Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Boss luuppipedaalit?
1 2
hallu
15.04.2013 07:37:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En saanutkaan synttärirahojani hävitettyä siihen säröön, niin tuli mieleen josko luuppipedaalin laittaisi. Näitä luuppereita harvoin torilla näkyy joten ilmeisen tykätty laite kyseessä. Itselläni on yksi ollut ja se oli ihan hauska kaveri. Mitenkäs nämä Bossit? mielessä oli RC-30 kun RC-50 vaikuttaa turhan ylimitoiteltulta luuppitaiteilijan työkalulta ja RC-3 on epäilyttävän pieni. RC-30 on sentään edes tuplapedaali.
 
Niin mitenkäs luuppereiden maailmassa? onko nämä Bossit sitä kaikkein kovinta hottia? kokemusta minulla on Line6 jm4 pedaalista joka oli kyllä hyvä, mutta en jaksanut pitkän päälle innostua isosta efekti- ja mallinnusvalikoimasta ja laitteen käyttökin oli pikkuisen valikoissa pyörimistä eikä siinä ollut sitä usb-liitintä. Mitenkä nämä jammanit sun muut?
 
Itse ajattelin Bossia siksi, että se olisi käytöltänsä suoraviivainen ja yksinkertainen eikä tekisi juuri muuta kuin luuppaisi. Treenaamisen apuvälineeksija luonnoslehtiöksi sitä ajattelin. Enimmät äänittelyt hoitaisin tietsikalla. Olen tässä ilman luupperia hyvin pärjännyt, mutta muistelen että ahkerasti sitä käytin kun sellainen käytössäni oli.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
elsewhere
15.04.2013 11:58:17 (muokattu 15.04.2013 11:59:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on RC-3 lähes jokapäiväisessä käytössä. Treenaamisen apuvälineenä se on mahtava ja satunnaiseen itsensä jamitteluun myös, mutta varsinaiseen looppitaiteiluun siitä ei ole. Tässä hieman plussia ja miinuksia:
 
+ 10 rumpulooppia, joiden päälle jamitella, ja joista jokaisesta on olemassa myös kolmimuunteinen versio
+ käyttöliittymä todella helppo ja pedaali muutenkin kompakti
+ mahtava äänenlaatu
+ loopin kvantisointi toimii todella hyvin, en ole kertaakaan tainnut onnistua tekemään looppia joka ei menisi tahtiin
+ looppien tallennus yms. on helppoa
+ oma säätö klikin volumelle (voi toki soittaa myös ilman klikkiä)
+ tuntikausia tilaa 99 loopille
+ tekee vain sen, mitä lupaa, eikä mitään muuta. Yksinkertaisuus on hyve.
 
- looppia ei voi vaihtaa lennossa, joten joku verse/chorus-rakenne on mahdoton toteuttaa. Loopin vaihtaminen onnistuu muutenkin vain erillisellä ohjauspedaalilla, mutta vaihtaessa on sellainen ärsyttävä puolen sekunnin lataustauko. Tämä sama ongelma on RC-30:ssa. Tämä on jo yksinään syy, miksi olen pohtinut toiseen loopperiin vaihtamista. Luulin, ettei se haittaisi minua, mutta väärässä olin...
- rumpuloopin nopeutta voi säätää ainoastaan tap tempolla
- syö pattereita niin, että verkkovirta on käytännössä ainoa vaihtoehto.
- pitkän loopin tallennus muistiin kestää ärsyttävän kauan, jos sen haluaa talteen.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
Dundee
15.04.2013 12:08:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni oli kans tuo Linen jm4 ennenkuin hankin Bossin RC-2:sen. Molemmat nyttemmin jo myyty pois.
 
Line kutosen loopperista tykkäsin juurikin semmoisena leluna jonka kanssa pystyi karkeasti kokeilemaan eri saundeja ja demoamaan biisi-ideoita, lähti kuitenkin raiturin tulon jälkeen kiertoon.
 
Tuosta pienestä Bossista en ottanut luultavasti kaikkea irti, mut ongelmana mulla ainakin oli että oli liian monta toimintoa laitettua liian pieneen määrään potikoita ja nappuloita enkä vaan päässyt tarpeeksi nopeasti sen herraksi. Innostus siis lopahti aika alkuunsa. Mitä olen kuullut niin toi RC-3 ois hivenen selkeämpi tapaus. Itse hankkisin noista Bosseista noita "isompia" malleja.
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
edgehill
15.04.2013 13:53:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei ole Boss mutta mulle on tulossa TC Electronic Ditto Looper.
Vaikuttaa hyvältä.
 
hallu
15.04.2013 19:53:57 (muokattu 15.04.2013 19:57:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edgehill: Ei ole Boss mutta mulle on tulossa TC Electronic Ditto Looper.
Vaikuttaa hyvältä.

 
No hitto, tuohan on nerokkaan oloinen kapine. Näyttää ihan Steve Jobsin hengen tuotteelta:-).
 
Minä sitten kävin ostamassa Boss RC-30 luupperin ja olen ihan pikaisia maistiaisia siitä kerinnyt ottaa. Se on kyllä juuri niin kätevä kuin uskalsin toivoakin. Käyttöliittymä ei voisi enää olla selkeämpi ja intuitiivisempi eikä laitteen peruskäyttämiseen tarvita manuaalia ollenkaan. Nappeja on juuri sen verran kuin tarvitaan ja valikoita ei ole lainkaan kun näyttökin näyttää lähinnä vain muistipaikkojen numerot. Laite itsessään on jämerän ja laadukkaan oloinen koteloinniltaan (tätä bossin tuplapedaalisarjaa ja tuo kotelo lienee kaikissa sama). Ensimmäinen fiilis on, että tämä laite tekee sen mitä lupaa eikä sitten muuta. Toiminnot ovat helposti tarjolla ja ainakin peruskäytössä ei tarvitse paljoa kumarrella.
 
Ihan aluksi ihmettelin, että kohina kasvoi aika paljon kun liitin laitteen signaaliketjuuni, mutta aika nopeasti hoksasin vääntää mikrofonin gainin nollille jolloin kohina katosi. Pyörittelin tätä laitetta mielessäni ja vaihtoehtona Boss RC-3 pedaalia, joka on mukavan kompakti ominaisuuksiltaan lähes sama kuin tämä. Ainoa ero taitaa olla, että tässä on mikrofonille oma liitäntä joka antaa phantomvirtaa tarvittaessa ja sitten tässä on kaksi stereoraitaa, mikä käsittääkseni pitäisi tarkoittaa sitä, että tällä pitäisi voida ajaa kahta toisitaan riippumatonta luuppia (esimerkiksi toisella raidalla voisi pyörähtää luuppi vain kerran). En tiedä miten nämä ominaisuudet toimivat eivätkä ne ainakaan heti auenneet, mutta jahka tutustun laitteeseen niin varmaan asiat selviävät. Kokeilin onnistuisiko tällä se, että soittaisi komppia vain yhden kierron ja viereiselle raidalle jonkin pidemmän kerroksen, mutta se ei ainakaan heti onnistunut, vaan ensimmäinen luuppi näyttää asettavan koko luupin kokonaispituuden (kaiken järjen mukaan tuo pitäisi tällä onnistua kun mitä järkeä kahdessa stereoraidassa muuten olisi). Rumpukompit on soundeiltaan vähän kälysiä eivätkä järin monimutkaisia, mutta ne tarjoavat lähinnä metronomin aidommilla rumpusoundeilla.
 
Aika kallishan tämä on, mutta tykkään tästä noin ylipäätään. Erityisesti tykkään laitteen käyttöliittymästä (yksinkertainen, ei valikoita, eikä tee mitään ihmejuttuja eikä ole mitään hemmetin noisegateja päällä tai muita kummallisuuksia joita pitäisi käydä valikoissa kytkemässä pois päältä). Toiseksikin tykkään siitä että tämä on hyvin neutraali signaaliketjussa eli soundi on sama oli laite kytkettynä ketjussa tai ei (tämä ei tosin päästä signaalia läpi jos tässä ei ole virtaa) eikä tämä tee soundille mitään vaan äänittää ja toistaa juuri sitä mitä siihen syöttää. Sitten tämä on pieni ja jämäkkä ja siitäkin ominaisuudesta tykkään. Tykkään siitä että tässä näyttäisi olevan kaikki mitä tarvitaan eikä mitään liikaa (jopa nuo tarjolla olevat viisi efektiä vaikuttavat ihan kiinnostavilta joskaan niitä ei voi säätää mitenkään).
 
Näistä luuppereista tuntuu löytyvän yllättävän vähän juttua ja keskusteluja mikä onmielestäni vähän yllättävää että edes täällä mnetissä, jossa me tunnumme jaabailevan ties mistä, niin nämä laitteet ovat menneet ihan ohi. Tai sitten nämä eivät vain ole olleet kovin kiinnostavia kitaristisellisesti. Ehkä myöhemmin saatan vääntää tästä artikkelin tuonne laitearvioihin.
 
Nyt on ihan hyvä fiilis tämän suhteen ja tärkeintä, että pääsin rahoistani eroon, niin nyt ei tarvitse vähään aikaan miettiä tavaroiden ostelemista.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
16.04.2013 11:14:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä nyt näyttänyt nämä luupit herättävän enempää keskustelua ja tämä ketju taittuu pian yksinpuheluksi. Täytyy vielä pari juttua lisätä ennen kuin päätän täältä tähän. Ensinnäkin on tuo tosi hauska värkki:-) meni viimeyönä aamuyölle reippaasti leikkiessä tuolla ja kun istahtaa soittamaan, niin aika hurahtaa siivillä:-).
 
Eilen pohdin niitä luuppien keskinäistä pituutta, ja kokeilin kaikkea ja luin ohjekirjaa (ei tullut suomenkielistä eikä edes bossin sivuilta löytynyt!?!?!) ja vähän netistäkin selvitin, niin kyllä se vain luupin ensimmäinen kerros määrittää sen luupin enimmäispituuden. Kahta stereoraitaa voi hyödyntää muilla tavoin, mutta ei tuolla tavoin. Boss RC-50 kaiketi sitten korjaisi tämänkin puolen asiasta, mutta se on muutenkin jo astetta monipuolisempi kuin tämä ja tuntui itselleni (ja tuntuu edelleen) vähän liioitetulta. Luulenpa että tämäkin laite tarjoaa pureksittavaa pitkäksi aikaa ja harkitsen toimia siinä vaiheessa kun tämä laite alkaa tuntua rajoittavalta. Tietenkin tuohon voisi hankkia yhden tai kaksi luupperia rinnalle, mutta ei sellaisessa ole järkeä koska RC-50 tulisi halvemmaksi ja tarjoasisi jo lisäominaisuuksia kolmeenkin luupperiin verrattuna.
 
Näistä luuppereista löytyy niin vähän keskusteluita eikä yhtään artikkelia, että mun pitänee varmaan väsätä sellainen jahka kerkiän. Siitä jm4 luupperistakin voisin kirjoittaa kun muistan siitäkin vielä jotakin. En kuitenkaan ala vertailemaan näitä, koska ovat kuitenkin aika erilaisia laitteita.
 
Soittelen enimmäkseen yksin joten tämmöinen luupperi on kyllä kullan arvoinen vempele kaikkinensa. Huomasi tuossa, että mulla on tuossa kaksi stereopoljinta eli tuo nauhakaikukin on stereofoninen joten voisin oikeastaan huollattaa tuon toisen vahvarin ja pistää kokeeksi stereosetupin pystyyn. Voisi olla aika hauska. No lopettelen nyt tästä aiheesta. Ajattelin vain kun ei näitä juttuja oikein missään suomeksi kerrota niin koitan tässä kertoa josko joku muukin harkitsee tällaisen polkimen ostamista.
 
Sen verran täytyy vielä offtopikkina noitua, että tuo bossi on jo ties kuin mones suomalaisesta musiikkaupasta ostettu rakkine johon ei toimiteta suomenkiliestä käyttöohjetta edes netissä edes suppeampana. Ennen vanhaan oli semmoinen laki, että suomenkilinen käyttöohje on oltava, mutta se laki on kai sitten kumottu. Kyllähän tässä jotenkin pärjäillään ja lähinnä minua vain suomalaisena loukkaa että käyttis esimerkiksi ruotsinkielellä löytyy mutta ei suomeksi, mutta ei kai auta kuin niellä kiukku ja hyväksyä, että jos ei meitä itseämmekään huvita puhua omaa kieltämme, niin miski kukaan mukaan sitä tekisi.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Vladi
16.04.2013 12:45:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edgehill: Ei ole Boss mutta mulle on tulossa TC Electronic Ditto Looper.
Vaikuttaa hyvältä.

 
Mulla on ns. "isoveliversio" tuosta, eli TC Electronic Flashback X4, jossa on tuo sama looper. On kyllä veikeä työkalu esim. soolojen reenaamiseen tai jammailuun. Voi välittömästi kokeila jotain lead-ideoita kompin päälle tai vaikka miettiä harmonioita jne jne jne.
 
Tuossa huonosti soitettu pätkä kyseisellä purnukalla: http://www.youtube.com/watch?v=UeQDi7a6Mb8
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jappo121
16.04.2013 13:12:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eilen pohdin niitä luuppien keskinäistä pituutta, ja kokeilin kaikkea ja luin ohjekirjaa (ei tullut suomenkielistä eikä edes bossin sivuilta löytynyt!?!?!) ja vähän netistäkin selvitin, niin kyllä se vain luupin ensimmäinen kerros määrittää sen luupin enimmäispituuden.
 
Latasin aparaatin ohjekirjan, eikä siellä tosiaan mainittu erimittaisia looppeja. RC-50:ssä toiminnon nimi on muistaakseni "Loop Sync", eli kun sen ottaa pois päältä, looppi voi olla minkä mittainen vain.
 
Boss RC-50 kaiketi sitten korjaisi tämänkin puolen asiasta, mutta se on muutenkin jo astetta monipuolisempi kuin tämä ja tuntui itselleni (ja tuntuu edelleen) vähän liioitetulta.
 
Nälkä kasvaa syödessä. Itsekin aloitin RC-2:lla ja päädyin RC-50:iin...
Tosin nyt molemmat on myyty pois...
 
Tietenkin tuohon voisi hankkia yhden tai kaksi luupperia rinnalle, mutta ei sellaisessa ole järkeä koska RC-50 tulisi halvemmaksi ja tarjoasisi jo lisäominaisuuksia kolmeenkin luupperiin verrattuna.
 
Eipä (mielestäni,huom!) kannata ostaa montaa eri loopperia ellei niitä voi midin avulla synkata toisiinsa ja RC-30 se ei taida onnistua. Mikäli uutta hankit, suosittelisin RC-300. Siinä on kaikki ja paljon muutakin. RC-50 saa joskus kohtuuhintaan mnetin torilta, mutta uutena en ostaisi ellei ole jokin poistodiili liikkeessä.
 
Itselläni oli aikoinaan Boss GT-10b + GT6b + RC-50 + 2 x FS-6 kytkettynä midillä toisiinsa.(FS-6 = lisäpedaalit) Olihan siinä hetkeksi säätämistä ja polkimia oli kuin kirkkourkurilla, mutta kyllähän sillä läjällä sai välillä mukavaa tulosta aikaiseksi. En käyttänyt talletettuja looppeja, vaan soitin ja tallensin biisin "lennosta". Haastavaa mutta opettavaista. Nykyään biisisuunnitteluun riittää meikäläiselle GT-10b:n 40sek. looppi.
 
RC-300 olisi kiva testata, mutta ei uskalla... Voi iskeä GAS.
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
hallu
16.04.2013 13:49:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Latasin aparaatin ohjekirjan, eikä siellä tosiaan mainittu erimittaisia looppeja. RC-50:ssä toiminnon nimi on muistaakseni "Loop Sync", eli kun sen ottaa pois päältä, looppi voi olla minkä mittainen vain.
 

 
Nälkä kasvaa syödessä. Itsekin aloitin RC-2:lla ja päädyin RC-50:iin...
Tosin nyt molemmat on myyty pois...
 

 
Eipä (mielestäni,huom!) kannata ostaa montaa eri loopperia ellei niitä voi midin avulla synkata toisiinsa ja RC-30 se ei taida onnistua. Mikäli uutta hankit, suosittelisin RC-300. Siinä on kaikki ja paljon muutakin. RC-50 saa joskus kohtuuhintaan mnetin torilta, mutta uutena en ostaisi ellei ole jokin poistodiili liikkeessä.
 
Itselläni oli aikoinaan Boss GT-10b + GT6b + RC-50 + 2 x FS-6 kytkettynä midillä toisiinsa.(FS-6 = lisäpedaalit) Olihan siinä hetkeksi säätämistä ja polkimia oli kuin kirkkourkurilla, mutta kyllähän sillä läjällä sai välillä mukavaa tulosta aikaiseksi. En käyttänyt talletettuja looppeja, vaan soitin ja tallensin biisin "lennosta". Haastavaa mutta opettavaista. Nykyään biisisuunnitteluun riittää meikäläiselle GT-10b:n 40sek. looppi.
 
RC-300 olisi kiva testata, mutta ei uskalla... Voi iskeä GAS.

 
Juu, RC-50 tosiaan taitaa olla tuo edellinen lippulaivamali ja RC300 tosiaan se nykyinen. Tämäkin päivä on mennyt pitkälti luuppaillessa ja aina välillä kitaran äärestä kurvaan tähän koneelle kertomaan kuinka ihanaa se on:-).
 
Tuosta mainitusta rajoituksesta huolimatta uskon, että tällä RC-30 pedalilla pääsee varmaan aika pitkälle luuppitaitelussakin meikäläisen taidoilla ennen kuin tulee laitteen rajat vastaan. Sen verran alkeellisella tasolla meikäläinen vielä askartelee. Treenauksen apuvälineeksi ja biisien luonnosteluun ja pikamuistiinpanoihin tämä soveltuu täydellisesti. Luulen, että siinä lennossa luuppaamisessa ja kitaran ja luupperin kanssa yleisön edessä taiteiluun varmaan se RC-300 pitää hankkia. Katsotaan nyt miten tämän nälän kanssa vielä käy:-). Mulla on tuossa RE-20 ja RC-30 peräkkäin niin aikamaoista eteeristä "tekotaiteellista" ajatuksenvirtaa kyllä noillakin irtoaa:-D.
 
Sitä vaan ihmettelen, että nämä luuppimasiinat eivät kovin paljoa näytä täällä muusikoiden netissä kiinnittävän huomiota??? ehkä kitarsitien laajat rintamat eivät vielä ole löytäneet näitä?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Arkka
16.04.2013 15:03:36 (muokattu 16.04.2013 15:12:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Sitä vaan ihmettelen, että nämä luuppimasiinat eivät kovin paljoa näytä täällä muusikoiden netissä kiinnittävän huomiota??? ehkä kitarsitien laajat rintamat eivät vielä ole löytäneet näitä?
 
Ennen ku ostin luupperin pari vuotta sitten, aattelin, että ne on lähinnä sellaseen outoilumusaan sopivia. Sitten ku avautu se hyöty reenatessa ja ennenkaikkea keksiessä biisi-ideoita, on luupperi ollut lähes päivittäisessä käytössä.
 
Meikä reenaa monesti niin, että arvon sointukierron satunnaislukugeneraattorilla (tiedän.. perverssiä), soittelen soinnut sisään ja sooloilen siihen päälle. Monta biisi-ideaa on lähtenyt tästä. Toki tätä voi tehdä dawillakin mutta mulle se hienous on just siinä luuppipedaalin workflowssa. Plus että sillä ei pääse mnettiin..
 
e: niin ja lisätään vielä, että mulle RC-3 toimii kuin unelma kun ei tarvi luuppeja vaihtaa lennosta. Ainoo mitä muuttasin olis se, että wavit olis yhdessä kansiossa, niin vois vetää dawiin suorilta. Tai ehkä jossian daweissa voi vetää kansioineen, mutta 10 vuotta vanhassa Cubasessa ei :) Hmm.. tätä kirjottaessa tuli kyl mieleen, että onnistuiskohan tuo kansioden sisällön siirtäminen alikansioon jollain komennolla windowssissakin.
 
Laulava Kylätohtori
16.04.2013 15:07:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla olisi Bossin RC-2 lainassa. En ole vielä ehtinyt siihen perehtyä, mutta pitäisikö? Tuntuu vaan raskaalta, kun tarvitsisi alkaa ohjeita kahlaamaan...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Dundee
16.04.2013 15:11:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Sitä vaan ihmettelen, että nämä luuppimasiinat eivät kovin paljoa näytä täällä muusikoiden netissä kiinnittävän huomiota??? ehkä kitarsitien laajat rintamat eivät vielä ole löytäneet näitä?
 
On varmaan helpompi kinastella soundeista kuin siitä millasilla työkaluilla tykkää harjoitella. Pidän looppereita enempi kuitenkin näin keskivertokitaristin näkökulmasta harjoitteluvälineenä kuin sellaisen laitoksena jota tulisi herkästi livetilanteessa käytettyä. Osaavasta loopperin käyttäjästä ei myöskään niin selvästi erota millaista loopperia kaveri käyttää, toisin kuin käyttääkö hän Behringerin tai Bossin säröpurkkeja.
 
Annoin plussan tolle sun aiemmalle kirjoitukselle, laita ihmeessä joku laitearvio kun siltä tuntuu. Tuota ditto loopperia aloin tän keskustelun myötä itselleni katselemaan. Näyttäisi olevan tarpeeksi simppeli meikäläisen makuun.
 
"Kitarat ovat perkeleen kalliita ja meluisia instrumentteja."
jappo121
16.04.2013 17:31:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sitä vaan ihmettelen, että nämä luuppimasiinat eivät kovin paljoa näytä täällä muusikoiden netissä kiinnittävän huomiota??? ehkä kitarsitien laajat rintamat eivät vielä ole löytäneet näitä?
 
Hakusanalla "loopperi" löytyi 132 tulosta, joten kyllä näistä on jonkinverran keskusteltu. Marginaalivehkeitä kumminkin...
Aika iso osa biiseistä tulee tehtyä jonkinlaisen loopperin avulla. Siihen on helppo soittaa tausta ja jammata/kokeilla lisähöysteitä. Perus ränttätänttään loopperista ei ole apua kuin soolojen kehittelyyn,
mutta melodisempaan siirryttäessä sävellysprosessi ainakin omalta kohdaltani helpottuu.
Monista multilaudoista löytyy yli 30 sekunnin loopperi, ja se on riffiksi jo kohtuullisen pitkä. Looppi ominaisuuden omistajia siis löytyy, käytettiin sitä tai ei...
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
hallu
16.04.2013 19:11:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jappo121: Hakusanalla "loopperi" löytyi 132 tulosta, joten kyllä näistä on jonkinverran keskusteltu. Marginaalivehkeitä kumminkin...
Aika iso osa biiseistä tulee tehtyä jonkinlaisen loopperin avulla. Siihen on helppo soittaa tausta ja jammata/kokeilla lisähöysteitä. Perus ränttätänttään loopperista ei ole apua kuin soolojen kehittelyyn,
mutta melodisempaan siirryttäessä sävellysprosessi ainakin omalta kohdaltani helpottuu.
Monista multilaudoista löytyy yli 30 sekunnin loopperi, ja se on riffiksi jo kohtuullisen pitkä. Looppi ominaisuuden omistajia siis löytyy, käytettiin sitä tai ei...

 
Voihan perkele tätä engelskaa:-) katos kun sanalla "luupperi" ei löytynyt kuin muutama hassu:-D mun pitää opetella tämä muusikoiden netin virallinen kieli ennen kuin voin mitään mistään löytää
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
jappo121
16.04.2013 21:09:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Voihan perkele tätä engelskaa:-) katos kun sanalla "luupperi" ei löytynyt kuin muutama hassu:-D mun pitää opetella tämä muusikoiden netin virallinen kieli ennen kuin voin mitään mistään löytää
 
Meni olut väärään kurkkuun! :-D
(tai oikeaan kurkkuun mutta väärällä tavalla...)
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
edgehill
17.04.2013 13:32:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vladi: Mulla on ns. "isoveliversio" tuosta, eli TC Electronic Flashback X4, jossa on tuo sama looper. On kyllä veikeä työkalu esim. soolojen reenaamiseen tai jammailuun. Voi välittömästi kokeila jotain lead-ideoita kompin päälle tai vaikka miettiä harmonioita jne jne jne.
 
Tuossa huonosti soitettu pätkä kyseisellä purnukalla: http://www.youtube.com/watch?v=UeQDi7a6Mb8

 
Ei taida olla ihan sama looper.
- 40sek vrt 5min looptime
- käyttö monella vrt yhdellä napilla
 
Toiminnot sinänsä ovat kai aika lailla samat.
 
t. edgehill
 
Vladi
17.04.2013 13:34:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edgehill: Ei taida olla ihan sama looper.
- 40sek vrt 5min looptime
- käyttö monella vrt yhdellä napilla
 
Toiminnot sinänsä ovat kai aika lailla samat.
 
t. edgehill

 
Totta, totta. Mutta perusjutuiltaan nuo on kait aika samanlaiset, pikkulooperissa näköjään aika paljon enemmän äänitysaikaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
JarnoH
17.04.2013 15:46:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Boss RC-3 -pedaali on ollut harjoittelukäytössä erittäin kätevä. Kannattaa kiinnittää huomiota virtalähteeseen. Minulla ilmeni häiritsevää suhinaa yhden muuntajan kanssa, kun jaoin siitä virtaa useammalle pedaalille ja loopperille. Toinen muuntaja ratkaisi ongelman tässä tapauksessa. Käytänkin loopperia vain kotona ja muissa pedaaleissa sitten eri virtalähde.
 
hallu
17.04.2013 16:08:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JarnoH: Boss RC-3 -pedaali on ollut harjoittelukäytössä erittäin kätevä. Kannattaa kiinnittää huomiota virtalähteeseen. Minulla ilmeni häiritsevää suhinaa yhden muuntajan kanssa, kun jaoin siitä virtaa useammalle pedaalille ja loopperille. Toinen muuntaja ratkaisi ongelman tässä tapauksessa. Käytänkin loopperia vain kotona ja muissa pedaaleissa sitten eri virtalähde.
 
Joo, suhina oli ihan ensimmäinen havainto luupperissani ja mietin itsekin tuota virtalähdeasiaa. Ostin nimittäin halvahkon yhden ampeerin virtalähteen josta jaan virrat kolmelle polkimelle. Itse sain suhinat pois kun käänsin RC-30 mikrofonietuasteen nollille. Mietin että mahtaako mikkiä voida käyttää ollnekaan tuon suhinan takia, mutta jos homma ratkesi virtalähteellä niin pitänee se puoli laittaa kuntoon rahuaa säästämättä.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
hallu
17.04.2013 17:09:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nouseekohan näiden luuppimasiinoiden suosion myötä kaksikaulaiset kitarat taas muotiin? tänään taas olen leikkinyt tuon luupperin kanssa ja tuli mieleen, että jos esimerkiksi haluaisi lennossa yleisön edessä joustavasti kerrostella niin olisi eri kätevää jos olisi vaikkapa kitara ja basso samassa soittimessa niin, että ylempänä olisi basson kaula ja alempana kitaran kaula. Siinä soittimessa voisi olla vaikka pienet sormipadit sähkörumpujen soittamista varten lennossa:-).
 
Näppärä vehjes tuo on ja en ole vielä kokenut hankalaksi tuota ensimmäisen kerroksen luupin pituuden määrittävää ominaisuutta. Pysyypähän ainakain paketti kasassa ja sitäpaitsi sen luuppailunhan voi suunnitella siten, että soittaa sen pisimmän luupin ensin, niin loppujen kanssa voi sitten tehdä mitä tykkää. Tavallaan se luupin kiertämisongelma tulee joka tapauksessa, vaikka se ensimmäinen luuppi ei sitä määrittelisikään. Jos käyttää usempaa luupperia niin silloinhan syntyy väkisinkin se kellottamisongelma eli pitäisi hankkia niiden luuppereiden synkkaamista varten sellainen kellolaite jota ne käyttää studioissa. Tuossa on pari juttua jotka vielä pitää opetella, miten ne tehdään, mutta peruskäyttö tuossa RC-30 pedaalissa on kyllä helppoa ja hauskaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «