Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Aloittelijat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Säestyskuvio
1
mollittaja
20.04.2013 13:04:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pianisteille
Miten saatte biisin kun biisin svengaamaan.
Kun itse yritän soittaa vaikka noista TL-kirjoista, en saa vaan biisiä elämään.
Olen harrastanut pianon soittoa vuosia, mutta en ole löytänyt soittooni sitä punaista lankaa mikä saa biisin svengaamaan.
Kun yrittää säestää laulajaa, miten pelata sointujen kanssa.
 
Kalmo
20.04.2013 13:41:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Auts. En ole pianisti, mutta onpa niin kimurantti kysymys, etten voi olla reagoimattakaan :o)
 
Miten olettaisit pianistin sanallisesti kertovan sinulle, miten swengata? :o)
Etpä kertonut oletko klasari- vai kevyen musiikin harrastaja, vai molempia.
Elton Johnin biisissä aseet ovat vähän eri kuin Chopin'iä soitettaessa.
 
Jos et luontaisesti pysty olemaan olematta "metronomimuusikko", niin auttaako sinua yhtään, jos joku sanoo, että relaa, älä soita nuotteja, vaan musiikkia. Oletko yrittänyt
plagioida mielestäsi swengaavia juttuja päästäksesi jyvälle?
 
Oma vinkkini voisi olla vaikka: Soita niinkuin tanssisit. Kokeile soittaa 4/4 biisejä valsseina. Soita pitkiä pätkiä pelkästään etu- tai jälkilyönnillä, jotta oppisit vapautumaan kirjoitetun kahleista.
 
Vaan kuten sanottu, hankalaa on amatöörin neuvoa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Timi
20.04.2013 14:51:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mollittaja: Pianisteille
Miten saatte biisin kun biisin svengaamaan.
Kun itse yritän soittaa vaikka noista TL-kirjoista, en saa vaan biisiä elämään.
Olen harrastanut pianon soittoa vuosia, mutta en ole löytänyt soittooni sitä punaista lankaa mikä saa biisin svengaamaan.
Kun yrittää säestää laulajaa, miten pelata sointujen kanssa.

 
Auts!Helkutin hyvä kyssäri.Taimi ja rytmitys eli vissiin Time&Clave?Lisäksi se svengi.Eli kiipparin täytyy sisältää biisin mukainen soittotyyli..Meinasin taas laittaa sanan Ei!Jolla kait tarkoitan sitä jotta.Kappaleen voi soittaa "Putkeen"Ilman sielua.Tuolla svengillä koetan tarkoittaaa biisin elävyyttä,sopeutumista,joustavuutta.Se svengi löytyy hyvästä fiiliksestä ja kivasta keikasta.Itekkin joskus huomannut,jotta kiipparilla hyvä olo.Soittaa pal paremmin.
 
Vaikea.Mutta varma!
mollittaja
20.04.2013 15:06:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Timi: Auts!Helkutin hyvä kyssäri.Taimi ja rytmitys eli vissiin Time&Clave?Lisäksi se svengi.Eli kiipparin täytyy sisältää biisin mukainen soittotyyli..Meinasin taas laittaa sanan Ei!Jolla kait tarkoitan sitä jotta.Kappaleen voi soittaa "Putkeen"Ilman sielua.Tuolla svengillä koetan tarkoittaaa biisin elävyyttä,sopeutumista,joustavuutta.Se svengi löytyy hyvästä fiiliksestä ja kivasta keikasta.Itekkin joskus huomannut,jotta kiipparilla hyvä olo.Soittaa pal paremmin.
 
Mollittaja
En tarkoita kiipparilla soitettua musaa, valmiine taustoineen, vaan ihan pelkällä pianolla.
Miten saadaan hyvä svengi aikaan.???
 
Timi
20.04.2013 15:32:00 (muokattu 20.04.2013 15:34:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mollittaja: Mollittaja
En tarkoita kiipparilla soitettua musaa, valmiine taustoineen, vaan ihan pelkällä pianolla.
Miten saadaan hyvä svengi aikaan.???

Hmm!Anteeksi jotta yleistin pianon kiippareiksi.Edelleen sama pätee.
 
Vaikea.Mutta varma!
lamikko
20.04.2013 20:17:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Svengi tulee hyvästä rytmistä ja kompista. Opettele soittamaan esim. vasen käsi bassonuottien mukaan ja oikean käden soinnut rytmiä tukien, mutta hieman etuajassa, jolla saa säestykseen hyvän draivin. Kun tällainen bass/kopmpisointu soitto on hanskassa voi varovasti yrittää lisää melodiankin mukaan oikean käden rytmikuvion lisäksi. Melodia on kuitenkin usein helpompi vain laulaa tai hyräillä, ainakin aluksi.
 
Janus
23.04.2013 19:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mollittaja: Pianisteille
Miten saatte biisin kun biisin svengaamaan.
Kun itse yritän soittaa vaikka noista TL-kirjoista, en saa vaan biisiä elämään.
Olen harrastanut pianon soittoa vuosia, mutta en ole löytänyt soittooni sitä punaista lankaa mikä saa biisin svengaamaan.
Kun yrittää säestää laulajaa, miten pelata sointujen kanssa.

 
Kysy jotain konkreettisempaa. Ei noin epämääräiseen viestiin, joka on hädin tuskin kysymys, voi vastata mitään järkevää.
 
Mistä biisistä on kyse - aloitetaan nyt ensi alkuun vaikka yhdestä? TL-kirja tarkoittaa varmaan toivelaulukirjaa? Osaatko soittaa toivelaulukirjaversion juuri niinkuin se menee, vai tapailetko sinnepäin? Haluatko käyttää samaa versiota pohjana laulajan säestykselle (ei lainkaan huono idea, jos vain sävellaji natsaa laulajalle)?
 
mollittaja
24.04.2013 00:32:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Kysy jotain konkreettisempaa. Ei noin epämääräiseen viestiin, joka on hädin tuskin kysymys, voi vastata mitään järkevää.
 
Mistä biisistä on kyse - aloitetaan nyt ensi alkuun vaikka yhdestä? TL-kirja tarkoittaa varmaan toivelaulukirjaa? Osaatko soittaa toivelaulukirjaversion juuri niinkuin se menee, vai tapailetko sinnepäin? Haluatko käyttää samaa versiota pohjana laulajan säestykselle (ei lainkaan huono idea, jos vain sävellaji natsaa laulajalle)?

 
Janus
Anteeksi joll en ole osannut kysyä ymmärrettävästi.
Kyse esim: TL-no:19 Anre, mutta se on sama muidenkin biisien kanssa.
Osaan kyllä soittaa biisin melodian nuoteista, mutta mielestäni siitä puuttuu se jokin. Kun yrittää säestää , silloin en osaa enää sovittaa sointuja rytmillisesti että hyvä svengi säilyy.
Mielestäni jos säestää silloin ei sovi soittaa melodiaa, vaan tukea sitä.......

Mollittaja
 
Kalmo
24.04.2013 09:14:16 (muokattu 24.04.2013 09:19:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mollittaja: Janus
Anteeksi joll en ole osannut kysyä ymmärrettävästi.
Kyse esim: TL-no:19 Anre, mutta se on sama muidenkin biisien kanssa.
Osaan kyllä soittaa biisin melodian nuoteista, mutta mielestäni siitä puuttuu se jokin. Kun yrittää säestää , silloin en osaa enää sovittaa sointuja rytmillisesti että hyvä svengi säilyy.
Mielestäni jos säestää silloin ei sovi soittaa melodiaa, vaan tukea sitä.......

Mollittaja

 
Aivan. Mutta miten ihmeessä joku voisi kirjoittamalla kertoa sinulle, miten saat biisin swengaamaan?? "Soita sillee niinku elävästi..."??
Jos et pysty swengaavia soittajia jäljittelemällä luomaan swengiä, niin miten se voisi onnistua kirjekurssilla?
 
Se swengi löytyy sitten, kun itse soitto, sointujen hallinta ja variointi käy niin vaivatta, ettei tarvitse pitää kieltä keskellä suuta koko ajan. Jos löytyy.
 
Jos olet itseoppinut, niin uskoisin hyvän säestäjän tarvitsevan aika tukevan teoreettisenkin pohjan, onko se puoli hanskassa? Jos käyt tunneilla kysy opettajaltasi, hänhän kuulee ja näkee, missä on eniten parannettavaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Janus
24.04.2013 13:30:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mollittaja: Kyse esim: TL-no:19 Anre, mutta se on sama muidenkin biisien kanssa.
 
Hyvä, tästä lähdetään.
 
Osaan kyllä soittaa biisin melodian nuoteista, mutta mielestäni siitä puuttuu se jokin.
 
Esim. bassolinja ja harmonian väliäänet (basson ja melodian välistä, tai sitten stemmoina samassa rytmissä melodian kanssa) kuten ne on sovitukseen kirjoitettu? Toistan kysymyksen - osaatko soittaa ihan asiallisesti sovitetun version kappaleesta TL-kirjan mukaan juuri niinkuin se menee? Ja olethan huomioinut, että vaikka kappale on kirjoitettu kahdeksasosilla, tempo/tyylilajimerkintänä on "Shuffle" - siis soitetaan kolmimuunteisesti?
 
Kun yrittää säestää , silloin en osaa enää sovittaa sointuja rytmillisesti että hyvä svengi säilyy.
 
Tollaisessa foksi-iskelmämeiningissä toimii aivan loistavasti se, että oikea käsi soittaa pelkästään neljäsosia iskuille 2 ja 4. Vasemman käden voi hienosti lukea tosta toivelaulukirjan sovituksesta, siellä on hyvät kuljetukset osien vaihdoksiin (esim. säkeistöstä kertsiin mentäessä) ja muutenkin tyylitajuisesti ja vaihtelevasti sovitettu linja. Kannattaa huomioida oikean käden voicingeissa (sointujen käännökset), että ne ovat riittävän matalalla (esim. yksiviivainen E tai F voisi olla hyvä "katto"), etteivät ne tule turhaan laulajan tielle. Lisäksi kannattaa heti opetella soittamaan kaikki soinnut 3 äänen voicingeilla - kolmisoinnuissa kaikki äänet ja nelisoinnut (7-soinnut) niin, että oikealta kädeltä jää pois joko perusääni tai kvintti (esim. E7 G#-E-D tai G#-D-H, bassoääni E tai H vasemmalla kädellä)
 
Kun tuo "2&4" alkaa sujua, kuviota voi alkaa maustaa lisäämällä tiettyihin paikkoihin kahdeksasosakohon (kolmimuunteisesti!) 2 tai 4:n eteen niin, että kohon soittaa soinnun alimmalla äänellä ja iskulle loput 2 ääntä sen yläpuolelta (esim. A-molli: A => C+E).
 
Mielestäni jos säestää silloin ei sovi soittaa melodiaa, vaan tukea sitä.......
 
Säestäjä ei soita laulajan alla melodiaa lainkaan, vaan bassolinjaa ja sointuja (kuten tässä esim. biisissä yllä kuvatulla tavalla). Säestäjän vastuulla ovat luonnollisesti alku- ja välisoitot, nämä voi hienosti soittaa juuri kuten ne toivelaulukirjassa menevät.
 
____
 
Kysymyksenasettelu on edelleen vähän luokkaa "miten parannan rintauintitulosta muutamalla sekunnilla 100m matkalla", mutta on vähän vaikea arvioida osaako kysyjä kellua, uida käsipohjaa, uida koiraa tai kroolata... Toivottavasti tuosta oli jotain apua.
 
baron
24.04.2013 21:06:32 (muokattu 24.04.2013 22:06:04)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus:Kysymyksenasettelu on edelleen vähän luokkaa "miten parannan rintauintitulosta muutamalla sekunnilla 100m matkalla", mutta on vähän vaikea arvioida osaako kysyjä kellua, uida käsipohjaa, uida koiraa tai kroolata... Toivottavasti tuosta oli jotain apua.
 
Musta haisee siltä että alkuperäinen kysyjä ihmettelee miksei kuulosta kolmimuunteiselta kun soittaa nuottien mukaisesti "even eights".
Mutta hyvän vastauksen kuiteskin annoit.
 
PS Joskus kun mä oon kirjoittanut Finalella jonkun jazzstankun laput ja pistän Finalen soittamaan sen "oikeinkirjoitustarkistusmielessä" niin kuulostaa siltä että ihan pielessä kunnes valkkaan Finalen "Human Playback Styleksi" jazz ja pistän sille jonkun sving valuen niin sitten alkaa kuulostaa siltä mitä tarkoitin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
mollittaja
25.04.2013 00:11:55 (muokattu 28.04.2013 09:43:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tollaisessa foksi-iskelmämeiningissä toimii aivan loistavasti se, että oikea käsi soittaa pelkästään neljäsosia iskuille 2 ja 4. Vasemman käden voi hienosti lukea tosta toivelaulukirjan sovituksesta, siellä on hyvät kuljetukset osien vaihdoksiin (esim. säkeistöstä kertsiin mentäessä) ja muutenkin tyylitajuisesti ja vaihtelevasti sovitettu linja. Kannattaa huomioida oikean käden voicingeissa (sointujen käännökset), että ne ovat riittävän matalalla (esim. yksiviivainen E tai F voisi olla hyvä "katto"), etteivät ne tule turhaan laulajan tielle. Lisäksi kannattaa heti opetella soittamaan kaikki soinnut 3 äänen voicingeilla - kolmisoinnuissa kaikki äänet ja nelisoinnut (7-soinnut) niin, että oikealta kädeltä jää pois joko perusääni tai kvintti (esim. E7 G#-E-D tai G#-D-H, bassoääni E tai H vasemmalla kädellä)
 
Kun tuo "2&4" alkaa sujua, kuviota voi alkaa maustaa lisäämällä tiettyihin paikkoihin kahdeksasosakohon (kolmimuunteisesti!) 2 tai 4:n eteen niin, että kohon soittaa soinnun alimmalla äänellä ja iskulle loput 2 ääntä sen yläpuolelta (esim. A-molli: A => C+E).
 
Janus
Soitan ihan nuoteista vaikka välillä ei ihan primavistassa menekkään.
Osaan kyllä soinnut ja mistä sävelistä ne tulevat sekä niiden käännökset
 
Soittotuneillani aikoinaan ei puhuttu säestämisestä mitään eikä soinnuista soittamisesta. Se oli sitä klasari aikaa.
 
Esittämäsi teoriaa olen kokeillut ja päässyt kyllä jyvälle asiasta.
 
Kiitokset sinulle kärsivällisyydestäsi

Mollittaja
 
mollittaja
25.04.2013 08:27:39 (muokattu 28.04.2013 09:44:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus
Soitan ihan nuoteista vaikka välillä ei ihan primavistassa menekkään.
Osaan kyllä soinnut ja mistä sävelistä ne tulevat sekä niiden käännökset
 
Soittotuneillani aikoinaan ei puhuttu säestämisestä mitään eikä soinnuista soittamisesta. Se oli sitä klasari aikaa.
 
Esittämäsi teoriaa olen kokeillut ja päässyt kyllä jyvälle asiasta.
 
Kiitokset sinulle kärsivällisyydestäsi

Mollittaja
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «