Aihe: Bajateleen häiriösuojaus toistamiseen?
1 2 3
aristoteles666
08.04.2013 17:23:33

hallu: No tuo halpiskitaraselitys ei kelpaa koska muissakin halpiskitaroissa on häiriösuojaus. Siksi en itse pitänyt kustannussäästöä syynä siihen ettei sitä ole alkujaan laitettu. Mitkäs nämä gattonit on?

yksikelaisen kokoiset humbukkerit, kalliit.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
08.04.2013 17:23:35
blues guitar: Jos mikit olisi kokonaan Faraydayn häkin sisäpuolella niin ne olisivat hiljaiset. Siis eivät reagoisi enää edes kielen aiheuttamaan magneettikenttään ja olisivat täysin mykkiä. Onko näin?

Toisin sanoen, jos mikki poimii kielen värähtelystä aiheutuneen magneettikentän, niin se poimii myös muita ulkoisten magneettikenttien aiheuttamia häiriöitä.

No näin olen asian ymmärtänyt. Mikrofoni ei voi tietää mikä osa onhäiriötä ja mikä osa toivottavaa, vaan se poimii kaiken havaitsemansa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
aristoteles666
08.04.2013 17:26:15

antnis: Bajahan on halpiskitara, ei siinä mitään suojauksia ole laitettu ihan vaan kustannusten säästämiseksi. Vaikka yksikelaiset pitävät meteliä joka tapauksessa, on suojauksella selkeä vaikutus siihen, miten kitaran elektroniikka poimii ympäristöstä kaikenlaista paskaa. Ja laita Bajaasi vaikka Gattonit, eivät hurise ja soundit ovat kohdallaan :)

ongelma on yksikelaisilla juuri se että ne mkit nimenomaan vahvistaa häiriöitä, ei auta vaikka kaikki muu olisi pakattu viidentoista kerroksen verran kuparin sisään kun juuri se joka poimii häiriöt, on hyvästä syystä häkin ulkopuolella.
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
mattim
08.04.2013 17:29:08 (muokattu 08.04.2013 19:02:17)

blues guitar: Jos mikit olisi kokonaan Faraydayn häkin sisäpuolella niin ne olisivat hiljaiset. Siis eivät reagoisi enää edes kielen aiheuttamaan magneettikenttään ja olisivat täysin mykkiä. Onko näin?

Toisin sanoen, jos mikki poimii kielen värähtelystä aiheutuneen magneettikentän, niin se poimii myös muita ulkoisten magneettikenttien aiheuttamia häiriöitä.

Faradayn häkki suojaa sahkökentiltä, ne eivät vaikuta magneettikenttiin elleivät ole magneettisesta metallista valmistettu. Kitaran kielet aiheuttavat magneettikenttään muutoksen, mistä muutoksesta johtuen käämissä syntyy sähkövirta.

Vaikka mikrofonit olisivat faradayn häkin sisällä eivät ne olisi aivan hillaiset vaan toimisivat aivan normaalisti. Monet metalliset mikrofonin kuorethan toimivat faradayn häkkinä. Telessäkin on etumikissä metallikuori juurikin suojaamassa ulkoisilta häiriöiltä.
hallu
08.04.2013 17:30:24
antnis: Bajahan on halpiskitara, ei siinä mitään suojauksia ole laitettu ihan vaan kustannusten säästämiseksi. Vaikka yksikelaiset pitävät meteliä joka tapauksessa, on suojauksella selkeä vaikutus siihen, miten kitaran elektroniikka poimii ympäristöstä kaikenlaista paskaa. Ja laita Bajaasi vaikka Gattonit, eivät hurise ja soundit ovat kohdallaan :)

Kävin katsomassa gattoneita, niin nehän ovat kaksikelaisia niin että kelat ovat rinnakkain!?!? eikä edes päällekkäisillä keloilla. Onko ihan totta että tuottavat samanlaisen soundin kuin bajan orkkismikit? ja saako noihin sen S1 kytkennän toimiaan?
antnis
08.04.2013 17:30:54
hallu: No tuo halpiskitaraselitys ei kelpaa koska muissakin halpiskitaroissa on häiriösuojaus. Siksi en itse pitänyt kustannussäästöä syynä siihen ettei sitä ole alkujaan laitettu. Mitkäs nämä gattonit on?

Ai missä muissakin? Ainakaan mun JV Stratossa ei mitään sellaisia ollut. Joe Bardenin Danny Gatton-mikeissä on joku dual blade-systeemi joka ehkäisee hurinat vähän humppareiden tyyliin. Soundi on kuten oikeassa telessä.
aristoteles666
08.04.2013 17:31:58

hallu: Kävin katsomassa gattoneita, niin nehän ovat kaksikelaisia niin että kelat ovat rinnakkain!?!? eikä edes päällekkäisillä keloilla. Onko ihan totta että tuottavat samanlaisen soundin kuin bajan orkkismikit? ja saako noihin sen S1 kytkennän toimiaan?

niissä on oma soundi.
aristoteles666
08.04.2013 17:32:30

antnis: Ai missä muissakin? Ainakaan mun JV Stratossa ei mitään sellaisia ollut. Joe Bardenin Danny Gatton-mikeissä on joku dual blade-systeemi joka ehkäisee hurinat vähän humppareiden tyyliin. Soundi on kuten oikeassa telessä.

ei ole, sinne päin, mutta ei ole.
hallu
08.04.2013 17:45:14
antnis: Ai missä muissakin? Ainakaan mun JV Stratossa ei mitään sellaisia ollut. Joe Bardenin Danny Gatton-mikeissä on joku dual blade-systeemi joka ehkäisee hurinat vähän humppareiden tyyliin. Soundi on kuten oikeassa telessä.

No ainakin LiteAsh stratossa oli häiriösuojaus tehtaalta ja hintaluokaltaan samaa kuin bajakin.
hallu
08.04.2013 17:46:32
aristoteles666: ei ole, sinne päin, mutta ei ole.

Thanks, niin vähän arvelinkin. Taidan nyt vaan viihtyä näiden hurinoiden kanssa kuten tuossa aikaisemmin jo totesin.
antnis
08.04.2013 17:56:10
hallu: No ainakin LiteAsh stratossa oli häiriösuojaus tehtaalta ja hintaluokaltaan samaa kuin bajakin.

No kaikissa ei silti ole. Eikä nää hullummalta kuulosta, miltäs jos ei teleltä? http://www.youtube.com/watch?v=SMsYR7-wI2I
blues guitar
08.04.2013 18:05:03 (muokattu 08.04.2013 18:06:09)

mattim: Faradayn häkki suojaa sahkökentiltä. Kitaran kielet aiheuttavat magneettikenttään muutoksen, mistä käämissä syntyy sähkövirta. Vaikka mikrofonit olisivat faradayn häkin sisällä eivät ne olisi aivan hillaiset. Monet metalliset mikrofonin kuorethan toimivat faradayn häkkinä.

Ehkä se häkki vähän falskaa siinätapauksessa?
No joo....tää nyt on tällaista viisastelua eikä liity enää mitenkään alkuperäiseen kysymykseen. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
08.04.2013 18:35:28
antnis: No kaikissa ei silti ole. Eikä nää hullummalta kuulosta, miltäs jos ei teleltä? http://www.youtube.com/watch?v=SMsYR7-wI2I

No ei ole niin, mutta ei se välttämättä riipu kitaran hinnasta mihin ne laitetaan tai jätetään laittamatta.

Tuo mikki kyllä kuulosti nettiklipissä ihan kelvolliselta ja kyllä siitä tunnisti tuon teleklanginkin. Vaikea sanoa kokeilematta, että mikä se sen tatsi kokonaisuudessaan on. Nuo mikkien soundit on vähän semmoinen herkkävireinen juttu ja silloin kun telekasteria olin etsimässä, niin vietin kyllä aikaa kerran jos toisenkin soittokopissa niitä vertailemassa ja voin sanoa ettei ne yksikelaisetkaan ihan samalta kaikki kuulosta.

Noita humbukkereitahan on fenderillä itselläänkin ja Seymour Dunkanilla joskin ne ovat käsittääkseni selaisia joissa kelat ovat päällekkäin. Ainakin Fenderin humpparit oli vähän tummemmat soinniltaan kuin yksikelaiset.

Olen tyytyväinen bajan soundiin ja jos hurina on hinta mikä siitä pitää maksaa niin sitten se on maksettava. Tietenkin jos asia alkaa joskus oikeasti tulla ongelmaksi niin asia pitää hoitaa, mutta en ehkä ihan vielä siihen lähtisi. Mulla on tuossa pari humpparikitaraa joilla voi vetää semmoisissa paikoissa joissa ei saa hurista. Baja on vaan tällä hetkellä mun inspiroivin soitin ja sen kanssa tulee himassa soiteltua eniten ja olen kaynyt sen kanssa pari kertaa reenikämpilläkin.
Old Joe
08.04.2013 19:52:54

Osittain oikein. On mikkejä jotka ovat kokonaan metalli suojuksen sisällä ja kielten värähtely siirtyy kuitenkin mikkeihin, mutta seurauksena on juuri tuo yllä kuvattu soinnin tummentuminen.

Ulkoiset häiriöt ovat usein luonteeltaan erilaisia, joten suojaus auttaa niiden poistamisessa. Soittaja toimii myös itse antennina, kun plektrakäsi on sopivasti vielä juuri mikkien päällä.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Zeeboo
08.04.2013 20:16:29
hallu: ... olin ymmrätävinäni että pitää vain hakea sellainen asento sen kitaran kanssa jolloin hurinaa on vähemmän ja pysyteltävä siinä asennossa ...

Näinhän se, ainakin vähän. Mikin kelan voi ajatella muuntajan toisioksi, johon indusoituu jännite jostain lähteestä. Häiriöttömässä tapauksessa lähteenä toimii värähtelevä kieli, joka aiheuttaa hitusen pienen muutoksen magneettikenttään, jossa kela on.

Häiriölähde, joka "pärisee" verkkotaajuudella, tai tasasuunnatun verkon taajuudella aiheuttaa ympärilleen sillä häiriön taajuudella muuttuvan magneettikentän jonka mikin kela haistaa, eli pelaa tämän pariskunnan ensiöpuolena. Silloin kun tämä muuttuva kenttä on samansuuntainen mikin käämin kanssa, on mikkiin indusoituva jännite - häiriö - voimakkaimmillaan. Kun taas häiriökenttä ja mikin kela ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden, on häiriö pienimmillään. Tämän takia putkivahvistimissa verkkomuuntaja ja päätemuuntajat on aseteltu niinkuin ovat.
White men can't Monk
blues guitar
08.04.2013 20:49:01

Old Joe: Osittain oikein. On mikkejä jotka ovat kokonaan metalli suojuksen sisällä ja kielten värähtely siirtyy kuitenkin mikkeihin, mutta seurauksena on juuri tuo yllä kuvattu soinnin tummentuminen.

Mä tarkoitinkin Faradayn häkkiä joka ei laske mitään lävitse. :D
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
antnis
08.04.2013 23:13:01
hallu: No ei ole niin, mutta ei se välttämättä riipu kitaran hinnasta mihin ne laitetaan tai jätetään laittamatta.

Tuo mikki kyllä kuulosti nettiklipissä ihan kelvolliselta ja kyllä siitä tunnisti tuon teleklanginkin. Vaikea sanoa kokeilematta, että mikä se sen tatsi kokonaisuudessaan on. Nuo mikkien soundit on vähän semmoinen herkkävireinen juttu ja silloin kun telekasteria olin etsimässä, niin vietin kyllä aikaa kerran jos toisenkin soittokopissa niitä vertailemassa ja voin sanoa ettei ne yksikelaisetkaan ihan samalta kaikki kuulosta.

Noita humbukkereitahan on fenderillä itselläänkin ja Seymour Dunkanilla joskin ne ovat käsittääkseni selaisia joissa kelat ovat päällekkäin. Ainakin Fenderin humpparit oli vähän tummemmat soinniltaan kuin yksikelaiset.

Olen tyytyväinen bajan soundiin ja jos hurina on hinta mikä siitä pitää maksaa niin sitten se on maksettava. Tietenkin jos asia alkaa joskus oikeasti tulla ongelmaksi niin asia pitää hoitaa, mutta en ehkä ihan vielä siihen lähtisi. Mulla on tuossa pari humpparikitaraa joilla voi vetää semmoisissa paikoissa joissa ei saa hurista. Baja on vaan tällä hetkellä mun inspiroivin soitin ja sen kanssa tulee himassa soiteltua eniten ja olen kaynyt sen kanssa pari kertaa reenikämpilläkin.

Juu Baja on hyvä keppi ei siitä tykkäämisessä ole mitään hävettävää :D Nuo Bardenithan ovat maailmalla jollei kaikkein parhaimpien niin ainakin top3 tele-mikkien maineessa että siihen halusin vaan viitata että kyllä ne teleltä kuulostaa ei niitä muuten niin palvottaisi.
hallu
08.04.2013 23:41:24
antnis: Juu Baja on hyvä keppi ei siitä tykkäämisessä ole mitään hävettävää :D Nuo Bardenithan ovat maailmalla jollei kaikkein parhaimpien niin ainakin top3 tele-mikkien maineessa että siihen halusin vaan viitata että kyllä ne teleltä kuulostaa ei niitä muuten niin palvottaisi.

No juu kiitoksia vinkistä, täytyy pistää korvan taakse. Tämä ketju kylläkin teki tehtävänsä eli se mun alkuperäinen pohdinnan aihe oli että kannattaako niiden foliointien kanssa vielä koittaa touhuta ja ilmeisesti ei kannata. Eli joko hurinat sietää tai sitten vie sen soitinpajalle vaihdattamaan ne Bardenit siihen.
von spets
09.04.2013 15:53:02
Pärinät voi johtua maadoittamattomista pistorasioista. Meidän talossa uusittiin sähköt ja pistettiin maadoitukset kuntoon - pörinät katosivat ja soundit parani :)

Asiaa voi testata vaikka keittiön maadoitetulla pistorasialla jos muualla ei ole ;)
www.myspace.com/thebadcaseband www.facebook.com/thebadcaseband
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)