Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikään ei kuulosta hyvältä
1
L.Ruoska
17.04.2013 22:34:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen jotenkin semmoisessa tilassa että se miten kuulen jutut vaihtuu joka viikko. Yhtäkkiä tosi monet jutut kuulostaa scoopatulta/treblettömältä/rasittavalta/joku muu vika. Sitten taas seuraavan kerran kun pistän luurit päähän tai jotain niin sama juttu paitsi nyt kuulen kaikessa jonkun muun jutun korostuneena tai puuttuvana.
 
Esim. all-time lempparilevyni, Helmetin Betty, kuulostaa vaihtelevasti muhkealta tai ihan pahvilta. Ainoastaan Sepulturan Roots kuulostaa jatkuvasti hyvältä. Oma matsku ei kuulosta koskaan riittävän hyvältä tai tasapainoiselta..mikä voi johtua siitä että se ei oikeasti kuulosta hyvältä mutta kun monet muut levyt on isolla rahalla tehty niin niiden pitäisi soundata aina upealle.
 
Osittain homma johtuu varmasti siitä kun itse teen musaa niin sitä jää välillä hieromaan jotain pieniä juttuja ja kuulo keskittyy erilaisiin juttuihin. Osittain pelkään että duunilla on vaikutusta mun kuuloon. Helposti välillä menee parikin päivää töissä että tulee aamusta iltaan oltua kuulosuojaimet päässä ja kuunneltua jotain podcasteja tai audiokirjoja koko ajan samalla kun työskentelen. Korvat tuntuu aina välillä vähän skeidalta sellasen jälkeen ja tietysti niissä on tosi suppea soundi joten varmaan pää kalibroituu sen mukaan.
 
Pitäsköhän olla pari viikkoa kuuntelematta mitään? Sanokaa että tätä käy muillekin ja että se menee pois tai jotain..
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
Kalmo
17.04.2013 22:55:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä tuo eräänlaiselta kuulon väsymiseltä kuulostaa. Ei ihminen kestä jatkuvaa aistirasitusta rajattomasti, etenkin tässä sinun tapauksessasi, jos syötät ääntä koko ajan kuulokkeista. Rauhoita välillä, ja kun kuuntelet kuuntele kaiuttimillakin.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
L.Ruoska
17.04.2013 23:14:06
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalmo: Kyllä tuo eräänlaiselta kuulon väsymiseltä kuulostaa. Ei ihminen kestä jatkuvaa aistirasitusta rajattomasti, etenkin tässä sinun tapauksessasi, jos syötät ääntä koko ajan kuulokkeista. Rauhoita välillä, ja kun kuuntelet kuuntele kaiuttimillakin.
 
Mulla on itseasiassa toinen monitori huollossa. Ja oikeastaan kaikki soundaa ihan helvetin hyvältä tuosta yhdestä monitoristakin nyt luureihin verrattuna. Kiitos :) Varmaan vaan tärykalvot on väsähtäneet siihen painetilaan minkä luurit, etenkin kuulosuojainsellaiset tekee.
 
Duunikin on sellaista että ei jaksa napit päässä kuunnella kun aina välillä täytyy jotain mekkalahommia tehdä niin tulee sitten oltua noi luurit päässä. Napit + peltorit päälle toimii ihan jees mutta niiden nappien asentoa saa aina korjata. Suojaimet missä on kajarit sisällä on silleen helpommat mutta siinä on kyllä korvat tietynlaisessa paineessa ja mölyssä sit kans.
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
anapena
17.04.2013 23:44:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Volat kannattaa pitää aika pienellä, siellä duunissakin. Itse en juurikaan koske kuuntelun volumeen miksatessa. Korvat kalibroituu aika kivasti, melkeen voi jättää vilkuilematta mittareihin.
 
Istu ja pala!
Spedemix
18.04.2013 00:46:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No ensinnäkin on hienoa, että alat tiedostamaan tuon asian: Kaikilla ihmisillä "sisäinen kuuntelu" muuttuu aivan jatkuvasti (kaipa siinä on jotain evoluution "adapt to survive" -pohjaa), mutta kaikki eivät sitä välttämättä tiedosta, jonka tuloksena on sit näitä "seuraavan päivän yllätyksiä" (eilen kuulosti ihan erilaiselta). Jossain vaiheessa sitä pystyy jonkin verran kontrolloimaan psyykkauksella (Aha, nyt mä oon taas "ohi sektorin" tuohon suuntaan), joka lieventää näitä muutoksia suhtautumisissa ympäröiviin ääniin. Eli niitä muutoksia meidän kuulossa tapahtuu koko ajan; meidän pitää vain opetella tiedostamaan ja kontrolloimaan niitä. Entisen mentorini iskulause olikin: "Korviin ei voi luottaa".
 
Ehkäisy on tietenkin paras lääke tohon hommaan: Hiljaa monitoroiminen vähentää "luisumista" (ja sillä tavalla saa muutenkin paremmin miksaushommissa selvää, mikä balansseissa mättää). Pienet tauot helpottaa varsinkin jos on jonkin aikaa näpertänyt jokin yksityiskohdan kanssa; paluu isoon kuvaan on näin hieman vähemmän heilauttavaa. Referenssit kertoo meille sitä karua totuutta, mitäs meidän kuulo sattuu olemaan juuri sillä hetkellä, etenkin yläpään suhteen.
 
Jos joutuu olemaan jatkuvasti töiden puolesta äänen kanssa tekemisissä, itselleni paras huolto pitemmällä tähtäimellä on ollut hiljaisuus. Yritän käyttää päivästä vähintään puoli tuntia (mielellään enemmänkin) hiljaisuuden kuunteluun. Koko ajan ei voi juosta, välillä pitää vähän levätä :) Balanssi äänelle. Yleensä näiden "hiljaisten hetkien" jälkeen kuulo on "normaalimmillaan", joten yleensä tulee tarkisteltua miksuja tämän perään.
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Werihukka
18.04.2013 01:03:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korvat tarvii lepoa myös. Jos on paljon tekemisissä melun kanssa tai kuuntelee koko työpäivän musaa luureilla, niin illasta voi olla oikeasti jo kuulon mitta täynnä. Paras aika äänihommille on oman kokemuksen perusteella tunti tai kaksi hyvien yöunien jälkeen heränneenä. Ja vaikkei korvat olisikaan väsyneet, niin vireystila noin muutenkin vaikuttaa. Väsyneenä on vaikea keskittyä tai tehdä päätöksiä.
 
Vaikka miksailu, ym. onkin ns. mukavaa hommaa, niin kyllä se työstä käy. Silmät väsyy näytön tuijotteluun, korvat turtuu ääneen, selkä väsyy istumiseen, kädet ja hartiat rasittuu hiiren ja näppäimistön operoimisesta ja aivot väsyy ajattelemaan. Taukoja on erittäin suositeltavaa pitää välillä.
 
saastara
18.04.2013 16:00:51 (muokattu 18.04.2013 20:16:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werihukka: Korvat tarvii lepoa myös. Jos on paljon tekemisissä melun kanssa tai kuuntelee koko työpäivän musaa luureilla, niin illasta voi olla oikeasti jo kuulon mitta täynnä. Paras aika äänihommille on oman kokemuksen perusteella tunti tai kaksi hyvien yöunien jälkeen heränneenä. Ja vaikkei korvat olisikaan väsyneet, niin vireystila noin muutenkin vaikuttaa. Väsyneenä on vaikea keskittyä tai tehdä päätöksiä.
 
Vaikka miksailu, ym. onkin ns. mukavaa hommaa, niin kyllä se työstä käy. Silmät väsyy näytön tuijotteluun, korvat turtuu ääneen, selkä väsyy istumiseen, kädet ja hartiat rasittuu hiiren ja näppäimistön operoimisesta ja aivot väsyy ajattelemaan. Taukoja on erittäin suositeltavaa pitää välillä.

 
Tää on hyvää settiä. Järkevää on kans opetella tuntemaan, ja ennen kaikkea hyväksymään, omat rajoitteensa. Itsellä ainakin usein joku sisäinen spartalainen kiljuu, että pitää jonkin naurettavan periaatteen vuoksi 'voittaa' tommoiset rajoitteet. Pitää voida miksata pitkään, pitää miksata omat biisinsä, pitää voida masteroida oma tavaransa, pitää aina leipoa timanttia, pitää jatkaa vaikka järki sanoo, että on tauon paikka.. Yleisesti pitää voida tehdä helvetisti asioita.
 
Mä olen ihan ammattilainen itseni kusettamisessa. Mä oon just sitä tyyppiä joka fiilistelee eq:n soundia, vaikken oo muistanut kytkeä sitä päälle. Mä en myöskään osaa / halua muuttaa miksausta joksikin visuaaliseksi tiedeprojektiksi.
 
Mä TIEDÄN, että mä väsyn nopeasti, teen huonoja visuaalisia valintoja, oon iltapäivällä kujalla, tykkään luukuttaa liian lujaa, mun huone ei ole erityisen tasainen taajuusmielessä etc. Mä yritän pitää näissä "ulkoisissa" hommissa mahdollisimman paljon järkeä mukana.
 
Koska mä tuijotan liikaa näyttöä, mä:
 
- Pyrin käyttämään mahdollisimman riisuttuja plugareita, jotka tarjoaa mahd vähän visuaalista infoa.
- En editoi silmämääräisesti. Reaperissa saa gridilinjat yhdellä napilla kätsysti piiloon.
 
Koska mä istun liikaa koneen ääressä, mä:
 
- Ostin helvetin hyvän Kinnarpsin työtuolin.
- Pyrin liikkumaan mahdollisimman paljon. Juoksen, uin ymv.
 
Koska mä väsyn todella nopeasti, mä:
 
- Pidän taukoja, ihan kellosta kattoen. En "tee vielä vähän aikaa". Ja kunnon taukoja, en vaan mee Facebookiin pariksi minuutiksi vaan lähden ulos, teen tallitöitä, käyn lenkillä, koirien kanssa peuhaamaan tmv.
- Pysähdyn miettimään siinä vaiheessa kun mä teen hemmetin hämmentäviä asioita saavuttaakseni asioita, joiden ei pitäisi olla erityisen monimutkaisia.
- Miksaan heti aamusta, jos vain olosuhteet sallii. Mä olen aamuseiskalta helvetisi skarpimmassa kunnossa kuin iltaseitsemältä.
 
Koska mun huoneessa on toivomisen varaa, mä:
 
- Pyrin keskittymään yleisbalanssiin ja biisin fiilikseen. Mikronäprääminen lähtee helvetin helposti helvetin lapasesta.
- Kuuntelen paljon huoneen ulkopuolelta, tallissa etc
- Käytän hyllyjä ja laajoja eq:ja. Se kuitenkin kuulostaa erilaiselta laitteelta laitteelle. Helvetinmoisia käppyröitä piirtäessä kannattaa miettiä korjaatko sä sitä raitaa vai sun oman kuuntelun oikkuja. Jos miksauksessa on järkeä, se välittyy minkä vaan läpi.
 
Yleisesti ottaen, kun antaa tarpeeksi arvoa sille miksi tekee asioita, se mitä tekee, muuttuukin huomaamatta läpihuutojutuksi.
 
E: Tietysti jos omat jutut kuulostaa systemaattisesti huomommalta kuin jälki mihin pyrkii, se johtuu todennäköisesti siitä, että ne on sitä. Ei paskan tekemisessä oo mitään häpeää.. Miten sitä muuten oppia tekemään laatua..?
 
Tosin tästä ei tainnut nyt olla kyse.
 
Vastasit Leo varmaan osaltaan myös itse omaan kysymyksees sillä, että duunaat omaa matskuas. Pro-jätkät, jotka paskimmillaan tekee parempaa matskua kuin mä ikinä, edes ne ei yleensä tuota / Äänitä / miksaa / masteroi itseään. Siihen on hyvät syys.. Jos ne ei pysty astumaan itsensä ulkopuolelle, kuinka paljon on saumaa jollain piskuisella harrastelijalla..?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
JAV
18.04.2013 17:20:26 (muokattu 18.04.2013 17:23:29)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

+ saastaralle koska, samaistuin. Mukava kuulla, että muilla on samoja fiiliksiä. Itsellä kaikki kuulostaa todella ohuelle väsyneillä korvilla ja kaikki soundit ovat yhtä puuroa. Minulla myös huonosti nukuttu yö vaikuttaa siihen ja hiljaisetkin volume tasot ovat hirveää melua. Myös parin vuoden jokaviikonloppuiset dj keikat varmasti ovat tehneet tehtävänsä.. Päivän ekat tunnit yleensä miksaan ja viimeiset sävellän/ sovitan. Näin saan oman päiväni käytettyä tehokkaimmin.
 
Muistakaa myös suojella kuuloa hyvin. :)
 
L.Ruoska
18.04.2013 19:40:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitti kaikille vastauksista. Hyvää juttua tästä kaalin ja korvien väsymisestä / mielentilamuutoksista.
 
saastara: Mä oon just sitä tyyppiä joka fiilistelee eq:n soundia, vaikken oo muistanut kytkeä sitä päälle.
 
Tässähän päästään just melkein siihen samaan juttuun mistä tän threadin aloitinkin. Eli kun haluaa / ei halua kuulla jotain niin sen kyllä sitten kuulee aivan satavarmasti :P Mukaanlukien plugarit joissa on bypass päällä kun siellä säätelee hissukseen asetuksia juuri täydellisyyteen :)
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
Werihukka
20.04.2013 03:31:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Saastaralla erittäin hyvää pointtia.
 
Semmonen tuli vielä mieleen, että kannattaa pysyä perustyökaluissa miksatessa, jotka siis on tärkeysjärjestyksessä minun mielestä: Feideri, ekvalisointi, kompressointi, kaiku, delay ja pluginin bypass. Monesti joku ongelma voi johtua vaan siitä, että joku asia tulee desibelin liian lujaa ja sitten ensimmäisenä kuitenkin kompressoi ja ekvalisoi eikä tunnu toimivan millään, mutta oikeasti se saundi on ollu kokoajan ihan kohdallaan ja ratkasu olis ollu vaan nostaa tai laskea sen raidan tasoa desibelillä. Välillä kannattaa myös kritisoida omia ekvalisointeja ja kompressointeja, vaikka onkin aina omasta mielestään oikeassa (minä ainakin olen). Bypass on ystävä. Sillä voi kuulostella, että onko tehnyt jotain oikein vai ei. Aika monesti tulee itse poisteltua plugareita inserteistä, kun on tullut sössittyä jotain.
 
Ja sitte kun lähdetään erikoisefektiosastoille, esim. jotain "summausplugareita" tai "nauhaemulaatioita" käyttämään joka raitaan sen takia, että "se jokin" ei oo kohdallaan, niin mennään yleensä vaan metsään minun mielestä. Sitäkin on tullut kokeiltua. Hienon näköisten plugarien ulkoasujen takia miksauskin kuulosti heti paljon paremmalta ja jälkeen päin sitten tajus, että ihan hirveetä kuraahan siitä sitte tuli, kun ei osannut vaan miksata. Eikä pelkkä miksaus ollut huono vaan lopputulos oli särösen ja huonolaatuisen kuuloinen huono miksaus. Onneksi se oli vain oman bändin demo ja siinä mielessä hyvää opettelumatskua.
 
Säröt on tietysti kivan kuulosia joskus ja erittäin käytännöllisiä työkaluja myös miksatessa, mutta pitää tietää mitä sillä säröttämisellä haetaan ennen kun sitä kannattaa käyttää.
 
saastara
20.04.2013 09:14:27 (muokattu 20.04.2013 09:39:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Werihukka: Ja sitte kun lähdetään erikoisefektiosastoille, esim. jotain "summausplugareita" tai "nauhaemulaatioita" käyttämään joka raitaan sen takia, että "se jokin" ei oo kohdallaan, niin mennään yleensä vaan metsään minun mielestä. Sitäkin on tullut kokeiltua. Hienon näköisten plugarien ulkoasujen takia miksauskin kuulosti heti paljon paremmalta ja jälkeen päin sitten tajus, että ihan hirveetä kuraahan siitä sitte tuli, kun ei osannut vaan miksata. Eikä pelkkä miksaus ollut huono vaan lopputulos oli särösen ja huonolaatuisen kuuloinen huono miksaus. Onneksi se oli vain oman bändin demo ja siinä mielessä hyvää opettelumatskua.
 
Säröt on tietysti kivan kuulosia joskus ja erittäin käytännöllisiä työkaluja myös miksatessa, mutta pitää tietää mitä sillä säröttämisellä haetaan ennen kun sitä kannattaa käyttää.

 
Tää menee vähän sille klassiselle "ei ne työkalut vaan ne käyttäjät"-osastolle. Mä luulen, että aika paljon tuon tyyppisissä plugareissa ja niiden käyttämisessä vaikuttaa internet-legendojen villi maailma ja tutun-tutun-kaiman kautta saadut 'salaiset viisaudet.. "Jo muinaiset roomalaiset saavuttivat hienot rumpusoundinsa ajamalla ne nauhalla särölle, nauhasaturaatio on pro-miksaajien salainen ase". "Analoginen saturaatio on kaiken a ja o ja tekee kaikesta parempaa. Enemmän säröä on enemmän parhautta".
 
Sitten kun ihmiset, jotka ei ole ikinä työskennelleet laadukkaan analogilaitteiston kanssa, ostavat niitä nättejä plugareita, ja pettyvät kun ne "tekee niin vähän". Jossa vaiheessa sitten väännetään inputtia kaakkoon ja säröä lujemmalle.. "Dodih, nyt skulaa! Vittu mikä soundi". Ja sitten tää tehdään jokaiselle raidalle.
 
Ja jos tykkää säröisestä mössöstä (mä usein tykkään), se on ihan fine mutta pitää älytä, että sä käytät niitä "laitteita" aivan eri tavalla kun mikä niiden tarkoitusperä on. Neven tiski ei ole 32-kanavainen säröboxi. Puolituumainen Ampexi ei kuulosta särön takia maagiselta vaan siksi, että se on käyttäjäluokan digitaalilaitteisiin verrattuna ylivoimainen mediumi.
 
Ostetaan plugari ---> ei maagisesti paranna kaikkea ---> väännetään lisää hönkää ---> kaikki kuulostaa vähän erilaiselta mutta ei yhtään paremmalta ---> "onpa paska plugari".
 
Disclaimerina siis mä käytän kaikkia tollaisia pulputtimia, Slaten, Soundtoysin ja Airwindowsin. Mulla ne helpottaa.. Asiat tulee kasaan nopeammin ja helpommin. Ei mulle kyse oo siitä mitä ne lisää soundiin, vaan miten paljon helpompaa niiden kanssa on työskennellä. Ihan sama mitä ne siihen soundiin lisää. Pitää vaan muistaa, että ne ei ole säröjä.
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Kalmo
20.04.2013 11:46:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joopa juuri.
Monien plugareiden, etenkin kaikenlaisten nauhuri- ja konsoliemulaatioiden kanssa pätee konkareiden viisaus: Jos kuulet efektin selvästi, sitä on liikaa.
 
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «