Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kumpi on parempi noise gate??
1
yanera
20.04.2013 23:59:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bossin noise supressor vai mxr noiseclamp. Hevisoittoon tulee ja ajattelin laittaa fx looppiin.
 
Onko kellään kokemusta.
 
Eikös tämä noise gate ikäänkuin "helpota" soittamista. Tatsi muuttu kevyemmäkis. Ainakin niin olen käsittänyt. Mulla oli josku multiefekti, missä oli gate ja compura. Sillä oli aika helppo soittaa.
 
Vaatiiko työ gaten käyttö myös kompuran avuksi??
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Antti1
21.04.2013 00:04:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Eikös tämä noise gate ikäänkuin "helpota" soittamista.
 
Ei.
 
Tatsi muuttu kevyemmäkis.
 
Ei.
 
Vaatiiko työ gaten käyttö myös kompuran avuksi??
 
Ei.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
yanera
21.04.2013 00:14:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vatiko se sitten jonkun limitterin siihen KIelien sointiin. Onko kompura hyvä apu tiluyyeluun, etä saisi kaikki samalla vulyymilla. Ikkään kuin helpottaen sitä singaalia korjaa virheitä ym etenkin sooloissa hyvä. Mulla oli joskus digitechin rp5 ja ssillä oli helpposoittotatsi antoi paljon periksi.
 
Onko mitään konstia muovata siitä soittotatsista kamojen kanssa selaien kevyt ja helppoiseoittoinen???
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Antti1
21.04.2013 00:22:03 (muokattu 21.04.2013 00:23:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Vatiko se sitten jonkun limitterin siihen KIelien sointiin.
 
Sun kannattaisi enemmänkin miettiä mitä mikäkin asia tekee, eikä miettiä mikä helpottaa soittamista. Soittaminen tulee helpommaksi harjoittelemalla ja helpposoittoisilla instrumenteilla. Limitteri on vain jyrkkä kompressori, joka nimensä mukaisesti rajaa signaalia jonkinlaisella käyrällä asetetulle tasolle. Miten se käytännössä toimii ja mikä vaikutus sillä on kokonaisuuteen - mahdotonta sanoa kokeilematta.
 
Samaten noise gate ei ole mikään soiton helpotin, vaan kohinasalpa. Se leikkaa jollain tavalla ääntä kuuluvista. Toimii hyvin tai huonosti, mutta soittoa se ei helpommaksi tee.
 
Onko kompura hyvä apu tiluyyeluun, etä saisi kaikki samalla vulyymilla.
 
Jälleen kerran apuna on se soiton harjoittelu. Kompressori kyllä kaventaa dynamiikkaa, muttei se mahdollisia ongelmia poista. Säröinen kitaran ääni on muutenkin niin kompressoitunutta pullapitkoa, että kompressoria on mun mielestä yleensä parempi käyttää muokkaamaan vahvarille sisään menevän soundin luonnetta, eikä sinänsä hallita soiton dynamiikkaa.
 
Mulla oli joskus digitechin rp5 ja ssillä oli helpposoittotatsi antoi paljon periksi.
 
No se oli sen Digitechin ominaisuus -->
 
Onko mitään konstia muovata siitä soittotatsista kamojen kanssa selaien kevyt ja helppoiseoittoinen???
 
--> osta sellaiset kamat, joilla mielestäsi onnistuu.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
Krice
21.04.2013 11:14:40
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aktiivimikkejä voisit kokeilla jos ei löydy jo kepistä, nehän:
-vähentää kohinaa
-kompressoi soundia hieman
-teoriassa lisää gainia, joten vahvistinta ei tarvitse yliajaa niin paljon = vähemmän kohinaa
 
Decadetroll
21.04.2013 11:36:10 (muokattu 21.04.2013 11:38:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Aktiivimikkejä voisit kokeilla jos ei löydy jo kepistä, nehän:
-vähentää kohinaa
-kompressoi soundia hieman
-teoriassa lisää gainia, joten vahvistinta ei tarvitse yliajaa niin paljon = vähemmän kohinaa

 
No, ei nyt aktiivimikkejä kannata vaihdella, jos haluaa kompuran ja noisegaten.
 
"haluaisin telecasterin. -kannattaa kokeilla bc richin beastia, sillä ei tartte pistää niin paljoa säröä vahvistimeen!"
 
Here is an education, the lesson professed is quite cruel. There are some things worse than death, and one of them is you.
yanera
21.04.2013 11:38:02
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Efektejä ei juuri ole tullut käytettyä.
 
Joskus kun olen soittanut kaverin multiefektin/räkin läpi, niin olen huomannut että soittotatsi keventyy huomattavasti. Kyllä siellä silloin on jotain gateja ja kompuroita + suodattimia välissä. Pakko olla...
 
Eli sellaista kosketuspintaa haen.
 
Ehkäpä pitää sitten ostaa joku räkkiefekti. Rocktron tai vastaava.
 
Kyllä sitä on tullut 20v-soiteltua. Käytössä ollut viimeiset 15-vuotta kitara, piuha ja vahvistin, wahi korkeintaan ollut välissä.
 
No ymärrätte pointin.
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Antti1
21.04.2013 11:53:54 (muokattu 21.04.2013 11:54:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Joskus kun olen soittanut kaverin multiefektin/räkin läpi, niin olen huomannut että soittotatsi keventyy huomattavasti. Kyllä siellä silloin on jotain gateja ja kompuroita + suodattimia välissä. Pakko olla...
 
Pakko olla? Sä et nyt välttämättä näe metsää puilta. Kyse ei ole useinkaan siitä mitä on tai mitä ei ole käytössä, vaan siitä mikä se koko systeemi on. Jos sä vedät Zoom 505:n kautta, niin kaikki kuulostaa siltä Nintendolta ilman ensimmäistäkään kompressoria ja gatea. Jos sä vedät dynaamisen putkivahvarin kautta kompuralla ja gatella, niin soittotatsi on edelleen "vaikea". Toisinsanoen jotkut laitteet ovat vain sillä tapaa "huonoja", että ne peittävät soittajan virheitä säädöistä riippumattakin. Monet sanovat, että ovat dynamiikaltaan huonoja ja muovisia soundiltaan. Tähän kategoriaan tuppaa menemään mm. monet mallintajat, multiefektit yms. digihärvelit.
 
Mut eipä siinä... Jos sä haluat dynamiikkaa lanata, niin osta multa ihan hyväsoundinen kompura: http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=720130 Ei oo ainakaan kallis sijoitus kokeiluun, jos et sitten tarvitsekaan kompressoria.
 
"I dreamed that I was in a river... I floated down the river, through valleys of giant boobs." -Sanji
hallu
21.04.2013 12:49:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Efektejä ei juuri ole tullut käytettyä.
 
Joskus kun olen soittanut kaverin multiefektin/räkin läpi, niin olen huomannut että soittotatsi keventyy huomattavasti. Kyllä siellä silloin on jotain gateja ja kompuroita + suodattimia välissä. Pakko olla...
 
Eli sellaista kosketuspintaa haen.
 
Ehkäpä pitää sitten ostaa joku räkkiefekti. Rocktron tai vastaava.
 
Kyllä sitä on tullut 20v-soiteltua. Käytössä ollut viimeiset 15-vuotta kitara, piuha ja vahvistin, wahi korkeintaan ollut välissä.
 
No ymärrätte pointin.

 
No minä jotenkin olen ollut samankaltaisessa tilanteessa. Vetelin vuosikausia tai vähän kymmeniäkin kitaralla ja vahvarilla pelkkä piuha siinä välissä enkä tiennyt (enkä ihan kamalasti tiedä edelleenkään) efekteistä enkä niiden sielun elämästä.
 
Soittatasin keventymisellä tarkoittanet tietenkin sitä, että kamppeidesi dynamiikan vähentyessä tulee tilanne jolloin ääni on sama pelktrakäden painosta riippumatta. Ts. vehkeet jyrähtää, vaikka vain hipaisisi kieliä. Kompressori on juuri se mitä tarvitset. Sillä saa pidennettyä sustainia ja napakoitettua säröä. Pidempi sustaini antaa hiukan anteeksi myös vasemman käden kosketuksen epäpuhtauksia jolloin "tatsi kevenee". Sulla näkyy olevan MesaBookie joka tunnetaan higain vehkeenä eli säröä et tarvitse välttämättä lisää, mutta itsekin laittaisin kompuran nimenomaan efektiluuppiin etuvahvistimen jälkeen puristamaan sitä säröä napakammaksi ja pidentämään sustainia. Noisegate toimii samalla periaatteella, eli se katkaisee signaalin tietyn kynnyksen perusteella ja sen tarkoitus on poistaa hurinat silloin kun ei soiteta. Sen toimintaperiaate on kuitenkin sellainen, että se voi tuntua vähän kulmikkaalta ja sitä kautta sekin "keventää Tatsia".
 
Minä suosittelen sellaista kompuraa, joka ei ole kovin efektiivinen eli ei väritä soundia ja on muutenkin huomaamaton. Bossin kompura lienee sellainen ja EHX blackfinger on kuulemma myös suosittu hevanderi ukkeleiden keskuudessa, mutta siitä irtoaa myös aika efektiivinenkin kompura eli soundin saa halutessaan sakkaamaan. Noisegateista en osaa sanoa mitään, paitsi että ota sellainen jonka puuttumiskynnystä voi säätää. Itselläni on kokemusta multimuljuttimen kohinaportista jota ei voinut säätää ja se oli ihan syvältä. Mitä noihin muihin efekteihin tulee, niin parempi kun en sano mitään suosituksia. Ne kuitenkin jaetaan moduloiviin efekteihin kuten chorus, flanger, phaser (nämä muistuttavat paljon toisiaan ja niiden tarkoitus on saada ääni kuulostamaan isommalta luomalla lisää kerrannaisia ääneen paitsi phaser eli kaistasuodin, joka on vaiheenkäntöä varten ja on sellainen äänen kieputin). Sitten on erillaisia viiveefektejä eli kaikuja. Monipuolinen delay on varmaan hevimiehelle paras, mutta itse ihastuin nauhakaikuun bossin RE20, mutta gigadelay on kai monipuolisempi.
 
Kaikenkaikkiaan lähtisin sinuna ensin hankkimaan sen kompuran sinne efektiluuppiin ja katsot mitä se tekee ja siltä pohjalta arvioit mitä muuta tarvitset. Sen kohinaportin voi tietty samalla hommata. Sitten jos tarvitsee soundia skuupata (mitähän tuokin nyt tarkoittaa) siis keskialueistaa tai korostaa niin Bossin SD-1 tai OD-3 siihen vahvarin eteen. Jos efektejä kaipaat etkä niistä paljoa tiedä, niin hommaa se delay. delaysta löydät luultavasti kaiken mitä tarvitset ja se on muutenkin tilumiehen perustyökalu eikä mene hukkaan. Modulaattoreita vasta sitten alat harkita jos et noista löytänyt etsimääsi.
 
Minä olen keltanokka mitä efekteihin tulee ja säröihin olen vasta tutustumassa ja hevistä en tiedä mitään paitsi että Iron Maiden oli kova kun minä olin pieni ja EVH on jumala:-).
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
yanera
21.04.2013 13:28:18
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia hallu:lle täydentävästä vastauksesta.
 
Ehkäpä tällainen laite on mulla haussa
 
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=745063
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
RaskasMielinen
21.04.2013 13:39:42
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hmmm... jättäisin nyt hetkeksi pois tarkastelusta koko noise gaten... Sanoisin että osta täältä torilta käyttettynä joku halpa multiefecti, esim. BOSS ME-70. Jotkut sen efecteistä ovat mielestäni sysipaskoja ja jotkut menettelevät. Sillä pääset kuitenkin alkuun ja ennen kaikkea kärryille koko asiasta. Lisäilet sillä soittoosi vähän kompuraa, vähän boostia/distortionia (kyllä se Rectokin siitä tykkää) ja vähän delayta jne. ym. Muutat/lisäät siis yhtä asiaa kerrallaan ja arvioit miten se muuttaa soundiasi. Sitten kun tiedät paremmin mitä kaikkea todella tarvitset, niin ostat ne mahdollismman laadukkaina erillislaitteina/pedaaleina - ja myyt multipaavon seuraavalle tarvitsijalle.
 
Krice
21.04.2013 13:43:26
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: No, ei nyt aktiivimikkejä kannata vaihdella, jos haluaa kompuran ja noisegaten.
 
Aktiivimikit on ihan järkevä vaihtoehto kun haetaan tiukkaa hevisoundia. Ei niitä huvin vuoksi keksitty. Mutta kokeilemallahan selviää kaikki.
 
Decadetroll
21.04.2013 14:20:34 (muokattu 21.04.2013 14:28:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Aktiivimikit on ihan järkevä vaihtoehto kun haetaan tiukkaa hevisoundia. Ei niitä huvin vuoksi keksitty. Mutta kokeilemallahan selviää kaikki.
 
No, heviin on melko paljon muitakin mikkejä kuin aktiivit. On nimittäin passiivimikkejä, joilla voi soittaa heviä. Tiedän, että tämä tulee aivan puun takaa, mutta heviä voi soittaa vaikka yksikelaisilla passiivimikeillä. Ja edelleenhän aloittaja hakee noise gatea, joten lienee ihan turhaa tyrkyttää niitä aktiiveja hänelle.
 
Here is an education, the lesson professed is quite cruel. There are some things worse than death, and one of them is you.
the-Antero
21.04.2013 15:15:09
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Eikös tämä noise gate ikäänkuin "helpota" soittamista.
 
Ei, noise gate tekee sen mitä sen nimi kertoo. Gate häivyttää kohinan. Jos sulta kuuluu hirveillä määrillä gainia aivan älytön hurina vahvarista niin laitat siihen väliin gaten (joko vahvarin looppiin tai tai pedaaleille) niin hurina katoaa. Toisissa gateissa paremmin, toisissa huonommin.
 
Tatsi muuttu kevyemmäkis. Ainakin niin olen käsittänyt. Mulla oli josku multiefekti, missä oli gate ja compura. Sillä oli aika helppo soittaa.
 
Tatsi ei gatella muutu kevyemmäksi. Hurinat vaan katoaa. Kompuralla saat kevyempää tatsia koska kompura vahvistaa hiljaa soitettuja nuotteja jotta kaikki soisivat about yhtä lujaa... Kompuraa jotkut käyttävät myös boosterina...
 
Vaatiiko työ gaten käyttö myös kompuran avuksi??
 
Ei vaadi. Gate toimii ilman kompuraa tai sen kanssa tai oikeastaan minkä kanssa vaan :)
 
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
hallu
21.04.2013 17:25:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RaskasMielinen: Hmmm... jättäisin nyt hetkeksi pois tarkastelusta koko noise gaten... Sanoisin että osta täältä torilta käyttettynä joku halpa multiefecti, esim. BOSS ME-70. Jotkut sen efecteistä ovat mielestäni sysipaskoja ja jotkut menettelevät. Sillä pääset kuitenkin alkuun ja ennen kaikkea kärryille koko asiasta. Lisäilet sillä soittoosi vähän kompuraa, vähän boostia/distortionia (kyllä se Rectokin siitä tykkää) ja vähän delayta jne. ym. Muutat/lisäät siis yhtä asiaa kerrallaan ja arvioit miten se muuttaa soundiasi. Sitten kun tiedät paremmin mitä kaikkea todella tarvitset, niin ostat ne mahdollismman laadukkaina erillislaitteina/pedaaleina - ja myyt multipaavon seuraavalle tarvitsijalle.
 
Tämä on muuten erinomainen neuvo. Plussaa siitä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Marzi
22.04.2013 03:52:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kärjistäen ja yksinkertaistaen:
 
Gate = Vehkeet on hiljaa silloin kun niiden pitää olla hiljaa.
Kompura = Tasoittaa äänenvoimakkuuseroja lähemmäksi toisiaan.
Expander = Vie hiljaisia ja kovia ääniä kauemmaksi toisistaan.(vrt. gate)
Limitteri = Rajoittaa äänen tasolle, jonka yli ei pääse vaikka hakkaisi kuinka.
 
Kaikkia näitä voi säätää eri tavoin mm. kuinka nopeasti ne rajoittaa, tasaa tai geittaa tietyn kynnyksen ylityyessä/alituessa ja kuinka nopeasti tietyn kynnyksen ylä/alapuolella ne lopettaa/aloittaa toimintansa ja mitä äänelle tapahtuu silloin kun sitä ei käsitellä ym. Kaikkia näitä voi käyttää myös efektinä, esim. gatella saa ärhäkkää tavaraa katkomalla hännät soitosta isolla kädellä, kompuralla saa napsetta clean-kitaroihin ja limitterillä voi tehdä pumppausta ym.
 
Tarpeeksi on aivan liian vähän.
Ramenia
22.04.2013 06:10:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yanera: Vaatiiko se sitten jonkun limitterin siihen kielien sointiin. Onko kompura hyvä apu tilutteluun, etä saisi kaikki samalla volyymilla. Ikään kuin helpottaen sitä signaalia korjaa virheitä ym etenkin sooloissa hyvä. Mulla oli joskus digitechin rp5 ja sillä oli helppo soittotatsi, antoi paljon periksi.
 
Onko mitään konstia muovata siitä soittotatsista kamojen kanssa sellainen kevyt ja helpposoittoinen???

 
Ja kun kerran mainitsit, että räkkimultsarista löytyi mukava soundi, niin veikkaisin jonkun keskitasoisen multsarin, kuten juurikin aiemmin ehdotettu Boss ME-70 tai joku sen pikkuveli tai sitten joku Podeista(tosin IMO Bossin efektit on parempia, Podien voittaessa vahvistinmallinnuksissa ja efektejä tässä haetaan), olevan paras ratkaisu. Soitin noin vuoden sen pikkuveljeä ME-25:tä etuasteena käyttäen ja siitä ainakin irtosi kunnon soolosoundi.
Sanoisin, että jos tuon ME-70:n hommaat ja laitat effect loopiin(kun kerta mesa vahvarina, niin en kyllä multsarilla mainiota etuastetta lähtis ohittamaan), niin vuorenhuippusooloja pääsee soittelemaan tänkaltaisella reseptillä(ainakin suuntaa-antava):
 
Kompuran attackin pitää pienenä, release jotain ehkä 50 ms, effect lvl lähelle 100. Noise gate sen verta kovalla, että hurinat katoaa täysin(jossain 5-6 pitäisi olla sopiva). Sitten chorusta(ME-sarjalaisten chorus on ainakin omasta mielestäni todella hyvän kuuloinen) depth 10-20, rate 50, effect lvl 15-30. Delayta 100-600 ms, 1 feedback, effect lvl 30-50. Reverbiä ihan hitunen, jos tuntuu siltä.
 
Ja komppisoundin saa kun ottaa delayn ja choruksen pois päältä, tai jos soundia lievästi haluaa paksuntaa, jättää delayksi 10ms komppisoundiin. Sinänsä veikkaisin, että tän kaltaiset asetukset toimii useimmilla multsareilla, GT-10:n hommattuani ME-25:n korvaajaksi ohjelmoin aika vastaavat asetukset ja hyvin pelittää. Jos mikit on vähänkään kuumemmanpuoleiset, niin kielten hively plektralla pitäisi riittää soittamiseen(liian pitkään tehtynä soittaja ei osaa enää soittaa kielten paksuutta suuremmalla plekun liikkeellä kuten itselleni on käynyt ;) )
Etuasteena ME-sarjalaista käytettäessä varsinkin metalliin toimii Metalzone-säröpedaalimallinnus järkevällä drive-asetuksella ja 5150 Drive-vahvistinmallinnus pienellä gainilla keski- ja yläpäätä lievästi korostaen ja bassoa samanverran leikaten, Metalzonen soundin tasoittamiseksi.
 
Keihäsmies os. synahomostelija. Basismin ja takomisen musta lammas, kissanrääkkäykseen sähköjousella satunnaisesti syyllistyvä sekopää.
yanera
22.04.2013 12:28:58 (muokattu 22.04.2013 16:26:34)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällä hetkellä mulla on Rocktronin Voodu Valve kiikarissa. Onko kokemuksia??
 
Toiset menee toiset tulee, mutta minä tärisen.
Shemham
22.04.2013 22:18:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä ei kannata lähteä metsästämään mitään kompuroita tohon tarkoitukseen. Vanha kunnon overdrive/clean boost-pedaali sopii perus 'levelit kaakossa ja säröt nollilla'-asetuksella Recton kanssa hyvin yhteen. Pääset reilun 100e budjetilla tavoitteeseesi tällä.
 
Vaikka Rectossa riittääkin säröä, niin se on silti yllättävän dynaaminen vahvistin (eli ei kauheen kompressoitunut), joka pelittää paremmin raskaalla soittokädellä eikä anna anteeksi liikoja. Kun sillä pedaalilla boostaa sitä signaalia edestä ja pudottaa vähän säröä vahvistimen puolelta, niin saa sitä haluttua kompressiota ja kevyemmän soittotatsin.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «