Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson ES-335, 339, 345, 355 - vai mikä?
1 2 3 4 5 6 7
Kuha
10.04.2013 11:17:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Jaa niin, tuossa se minun 335 TDCT..
http://muusikoiden.net/dyn/users/111029.jpg

 
Komia, taitaa olla -79.
 
AngieRainbow
10.04.2013 11:19:28 (muokattu 10.04.2013 11:20:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Jucciz sulla on ES-175 myös, sehän on kai vähän niin kuin jazz-kitara? Käytätkö kuinka paljon muihin juttuihin? Mielestäni sekin on yllättävän monipuolinen ja taipuu heviä lukuun ottamatta melkein mihin tahansa...
 
Olenko ihan väärässä, mutta eikö Izzy Stradlin soittanut koko -88 Ritzin keikan valkoisella Gibson ES-175:llä?
 
http://www.youtube.com/watch?v=eoSFhHAh-vw
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
fox
10.04.2013 11:52:43
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Komia, taitaa olla -79.
 
Onpi kolme vuotta vanhempi, eli 1976. Päivämäärää ei saa selville sarjanumerosta, kun on vielä sillä vanhalla systeemillä..
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Jucciz
10.04.2013 12:04:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Pajalla olis yksi...
 
Jucciz sulla on ES-175 myös, sehän on kai vähän niin kuin jazz-kitara? Käytätkö kuinka paljon muihin juttuihin? Mielestäni sekin on yllättävän monipuolinen ja taipuu heviä lukuun ottamatta melkein mihin tahansa...

 
Ulkonäkö tuo toki mieleen ekana jazzimman ilmaisun ja kieltämättä vehje on siihen omiaan. Vaan onpa noita tosiaan rokkaritkin käyttäneet menestyksellä: esim. mainittu Izzy Stradlin sekä myös Steve Howe. Kyllä 175:lla rokkia soittaa hienosti - plus että se on kotosalla todella kiva vaihtoehto niihin tilanteisiin kun soittelee ilman vahvistinta: akustinen ääni on iso, mutta soittotuntuma on kuitenkin sähkökitara eikä akustinen... jos siis ei halua nimenomaan akkarijuttuja rämpytellä.
 
Omassani on (yllätys yllätys) Sheptonen mikit ja ainakin niiden kanssa saa myös kirkasta soundia, ei pelkkää jatsitumppua
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Rämppy
10.04.2013 12:49:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ostin uutukaisen ES-335:n kohta 3 vuotta sitten, eli on vm. 2010. Memphisin tehtaan tuotantoa. Täytyy sanoa, että erittäin toimiva kitara sekä soinniltaan että soitettavuudeltaan. Osoittautunut luotettavaksi vehkeeksi. Tuolloin kävin läpi aika monta essiä, mm. suunnilleen kaikki pääkaupunkiseudun kaupoissa olevat yksilöt. Omista havainnoista ja jutusteluista parin soitinkorjaajan ja myyjän kanssa mulle jäi käsitys, että v. 2009-2010 ainakin 335-kitaroiden laatu koheni selvästi edeltävistä vuosista. Ainakin näissä uudemmissa paino tuntui olevan aika passeli, kun taas vähän vanhemmissa tuli usein vastaan turhan painavia yksilöitä.
Vaikka laukussa ja sertifikaatissa lukee "Custom", niin kyllä tuo on ihan perus-tuotantolinjan essi, ei siis custom shop. Käsittääkseni nykyiset perus-komekolmevitoset tulevat Memphisin tehtaalta, kun taas vuosikerta-reissuet ja muut kalliimmat custom shop -versiot tulevat Nashvillesta.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
MarkoA
10.04.2013 14:42:28 (muokattu 10.04.2013 14:43:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Näköjään näin kuin mainitsit. Tuo mun 97 (se on the Dot reissue) sarjanumero kertoo seuraavasti:
 
Your guitar was made at the
Nashville Plant, TN, USA
April 15th, 1997
Production Number: 231
 
Pian se tuli suomeen kun ostin sen 8.7.1997. Oli aika tuore peli ;)
 
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
mpekkanen
10.04.2013 15:14:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itseltä löytyy kyllä yksi Gibson merkkinen kitara. Kuitenkin jos budjetti on noinkin suuri niin voisi yksi vaihtoehto olla vaikka yhteys Lottoseen ja teettää se kitara juuri sellaiseksi kuin sen haluat. Toki siitä ei ole haittaa vaikka niitä kitaroita käy eri paikoissa kokeilemassa,niin saa ainakin tietoa siitä mitä siitä hakee.
Kotimaisessa käsityössä on rahalle enemmän vastinetta kuin Gibsonissa. Varmasti moni on eri mieltä ja tämä on oma mielipiteeni.
Se että jos kitaran teettää niin sehän ei valmistu ihan heti ja sitä mahdollista budjettia on varmasti mahdollisuus ehkä myös kasvattaa kun soitin pikkuhiljaa valmistuu. Sitähän ei tarvitse kokonaan maksaa tilatessa. Soittimesta voi teettää juuri sellaisen kuin itse haluaa ja laittaa siihen kaikki sellaiset jutut joita tarvitsee. Soitinrakentajien kanssa kun keskustelee niin heiltä tulee myös paljon hyviä neuvoja asioista jotka toimii ja jotka taas ei toimi.
 
Ainakin kehoittaisin ottamaan harkintaan tälaisenkin vaihtoehdon.
 
MarkoA
10.04.2013 15:18:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mpekkanen: Ainakin kehoittaisin ottamaan harkintaan tälaisenkin vaihtoehdon.
 
Löin juuri vetoa itseni kanssa, että vaihtoehto on mietitty. Sen verran selkeää juttua oli topicin aloitus. Haluaa 335:n (tai vastaavan) Gibsonin tehtaalta.
 
Toki mpekkasen mainitsema on monin tavoin järkevämpi vaihtoehto.
 
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
Hynkel
10.04.2013 15:25:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mpekkanen kirjoittaa asiaa, ilman muuta. Mutta totta, on mietitty tämäkin, ja syy tosiaan Gibsonin himoamiseen on se gibsonius :) Lottonen ja moni muu tekee loistavia soittimia, muttei Gibsoneita. Samoin niissä on tuo mainittu odotusaika, mikä on akuutin GAS:n kourissa painiskelevalle aina huonompi homma. Se on kyllä varmasti totta, että kotimaiseen satsaamalla saisi enemmän rahalleen vastinetta.
 
C'é solo un Capitano.
Kuha
10.04.2013 15:26:31
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Se on kyllä varmasti totta, että kotimaiseen satsaamalla saisi enemmän rahalleen vastinetta.
 
Juuri näin, saa vastinetta - mutta ei Gibsonia.
 
blues guitar
10.04.2013 15:39:09 (muokattu 10.04.2013 15:52:46)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi oli mulle uutta tietoa että jos sertifikaateissa lukee" Gibson Custom Shop", niin ei olisikaan välttämättä tehty Custom Shopin pajalla?
 
Omasta Essistäni googlasin seuraavat tiedot sarjanumeron perusteella...
 
Your guitar was made at the
Nashville Plant, TN, USA
June 3rd, 2008
 
....ja tältä se näyttää. :D
https://www.dropbox.com/s/f1iisuj0z … b3l/Photo%207.9.2012%2018.03.37.jpg
 
Tyytyväinen olen ollut kaikin puolin. Kivaa vaihtelua Fender painoitteiselle kalustolle.
 
Mites toi ES-330 rokkihommissa? Onko herkkä kiertämään, kun on kokonaan onttokoppainen?
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Klapp
10.04.2013 15:48:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä ajattelin tämän homman puolitoista vuotta sitten näin:
 
1) Varitone on ruma ja aiheuttaa räpläämistä
 
2) 335:n (joka oli mulle kohdan 1 jälkeen aika itsestäänselvä vaihtoehto) koko juttu on se, että on se kolme soundia, joilla pystyy tekemään käytännössä katsoen mitä tahansa, kun vähän tone- (ja volume-) ruuvia ruuvaa. Ei tarvita muita johtoja. Ja että kokonaisuutena 335 on kaikkein mahdollisimman täydellisin kompromissi kaikesta, mitä kuvitella saattaa ilman, että on tingitty oikeastaan mistään. Valtakunta essistä.
 
3) mpekkasen näkemyksiin on omakohtaista harkintaa niihinkin: uniikki kotimainen käsityö on taatusti joka pennosensa väärti, mutta meikämandoliino ainakin soittaa soittaessaan aika paljon myös sitä kulttuurihistoriaa, mikä näihin soittimiin ja niitten hajuihin on takertunut. Nyt Gibsonin markkinointiosastolla hykerrellään riemusta: näin me sen halusimmekin ilmaista! Taas yksi köyhä kyykyssä! No, hyvin ilmaistu ja rakennettu.
 
Ja tuosta: http://muusikoiden.net/dyn/users/90159.jpg
 
"Tahdikkuus ja pidättyväisyys ovat aivan paikallaan ihmisten kanssa rupatellessa, mutta ei pidä kierrellä ja kaarrella, kun on kysymys musiikista." -David Mitchell: Pilvikartasto
mpekkanen
10.04.2013 15:53:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Mpekkanen kirjoittaa asiaa, ilman muuta. Mutta totta, on mietitty tämäkin, ja syy tosiaan Gibsonin himoamiseen on se gibsonius :) Lottonen ja moni muu tekee loistavia soittimia, muttei Gibsoneita. Samoin niissä on tuo mainittu odotusaika, mikä on akuutin GAS:n kourissa painiskelevalle aina huonompi homma. Se on kyllä varmasti totta, että kotimaiseen satsaamalla saisi enemmän rahalleen vastinetta.
 
Ymmärrän kyllä ,että se kitara olisi mukava saada mahdollisimman nopeasti. Kuitenkin voi olla joskus niinkin,että hyvää kannattaa odottaa ja jos oikein ymmärsin niin tästä olisi kuitenkin tulossa soitin jota soitetaan. Ei siis kitara joka vaihdetaan johonkin muuhun parin vuoden päästä. Ja sanoin jo aiemmin ,että itsellä on yksi Gibson ettei minulla ole mitään tarvetta mustamaalata merkkiä.
Väittäisin kuitenkin niin,että sitten kun se malli ja kaikkin jutut ovat selvillä millainen sen tulisi olla niin siihen ei enää siinä vaiheessa se odotusaika ole niin suuri juttu kun tietää mitä odottaa. Kotimaisiin keppeihin voi kaulan profiilin tilata ihan millaisen haluaa,niinkuin kaiken muunkin. Se on oikeasti aika iso plussa jo se.
Jos päädyt kuitenkin Gibsoniin niin silloin neuvoisin hommaamaan sellaisen kitaran jota olet päässyt itse kokeilemaan. Niissäkin voi olla aika pitkiäkin odotusaikoja jos menee tilaamiseksi ja kitarat voivat olla aika paljonkin erillaisia tatsiltaan,vaikka puhutaan samasta mallista.
 
Kuha
10.04.2013 15:55:02
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Toi oli mulle uutta tietoa että jos sertifikaateissa lukee" Gibson Custom Shop", niin ei olisikaan välttämättä tehty Custom Shopin pajalla?
 
Omasta Essistäni googlasin seuraavat tiedot sarjanumeron perusteella...
 
Your guitar was made at the
Nashville Plant, TN, USA
June 3rd, 2008

 
Sulla on Memphisissä tehty ESsi kuten mullakin.
 
Tein myös sarjanumerolla haun ja sain tiedot:
 
Your guitar was made at the
Nashville Plant, TN, USA
September 21st, 2006
Production Number: 415
 
Mun ESsi on kuitenkin Memphisin pajalta eli tuo tieto valmistuspaikasta on mielestäni väärä? Eikös Nashvillen ES -kepeissä pitäisi olla A-kirjain sarjanron alussa. Joku viisaampi tietää varmaan.
 
AngieRainbow
10.04.2013 15:59:33 (muokattu 10.04.2013 16:00:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar: Toi oli mulle uutta tietoa että jos sertifikaateissa lukee" Gibson Custom Shop", niin ei olisikaan välttämättä tehty Custom Shopin pajalla?
 
Lisäksi siihen sarjanumeron perusteella goolaamalla saatuun valmistuspaikkaan ei voi luottaa. Saatat nettihaun perusteella saada tekstin, että kitarasi on tehty Nashvillessä, vaikka näin ei olisikaan asian laita.
 
Ainoa varma keino on katsoa siitä ylemmästä f-aukosta sisään ja lukea sitä oranssia lappua. Siinä lukee, onko kitarasi tehty Memphisissä vai Nashvillessä.
 
Itseäni vähän kyrsii, kun niitä on ruvettu varustamaan custom shop sertifikaateilla tulivat ne kummasta tehtaasta hyvänsä. Ei sillä hyviä kitaroitahan ne ovat. Mulla kun on tuo LP R9, niin ei se mun Memphisissä tehty "custom shop" essi ihan samaa tasoa ollut, vaikka helvetin hyvä kitara kaikin puolin olikin.
 
E: Kuha ehti näköjään ensin.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Kuha
10.04.2013 16:00:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

blues guitar:Mites toi ES-330 rokkihommissa? Onko herkkä kiertämään, kun on kokonaan onttokoppainen?
 
Rouhea rokkipeli ES 330 on, mutta kiertäähän se todella helposti. Treeneissä se ei ole ongelma, kun sopivan paikan voi hakea kokeilemalla, mutta keikalle en uskalla ottaa ilman varakitaraa ainakaan.
 
MarkoA
10.04.2013 16:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuo edellä mainitsemani kaulaprofiili tekee kitarasta sen miltä se sitten tuntuu. 60's slim on aivan eri soitin kuin '59 malli. Siis miltä se tuntuu soittaa. Siinä on mun mielestä se suurin pähkäily kumman noista haluaa.
 
Edellä kyllä hyvin huomautettiin hyvästä kompromissista. Näin se on. 335 on tosi monipuolinen soitin ja kun ostaa Gibsonin, ei sitä mun mielestä tarvitse eikä kannata modifioida. Kaikki siinä on toimivaa. Ja sointi on kaunis.
 
Mulla on '57 Classic mikit ja soundi on yllättävän kirkas. Jopa niin, että tonella tulee leikattua aina hieman. Ja volumea pidän yleensä vitosella komppaillessa. Siitä on hyvästi pelivaraa molempiin suuntiin tarvittaessa. Mikkivalitsimen keskiasennossa kitara kuulostaa omimmaltaan. Pieni nasaali klangi, mutta sellainen tanakka sointi.
 
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
LaMotta
10.04.2013 16:07:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mahdollisimman epäergonominen ja kaulapainoinen kitaramalli. Hienon näköinen kylläkin, ei siinä mitään.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
blues guitar
10.04.2013 16:10:00 (muokattu 10.04.2013 16:17:25)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Sulla on Memphisissä tehty ESsi kuten mullakin.
 
No niinpä näkyy olevankin. "Liukuhihnakamaa" : )
Se selittääkin edullisen hinnan. Ihmettilinkin jo sitä.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
MarkoA
10.04.2013 16:40:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Mahdollisimman epäergonominen ja kaulapainoinen kitaramalli.
 
No eihän oo. Ite oot.
 
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «