Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pienet ja kevyet D-luokan Bassonupit ja pikkukaapit.
1 2 3
T.K.
17.04.2013 07:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitus päivittää bassokamoja lähiaikoina. Törmäsin "uusiin tapauksiin": Ebs Reidmar, Eden 264 ja niissä kaverina 12" tai 10" kaappi yksin tai kaksin.Millaisia kokemuksia em. laitteista. Soundeiltaan ainakin Ebs jota pikaisesti kokeilin ihan ok.Mikä on D luokan pääteaste, miten kestää kuormitusta jos vaikka soitetaan 3 kertaa 45 min setit. uskomattoman kivoja roudata. Hieman vaan epäilyttää, vanha totuus, hyvä bassosoundi painaa paljon ei taida sittenkään pitää paikkaansa ?Siis asiaan enempi perehtyneet, millaisia nää on ?
 
jappo121
17.04.2013 09:49:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on TC Electronicin Classic 450 nuppi + 2kpl 212 kaappeja.
Potkua löytyy vähintäänkin riittävästi ja roudaaminen on kevyehköä. Nuppi kulkee olkalaukussa eikä kaapitkaan ole turhan painavia.
Soundipuolelta en ole löytänyt moittimista, mutta nämähän on aina makuasioita joista voi toki kiistellä vaikkakin turhaan...
TC:ssä tykästyin kompressorin ja särön toimivuuteen. Soundiin saa pienen rupisuuden ilman että se kuulostaisi digitaaliselta. Kompressorille ei nelikielisessä ole kovin paljoa käyttöä, mutta 5-6 kielisissä tuotakin on tullut kokeiltua ja toimivaksi todettua.
Gain nupin kanssa pitää olla tarkkana digipäätteissä! Putkinupeissa gainilla säädetään myös särön määrää, mutta diginupissa yliohjautumista pitää välttää. Clip-valo ei saa vilahtaa kuin satunnaisesti. Clippaamisesta aiheutuvaa säröä ei kuuntele pahakaan... Tämän perusasian kun sisäistää, säätämisestä tulee helppoa.
Digitaalipäätteet tuottavat aika vähän lämpöä, joten eiköhän session pituus ole soittajasta kiinni...
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
Santukka
17.04.2013 10:17:32 (muokattu 17.04.2013 10:51:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T.K.: Tarkoitus päivittää bassokamoja lähiaikoina. Törmäsin "uusiin tapauksiin": Ebs Reidmar, Eden 264 ja niissä kaverina 12" tai 10" kaappi yksin tai kaksin.Millaisia kokemuksia em. laitteista. Soundeiltaan ainakin Ebs jota pikaisesti kokeilin ihan ok.Mikä on D luokan pääteaste, miten kestää kuormitusta jos vaikka soitetaan 3 kertaa 45 min setit. uskomattoman kivoja roudata. Hieman vaan epäilyttää, vanha totuus, hyvä bassosoundi painaa paljon ei taida sittenkään pitää paikkaansa ?Siis asiaan enempi perehtyneet, millaisia nää on ?
 
Mulla on ollu Aguilarin Tone Hammer 500 kovassa ajossa ja lähes ainoastaan keikkakäytössä n. 8? kuukautta. Normi-ilta käsittää soittoa semmosen 5x45 min(tanssimusaa), enkä ole huomannut minkäänlaista "nuupahtamista" vaikka loppuillasta olis joutunu ryttyyttään rokkiakin. Keikkakäytössähän tuommonen kevytlevite on parhaimmillaan.
 
E. Kaappihan mulla ei varsinaisesti mikään kauhean pieni ole, mutta tuolla Aguilar+Genz Benz-yhdistelmällä en oo vielä jalkoihin jääny.
 
"Ei mitään sointuja vaan meininkiä!"
J.Nikkanen
17.04.2013 10:40:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Itselläni on TC Electronicin Classic 450 nuppi + 2kpl 212 kaappeja.
Potkua löytyy vähintäänkin riittävästi ja roudaaminen on kevyehköä. Nuppi kulkee olkalaukussa eikä kaapitkaan ole turhan painavia.
Soundipuolelta en ole löytänyt moittimista, mutta nämähän on aina makuasioita joista voi toki kiistellä vaikkakin turhaan...
TC:ssä tykästyin kompressorin ja särön toimivuuteen. Soundiin saa pienen rupisuuden ilman että se kuulostaisi digitaaliselta. Kompressorille ei nelikielisessä ole kovin paljoa käyttöä, mutta 5-6 kielisissä tuotakin on tullut kokeiltua ja toimivaksi todettua.
Gain nupin kanssa pitää olla tarkkana digipäätteissä! Putkinupeissa gainilla säädetään myös särön määrää, mutta diginupissa yliohjautumista pitää välttää. Clip-valo ei saa vilahtaa kuin satunnaisesti. Clippaamisesta aiheutuvaa säröä ei kuuntele pahakaan... Tämän perusasian kun sisäistää, säätämisestä tulee helppoa.
Digitaalipäätteet tuottavat aika vähän lämpöä, joten eiköhän session pituus ole soittajasta kiinni...

 
Kyllä mä olen Classicilla soitellut treeniksellä useita tunteja, nou problem. Tuuletin siellä välillä hurisee, saundissa tai tehoissa en ole mitään huomannut että onko ns. kylmä vaiko kuuma nuppi. Kaappina tällä hetkellä DIY 4 Ohm 1x15".
 
Mutta tuo on hyvä pointti tuo gainin säätö. Jos klippailee kovin, nuppi kyykkäilee ja saundi on tällöin ihan paska. Ikäänkuin tehot loppuvat kesken, vaikka näinhän ei asia ole vaan himmeli on väärin säädetty. Ja tuo tubetone-särö tuossa nupissa on ihan jeppis. Sinänsä harmi ettei tässä mallissa sitä saa päälle ja pois jalkakatkaisijalla.
 
Säröefektit saattaa diginupeilla olla aika karmean kuuloisia, mutta nuista muutamasta MXRrästä olen saanut ihan toimivia saundeja ulos. ProCo RATti sai kyllä lähteä, samoin muutaman DODin hävitin nupin vaihdon myötä. Ne olivat yksinkertaisesti vain kamalan kuuloisia.
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
aho
17.04.2013 10:48:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on tulossa TC Electronicin BH 250, eli kommenttia siitä tuotapikaa. Toneprint-toiminnallisuus kiinnostaa ainakin nysväysmielessä kovastikin, mutta katsotaan onko siitä oikeaan käyttöön.
 
ei tajuu
jappo121
17.04.2013 11:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikku lisäyksenä:
Klippailun välttäminen koskee kaikkia kokeilemiani d-luokan vahvistimia, ei pelkästään TC-Electronicia.
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
Rämppy
18.04.2013 10:02:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt kun 5 kk olen päästellyt MarkBass -pinolla (LittleMark III sekä standard 1 X 15 ja standard 2 x 10 -kaapit) täytyy sanoa, että hyvän soundin ei todellakaan tarvitse painaa paljoa. Selkeää tuhtia ääntä tulee ja tarvittaessa paljon. Kyykkäämistä tai muutakaan resevin puutetta en ole havainnut, vaikka ihan kovaa ollaan päästelty. Klippaus ei tämän tyyppisillä styrkkareilla kuulosta kivalta, joten gain -säädön kanssa kannattaa olla tarkka. Hyvä soundi löytyy helposti, kun säätää ensin masterit lähes nollaan, lisää gainia siihen asti, kunnes klippivalo alkaa palaa, ja pakittaa sitten. Sitten säätää masterin halutulle tasolle. Satunnainen klippivalon vilahtelu ei haittaa, ainoastaan jatkuva vilkkuminen kuuluu myös korvaan. Halusin hyväsoundiset ja luotettavat vehkeet. Ainakin ensin mainittu asia on nyt kunnossa, jälkimmäisestä ei vielä ole omakohtaista näkemystä, joskin laadun suhteen näillä on hyvä maine. Ja todellakin, näiden kamojen roudaaminen on ihanata.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
Johannes_t
18.04.2013 10:20:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TC:n RH450:lla oon jonkun aikaa ääniä pihalle päästellyt. Klippaus- tai kyykkäystilanteita ei ole tullut vastaan. Tuossahan on gainin ja volumen lisäksi vielä shift-namiskan takana lymyävä input level, joka luonnollisesti vaikuttaa äänenvoimakkuuteen hyvin paljon.
 
Nuppi asuu kombokotelon sisällä, joten lämpeämistä en ole päässyt havainnoimaan. Miinusta tulee muovisista potikan nupeista. Ymmärrän toki, että massatuotannossa ja iki-ihanassa vapaassa markkinataloudessa se parin euron säästö, joka saavutetaan käyttämällä muovia metallin sijasta, on silkkaa glooriaa, mutta käyttäjää kohtaan ratkaisu on pelkkää perseilyä. Poikkihan nuo napsahtavat jossain vaiheessa.
 
M.Hanski
18.04.2013 10:32:45 (muokattu 18.04.2013 10:34:53)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Pikku lisäyksenä:
Klippailun välttäminen koskee kaikkia kokeilemiani d-luokan vahvistimia, ei pelkästään TC-Electronicia.

 
Kaikissa D-luokan vehkeissä, joita olen kokeillut, on voinut ajella ihan rauhassa klippivalosta huolimatta. Se valo kun ei kaikilla valmistajilla tarkoita ihan samaa asiaa. Genz Benz:llä ja Aguilarilla, jotka käyttävät samoja päätevahvistinmoduleja (B&O icepower), klippivalo tarkoittaa sitä, että päätteellä alkaa olla headroomi vähissä, eikä suinkaan sitä, että oltaisiin ulostulojännitteissä saavutettu käyttöjänniterailit.
 
Testattuja siis Genz Benz Neo-Pak 3.5, Shuttle 3.0, 6.0 ja 9.0, Aguilar Tone Hammer 350. Neo-Pak 3.5:ssä pääteosio oli muistaakseni GB:n omaa käsialaa ja lopuissa icepoweria.
 
Edit: Näissä yleisimmissä icepower-moduleissa (125ASX2 ja 250ASX2) on soft clip -toiminto eli käytännössä jyrkähkö kompura (ei kuitenkaan äärettömän ration limitteri), joka alkaa jarruttaa hyvissä ajoin ennen varsinaista pääteasteen klippausta.
 
jappo121
18.04.2013 12:12:01 (muokattu 18.04.2013 12:20:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tästä olen samaa mieltä että ei kyykähdä varmaan mikään D-nuppi. (Vahvistimen asettamissa rajoissa.)
Klippivalon jatkuva palaminen ei kuitenkaan ainakaan paranna soundia, joten suosittelen edelleenkin välttämään sitä.
Jokainenhan saa toki omalla laitteellaan tehdä mitä huvittaa saavuttaakseen oman soundimieltymyksensä...
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
Lökis
19.04.2013 23:08:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu
 
Itse ostin piruuttani tuon ashdownin little giantin. Halpa kun oli. Saksanmaan halpa-hallihan sitä myy alle 250€. No ei se esim. TC:lle pärjää, mutta mun tarpeisiin ihan bueno. Ja onhan siinä puutteita/töpeksintää suunnittelussa. Pirun epäherkkä etuaste ja miksi kaksi 500w/4ohm päätettä ajaa saa signaalia? No vioistaan huolimatta hintansa väärtti, kun kuitenkin soittelen suht flat-soundilla ja bassosta toisinaan hiukan alakertaa korostaen. Aikoinaan hollannissa ihastuin edenin soundiin. Nupin mallia en muista, mut skobeina oli 2x12". Kiva jytinä lähti, selkeät middlet ja yläkerrat.
 
TommiW.
20.04.2013 00:06:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut nyt reilun vuoden tiiviissä keikkakäytössä Tauruksen Qube450. Palikkavarma käyttöliittymä, kolmialueinen EQ joille kaikille kolmiasentoinen boost/cut/flat-vipu. Potkua riittää ja EQ:ta muokkaessa ei vola vähenny tai lisäänny toisin kuin muissa nupeissa. Metallirunko ja kestävänoloiset potikat. Kaappina on ollut saman valmistajan 2x10, välillä rantasauna. Terve ja suht neutraali soundi.
 
"The Virgin Mary fills my heart with desire / But arseholes set my prick on fire."
Pernax
20.04.2013 09:17:17
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos kukaan päässyt koeponnistamaan Tecamp:n (www.tecamp.de) mikronuppeja? Esim. Puma 900 vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselle: 600W @ 8 ohm, 900W @ 4 ohm, paino 1,5kg. Hinta Saksassa noin tonnin hujakoilla. Kovasti näitä kehutaan rapakon takana, Youtube-klipit tukevat myös tätä arviota.
 
Toinen mielenkiintoinen testattava olisi Glockenklangin Blue Soul. Ei tehokkain, ei kevyin eikä halvin, mutta (jälleen youtube-klippien perusteella) soundimaailman pitäisi olla kovinkin kohdillaan.
 
Heikki L.
20.04.2013 10:39:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pernax: Onkos kukaan päässyt koeponnistamaan Tecamp:n (www.tecamp.de) mikronuppeja? Esim. Puma 900 vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselle: 600W @ 8 ohm, 900W @ 4 ohm, paino 1,5kg. Hinta Saksassa noin tonnin hujakoilla. Kovasti näitä kehutaan rapakon takana, Youtube-klipit tukevat myös tätä arviota.
 
Toinen mielenkiintoinen testattava olisi Glockenklangin Blue Soul. Ei tehokkain, ei kevyin eikä halvin, mutta (jälleen youtube-klippien perusteella) soundimaailman pitäisi olla kovinkin kohdillaan.

 
Mäkin oon kattellu just noita kahta. Harmi ettei testaus onnistu kotimaassa.
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
T.K.
20.04.2013 11:50:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juu, mielenkiintoista. Ehkä kuitenkin omien mieltymysten mukaan kaipaa hieman putkisoundin tuomaa lämpöä. Nopea, tarkka, puhdas, kuvailisin kokeilun perusteella noita vahvareita.Lisätään sinne etuasteeseen putki, kyllähän sellaisiakin varmaan löytyy. Esim. tuo Puolalainen Taurus voisi olla mielenkiintoinen.Yllättäen vanha Saksalainen panssarivaunu Hughes/ Kettner 505 ,joka käytössä nykyisin ( vm. -99) on alkanut tuntua testaus rumban kuluessa soundeiltaan tosi hyvältä. Onko sitten kyseessä muutosvastarinta vai vanhat tottumukset, tiedä häntä..... tai se vaan on lopulta niin hyvä.
 
crystalmusic
20.04.2013 12:14:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pernax: Onkos kukaan päässyt koeponnistamaan Tecamp:n (www.tecamp.de) mikronuppeja? Esim. Puma 900 vaikuttaa hyvin mielenkiintoiselle: 600W @ 8 ohm, 900W @ 4 ohm, paino 1,5kg. Hinta Saksassa noin tonnin hujakoilla. Kovasti näitä kehutaan rapakon takana, Youtube-klipit tukevat myös tätä arviota.
 
Toinen mielenkiintoinen testattava olisi Glockenklangin Blue Soul. Ei tehokkain, ei kevyin eikä halvin, mutta (jälleen youtube-klippien perusteella) soundimaailman pitäisi olla kovinkin kohdillaan.

 
Mulla on ollut jotain vuodenpäivät TecAmpin Puma500 aktiivisessa käytössä. Se on paras pikkunuppi mitä oon päässyt kokeilemaan. Tosi "nopean" oloinen, mutta kuitenkin sellanen lihaksikas (?) saundi. Todella dynaaminen nuppi joka toimii kaapin kuin kaapin kanssa. Soundi erottuu bändimiksissä tosi hyvin olematta kuitenkaan liian kirkas tai hifi.
 
Blue Soul kävi kanssa pyörähtämässä tossa viime vuonna, mutta se oli omaan makuun liian kliini, kaipaan kuitenkin itse jonkinlaista persoonaa myös nupilta.
 
Heikki L.
20.04.2013 12:36:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

crystalmusic: Mulla on ollut jotain vuodenpäivät TecAmpin Puma500 aktiivisessa käytössä. Se on paras pikkunuppi mitä oon päässyt kokeilemaan. Tosi "nopean" oloinen, mutta kuitenkin sellanen lihaksikas (?) saundi. Todella dynaaminen nuppi joka toimii kaapin kuin kaapin kanssa. Soundi erottuu bändimiksissä tosi hyvin olematta kuitenkaan liian kirkas tai hifi.
 
Blue Soul kävi kanssa pyörähtämässä tossa viime vuonna, mutta se oli omaan makuun liian kliini, kaipaan kuitenkin itse jonkinlaista persoonaa myös nupilta.

 
Mahtaisiko Puma500:n testaaminen onnistua joskus?
 
Basso sanoo pum pum ja pitää suunsa kiinni.
helperi
20.04.2013 14:11:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heikki L.: Mäkin oon kattellu just noita kahta. Harmi ettei testaus onnistu kotimaassa.
 
Tuollahan tuota viissatasta puumaa olis kotomaasta:
 
http://www.pianojylha.com/product_details.php?p=2189
 
aho
20.04.2013 21:34:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotitestauksen perusteella TC Electronicin BH 250 on varsin mukava peli! Käyttöliittymä on iisi ja toneprint -toiminnallisuus on varsin metka. Latailin sitä kautta Little grit -murottajan joka lisäsi saundiin mukavasti kojonesia olematta kuitenkaan mikään varsinainen särö.
 
ei tajuu
J.Nikkanen
20.04.2013 22:01:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

TommiW.: Mulla on ollut nyt reilun vuoden tiiviissä keikkakäytössä Tauruksen Qube450. Palikkavarma käyttöliittymä, kolmialueinen EQ joille kaikille kolmiasentoinen boost/cut/flat-vipu. Potkua riittää ja EQ:ta muokkaessa ei vola vähenny tai lisäänny toisin kuin muissa nupeissa. Metallirunko ja kestävänoloiset potikat. Kaappina on ollut saman valmistajan 2x10, välillä rantasauna. Terve ja suht neutraali soundi.
 
Melkosen pienen oloinen! Kuis syö muroja ja muita muljuttimia?
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «