Tomtom 15.04.2013 12:57:48 | |
---|
beliel: Meinasin mainita minäkin Kochin, mutta meneekö yli AP:n budjetista? Kocheissa on varsin mainiot saundit monenlaiseen menoon. Näi-o. 100w multitone combo, PRS ja "kuuma" kaveri mailanvarressa =killer. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
blues guitar 15.04.2013 15:57:39 (muokattu 15.04.2013 16:01:45) | |
---|
Tomtom: Mites oma kestosuosikki Kochin Studiotone? Löytyy keinokuormaa ja kuulokeliitäntää yms. Fenderin kliini on tietty hunajata mutta jos meinaa tukkaheviä soittaa niin asia on ainakin omien kokemuksien mukaan juurikin kuten Juccis lainaa. Studiotonen keinokuorma mykistää kaiuttimen kokonaan, joten siitä on hyötyä vain äänitysulostuloa tai kuulokkeita käytettäessä. Oma suosikkini 5E3 toimii myös kotivolalla cleanina. ...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt... |
slapvete 15.04.2013 19:55:23 | |
---|
Decadetroll: Tokihan on mahdollista käyttää keinokuormaa... Yeah right, koitapa heittää vaikka Deluxe kybälle ja ottaa keinokuormalla hyvä ja hyvin reagoiva soundi hissutteluvolalla. Keinokuormilla saadaan mölystimestä ehkä hieman niistettyä keikkaolosuhteissa, mutta koti-ihanuuttoreiksi niistä(kään) ei valitettavasti oikein ole. Hyvä mastervolakin on parempi ratkaisu. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman |
slapvete 15.04.2013 20:25:42 | |
---|
PJS: Jos kliineissä pitää pysyä, niin pakko sanoo et myös esim. oma 64' blackface Princeton amp saundaa järjettömän hyvältä niin pienelläkin volalla et ilta-aikaankin uskaltaa vetää kerrostalossa. Kylli. Pysyn yhä "paskapuheeni" kannassa kun säröpolitiikasta on kyse. Toimiva mastervola auttaa toki, mutta ei sillä samoihin tuloksiin ihan päästä. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman |
Hikkis 15.04.2013 22:09:29 | |
---|
Taas on tullut mukavasti vastauksia, kiitokset niistä. Etenkin Hallulla oli pari ihan hyvää pointtia tuossa. Puhtaista suurin piirtein tiedän mitä haen, mutta säröstä en oikein osaa sanoa. On reunasäröä, päätesäröä ja ties mitä. Täytynee vaihtaa akustiseen niin pääsee helpommalla. Ongelma lienee siinä, etten oikein tunne putkivahvistimien "sielunelämää" ja soittokokemusta minulla on niistä hyvin vähän. Netin klipeistä kuulee hienoja saundeja, mutta on mahdoton sanoa kuinka kovaa ne soivat paikan päällä. Täällä tuli ehdotuksia myös mallintaviin ja etuasteisiin, mutta pidän enemmän yksinkertaisesta käyttöliittymästä. Omistin joskus Bossin GT-6 ja soittaminen jäi taka-alalle sen parhaan saundin metsästyksen takia. Ei ehkä ihan verrattavissa mutta kuitenkin. Tällä hetkellä ehkä tuo vahvistimen clean + pedaali vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta. Ääh, tieto tuo tuskaa :) |
JuSu 15.04.2013 22:34:56 | |
---|
Hikkis: Täällä tuli ehdotuksia myös mallintaviin ja etuasteisiin, mutta pidän enemmän yksinkertaisesta käyttöliittymästä. Omistin joskus Bossin GT-6 ja soittaminen jäi taka-alalle sen parhaan saundin metsästyksen takia. Ei ehkä ihan verrattavissa mutta kuitenkin. 11R on käyttöliittymältään jotain ihan muuta kuin mainittu Boss. Kun kahlaa perusasetukset läpi (set and forget), voikin alkaa säätää soundeja kohdalleen, ja se on hyvin yksinkertaista. Tällä hetkellä ehkä tuo vahvistimen clean + pedaali vaikuttaisi hyvältä vaihtoehdolta. Ääh, tieto tuo tuskaa :) Mutta ei ole tämäkään välttämättä lyhyt tai yksinkertainen tie. Mulla oli aikanaan kallis ja laatuisa putkivempele, jossa oli hieno clean ja pikkuroso, mutta high gainia ei sitten saanut samalle tasolle millään. Kokeilin sentään monenlaista boostia särökanavaan ja stand alone -särötintä puhtaan päälle, mutta en löytänyt sopivaa. Varman parikymmentä purnukkaa kiersi omistuksessa. Loppujen lopuksi vahvistin meni vaihtoon. Mutta mielenkiintoista ja opettavaista oli se rumba kyllä. JuSu |
PJS 15.04.2013 22:39:52 | |
---|
slapvete: Kylli. Pysyn yhä "paskapuheeni" kannassa kun säröpolitiikasta on kyse. Toimiva mastervola auttaa toki, mutta ei sillä samoihin tuloksiin ihan päästä. JOo. Tsorbas snadista provosta. Mut kyl saa oikeestikin putkikamoilla hyvää putkisärö-asiaa tosi snadilla volalla. Mut sitä samanlaista ilma-liikkuu menoo ei tietenkään saa. Sen kartion holtittoman pärinän ja äänen kimpolemisen huoneen pinnoilta vaikutusta siihen "putkisaundiin" aika usein vähätellään IMO Peace! |
Hikkis 15.04.2013 22:44:09 | |
---|
Mutta ei ole tämäkään välttämättä lyhyt tai yksinkertainen tie. Mulla oli aikanaan kallis ja laatuisa putkivempele, jossa oli hieno clean ja pikkuroso, mutta high gainia ei sitten saanut samalle tasolle millään. Kokeilin sentään monenlaista boostia särökanavaan ja stand alone -särötintä puhtaan päälle, mutta en löytänyt sopivaa. Varman parikymmentä purnukkaa kiersi omistuksessa. Loppujen lopuksi vahvistin meni vaihtoon. Mutta mielenkiintoista ja opettavaista oli se rumba kyllä. JuSu Mulle kelpaisi nuo kaksi ensinmainittua. Tuota High gain osastoa en nyt tästä kaipaa lainkaan. Ajatuksena on hommata siihen omat vehkeet jos sellaset halut tulee. Eipä ne tolla mun ainoalla kitaralla (Fenderin Classic Player 50s strat) muutenkaan kauheen luonnikkaasti taitu. |
Aki 16.04.2013 06:23:55 | |
---|
Mulle ei vielä selvinnyt millainen se haluttu clean tässä tapauksessa on, mutta mun käyttöön Vox AC15C1 ja villikorttina Blackstar ID:60 (tai jopa ID:30) olis aikas passeleita kotivahvistimia. AC15:n etuasterosokin on mun mieleen kovin rouhea. "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
- Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012. |
Jankku 16.04.2013 12:48:00 | |
---|
Suosittelen kans tota hyvä clean+säröpurkki -osastoa. Oikeastaan mikä tahansa Fender täysputki vahvistin, VOX -AC -sarja, Laney -VC ja -LC sarja (ohan noita muitakin) ja siihen joku Ibanezin Tube Screamer -johdannainen (iban TS-9 tai 808). Se on ainaki meikälle täydellinen combo :) Lama-ajan blues... |
slapvete 16.04.2013 14:53:28 | |
---|
PJS: JOo. Tsorbas snadista provosta. Mut kyl saa oikeestikin putkikamoilla hyvää putkisärö-asiaa tosi snadilla volalla. Mut sitä samanlaista ilma-liikkuu menoo ei tietenkään saa. Sen kartion holtittoman pärinän ja äänen kimpolemisen huoneen pinnoilta vaikutusta siihen "putkisaundiin" aika usein vähätellään IMO Nou hätä. Kyllä mun statementeja saa sanoa paskapuheeksi, jos sitä mieltä on. Ja tota juuri tarkoitin _sähkökitarasta tulee ihan eri soitin kun styrkkari on ns. esiintymisvolalla, niin soundiltaan kuin soitettavuudeltaankin. "There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people."
- Slipperman |
PJS 16.04.2013 14:56:34 | |
---|
slapvete: Nou hätä. Kyllä mun statementeja saa sanoa paskapuheeksi, jos sitä mieltä on. Ja tota juuri tarkoitin _sähkökitarasta tulee ihan eri soitin kun styrkkari on ns. esiintymisvolalla, niin soundiltaan kuin soitettavuudeltaankin. Jep. Mut sit taas esim. himassa nauhoitellessa, jos vaan mikin ja etuasteen herkkyys riittää. Saa ihan uskottavaa särösaundia ja etenkin sellaista semikliiniä menoa makkarivolalla. Peace! |
Laulava Kylätohtori 16.04.2013 14:58:21 | |
---|
Oikeasti hyvää soundia ei ole, jos ilma ei liiku kunnolla - kyllä se vaan valitettavasti on niin. Ei siinä mitkään temput auta. Ok soundia voi toki saada millä vain. Kaurapuurokin voi olla ihan ok, mutta pihvi on aina ihan eri juttu (paitsi vegaaneille tietysti...)... ;) Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Decadetroll 16.04.2013 15:22:39 | |
---|
slapvete: Yeah right, koitapa heittää vaikka Deluxe kybälle ja ottaa keinokuormalla hyvä ja hyvin reagoiva soundi hissutteluvolalla. Keinokuormilla saadaan mölystimestä ehkä hieman niistettyä keikkaolosuhteissa, mutta koti-ihanuuttoreiksi niistä(kään) ei valitettavasti oikein ole. Hyvä mastervolakin on parempi ratkaisu. Jo edesmenneellä 5W putkipöntöllä kyllä sai attenuaattorilla sitä ihanuuttori-saundia irti. Kun taas ilman sitä se oli ihan liian kovaääninen pömpeli näin kerrostaloon. Sai sellaiset iron maidenia lähentelevät saundit ja screamerilla sitten kovempaa säröä vielä lisäksi. Ja puhtaat tietty myös. Parannus oli kyllä siis huomattava tässä tapauksessa ja toimikin kivasti. Sittemmin kaveri siihen ihastui ja hälle sen möin pois. Here is an education, the lesson professed is quite cruel
There are some things worse than death
And one of them is you |
Ziggy Bubba 16.04.2013 16:13:23 | |
---|
Onneksi vahvareita tarttee harvoin laittaa sinne "kympille" kun on etuastesäröt, pedaalit ja vaikka nämä eri malliset volyyminkuristajat keksitty. Ihan täysillä soittaminen ei mun mielestä toimi oikein muuten kuin yksin vedellessä muutenkaan, edes treeniksellä tai keikalla. Bändikaverit tai miksaajat kun ovat äkkiä koputtamassa olalle. Ite olen soitellut eri mallisilla putkivahvareilla kerrostalovolyymeillä jo aika monta vuotta, enkä kyllä koe hyvän soundin kaivamista kovinkaan vaikeaksi. Tällä hetkellä Suhr Badger ja Orange Rockerverb tuottavat omassa kämpässä oikein passelia räminää hiljaakin. Ja 2x12-kaappi kuulostaa hiljaakin isommalta kuin pienemmät lootat. Mainittu Koch Studiotone toimi hiljaa hyvin myös, mutta säröosasto ei lopulta ollut ihan huippua. Erittäin hyvin tuo kyllä toisti säröpurkkien murot. |
Hikkis 16.04.2013 19:44:20 | |
---|
Mites muuten tuo Uraltone Jr.? Olen sitä aina silloin tällöin katsonut että voisi olla mielenkiintoinen projekti. |
Laulava Kylätohtori: Oikeasti hyvää soundia ei ole, jos ilma ei liiku kunnolla - kyllä se vaan valitettavasti on niin. Ei siinä mitkään temput auta. Mielenkiintoinen teoria. Äänilevyltäkö ei voi kuulokkeilla kuulla hyvää kitarasoundia? "En mä oo löytäny tästä Lumiasta mitään hyvää."
- Nokia Lumia 800 -käyttäjä, 12/2012. |
bussoli 17.04.2013 09:22:54 | |
---|
Jos soitinkaupassa osuu eteen, kannattaa testata myös Ibanezin Tsa15 combo tai nuppi. Cleanit on hyvät ja säilyvät puhtaina suht kovalle voluumille saakka ja tuota mielestäni ihan tervettä puhdasta voi sitten maustaa sopivasti tuolla sisäänrakennetulla tube screamerilla ja boostilla. Tulee sellainen mukava reunasärö ainakin yksikelaisilla. Tuossa on myös kytkin 5w ja 15w tehoille. Hinta/laatusuhde tuntuu ainakin olevan kohdallaan. Itsellä on tuo nuppi ja rakensin sille 10"+12" elementeillä olevan kaapin ja olen tykännyt kovin kotisoitossa sekä treeneissä. |
Laulava Kylätohtori 17.04.2013 10:06:17 | |
---|
Aki: Mielenkiintoinen teoria. Äänilevyltäkö ei voi kuulokkeilla kuulla hyvää kitarasoundia? Ei. ;) Virhe! Tyhmä tai liian tyhmä kirjoitus! Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
hallu 17.04.2013 11:28:35 | |
---|
Aki: Mielenkiintoinen teoria. Äänilevyltäkö ei voi kuulokkeilla kuulla hyvää kitarasoundia? Äänilevyltä voi kuulla ihan ok kitarasoundia, mutta se on vain kalpea aavistus siihen verrattuna kun seisot kaverin vieressä kun se soittaa sitä marshallin läjäänsä ja sama koskee hyvin pitkälti koko bändiäkin. Itse huomasin sen kun kuuntelin auroran parkkipaikalla kun AC-DC läväytti stadionilla keikan käyntiin ja Angus päästeli ensimmäiset akordit kitarastaan ilmoille, niin ilman liikkuminen on kyllä ihan eri juttu. Siis kuset tuli housuun ja se soundi oli ihan uskomaton, vaikka sen saman riffin on kuullut levyltä satoja tai tuhansia kertoja. Levy onihan kiva mutta on se aika eri juttu kuulla livenä kun ilma liikkuu ja rokki haisee:-). Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka. |