sellainen jostain sattuu vastaan tulemaan.

Vaikka tässä on myös se boost puoli niin itse olen käyttänyt sitä lähinnä pienenä boosterina(siis sitä eka kanavaa) putkivahvistimen kanssa ja toimii. Kyllä se boost juttukin toimii,mutta sille ei ole itsellä vaan niin paljoa tarvetta. Tässähän on kaksi särkijää yhdessä normi ja sitten vähän säroisempi. Aika tubescreamer maisemissa liikutaan. Nostokytkimellä saa halutessa kompuraa soundiin.

Vaikka nykyään tulee enää harvoin soitettua sähköisesti niin tätä purkkia en aio hävittää. Purkki oli kallis aikoinaan,mutta on ollut rahansa arvoinen peli. Taitavat olla nykyään hieman edullisempia,mutta en tiedä tosiaankaan onko soundillesesti yhtä hyviä.

Kannattaa pitää tallessa. Itse menin rahapulaani kenties hätiköidystikkin luopumaan joskus vuosituhannen alkupuoliskolla tuollaisesta. Se oli muistaakseni valmistettu v. 1996. Sain tosin siitä kyllä ruhtinaallisen korvauksen, mutta siltikin...
Olihan se ainakin blues juniorin kaverina enemmän kuin passeli särötin. Tosin siihen aikaan oli kyllä soitto melkoista hapuilua (no ei se täydellistä koskaan tule olemaankaan), joten en varmaan saanut siitä edes kaikkea vielä irti. Sitä boost puolta en muista tarkkaan, että nostiko se paljonkaan volumetasoa vai lisäsikö se enemmänkin vaan sitä gainin määrää?
mpekkanen
19.04.2013 17:52:58
Stone: Kannattaa pitää tallessa. Itse menin rahapulaani kenties hätiköidystikkin luopumaan joskus vuosituhannen alkupuoliskolla tuollaisesta. Se oli muistaakseni valmistettu v. 1996. Sain tosin siitä kyllä ruhtinaallisen korvauksen, mutta siltikin...
Olihan se ainakin blues juniorin kaverina enemmän kuin passeli särötin. Tosin siihen aikaan oli kyllä soitto melkoista hapuilua (no ei se täydellistä koskaan tule olemaankaan), joten en varmaan saanut siitä edes kaikkea vielä irti. Sitä boost puolta en muista tarkkaan, että nostiko se paljonkaan volumetasoa vai lisäsikö se enemmänkin vaan sitä gainin määrää?

Mullakin on jo hetki kun olen sitä käyttänyt,mutta muistelisin että boost kanava lisää säröä ja koko purkin volume säädetään sitten erikseen siitä ekasta volumesta.
PapaGomez
21.04.2013 21:21:04

Saattaisi olla hakusessa "läski", lämmin ja harmonisesti rikkaasti helähtelevä särö jonkin kivan purkin muodossa, olisiko suosituksia? Olisi erittäin miellyttävää, jos toimisi sekä puhtaan kanavan päälle, että särökanavassa tuomassa lisämunukkelia.
Ennemin ROCK kuin hevi.
artal
21.04.2013 22:11:37
PapaGomez: Saattaisi olla hakusessa "läski", lämmin ja harmonisesti rikkaasti helähtelevä särö jonkin kivan purkin muodossa, olisiko suosituksia? Olisi erittäin miellyttävää, jos toimisi sekä puhtaan kanavan päälle, että särökanavassa tuomassa lisämunukkelia.
Ennemin ROCK kuin hevi.

Nobels ODR-1 olisi juuri sitä mitä haet, ja halpakin vielä.

http://www.thomann.de/fi/nobels_odr1_green.htm
komero
22.04.2013 09:37:36 (muokattu 22.04.2013 09:38:42)
artal: Nobels ODR-1 olisi juuri sitä mitä haet, ja halpakin vielä.

Mulla on mietityttänyt tuo ODR-1 myös jonkun aikaa. En ole saanut aikaiseksi tilata, mutta jospa nyt jaksais kun pitäis muutakin tilata Tomanilta. Juutubedemojen perusteella aika makean kuuloinen purkki. Yllätyin aikamoisesti kun etsin jälleenmyyjää ja huomasin hinnan - eihän niin hyvän kuuloinen pedaali voi olla noin halpa!

E: hinta on näköjään noussut aika tavalla. Taisi olla jotain 40-50e tuntumassa pari vuotta sitten?
Booombox
22.04.2013 10:24:54
artal: Nobels ODR-1 olisi juuri sitä mitä haet, ja halpakin vielä.

Itsellä olisi hakusessa hyvä ja kohtuu hintainen sellainen "pikku-särö" komppikitaristille? Saundissa olisi hyvä olla silti sellaista paksuutta ettei vain pientä surinaa. Toi ilmeisesti voisi olla melko hyvä myös tuohon kuvaukseen?
Shakers Gonna Shake!
Stone
27.04.2013 19:36:44 (muokattu 28.04.2013 16:17:03)

Kävin taas treeniksellä pientä säröpedaali testiä tekemässä tai lähinnä koestin, että miten boss sd-1 toimii "volume"boostina OCD:n kera. Joku aika sitten tein 72' tele customillani saman testin ja bossin paikka oli selkeästi ennen OCD:tä niin sai sopivan vola noston ja laulavuutta. Nyt baja telellä testattuna piti bossi siirtää OCD:n jälkeen, jotta sai vola nostoa hommaan. Ei nostanut volumea, jos boostasi OCD:ta. Todella jännää, että miten eritavalla käyttäytyy eri kitaroilla tämä boss. Johtuneeko siitä, että customissa enempi outputtia?? Jokatapauksessa taas nähdään se, että esim. pedaali hypetyksessä ne pitää aina koestaa omalla setupilla, että tietää miltä kuullostaa ja miten käyttäytyy.
Confidentum
28.04.2013 01:11:33 (muokattu 28.04.2013 01:14:11)
Miten se tuntuu siltä, että kumpa voisi aina vaan vääntää potikat kaakkoon ja antaa palaa, niin ei tarttisi näillä purnukoilla yrittää paikata ydinasiaa. Putkivermeet on parhaimmillaan kun volat on yli kympin. http://www.youtube.com/watch?v=ah0xCf2vUl4 taikkas http://www.youtube.com/watch?v=mjpnRjI3llk
Stone
28.04.2013 12:24:26 (muokattu 28.04.2013 14:33:20)

Confidentum: Miten se tuntuu siltä, että kumpa voisi aina vaan vääntää potikat kaakkoon ja antaa palaa, niin ei tarttisi näillä purnukoilla yrittää paikata ydinasiaa. Putkivermeet on parhaimmillaan kun volat on yli kympin. http://www.youtube.com/watch?v=ah0xCf2vUl4 taikkas http://www.youtube.com/watch?v=mjpnRjI3llk

Sanoppa muuta! Varsinkin tuo Tungsten Crema Wheat amp demo oli minun mieleeni. Jos ei tulisi desibelit vastaan treeniksellä, niin käyttäisin pelkästään vahvarin säröä, mutta minkäs teet ;( Olen jopa harkinnut vahvistimeeni PPIMV modifiointia, joka käytännössä tarkoittaisi seuraavaa:

"PPIMV= Post Phase Inverter Master Volume on vahvistimen vaiheenkääntöputken jälkeinen master volume, jolla saadaan hyödynnettyä myös vaiheenkääntöputken säröytyminen mikä on osa ns. päätesäröpohjaisten vahvistimien kuten Marshallin jne. särösaundia. PPIMV on ns. köyhän miehen todella edullinen VVR ja vaatii yhden kaksoispotentiometrin ja fixed bias vahvistimissa pari kondensaattoria toimiakseen halutulla tavalla". Tämä tietoisku lainattu Bluetonen sivustolta.

Tai sitten se keinokuorma taas kokeiluun.

Taasko luiskahti vahvistinpuolelle tämä Suuri säröpedaalikeskustelu..sorry ;)

...

Takaisin itse aiheeseen.
Onko muuten kenelläkään kokemusta, kun Fulltone OCD:lle syötetään 18V virtaa eli mihin suuntaan soundi muuttuu sillä? Rivien välistä jenkkifoorumeilta olen vaan lukenut, että tyytyväisiä ovat käyttäjät tuollaiseen ratkaisuun, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan??
Laulava Kylätohtori
29.04.2013 09:20:36
Stone: Onko muuten kenelläkään kokemusta, kun Fulltone OCD:lle syötetään 18V virtaa eli mihin suuntaan soundi muuttuu sillä? Rivien välistä jenkkifoorumeilta olen vaan lukenut, että tyytyväisiä ovat käyttäjät tuollaiseen ratkaisuun, mutta mitä se sitten käytännössä tarkoittaakaan??

OCD:stä ei ole kokemuksia, mutta muiden (Mad Professorin säröt, Mi Audiot, Maxon, Tim ym.) kanssa tuosta tulee mielestäni enemmän dynamiikkaa, headroomia ja selkeyttä soundiin. Saattaa olla tosin pelkkää psykoakustiikkaa ja kuvitelmaa, mutta itse ainakin kuvittelen pitäväni 18 voltista enemmän kuin 9 voltista...
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)