Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: DIN-liitin ja vanhan raudan kytkeminen uuteen
1 2
taikakameli
08.04.2013 21:34:43 (muokattu 08.04.2013 21:42:28)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on käsissä tämmönen philicorda-sähköurku ja hieman hämmentää kun liittimet on mallia DIN. Erikseen vahvistinulostulo 5-pinnisellä DINillä ja kaiutinulostulot 2-pinnisellä DINillä. Jos haluan tästä ääntä ulkoisen äänikortin kautta koneelle niin kumpaa kannattaa käyttää? Ilmeisesti 5-pinninen sekä lähettää että vastaanottaa signaalia, aiheutuuko tästä ongelmia?
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
SirElwood
08.04.2013 22:01:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaiutinlähdöistä kannattaa ottaa ääntä vain kaiuttimiin, muualta sitten muualle. Ei haittaa yhtään, että din-liittimessä on sekä tulo että lähtö, se on ihan yleistä. Selvitä liittimen kytkentä, ja pistä piuhan toiseen päähän äänikorttiin sopiva liitin: done!
 
blaekie
09.04.2013 10:19:17
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuosta voi vakoilla DIN kytkentää -> http://www.radiohistoria.fi/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl?num=1364935711
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
taikakameli
11.04.2013 20:05:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo liitin olikin pienin tämän vehkeen ongelmista. Parin päivän soittelun jälkeen kaikki C# -äänet hävisivät kokonaan ja tilalle tuli vain korkeataajuuksista ininää. Pienellä tutkailulla on tuota ääntä tuottavasta piiristä ainakin 1 trankku täysin sökö ja toisen etuasteputken katodin jännite heittää häränpyllyä. Oikeastaan kaikkien komponenttien arvot taitavat olla luokkaa "vähän sinne päin" kun koko vehjettä ei ilmeisesti ole huollettu kertaakaan sen lähes 50-vuotisen historian aikana. Ties mitä tästä vielä löytyy kun lisää tutkii.
 
Ja avatessani tätä sisältä putosi 5 frangin kolikko, kaikenlaista sitä.
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
uusiipe
12.04.2013 07:21:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon katodijännitteen häränpyllyn todennäköinen mahdollisuus on, että hila kelluu, eli tarkista hilalta maahan menevä vastus, hilavuotovastus (grid leak resistor).
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
Sax-pappa
12.04.2013 10:22:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusiipe: Tuon katodijännitteen häränpyllyn todennäköinen mahdollisuus on, että hila kelluu, eli tarkista hilalta maahan menevä vastus, hilavuotovastus (grid leak resistor).
 
Toinen tarkistettava on edellisestä asteesta hilalle tuleva kytkentäkondensaattori. Vanhóissa putkivehkeissä nämä tahtovat vuotaa jännitettä edellisen asteen anodilta hilalle, jolloin putken anodivrta kasvaa ja putkikin saattaa vahingoittua. Vanhoissa radioissa noiden vaihto on suodatinelkojen lisäksi rutiinitoimenpide.
 
taikakameli
14.04.2013 20:43:54 (muokattu 14.04.2013 21:22:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Otetaanhan kuvat avuksi.
 
1 http://i109.photobucket.com/albums/n42/Simo-S/kuva1_zpsca109879.jpg pinnit 6-8
2 http://i109.photobucket.com/albums/n42/Simo-S/kuva4_zpse6040dd1.jpg pinnit 1-3
 
uusiipe: Tuon katodijännitteen häränpyllyn todennäköinen mahdollisuus on, että hila kelluu, eli tarkista hilalta maahan menevä vastus, hilavuotovastus (grid leak resistor).
 
Kyseessä lienee kuvan 1 vastus R301? Kunnossa on. Sax-papan vastausta en aivan ymmärtänyt sillä en ole vielä edes sataprosenttisen perillä laitteen signaalinkulusta enkä siis varmasti tiedä mikä tästä on edellinen aste. kuvan 1 kytkentä on lohkokaavion mukaan järjestyksessä ennen virityspiirejä, kuvan 2 niiden jälkeen. Sama putki kuitenkin. Siinä välissä on myös sormio ja oktaavinvalitsimet. Skemat on tuolla jos niiden avulla saa paremmin selitettyä http://83.117.57.34/nvhr/Philips_22GM753.pdf
 
Eniten mua tällä hetkellä huolettaa tuo tasasuunnin. Kuva: http://i109.photobucket.com/albums/n42/Simo-S/kuva3_zps61d5ea67.jpg
 
+5 ulostulo oli äskeisellä mittauksella 288 volttia tasuria, minkä pitäisi olla ihan ok, mutta +4 näytti 266 volttia. Sisääntulovalitsin asennossa 220V. Tää vissiin voi aiheuttaa "pieniä" ongelmia? Vastukset 310-312 on kaikki kunnossa, joten ilmesesti noi konkat on jokseenkin viallisia. Ilmesesti myös joko tää skema on päin honkia tai sitten laite on kytketty väärin sillä noissa ylemmissä kuvissa siellä missä on +4 onkin itse laitteessa +5 ja toisinpäin.
 
e. näköjään noi diodit 15 ja 16 on levyllä estosuunnassa?!? Kukakohan kesähessu tänkin on kasannut, ihme että on kestänyt näinkin pitkään. Taidan ensin korjata tän osan ja sitten miettiä noita putkia sun muita. Tarkemmin ajatellen taitaa mennä täysremonttiin tämä vehje.
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
blaekie
15.04.2013 11:53:58
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tortu: .... Sax-papan vastausta en aivan ymmärtänyt sillä en ole vielä edes sataprosenttisen perillä laitteen signaalinkulusta enkä siis varmasti tiedä mikä tästä on edellinen aste. ....
 
Sax-pappa tarkoitti yleisesti noita 22-47 nanon kytkentäkondensaattoreita, jotka tuon skeman mukaan ovat ainakin C510, C511, C514 ja C517.
Näiden vuoto varmasti aiheuttaa kummallisuuksia seuraavassa asteessa, oli se sitten mikä tahansa.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
taikakameli
15.04.2013 12:12:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Sax-pappa tarkoitti yleisesti noita 22-47 nanon kytkentäkondensaattoreita, jotka tuon skeman mukaan ovat ainakin C510, C511, C514 ja C517.
Näiden vuoto varmasti aiheuttaa kummallisuuksia seuraavassa asteessa, oli se sitten mikä tahansa.

 
Jaa nuo, kiitoksia. Lienee kuitenkin parasta ensin varmistaa että ko. asteet saavat oikenlaista jännittettä sisäänsä.
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
blaekie
15.04.2013 12:50:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tortu: +5 ulostulo oli äskeisellä mittauksella 288 volttia tasuria, minkä pitäisi olla ihan ok, mutta +4 näytti 266 volttia. Sisääntulovalitsin asennossa 220V. Tää vissiin voi aiheuttaa "pieniä" ongelmia? Vastukset 310-312 on kaikki kunnossa, joten ilmesesti noi konkat on jokseenkin viallisia. Ilmesesti myös joko tää skema on päin honkia tai sitten laite on kytketty väärin sillä noissa ylemmissä kuvissa siellä missä on +4 onkin itse laitteessa +5 ja toisinpäin.
 
Hmm, jännitevalitsin 220 asennossa ? , ja tuo +5 silti "vain" 288 Volttia ? . Skemassa on speksattu 298 Volttia?
Kyllä nykyisellään verkkojännite on vähintään 230-235 volttia , jopa enemmänkin, joten luulisi että tuo +5 pitäisi mennä reilusti yli 300 voltin.
Vaikuttaisi siltä että nuo isot elkot olisi kuivahtaneet.
(Tosin tuo +4 jännite 266 volttia speksatun 210 voltin sijaan ei tukisi suoraan tuota teoriaa, mutta kai se menee kaiken muun outouden ja/tai poikkeavien toleranssien piikkiin :-)
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
taikakameli
15.04.2013 13:35:18 (muokattu 15.04.2013 13:41:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Hmm, jännitevalitsin 220 asennossa ? , ja tuo +5 silti "vain" 288 Volttia ? . Skemassa on speksattu 298 Volttia?
Kyllä nykyisellään verkkojännite on vähintään 230-235 volttia , jopa enemmänkin, joten luulisi että tuo +5 pitäisi mennä reilusti yli 300 voltin.
Vaikuttaisi siltä että nuo isot elkot olisi kuivahtaneet.
(Tosin tuo +4 jännite 266 volttia speksatun 210 voltin sijaan ei tukisi suoraan tuota teoriaa, mutta kai se menee kaiken muun outouden ja/tai poikkeavien toleranssien piikkiin :-)

 
Skemassa +5 on 295V. Sen 235 tää joo ottaa sisään ennen tuota valitsinta, mutta kun siinä voi valita vain 220 ja 245 välillä tai pienempää niin on nyt tuossa. Muuntajan toisiokäämi antaa tasasuuntaajalle 298VAC joka suuntauksen jälkeen on 366VDC. Sen ja +5 välissä on tuo 10Kohm vastus joka pudottaa jännitteen sinne 288VDC. Se mua tässä hämää kun yksi tollanen vastus pudottaa jännitteen 366->288, mutta kaksi vastaavaa (+5 - +4 välillä) pudottavat sitä vain 288->266. Perstuntuma sanoo että vastukset vaihtoon, mutta voiko noilla ohituskonkillakin olla osuutta asiaan?
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
blaekie
15.04.2013 14:39:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tortu: Skemassa +5 on 295V. Sen 235 tää joo ottaa sisään ennen tuota valitsinta, mutta kun siinä voi valita vain 220 ja 245 välillä tai pienempää niin on nyt tuossa. Muuntajan toisiokäämi antaa tasasuuntaajalle 298VAC joka suuntauksen jälkeen on 366VDC. Sen ja +5 välissä on tuo 10Kohm vastus joka pudottaa jännitteen sinne 288VDC. Se mua tässä hämää kun yksi tollanen vastus pudottaa jännitteen 366->288, mutta kaksi vastaavaa (+5 - +4 välillä) pudottavat sitä vain 288->266. Perstuntuma sanoo että vastukset vaihtoon, mutta voiko noilla ohituskonkillakin olla osuutta asiaan?
 
Se tasasuuntauksen jälkeinen tasajännite on sykkivää, joten mittarisi lukema ei välttämättä vastaa ihan todellisuutta.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
taikakameli
15.04.2013 17:13:26 (muokattu 15.04.2013 17:19:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Se tasasuuntauksen jälkeinen tasajännite on sykkivää, joten mittarisi lukema ei välttämättä vastaa ihan todellisuutta.
 
Ai niin sekin vielä, on tää teoria näköjään aika hyvin päässy unohtumaan. :) ps. miksi luulet +5 täytyvän mennä yli 300 voltin?
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
blaekie
15.04.2013 17:57:30 (muokattu 15.04.2013 17:59:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tortu: .. miksi luulet +5 täytyvän mennä yli 300 voltin?
 
Olettaisin että tuo skeman 295VDC on speksattu 220VAC sisäänsyötöllä.
Nythän seinäpistorasiastasi tulee 235VAC, jota ajat 220 voltin jännitteenvalinnalla.
Kyllä sinne pitäisi enemmän tökyä tuolla lähdössä tulla kuin tuo mittaamasi 288 Volttia, joka sekin alle "speksatun". Tuo huomioon ottaen vaikuttaisi että suotoelkot on tiensä päässä, mikä ei tuon ikäisissä laitteissa ole ollenkaan epätavanomaista.
Mutta tämä on vain spekulointia, ja paremmin selviää kun alat komponentteja vaihtamaan. ja/tai mittaamaan.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
taikakameli
15.04.2013 18:07:10 (muokattu 15.04.2013 18:14:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Olettaisin että tuo skeman 295VDC on speksattu 220VAC sisäänsyötöllä.
Nythän seinäpistorasiastasi tulee 235VAC, jota ajat 220 voltin jännitteenvalinnalla.
Kyllä sinne pitäisi enemmän tökyä tuolla lähdössä tulla kuin tuo mittaamasi 288 Volttia, joka sekin alle "speksatun". Tuo huomioon ottaen vaikuttaisi että suotoelkot on tiensä päässä, mikä ei tuon ikäisissä laitteissa ole ollenkaan epätavanomaista.
Mutta tämä on vain spekulointia, ja paremmin selviää kun alat komponentteja vaihtamaan. ja/tai mittaamaan.

 
Juu eiköhän tämä tästä, kämästä vaan jos joutuu noita elkoja vaihtamaan, mitä oon guugletellut niin aika nihkeästi näyttäisi löytyvän käynnistyskondensaattoria tollasilla liittimillä ja arvoilla 25+25uF / 500V. Toisaalta sama kytkentä lienee mahdollista toteuttaa kahdella 25uF/500V elkolla.
 
Ja tosiaan mittasin nuo vastukset jo kerran, mutta silloin piirissä taisi vielä vaikuttaa konkan varaama jännite. Huomenna otan ne irti ja mittaan uudestaan, jos arvot on mitä pitää niin elkot vaihtoon.
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
taikakameli
15.04.2013 19:25:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: Olettaisin että tuo skeman 295VDC on speksattu 220VAC sisäänsyötöllä.
 
Tähän sellanen huomio, että mitä jos tuo 295VDC onkin speksattu millä tahansa sisäänsyötöllä? Skemathan ei erikseen määrittele minkätasoista jännitettä sisään laitetaan.
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
blaekie
15.04.2013 19:59:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tortu: Tähän sellanen huomio, että mitä jos tuo 295VDC onkin speksattu millä tahansa sisäänsyötöllä? Skemathan ei erikseen määrittele minkätasoista jännitettä sisään laitetaan.
 
No juu ei varmaankaan määrittele, mutta jos asento on 220, oletettaneen, että 220 syötetään sisäänkin.
 
Nii onkii ... vai oliko sittenkään .. ja jos onkii , nii entäs sitten ... ja mitä se sulle kuuluu.. ja jos kuuluukin , niin syytön mä siihen oon.
uusiipe
15.04.2013 22:52:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tortu: ... Se mua tässä hämää kun yksi tollanen vastus pudottaa jännitteen 366->288, mutta kaksi vastaavaa (+5 - +4 välillä) pudottavat sitä vain 288->266....
 
Se paljonko vastus pudottaa jännitettä, riippuu vastuksen yli kulkevan virran määrästä. Kokeile ottaa putket pois ja mittaa uudelleen jännitteet. Jos jännite edelleenkin huomattavasti putoaa, vaikka kuormaa periaatteessa ei ole muuta kuin perässä olevat elkot, on niissä elkoissa vuotavia.
 
Tuon ikäisiä laitteita käyttöönotettaessa on suotoelkojen uusiminen perushomma. Voit aivan hyvin käyttää isompia arvoja, sillä virtalähteessä on dioditasasuuntaus. Jännittenkestoksi riittää 400 V.
 
Yleensä olen vanhemmissa laitteissa käyttänyt 240 tai 245 voltin ensiöitä, jotta hehkujännite pysyy alempana. Se kun säästää putkia. Anodijännite ei ole niin tarkkaa, 10-20 volttia sinne tai tänne ei vaikuta putken toimintaan.
 
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
taikakameli
16.04.2013 13:37:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

uusiipe: Se paljonko vastus pudottaa jännitettä, riippuu vastuksen yli kulkevan virran määrästä. Kokeile ottaa putket pois ja mittaa uudelleen jännitteet. Jos jännite edelleenkin huomattavasti putoaa, vaikka kuormaa periaatteessa ei ole muuta kuin perässä olevat elkot, on niissä elkoissa vuotavia.
 
Otin irti ja mittasin, tällä kertaa jännite putoili paljon rauhallisemmin. Suuntauksen jälkeen näytti 414V, +5 404V ja +4 395V.
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
taikakameli
16.04.2013 15:13:35 (muokattu 16.04.2013 15:18:47)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blaekie: +5 pitäisi mennä reilusti yli 300 voltin.
 
Ja kappas, vaihdoin levyllä +4 ja +5 paikat keskenään sellaisiksi kuin skemassa näkyy. Nyt +5 antaa noin 320 volttia ja +4 220V luokkaa. Putkien kanssa.
 
Yea, thou I walk through the valley of the shadow of death, I will fear no evil; for I am the evilest son of a bitch in the valley.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «