![]() 10.04.2013 12:37:13 | |
---|---|
velipesonen: Tarkoittakoon kukin mitä itse haluaa kunhan kertoo sen. Minua kiinnostaa hevi tietynlaisena sosiaalisena ilmiönä joka läpäisee yhteiskunnan kaikki ns. kerrokset. Minulle on kerrottu (ehkäpä tässä kyseisessä ohjelmassakin kerrottin) että hevin yksi ajatus on se, että ihmiset voivat konserteissa ja muutenkin kulttuurin parissa käsitellä aggressioitaan. Olisikohan tämä lähestymistapa sitten sellainen että miten tämä elementti on näkyvissä yhteiskunnassa? Hmm, no jotain pointtia tässä kyllä on varmaankin. Just on pohdittu kaveripiirissä miksi juuri country-piireissä porukat on niin väkivaltaisia (hiukan pilkettä silmäkulmaan nyt ;) ) , kai juuri siksi että se musa on niin pidättyväistä. Ei helvetti, mun omista sosiologiaopinnoista on jo 20 vuotta, eikä ole tullut luettua pitkään aikaan mitään kulttuurisosiologiaan liittyvää. Tyhmistyy. Jos saan heittää oman näkemykseni, niin minusta suuri osa nykyaikaista metallia (ja musiikkia muutenkin) on jotenkin umpikujassa. Kaiken täytyy olla niin hiton ajastettua, vireistä, taidokasta, täyteläistä ja kompressoitua. Nyt kun olisi teknisesti pienellä pääomalla mahdollista kehittää omaa ilmaisuaan vaikka miten pitkälle, niin tyydytään käyttämään sen estetiikan aineksia, joita kulttuuriteollisuus loi sinä aikana kun esimerkiksi äänitystoiminta oli hyvin pääomavaltaista. Jonkinlainen nykymetalliin liittyvä, miten sitä nyt kuvailisi, "hygieenisyyden" trendi on ulkopuolisen silmin ymmärrettävää, mutta toivoisi tietysti että jotain hiukan inhimillisempää puskisi tälläkin osa-alueella esiin. | |
![]() 10.04.2013 12:57:10 | |
GiovanniDiRondo: Hmm, no jotain pointtia tässä kyllä on varmaankin. Just on pohdittu kaveripiirissä miksi juuri country-piireissä porukat on niin väkivaltaisia (hiukan pilkettä silmäkulmaan nyt ;) ) , kai juuri siksi että se musa on niin pidättyväistä. Eiköhän se liity enemmänkin siihen koti-uskonto-isänmaa-George Bush -asenteeseen. Kaikki ulkopuolinen koetaan uhkaksi, ja sitä voi ampua ennen kuin kysyy. Se vaan tarjoaa myös plussana sen vaihtoehdon, että mutkasta voi poistua tyylikkäässä hallitussa luisussa, jos haluaa. -AWKM | |
![]() 10.04.2013 13:27:21 | |
IntriguingMan: Eiköhän se liity enemmänkin siihen koti-uskonto-isänmaa-George Bush -asenteeseen. Kaikki ulkopuolinen koetaan uhkaksi, ja sitä voi ampua ennen kuin kysyy. Tässä oli nyt tällainen hypoteesi, että metallimusiikki auttaa purkamaan aggressioita ja sillä on jotakin tekemistä sen sosiaalisen merkityksen kanssa. Ok, no hyväksyn sun näkökulman, että country-miehet on kovia väkivallan kannattajia. Näetkö tässä jonkun linkin tähän musiikkilajiin? Itse olin tekemässä johtopäätöstä pidättyväinen musiikki - väkivaltaiset kannattajat väkivaltainen musiikki - rauhaarakastavat kannattajat Sama riippuvuus on olemassa myöskin urheilulajeissa. Jääkiekon kannattajat ovat suht rauhallisia verrattuna jalkapallon kannattajiin, itse lajeissa jääkiekko ilmaisee väkivaltaa paljon avoimemmin, mutta kentän ulkopuolella on eri tilanne. Mutta pätisikö tämä selitysmalli vain kantriin mutta ei heviin? Jos logiikka on tämän tyyppinen, niin silloinhan hevimiehet on lähtökohtaisesti nössöjä ja väkivaltaisuus on oman nössöyden peittelyä, vai mitä? Eli mikä tämä sosiaalinen näkökulma on? Sen mitä muistan kulttuurisosiologian opinnoista, niin esimerkiksi jotain osakulttuuria ja siihen liittyviä tunnuksia tai ilmiöitä voidaan lähestyä vaikkapa homologian, transgression tai merkin arbitraarisuus-teorian kautta. Homologia tarkoittaa tässä tapauksessa sitä, että rakenteessa on jotain joka muistuttaa ihmisen omasta elämästä ja sitä voidaan käsitellä symbolisella tasolla, esimerkiksi henkisen työn tekijät voivat katsella rikosetsivien työtä koskevia tv-ohjelmia. Transgressio tarkoittaisi sitä, että ilmiöön kuuluu jonkin arkielämään kuuluvan asetelman kääntäminen päälaelleen, esimerkiksi rauhanomaisen teinipojan kiinnostus hirviömäiseen musaan tai niiden pahojen punaniskojen kaihoisa steel-kitaran vonguttelu. Merkin arbitraarisuus-periaate puolestaan tarkoittaa sitä, että symboli muuttuu jonkin tunnukseksi sitä kautta että sille annetaan joku merkitys. Merkitys-merkki-liitos sinänsä voi olla satunnaine eli arbitraarinen, mutta merkkien keskinäiset suhteet voidaan mahdollisesti johtaa jostakin mekritysketjussa syntyneestä perusliitoksesta. | |
![]() 10.04.2013 13:39:52 | |
No jaa, monet kirkkomusiikin muodot ovat hyvin raahallista kammoo eivätkä sen suurkuluttajat taida olla väkivaltaisimmasta päästä. Aikoinaan meillä teddyt oli jonkin verran väkivaltaisempia kuin punkit vaikka musan kanssa taisi mennä enimmäkseen toisin päin. Enkä minä oikein tiedä mitä se väkivaltainen musiikki on. Jos jonkin iskelmäkappaleen soinnut ja melodia ovat sellaiset etten minä niitä kerta kaikkiaan voi sietää, musiikki on väkivaltaa minun elimistölleni. Sosiaalinen ilmiö mistä minä puhun saattaa liittyä alakulttuurin käsitteeseen ja alakulttuuristatukseen ylipäätään, saattaa olla että juuri hevikansa ja hevin tekijät ovat keksineet optimaalisen tavan pelata alakulttuuristatuksella niin että aina voittaa. Vähän kuin tammi-lautapelissä on olemassa taktiikka jolla ei voi hävitä. Minusta näyttää tältä ja se ärsyttää minua mutta syyllisiä eivät silloin ole hevarit vaan ns. virallinen yhteiskunta ja sen tekemiset. Olkoonkin että heviä voi syyttää irtopisteiden keräämisestä. "I live for playing live - I'd do it for free if I didn't need the money." -Vim, Bad News | |
![]() 10.04.2013 13:46:44 | |
velipesonen: Sosiaalinen ilmiö mistä minä puhun saattaa liittyä alakulttuurin käsitteeseen ja alakulttuuristatukseen ylipäätään, saattaa olla että juuri hevikansa ja hevin tekijät ovat keksineet optimaalisen tavan pelata alakulttuuristatuksella niin että aina voittaa. Vähän kuin tammi-lautapelissä on olemassa taktiikka jolla ei voi hävitä. Minusta näyttää tältä ja se ärsyttää minua mutta syyllisiä eivät silloin ole hevarit vaan ns. virallinen yhteiskunta ja sen tekemiset. Olkoonkin että heviä voi syyttää irtopisteiden keräämisestä. Orrait, nyt mä pääsin jyvälle. Tämä on hedelmällinen näkökulma. Varovasti nyt kuitenkin kysyn, voisiko ajatella että musiikki vahvistaa sitä vallan tunnetta, joka syntyy kun kuuluu tähän alakulttuuriin? Vähän samoja teemoja siis kuin siinä klassisessa "Koulun penkiltä palkkatyöhön", jossa työväenluokan pojat kehittivät itselleen ikäisiään aikuisemman identiteetin ja sitä kautta kokivat pääsevänsä ikäänkuin muiden yläpuolelle? | |
![]() 10.04.2013 13:52:02 | |
Annan velipesonenille vielä plussan. Tämä oli hyvin avartava kommentti. | |
![]() 10.04.2013 13:57:50 | |
GiovanniDiRondo: Annan velipesonenille vielä plussan. Tämä oli hyvin avartava kommentti. Mikä oli hyvin avartava kommentti?? :D Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010 | |
![]() 10.04.2013 13:59:19 | |
C: Mikä oli hyvin avartava kommentti?? :D Hän sanoi että velipesonen: hevin tekijät ovat keksineet optimaalisen tavan pelata alakulttuuristatuksella niin että aina voittaa. Vähän kuin tammi-lautapelissä on olemassa taktiikka jolla ei voi hävitä. Se oli minusta hyvä oivallus. | |
![]() 10.04.2013 14:09:35 | |
GiovanniDiRondo: Varovasti nyt kuitenkin kysyn, voisiko ajatella että musiikki vahvistaa sitä vallan tunnetta, joka syntyy kun kuuluu tähän alakulttuuriin? Vähän samoja teemoja siis kuin siinä klassisessa "Koulun penkiltä palkkatyöhön", jossa työväenluokan pojat kehittivät itselleen ikäisiään aikuisemman identiteetin ja sitä kautta kokivat pääsevänsä ikäänkuin muiden yläpuolelle? En todellakaan osaa vastata tähän, osaisiko joku muu. Alakulttuureista on puhuttu kauan ja niitä on ollut ennen ns. nuorisokulttuurin esiinmarssia. Joskus ne ovat olleet yhden pienen porukan asioita ja joskus sitten useamman pienen porukan ja yksilöiden, jotka tarvittaessa voivat liittyä yhteen. Minusta vaikuttaa että Metal on alakulttuuri joka lopettaa kaikki alakulttuurit koska se on alakulttuuriksi täydellinen. Ei voi kuin hattua nostaa Rob Halfordille ja kumppaneille. Metal ei tietenkään lopeta alakulttuureita maailmasta siksi että jokin sisällöltään uudenlainen ilmiö, vaikkapa taideliike on herkästi ensin alakulttuuriksi luonnehdittava ja sitten joku akateemikko keksii heittäytyä messiin jolloin hommasta tulee valtavirtaa. Tai joku myyntimies keksii tehdä sillä isot rahat ja akateemikko seuraa perässä. Tässä ei ole oleellista kumpi on ensin, akateemikko vai myyntimies. Mutta hev'metalli näyttää olevan sosiaalinen ilmiö joka ei menetä alakulttuuristatustaan muututtuaan valtavirraksi. Tämä saattaa johtua siitä, että valtavirraksi muuttumisen tapa on jotenkin omanlaisensa, minkä taasen vääjäämättä pitää johtua alakulttuurin itsensä ominaisuuksista. Alakulttuureista osa syntyy jotta eivät tulisi hyväksytyiksi mutta tulevat sitten herkästi kuitenkin. Metal on kiinnostava siksi että se tulee ja ei tule hyväksytyksi. Kolaboratorio on SUOMI, maailmalla paremmin tunnettu nimellä Finland. "I live for playing live - I'd do it for free if I didn't need the money." -Vim, Bad News | |
![]() 10.04.2013 15:14:49 | |
GiovanniDiRondo: Varovasti nyt kuitenkin kysyn, voisiko ajatella että musiikki vahvistaa sitä vallan tunnetta, joka syntyy kun kuuluu tähän alakulttuuriin? No eikös tämä ole ihan tyypillistä mille tahansa alakulttuurille ja siihen kuuluvalle musiikkityylille? Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010 | |
![]() 10.04.2013 15:17:44 | |
C: No eikös tämä ole ihan tyypillistä mille tahansa alakulttuurille ja siihen kuuluvalle musiikkityylille? Tarkoitin sitä, että se on maskuliinista ja kuvaa aggressiota ja valtaa. Ei rockabilly tai punk kuvasta minusta. | |
![]() 10.04.2013 15:19:00 | |
velipesonen: Mutta hev'metalli näyttää olevan sosiaalinen ilmiö joka ei menetä alakulttuuristatustaan muututtuaan valtavirraksi. Tämä saattaa johtua siitä, että valtavirraksi muuttumisen tapa on jotenkin omanlaisensa, minkä taasen vääjäämättä pitää johtua alakulttuurin itsensä ominaisuuksista. Tai sitten yksinkertaisesti: Hevi on edelleen pystynyt säilyttämään ne elementit, jotka ärsyttävät riittävän suurta joukkoa. Siksi se on lopulta ihan aito alakulttuuri, väitettiin mitä tahansa muuta. Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010 | |
![]() 10.04.2013 15:21:16 | |
GiovanniDiRondo: Tarkoitin sitä, että se on maskuliinista ja kuvaa aggressiota ja valtaa. Ei rockabilly tai punk kuvasta minusta. Miten rockabilly ei olisi maskuliinista? Mutta silläkään ei ole väliä, koska kun noiden mainittujen genrejen kuuntelijat kokevat kuuluvansa joukkoon "ME", heillä on valtaa. Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010 | |
![]() 10.04.2013 15:24:28 | |
Ja muutenkin tämä aggressio-kysymys on aika merkityksetön sivujuonne tässä keskustelussa. Se oli minun oma kommentti, ennen kuin ketjun aloittaja täsmensi mitä hän ajoi takaa. Tietysti se voi muuttua kiinnostavaksi, jos joku löytää sille olennaisen selityksen tai yhteyden. Velipesonen tosin yritti vähätellä metalin aggressiivisuutta, mutta tulkitsen sen niin että häntä jotenkin vain häiritsi tällainen yksityiskohta. | |
![]() 10.04.2013 15:32:18 (muokattu 10.04.2013 15:41:53) | |
GiovanniDiRondo: Velipesonen tosin yritti vähätellä metalin aggressiivisuutta, mutta tulkitsen sen niin että häntä jotenkin vain häiritsi tällainen yksityiskohta. Joo. Lisäksi minä suhtaudun jossain määrin varauksellisesti musiikin sukupuolittuneisiin tulkintoihin vaikka ehkä ei pitäisi. Eikö konemainen voimankäyttö ole sukupuoletonta? "I live for playing live - I'd do it for free if I didn't need the money." -Vim, Bad News | |
![]() 10.04.2013 15:32:33 | |
C: Miten rockabilly ei olisi maskuliinista? Mutta silläkään ei ole väliä, koska kun noiden mainittujen genrejen kuuntelijat kokevat kuuluvansa joukkoon "ME", heillä on valtaa. Mie en ymmärrä miksi rockabilly-alakulttuuria voisi verrata on metalli-alakulttuurin kanssa? Nehän on ihan eri mittaluokan ilmiötä, metallin harrastajia on 10.000 yhtä tötteröä kohden. 70-luvulla se oli lyhytaikainen muoti-ilmiö. | |
![]() 10.04.2013 17:04:57 | |
GiovanniDiRondo: Tarkoitin sitä, että se on maskuliinista ja kuvaa aggressiota ja valtaa. Ei rockabilly tai punk kuvasta minusta. Punk ei ehkä kuvastanut, mutta se oli sitä. Metalli ehkä kuvastaa, mutta se ei ole sitä. | |
![]() 10.04.2013 17:05:40 | |
GiovanniDiRondo: Mie en ymmärrä miksi rockabilly-alakulttuuria voisi verrata on metalli-alakulttuurin kanssa? Nehän on ihan eri mittaluokan ilmiötä, metallin harrastajia on 10.000 yhtä tötteröä kohden. No mä ajattelin tätä alakulttuureihin kuuluvien ihmisten näkökulmasta: Kun koet kuuluvasi vahvasti johonkin ryhmään, väitän sen luovan samankaltaista voiman ja vallantunnetta yksilölle ryhmän koosta huolimatta. Mulle tosin rockabilly-porukka näyttäytyy selvästi yhtenäisempänä ryhmänä kuin hevarit. Ylipäätään hevinkuuntelijoiden puristaminen johonkin yhteen alakulttuuriryhmään ei oikein toimi kuin teoriassa. Ronnie James Dio - Kiitos 1942-2010 | |
![]() 10.04.2013 18:04:45 | |
Wradlin: Punk ei ehkä kuvastanut, mutta se oli sitä. Metalli ehkä kuvastaa, mutta se ei ole sitä. Hyvin sanottu. | |
![]() 10.04.2013 18:15:33 (muokattu 10.04.2013 18:16:08) | |
Mitens Alamaailman Vasarat? Saako mainita täällä? Onks tää heviä vai jatsia? Alamaailman Vasarat - Kebab Tai Henki http://www.youtube.com/watch?v=nRr230J4mH8 Ja aikasemmin oli puhetta jostain Töykeiden biisistä ni tää on mun mielestä hyvä. Siinä on tarttuva teema ja paljon toistoa ja se on heviä. "Rantalan mukaan Hartwall -areenaheviä" :) Trio Töykeät - Final Fantasy http://www.youtube.com/watch?v=svZb-VpK0iM | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)