Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Musiikkibisnes »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teosto-kysymyksiä
1 2 3
Naq
04.02.2009 12:46:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne on seuraava: Tarkoituksenani on säveltää ja soittaa instrumentaali-kappaleita suomalaisen verkkosivun tarjoamien videoiden (stream, ei latausmahdollisuutta) taustamusiikiksi. Asiakas ei ole halukas maksamaan niistä teosto- tai muitakaan jatkuvia maksuja, vaan selviämällä kertakorvauksella jokaisen kappaleen yhteydessä.
 
Mikä teidän mielestänne olisi järkevin toimintatapa tässä tapauksessa?
 
Voinko ilmoittaa kappaleet Teostoon ja tehdä erillissopimuksen tätä tilannetta varten, jolloin asiakkaan ei tarvitse huolehtia maksuista, enkä minä myöskään nauti korvauksia sitä kautta?
 
En ole vielä Teoston jäsen, enkä löytänyt tähän vastausta tai selkeää toimintatapaa Teoston sivuilta.
 
Sax-pappa
04.02.2009 14:34:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne on seuraava: Tarkoituksenani on säveltää ja soittaa instrumentaali-kappaleita suomalaisen verkkosivun tarjoamien videoiden (stream, ei latausmahdollisuutta) taustamusiikiksi. Asiakas ei ole halukas maksamaan niistä teosto- tai muitakaan jatkuvia maksuja, vaan selviämällä kertakorvauksella jokaisen kappaleen yhteydessä.
 
Mikä teidän mielestänne olisi järkevin toimintatapa tässä tapauksessa?
 
Voinko ilmoittaa kappaleet Teostoon ja tehdä erillissopimuksen tätä tilannetta varten, jolloin asiakkaan ei tarvitse huolehtia maksuista, enkä minä myöskään nauti korvauksia sitä kautta?
 
En ole vielä Teoston jäsen, enkä löytänyt tähän vastausta tai selkeää toimintatapaa Teoston sivuilta.

 
Herää kysymys miksi haluaisit liittyä Teoston asiakkaaksi (ei siis jäseneksi) ja maksaa siitä, jos et halua käyttää heidän palvelujaan. Asiakkaana taas annat Teostolle oikeuden edustaa itseäsi korvausasioissa, etkä ymmärtääkseni voi tehdä erillissopimuksia ohi Teoston. Viisaammat korjatkoon jos olen väärässä. Eiväthän nämä tosiaan ihan yksinkertaisia asioita ole.
 
kivi
04.02.2009 15:09:18 (muokattu 04.02.2009 15:10:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


En ole vielä Teoston jäsen, enkä löytänyt tähän vastausta tai selkeää toimintatapaa Teoston sivuilta.

 
Tää onkin mielenkiintoinen kysymys, koska erillissopimusten asiakaskunta on varsin rajoitettu. Mun nähdäkseni homma kuitenkin menee näin:
 
Jos et ole Teoston asiakas, saat tehdä tässä tilanteessa ihan millaisen sopimuksen haluat (tosin mä ehkä pitäisin tärkeänä oikeutta tulla tunnustetuksi kappaleiden tekijänä ja mainintaa tekijätiedoissa). Sitten jos joskus liityt Teoston asiakkaaksi, jätät nuo nimenomaiset kappaleet ilmoittamatta Teostoon.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Naq
04.02.2009 16:45:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos et ole Teoston asiakas, saat tehdä tässä tilanteessa ihan millaisen sopimuksen haluat (tosin mä ehkä pitäisin tärkeänä oikeutta tulla tunnustetuksi kappaleiden tekijänä ja mainintaa tekijätiedoissa).
 
Tämä on totta, mutta haluaisin kyllä tulla tunnistetuksi kappaleiden tekijänä ja mahdollisuuden käyttää samaa materiaalia muihinkin tarkoituksiin, mistä taas nautittasiin Teoston korvauksia.
 
Herää kysymys miksi haluaisit liittyä Teoston asiakkaaksi
 
Haluan siis tottakai käyttää Teoston tarjoamia palveluja hyödykseni, mutta en tässä nimenomaisessa tapauksessa.
Täytynee kai laittaa kysely ao. järjestöön ja kysyä heidän mielipidettä tähän asiaan.
 
Inhottava tilanne:
- työ jää saamatta jos asiakas joutuu pulaamaan Teoston kanssa
- hyvä biisi saattaa mennä "hukkaan" jos en koskaan pysty sitä Teostoon ilmoittamaan
 
kivi
04.02.2009 17:09:39 (muokattu 04.02.2009 17:10:16)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Inhottava tilanne:
 
- hyvä biisi saattaa mennä "hukkaan" jos en koskaan pysty sitä Teostoon ilmoittamaan

 
Ratkaisu: Myönnät biisien käyttöoikeuden rajalliseksi ajaksi ilman eri korvausta. Ei ne siellä kuitenkaan viittä vuotta pidempään soi, sen jälkeen oikeudet palautuu sulle, ja voit ilmoittaa biisin Teostoon uutena teoksena.
 
Muutenkin suosittelisin aina kun se vain on mitenkään mahdollista myymään rajallisen ajan sopimuksia, olipa kyse musan käytöstä tai musiikkikustannustoiminnasta.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Naq
04.02.2009 17:29:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ratkaisu: Myönnät biisien käyttöoikeuden rajalliseksi ajaksi ilman eri korvausta.
 
Tai siis tässä tapauksessa kertakorvausta vastaan:
 
"täten myönnän kappaleen xxx käyttöoikeuden viideksi vuodeksi ... kertakorvausta *** € vastaan" ?
 
Ja homma on aivan ok, eikä iske mua tai asiakasta nilkkaan joskus myöhemmin?
 
kivi
04.02.2009 17:56:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tai siis tässä tapauksessa kertakorvausta vastaan:
 
"täten myönnän kappaleen xxx käyttöoikeuden viideksi vuodeksi ... kertakorvausta *** € vastaan" ?
 
Ja homma on aivan ok, eikä iske mua tai asiakasta nilkkaan joskus myöhemmin?

 
Näin mä näkisin. Tietenkin Teoston hommaa helpottaa, jos rekisteröit kappaleen sitten tulevaisuudessa eri nimellä, niin ei tarvitse seuloa näitä nykyversioita. Siihenhän sinulla on oikeus, koska kappaleen oikeudet ovat palautuneet sulle ja saat siis niiltä osin 'plagioida itseäsi'.
 
Tää saattaa kuulostaa saivartelulta, mutta kun lähtökohtatilanne on se, että nyt saat tehdä vaikka minkälaisia sopimuksia, niin tällainen sopimus voisi olla ihan mahdollinen. Jatkossa ja Teoston asiakkaana taas on tärkeää helpottaa kappaleiden valvontaa niin paljon kuin mahdollista.
 
Jos jollakulla on parempaa tietoa, niin kertokoon. Nää säännöt on kuitenkin tehty lähtökohdasta, että tekijällä olisi mahdollisuus käyttää teostaan parhaalla mahdollisella tavalla ja saada siitä myös korvaus niiltä osin kuin on sovittu. Tärkeintä tässä on se sopimus, jossa sitoudut olemaan karhuamatta asiakkaalta käyttökorvausta esitysaikana.
 
Esityskohtaisiin korvauksiinhan on oikeutettu halutessaan jokainen olipa Teoston asiakas tai ei, Teosto on vain vakiintunut instanssi tämän rahan käsittelyyn. Ns. 'Teostovapaata' musaahan ei sikäli oikeasti ole olemassakaan, on vain sopimus laskuttamatta jättämisestä.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Naq
04.02.2009 18:20:57
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näin mä näkisin. Tietenkin Teoston hommaa helpottaa, jos rekisteröit kappaleen sitten tulevaisuudessa eri nimellä, niin ei tarvitse seuloa näitä nykyversioita. Siihenhän sinulla on oikeus, koska kappaleen oikeudet ovat palautuneet sulle ja saat siis niiltä osin 'plagioida itseäsi'.
 
Tarkoitatko tässä nyt (kaikkia) oikeuksia kappaleeseen vai oikeutta käyttää kappaletta?
 
Jos puhuttaisiin kappaleen (kaikista) oikeuksista, niin eikös se tarkoittaisi sitä, että tämä asiakas voisi vaikka myydä kappaletta eteenpäin ihan miten lystää, kun taas käyttöoikeus sitä, että asiakas voisi käyttää kappaletta vain sopimuksen määräämään tarkoitukseen.
 
Vai kuinka? Mun oikeustaju ei näin kauas kanna, ei edes kivenheiton päähän.
 
kivi
04.02.2009 22:14:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoitatko tässä nyt (kaikkia) oikeuksia kappaleeseen vai oikeutta käyttää kappaletta?
 
Jos puhuttaisiin kappaleen (kaikista) oikeuksista, niin eikös se tarkoittaisi sitä, että tämä asiakas voisi vaikka myydä kappaletta eteenpäin ihan miten lystää, kun taas käyttöoikeus sitä, että asiakas voisi käyttää kappaletta vain sopimuksen määräämään tarkoitukseen.
 
Vai kuinka? Mun oikeustaju ei näin kauas kanna, ei edes kivenheiton päähän.

 
Hm?
 
Siis, nyt vuokraat pois määräaikaisen käyttöoikeuden. Sopimuskauden päätyttyä kaikki oikeudet ovat taas sinulla. Sopimuskauden aikana _kaikki_ oikeudet eivät ole sinulla koska olet luovuttanut käyttöoikeuden, etkä siis saa esim perustaa omaa kilpailevaa saittia jossa pyörii sama oma musasi.
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Naq
04.02.2009 22:18:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hm?
 
Siis, nyt vuokraat pois määräaikaisen käyttöoikeuden. Sopimuskauden päätyttyä kaikki oikeudet ovat taas sinulla. Sopimuskauden aikana _kaikki_ oikeudet eivät ole sinulla koska olet luovuttanut käyttöoikeuden, etkä siis saa esim perustaa omaa kilpailevaa saittia jossa pyörii sama oma musasi.

 
Got it! Kiitokset selventämisestä.
 
loosah
04.02.2009 23:59:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tilanne on seuraava: Tarkoituksenani on säveltää ja soittaa instrumentaali-kappaleita suomalaisen verkkosivun tarjoamien videoiden (stream, ei latausmahdollisuutta) taustamusiikiksi. Asiakas ei ole halukas maksamaan niistä teosto- tai muitakaan jatkuvia maksuja, vaan selviämällä kertakorvauksella jokaisen kappaleen yhteydessä.
 
Ihan mielenkiinnosta kysyn, että:
 
Teoston veloittama summa streaming-musataustasta on kuitenkin kohtuullisen pieni (n 20€/kk), niin miksi asiakas ei ole valmis maksamaan tätä? Onko sävellys- /tuotantopalkkiosi niin älyttömän pieni, että tuo parikymppiä kuussa on ylivoimainen kulu asiakkaallesi?
 
Jos näin on, niin miksi ihmeessä lähdet duunia edes tekemään?!? Eihän sinulle jää koko hommasta silloin käteen käytännössä mitään...
 
GIGO
Naq
05.02.2009 12:05:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että:
 
Teoston veloittama summa streaming-musataustasta on kuitenkin kohtuullisen pieni (n 20€/kk), niin miksi asiakas ei ole valmis maksamaan tätä? Onko sävellys- /tuotantopalkkiosi niin älyttömän pieni, että tuo parikymppiä kuussa on ylivoimainen kulu asiakkaallesi?
 
Jos näin on, niin miksi ihmeessä lähdet duunia edes tekemään?!? Eihän sinulle jää koko hommasta silloin käteen käytännössä mitään...

 
Totta, huomasin itekki tuon maksun pienuuden vasta myöhemmin. Täytynee mainita asiasta, koska eihän se tosiaan ole paljoakaan suhteessa muuhun velotukseen. Eikä se vaiva sen ilmoituksen tekemiseenkään luulisi olevan kohtuuton.
 
olex_tur
22.03.2013 08:58:03
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huom! Olet kirjoittamassa yli 1505 päivää vanhaan aiheeseen!
 
En silti raaski tehdä uutta.
 
Tilanne on nyt tämä.
 
Meidän orkesteri on aikeissa pian julkaista omakustanne debyytti-EP:n.
Meillä on bändille hankittuna ISRC-tunnus, eikä siinä mitään ihmeellistä ollut. Bändin kaikki soittajat ovat Teoston jäseniä, ainoastaan laulaja ei kuulu mihinkään Teosto, Gramex, jne.
 
Kuinka sävellysten ilmoittaminen Teostoon nyt oikein menee?
 
Ilmoittaako säveltäjä kappaleellensa tuon ISRC-koodin sinne teostoon?
 
Jakaako kappaleen säveltäjä sen jotenkin osiin siellä?
 
Esim sävellys on 50% sovitus 15% ja sanoitus 35%, näin nimittäin minulle kaveri kertoi, mutta kummallakaan ei ollut varmaa käsitystä.
 
Hakeeko kappaleiden omistaja tallennelupahakemusta silloin kun levy menee painoon vai?
 
Jos joku sai mitään selvää tai osaa vastata edes johonkin, kaikki on tervetullutta.
 
There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
GiovanniDiRondo
22.03.2013 09:15:00 (muokattu 22.03.2013 09:16:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olex_tur: En silti raaski tehdä uutta.
 
Tilanne on nyt tämä.
 
Meidän orkesteri on aikeissa pian julkaista omakustanne debyytti-EP:n.
Meillä on bändille hankittuna ISRC-tunnus, eikä siinä mitään ihmeellistä ollut. Bändin kaikki soittajat ovat Teoston jäseniä, ainoastaan laulaja ei kuulu mihinkään Teosto, Gramex, jne.
 
Kuinka sävellysten ilmoittaminen Teostoon nyt oikein menee?
 
Ilmoittaako säveltäjä kappaleellensa tuon ISRC-koodin sinne teostoon?
 
Jakaako kappaleen säveltäjä sen jotenkin osiin siellä?
 
Esim sävellys on 50% sovitus 15% ja sanoitus 35%, näin nimittäin minulle kaveri kertoi, mutta kummallakaan ei ollut varmaa käsitystä.
 
Hakeeko kappaleiden omistaja tallennelupahakemusta silloin kun levy menee painoon vai?
 
Jos joku sai mitään selvää tai osaa vastata edes johonkin, kaikki on tervetullutta.

 
Kyllä sieltä teoston sivuilta pitäisi se teosilmoitus-lomake jostain löytyä. Muutaman kerran kun harjoittelee saa tiedot jopa syötettyä.
 
Katsokaa sieltä Teoston sivuilta oletusjako, joka taitaa kyllä olla sanoitus 50 % ja loput 50 % jaetaan sävellyksen ja sovituksen kesken.
 
Sitten järjestätte keskustelun jossa sovitte, mikä on kunkin tekijän osuus teoksesta. Mieluiten niin että vahvistatte asian kirjallisella sopimuksella, jossa on allekirjoitukset.
 
Jos tuntuu liian byrokraattiselta, niin kunkin tekijän suostumus kyseiseen jakoon muodostuu siten, että teosilmoituslomakkeeseen liitetään tekijöiden sähköpostiosoitteet.
 
Kuka tahansa Teostoon kuuluva (edit:) teoksen tekijöihin kuuluva voi tehdä ilmoituksen.
 
Tallennuslupaa hakee tallenteen kustantaja, eli tässä tapauksessa te itse. Jos painos on pieni, ja cd sisältää vain yhtyeen omaa materiaalia, julkaisu voidaan tehdä myös ilman tallennusmaksua.
 
Jooba
22.03.2013 11:08:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Perusjako menee näin.
 
Koko potti 100%
Siitä vähennetään kiinteät sovitut eli:
Kustantaja 33,3% (jos on)
Sovittajat 11,11% (jos on kustantaja, jos ei niin sitten 16,67%)
 
Tämän jälkeen jäljelle jää 100%-16,67% = se summa joka jaetaan säv ja san kesken. yleensä 50/50 periaatteella.
 
Eli sovittajat jakaa tuon 16,67% (tai 11,11%) keskenään ja säveltäjät ja sanoittaja jakaa keskenään 83,33%
 
Voit tehdä jaon myös niin kuin itse huvittaa vaikka 90/10.
 
Janus
22.03.2013 11:12:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

olex_tur: Bändin kaikki soittajat ovat Teoston jäseniä
 
Ette ole, vaan asiakkaita. Jäsenyyttä pitää erikseen hakea ja silloin perusasioiden luulisi olevan jo kunnossa.
 
olex_tur
22.03.2013 15:23:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos paljon vastauksista! Yrittelin näistä asioista ettiä infoa Teoston sivuilta, mutten vaan osannu varmaan...
 
There is no business like LOW business.. http://www.youtube.com/watch?v=sMGVvz93_kE
Plot
15.04.2013 22:26:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ainakin haluaisin lisensoida itse, enkä antaa rajoja näille järjestöille. Verkkolisensointi varmaan jonkun välityspalvelun katta onnistuu, eikä slloin tarvitse ola rahoittamassa näitä teostojen ja grameksien jalasmökkejä. ;)
 
Janus
15.04.2013 23:00:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Plot: Minä ainakin haluaisin lisensoida itse, enkä antaa rajoja näille järjestöille. Verkkolisensointi varmaan jonkun välityspalvelun katta onnistuu, eikä slloin tarvitse ola rahoittamassa näitä teostojen ja grameksien jalasmökkejä. ;)
 
Ja käytännön sovellutus/skenaario, joka sulla on mielessä...?
 
Plot
15.04.2013 23:29:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Skenaario, joka on mielessä on, että jakelen biisit jonkun verkkopalvelun kautta, joka osaa hoitaa lisensoinnin ja tilitykset.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «