Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson ES-335, 339, 345, 355 - vai mikä?
1 2 3 4 5 6 7
Hynkel
09.04.2013 20:37:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Puoliakustinen Gibson on ostoslistalla. Tuossa on mainittuna noita tavallisimpia malleja, joita tuppaa tulemaan vastaan. Kiinnostaisi kuulla M.nettiläisten kokemuksia kyseisistä, etenkin jos itsellä on useampi malli ollut joskus pidempiaikaisessa soitossa.
 
Ymmärtääkseni 355 on noista jonkinlainen lippulaivamalli, tosin 345 on yhtä lailla hieno. Onko kenelläkään kokemusta tuosta Varitonesta, tekeekö sillä mitään? Entä stereo-ominaisuudesta? Tavallaan himottaisi 339 myös, sehän on vähän pienempikoppainen ja siinä mielessä moneen syliin sopiva.
 
Budjetti on kolmisen tonnia, millä luulisi irtoavan käytettynä melkein mitä vain. En sinänsä kaipaakaan neuvoja valintaan, vaan teidän kokemuksianne, joiden kuulemisesta olisin kiitollinen!
 
C'é solo un Capitano.
hallu
09.04.2013 20:51:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Puoliakustinen Gibson on ostoslistalla. Tuossa on mainittuna noita tavallisimpia malleja, joita tuppaa tulemaan vastaan. Kiinnostaisi kuulla M.nettiläisten kokemuksia kyseisistä, etenkin jos itsellä on useampi malli ollut joskus pidempiaikaisessa soitossa.
 
Ymmärtääkseni 355 on noista jonkinlainen lippulaivamalli, tosin 345 on yhtä lailla hieno. Onko kenelläkään kokemusta tuosta Varitonesta, tekeekö sillä mitään? Entä stereo-ominaisuudesta? Tavallaan himottaisi 339 myös, sehän on vähän pienempikoppainen ja siinä mielessä moneen syliin sopiva.
 
Budjetti on kolmisen tonnia, millä luulisi irtoavan käytettynä melkein mitä vain. En sinänsä kaipaakaan neuvoja valintaan, vaan teidän kokemuksianne, joiden kuulemisesta olisin kiitollinen!

 
No kun omia kokemuksia kysyit niin minäpä iskon tuon "...vai mikä?" kohtaan. Olen pari kertaa kokeillut Yamaha SA2000 mallia ja sukat pyörii jaloissa vieläkin sen saisi puolellatoista tonnilla uutena. Musafasulla sitä kokeilin samalla myös Gibsonia joka oli hyvä myös. Toinen "vai mikä?" sikitta voisi olla Rikkenbakkerin se puoliakustinen. Mtta no tämä on vähän offtopikkia enkä osaa kyllä mitään järkevää noista sun kysymistä kitaroista sanoa joten eipä tässä muuta.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Jucciz
09.04.2013 21:03:51 (muokattu 09.04.2013 21:06:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos kerran kokemuksia haluat kuulla, niin tuo oma 355 on kyllä ollut luottokitara hyvin monenlaiseen tilanteeseen. Sillä on vedetty musaa ihan laidasta laitaan: humpasta tukkaheviin, kantrista westerniin (!) ja jatsista Metallicaan. Plus että se on ainakin omaan silmään todella hieno soitin:
http://jucciz.com/jucciz.com/gfx/guitars/355.jpg
 
Tolla sun budjetilla tuommoisen saa käytettynä helposti ja jää vielä rahaa jemmaankin aivan hyvä siivu. Jos liikut Tampereella päin, tätä mun kitaraa saa ilman muuta tulla testaamaan - jos se millään tapaa helpottaisi ostopäätöstä.
 
Tässä mun 355:ssä ei siis ole sen enempää stereota kuin Varitoneakaan, joten se lienee "vain" ES-355TD eikä ES-355TDSV. Mun omaan silmään tuo Varitone-kytkin ei ole erityisen hieno: tykkään ihan "perus-335:n" potikka-asetelmasta. Bigsby-tallasta sen sijaan tykkään kovasti: sillä saa kivaa keinutteua tiettyihin juttuihin.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
fox
09.04.2013 21:03:53
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop:
Ymmärtääkseni 355 on noista jonkinlainen lippulaivamalli, tosin 345 on yhtä lailla hieno.

Ymmärsit aivan oikein.. ;) Eroja noissa on lähinnä joissakin materiaaleissa, myös otelautamerkit ym. "kosmeettiset jutut" on erilaisia. 355 ja 345 erot lähinnä siinä, että 355-malliset on yleensä mallinimeltään 355 TDSV eli SV noissa tarkoittaa "Stereo Varitone", toki 345 on myös toisinaan ko.johdotuksella, kuitenkin yleisimmin vaan tuolla Varitonella.. Josta päästäänkin:
 
Onko kenelläkään kokemusta tuosta Varitonesta, tekeekö sillä mitään? Entä stereo-ominaisuudesta?
 
Jos yleensä käytät kitaran tone-säätöjä, niin Varitone antaa huomattavasti enemmän sitä "soundipalettia". Oikea Gibsonin Varitonehan on sellainen 1,5 H kela, ja siihen sitten lisätään 6 kpl RC-verkkoja (vastus-kondensaattori) Se on siis eräänlainen "kitaran tonestack".
Sellainen "karvalakkimalli" Varitonesta on monissa kitaroissa esiintyvä "decade switch" jossa yksinkertaisesti vaan sen tonepotikan kondensaattorin tilalla on kiertokytkimellä valittavia konkkia.
Varitonella se soundin "hienosäätö" on tarkempaa kuin decade-switchilla. Ainakin minulla on tuollainen vaikutelma..
Tosin - itsellä ei koskaan ole ollut sen "fiinimpää" kuin ES-335 TDCT.. (eli CT tässä tarkoittaa Coil Tap)
 
Tavallaan himottaisi 339 myös, sehän on vähän pienempikoppainen ja siinä mielessä moneen syliin sopiva.
 
Pikkukoppaiset 336, 339.. Ihan hauskoja kitaroita, sylissä soitettaessa huomattavan näppäriä juurikin tuon pienemmän kokonsa vuoksi. Soundissa ei sähköillä kyllä kovin suurehkoja eroja ole..
Kannattaa kokeilla!
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
fox
09.04.2013 21:11:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Toinen "vai mikä?" sikitta voisi olla Rikkenbakkerin se puoliakustinen..
 
Joka on kyllä enemmänkin ihan "omanlaisensa" niin soundeiltaan kuin muutenkin. Kyllähän monet nimimiehetkin Rikua soittavat, ja pitävät siitä. Mulle ei oikein "maistu".
Jos Yamahan SA-kitarat on kauloiltaan parempia, kuin vanhemmat, se olisi ehken jopa Ibanezin AS-sarjan (tai siihen erittäin läheisesti liittyvän, nykymallistossakin olevan JS-eli "John Scofield"-mallin) veroisia. Pikkukoppasia vintage-Iboja sitten löytyy AS-50 ja vallankin AM-sarjan Artistit. Vantagella on sekä isoa että pikkukoppasta, Aria Pro II -kitarat, ne semiakustisetkin, on samalla viivalla noitten Yamahoitten kanssa.
Minulle on se SA-sarja ollut vähän väliinputoaja.. kun muitakin japseja on. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Hynkel
09.04.2013 21:29:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö Suomesta Kitarapajan lisäksi muita kauppoja, joissa olisi kokeiltavana käytettyjä essejä? Pajalle olen suuntaamassa, mutta h-hetkeen on vielä reilu kaksi viikkoa...
 
C'é solo un Capitano.
AngieRainbow
09.04.2013 21:41:43 (muokattu 09.04.2013 21:50:19)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Löytyykö Suomesta Kitarapajan lisäksi muita kauppoja, joissa olisi kokeiltavana käytettyjä essejä? Pajalle olen suuntaamassa, mutta h-hetkeen on vielä reilu kaksi viikkoa...
 
Tampereella on Kitarakuussa usempikin essi. http://www.kitarakuu.fi/
 
Mielestäni tuolla sivuilla ei ole kaikkia ES-335 kitaroita, mitä liikkeessä on, sillä kävin juuri pari viikkoa sitten niitä räpläämässä. Kannattaa soittaa Sepolle ja kysyä. Oikein mukava kaveri on kyseessä.
 
E: Mulla oli Gibson ES-335 muistaakseni vuodelta 2010. Se oli todella hyvä kitara, mutta ei ehkä kuitenkaan ihan sillä tasolla, mitä itse vaadin Gibson Custom Shopin sertifikaatilla varustetuilta kitaroilta.
 
Itseäni hämmentää aika paljon näissä uudemmissa Gibsonin esseissä se, että kaikki ovat custom shop kitaroita, mutta osa tulee Nashvillesta ja osa Memphisistä. Nashvillessä tehtyjä kitaroita arvostetaan enemmän. Memphisin ES-335 kitarat ovat nykyään sellaisessa maineessa, että siellä on monen tasoista lapioa niin hyässä kuin pahassakin. Omanikin päädyin myymään, kun se ei ihan 100% tyydyttänyt minua. Kaasut on silti itsellänikin hyvään 335 tai 355 kitaraan. Suosittelen tosiaan testaamaan ennen ostopäätöstä.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Hynkel
09.04.2013 21:45:26 (muokattu 09.04.2013 21:47:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

AngieRainbow: Tampereella on Kitarakuussa usempikin essi. http://www.kitarakuu.fi/
 
Mielestäni tuolla sivuilla ei ole kaikkia ES-335 kitaroita, mitä liikkeessä on, sillä kävin juuri pari viikkoa sitten niitä räpläämässä. Kannattaa soittaa Sepolle ja kysyä. Oikein mukava kaveri on kyseessä.

 
Sivuilla näyttäisi olevan yksi 335, ja sitten noita orkkavehkeitä...
 
Huh, toi Jukkiksen 355 on todella upea!
 
C'é solo un Capitano.
Aman
09.04.2013 22:43:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pikkukoppaiset 336, 339.. Ihan hauskoja kitaroita, sylissä soitettaessa huomattavan näppäriä juurikin tuon pienemmän kokonsa vuoksi. Soundissa ei sähköillä kyllä kovin suurehkoja eroja ole..
Kannattaa kokeilla!

 
Mä lähdin sillä mentaliteetilla liikkeelle, että 335 piti saada. Mukaan Kitarapajalta tarttui kuitenkin uutena tuttavuutena 339. Diggasin 339:n akustisesta soundista enemmän, kuin 335:sen. Se oli enemmän "kasassa", fokusoituneempi. Sähköillä en sitten liikkeessä huomannut oikeastaan mitään eroa 335:seen. Viimeinen niitti valintaan oli se, että tämä nimenomainen 339 oli varustettu erittäin fätillä kaulalla, joka tuntuu omissa hyppysissä todella miellyttävältä.
 
335 näyttää 339:n vierellä juhlavammalta ja varsinkin tuo Juccizen yksilö on aivan jäätävä. 339 on siro ja sporttinen urheiluauto, kun taasen 335 on Cadillac.
 
Suosittelen ainakin kokeilemaan ja toteamaan erot! Mielestäni suurimmat erot ovat kuitenkin ulkonäölliset.
 
Tässä vaatimaton oma Fat Backini:
 
https://photos-5.dropbox.com/t/0/AA … 0jTd1cXqzjxejKUQRKPZg?size=1280x960
 
'Naisvetoista poprokkia' Jessica Wolff tai 'to seventies and back' Gonzo Sombrero
antnis
09.04.2013 23:03:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siistein malli on tietty 330, koska siinä on P90:t. Keskipalkiton koppakin siinä on.
 
AngieRainbow
09.04.2013 23:06:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Siistein malli on tietty 330, koska siinä on P90:t. Keskipalkiton koppakin siinä on.
 
Tämmönenkin kuumottelee aina välillä. Monesti näyttävät vain olevan trapezella, josta en itse niin innostu.
 
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
niemepet
09.04.2013 23:19:13 (muokattu 09.04.2013 23:30:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hynkel Belzepop: Ymmärtääkseni 355 on noista jonkinlainen lippulaivamalli, tosin 345 on yhtä lailla hieno.
 
ES-355 on kyllä hiton hyvä kitara, mutta vaan todella vaikea löytää. Itselläni meni muutama vuosi hakiessa... onnea matkaan!
 
Tässä minun ES-355:
http://muusikoiden.net/dyn/users/104121.jpg
 
Kuha
09.04.2013 23:24:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Siistein malli on tietty 330, koska siinä on P90:t. Keskipalkiton koppakin siinä on.
 
Eikä ne kovin rumiakaan ole:
 
http://www.saunalahti.fi/mavartia/ES_330_1.JPG
 
Imper
09.04.2013 23:35:39 (muokattu 09.04.2013 23:41:17)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Eikä ne kovin rumiakaan ole:
 
http://www.saunalahti.fi/mavartia/ES_330_1.JPG

 
ARgh, ei saa kiusata. Mikäs toi malli on kun on block-inlayt...? EDIT: vissiinkin ES-330L, jota ei ole enää Gibsonin tuotannossa. Miksei noita näy missään? Koska valmistus on lopetettu? Uutta '59 VOS -mallia kyllä näkyy, mutta niissä on dot-inlayt ja kaula liittyy vasta myöhemmin bodyyn. Sellanen tosin tällä hetkellä kiikarissa onkin, mutta kiinnostuinpa nyt tuosta 330L -mallista.
 
Minulla on kamala ES-330 -kuume. Joko orkkista mid 60s tai sitten noita uusia VOS-malleja. Alkukesästä Chicago-NY -matka edessä, joten sieltä ideana löytää sopiva.
 
Kokemuksia ihmisillä nimenomaan näistä ES-330-malleista? Harmi kun tota uutta VOSsia cherryä ei saa ilman bigsbyä. Bigsby-kitara löytyy jo.
 
Everyone is a per-son
Vilpur1
09.04.2013 23:42:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Eikä ne kovin rumiakaan ole:
 
http://www.saunalahti.fi/mavartia/ES_330_1.JPG

 
Ei ole ei. Etusivulla Ismon kitaraa on tullut useampaan kertaan tiirailtua.
 
http://muusikoiden.net/dyn/news/3415_f.jpg?1362043084
 
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Kuha
09.04.2013 23:42:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Imper: ARgh, ei saa kiusata. Mikäs toi malli on kun on block-inlayt...?
 
Se on ES 330 L, näitä reissue-malleja. Tuo voisi muuten vaihtua hyvään Stratoon.
 
Harmi kun tota uutta VOSsia cherryä ei saa ilman bigsbyä. Bigsby-kitara löytyy jo.
 
Onhan niitä, tuossa vaikka:
 
http://www.wildwoodguitars.com/products/t07301.php?CategoryID=341&n=28
 
Hynkel
09.04.2013 23:45:40 (muokattu 10.04.2013 08:31:21)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

niemepet: ES-355 on kyllä hiton hyvä kitara, mutta vaan todella vaikea löytää. Itselläni meni muutama vuosi hakiessa... onnea matkaan!
 
Pajalla olis yksi...
 
Jucciz sulla on ES-175 myös, sehän on kai vähän niin kuin jazz-kitara? Käytätkö kuinka paljon muihin juttuihin? Mielestäni sekin on yllättävän monipuolinen ja taipuu heviä lukuun ottamatta melkein mihin tahansa...
 
C'é solo un Capitano.
Muovinen
10.04.2013 09:18:22 (muokattu 10.04.2013 11:13:58)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuha: Eikä ne kovin rumiakaan ole:
 
http://www.saunalahti.fi/mavartia/ES_330_1.JPG

 
Tämä on kyllä hieno! P90:t kruunaa rokkikone lookin. Onhan tollanen 355 toki leuhka jos ei ole bling blingille arka, mutta luulisi saman soundin ja soitettavuuden saavutettavan hieman karummallakin ulkonäöllä. Mutta erittäin hieno soitin kuitenkin tuo 355.
 
Mulla on tollanen Tokain 335-kopsu eli ES110 ja se on kyllä erittäin asiallinen peli hintaansa nähden (1,5k uutena). Siinä on tosin Gibsonin Burstbuckerit kiinni, en ole alkuperäisiä mikkejä kuullut. Tokain tarjoamasta loistavasta soundista huolimatta takaraivossa kummittelee edelleen Starfire IV: http://westerlyguildguitars.com/guitars/starfireIV.html
 
edith: Tokai - https://muusikoiden.net/dyn/users/109851.jpg
 
Myy minulle sun Guild-sähkis, kiitos. Kamaropnogalleria
MarkoA
10.04.2013 10:31:31 (muokattu 10.04.2013 10:32:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä topic. Oli itsellä "ajankohtainen" viistoista vuotta sitten ;)
 
Eli kauhea hinku oli saada puoliakustinen Gibson, tarkemmin siis 335 tai sen johdannainen. Sain tuolloin lainaan 345:n jolla sitten soittelin ja tutustelin intrumenttiin ja sen ominaisuuksiin tarkemmin.
 
Tuolloin tykästyin 60s slim kaulaan kovasti. Samaten oli tavallaan yllätys kuinka näppärä soitin on kyseessä ja miten se sopii istualleen sekä seisaalleen, eikä ole mitenkään ison tuntuinen vaikka se kuvissa joskus siltä näyttääkin.
 
Kuitenkin Varitone tuntui mulle aivan turhalta. En yksinkertaisesti osannut oikein käyttää sitä mihinkään. Toki siitä lähtee melkoinen kokoelma eritavalla "leikattuja" soundeja, mutta jotenkin se vain ei tuntunut milloinkaan kovin toimivalta. Onkohan täällä 345 soittajia jotka käyttää Varitonea aktiivisesti soitossaan?
 
Yhtenä vaihtoehtona tuolloin oli JAK:n valmistama pienempi 335 (kuten 339), mutta sitäkin aikani mielessä pyörittelin ja tulin siihen tulokseen, että jossain vaiheessa alkaa sitten kumminkin haluttaa täyskokoinen 335. Se kun on kuitenkin SE kitara josta nuo muut kaikki on johdettu.
 
Ostin 97 ES 335 the DOT:n 60s slim kaulalla uutena. Päivääkään en ole katunut. Ainoana negatiivisena seikkana on kitaran arvo. Eli sitä kuitenkin tulee varjeltua hieman tarkemmin kun se on niin kallis. Soitannollisesti se on mulle itse täydellisyys. Ja kuitenkin niin yksinkertainen. Ennen tuota mulle Les Paul oli ykkös kitara. Mutta 335:n hankinnan jälkeen Les Paulit jäi telineeseen pikkuhiljaa. 335 antaa sen verran avoimemman ja kevyemmän soinnin. aikka ero onkin pieni, niin se on silti itselle soittaessa merkittävä. Tästä ajattelenkin, että jos tuollaista kitaraa harkitsee, niin nuo pienempikoppaiset kannattanee unohtaa heti alkuunsa. Ostaa ensin sen alkuperäisen ja joskus myöhemmin voi kokoelmaa lisätä sitten niillä variaatioilla.
 
Lähinnä harkinnan arvoisena juttuna pitäisin, että kumman kaulan 60s slim vaiko 50s mallisen haluaa. Itse pidän molemmista, mutta rahani laitoin 60s malliin. Jotenkin se siro kaula sopii tuohon kitaraan. Tosin tuhti malli sopii myös.. hmm...
 
Edit: ja se pakollinen http://muusikoiden.net/dyn/users/265.jpg
Kuvassa ei flame näy, vaikka sitä onkin runsaasti.
 
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
fox
10.04.2013 11:08:27
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

60's kaula minullakin tuossa on.. ;)
Varitone voi olla "vähän ylimääräinen", jos sitä ei koe tarvitsevansa. Kyllä sitä nuo 345 - 355 Essien jotkut soittajat käyttävät. Onpa niitä vuosien mittaan sekä tehtaalla customshopissa, että "jälkikäteen" laitettu myös joihinkin ES-335 -kitaroihinkin. Tosin, kyllähän jopa ihan tehtaalta on mallin elinkaaren aikana tullut useammankin laista versiota, 335 kolmella P-90 mikillä, 335 Showcase vakiona EMG-Overland mikeillä, ES-335 Artist tuolla alunperin RD Artistista kotoisin olevalla Robert Moogin aktiivielektroniikalla... =)
Eli vähän jokaiselle jotakin..
Jaa niin, tuossa se minun 335 TDCT..
http://muusikoiden.net/dyn/users/111029.jpg
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 5 6 7

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «