Aihe: Lyydiset asteikot ja niihin sopivat soinnut. | |
---|
|
Eli minkä sointujen päälle kannattavi soittaa esim. C-lyydistä asteikkoa? |
|
Cmaj7 | Cmaj9 | Cmaj13 C6 | C6/9 (#11-merkinnän kanssa lyydinen sävy on ilmiselvä, muuten improvisoijan harkinnan varassa) D/C | Gmaj7/C | jne. D Bm7 - | - C Cmaj7 jne. (ylipäätään kaikki kautta- ja polysoinnut, joissa bassofunktiossa on C ja jotka rakentuvat C-lyydisen asteikon sävelille) Tonaalisessa kolmisointuympäristössä C-soinnun päälle, kun se on G-duuri- (IV) tai e-mollikappaleessa (VI). |
|
Toi on vähän tyylikysymys myös. Itellä tyypillisesti se asteikko hahmottuis lyydiseks vasta lyydisen sointukierron päälle, ei niinkään yksittäisen soinnun. Pätee muihinkin diatonisiin. T: hevari. |
|
Kujala: Eli minkä sointujen päälle kannattavi soittaa esim. C-lyydistä asteikkoa? Eiks tuo oo itsestään selvä? Duurissa neljännen asteen soinnulle Eli mille tahansa duurisoinnulle kun se on sävellajin neljännen asteen sointu. C-duurissa F:n, D-duurissa G:n jne. ja kysytty C-lyydinen asteikko C-duurisoinnulle kun sävellajina G. Jos muussa sävellajissa etsitään C-lyydistä niin sitten Cadd#11. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
Kujala 07.04.2013 11:01:56 (muokattu 07.04.2013 11:15:03) | |
|
baron: Eiks tuo oo itsestään selvä? Duurissa neljännen asteen soinnulle Eli mille tahansa duurisoinnulle kun se on sävellajin neljännen asteen sointu. C-duurissa F:n, D-duurissa G:n jne. ja kysytty C-lyydinen asteikko C-duurisoinnulle kun sävellajina G. Jos muussa sävellajissa etsitään C-lyydistä niin sitten Cadd#11. AaaAAAaaaa. Elikkä aena näin? C ja F, D ja G, E ja A, F ja H... |
|
Kujala: AaaAAAaaaa. Elikkä aena näin? C ja F, D ja G, E ja A, F ja H... Ei. F-duurin IV (neljäs) aste on alennettu H, eli B/Bb, ja siitä alkava F-duurin sävelillä kulkeva asteikko Bb-lyydinen. _____ Tuolla mainittiin aikaisemmassa viestissä myös "lyydinen sointukierto", aivan totta: esim. C-lyydisellä asteikolla voi vetää hienosti seuraavanlaisten sointukiertojen päälle. C | C | C | D :|| C | D | Am | Hm7 :|| |
|
Janus: Ei. F-duurin IV (neljäs) aste on alennettu H, eli B/Bb, ja siitä alkava F-duurin sävelillä kulkeva asteikko Bb-lyydinen. _____ Tuolla mainittiin aikaisemmassa viestissä myös "lyydinen sointukierto", aivan totta: esim. C-lyydisellä asteikolla voi vetää hienosti seuraavanlaisten sointukiertojen päälle. C | C | C | D :|| C | D | Am | Hm7 :|| No koitetaanpas pyörähtääkö nyt oikein. Siis c-duuriin f-lyydinen koska c-duuri on c d e F g a h. Eli tästä päätellen vaikka g-duuriin c-lyydinen koska g a h C d e f? Löytyykö muuten noista lyydisistä sointukierroista mistään enemmän tietoa? |
|
Kujala: No koitetaanpas pyörähtääkö nyt oikein. Siis c-duuriin f-lyydinen koska c-duuri on c d e F g a h. Eli tästä päätellen vaikka g-duuriin c-lyydinen koska g a h C d e f? Väärin, koska G-duurissa f on ylennetty fissäksi (F#) - mutta oikein sikäli, että duuriasteikon neljänneltä säveleltä alkaen löytyy lyydinen asteikko. g a h C d e f# (G-duuri) C d e f# g a h (C-lyydinen) Löytyykö muuten noista lyydisistä sointukierroista mistään enemmän tietoa? Ihan mahdollisesti. Onko sulla joku konkreettinen ongelma (esim. tietty biisi tai kohta biisissä, tyylilaji, jne.) johon kaipaat nyt ratkaisua? Peruskäsitteet teoriasta eivät näytä olevan ihan täysin hallinnassa, joten auttaminen teoriatermein selittäen ja yleistäen voi olla nyt väärä reitti. |
|
Janus: Väärin, koska G-duurissa f on ylennetty fissäksi (F#) - mutta oikein sikäli, että duuriasteikon neljänneltä säveleltä alkaen löytyy lyydinen asteikko. g a h C d e f# (G-duuri) C d e f# g a h (C-lyydinen)
Ihan mahdollisesti. Onko sulla joku konkreettinen ongelma (esim. tietty biisi tai kohta biisissä, tyylilaji, jne.) johon kaipaat nyt ratkaisua? Peruskäsitteet teoriasta eivät näytä olevan ihan täysin hallinnassa, joten auttaminen teoriatermein selittäen ja yleistäen voi olla nyt väärä reitti. Nimenomaan tähän lyydiseen asteikkoon olisi tarkoitus syventyä perin juurin. Ja juuri tuo tieto tulisi tarpeeseen, että mikä asteikko mihinkin sävellajiin sopii? |
|
Kujala: Nimenomaan tähän lyydiseen asteikkoon olisi tarkoitus syventyä perin juurin. Ja juuri tuo tieto tulisi tarpeeseen, että mikä asteikko mihinkin sävellajiin sopii? http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161 |
|
Nelisormimangusti: http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=39&t=24161 Tosta aloitusviestistä yli puolet on taattua mnet-sertifioitua hevonpaskaa. "Harmoninen jooninen", "melodinen lyydinen" jne. satuilut eivät kuuluisi tälle teoriapalstalle lainkaan. |
|
Janus: Tosta aloitusviestistä yli puolet on taattua mnet-sertifioitua hevonpaskaa. "Harmoninen jooninen", "melodinen lyydinen" jne. satuilut eivät kuuluisi tälle teoriapalstalle lainkaan. Internetissä lähdekritiikkiä ei sovi hetkeksikään unohtaa. Jos oikeasti haluaa opiskella musiikin teoriaa, kannattaa hyödyntää esimerkikisi kirjaston palveluja. |
|
Löytyipä kahlailulla tällainenkin taulukko: http://www.piano-lessons-made-simpl … .com/images/musical-modes-chart.png |
|
http://www.outsideshore.com/music/e … -materials/primer/chordscale-chart/ Jos haluaa kirkkosävellajeista eteenpäin niin yllä oleva. You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
En tajua, että mitä iloa mulle on tästä tiedosta, että sen ja sen soinnun kanssa voi perusasteikon sijaan soittaa neljännen sävelen ylennettynä. Tuommoisia yksittäisiä random-ylennyksiä ja alennuksia pitää osata muutenkin tehdä improtessa ja säveltäessä. |
|
sub zero: En tajua --- perusasteikon --- random-ylennyksiä ja alennuksia Takkinne, olkaa hyvä. |
|
Janus: Takkinne, olkaa hyvä. "I'll get me coat" |
|
baron: http://www.outsideshore.com/music/e … -materials/primer/chordscale-chart/ Jos haluaa kirkkosävellajeista eteenpäin niin yllä oleva. Heräsipä tuolla linkissä olevasta major bebop-skaalasta kysymys. Eli c-skaala soppii c:hen, d d:hen jne...? Kunhan on kyseessä duuri. |
baron 08.04.2013 21:51:58 (muokattu 08.04.2013 21:53:53) | |
|
Kujala: Heräsipä tuolla linkissä olevasta major bebop-skaalasta kysymys. Eli c-skaala soppii c:hen, d d:hen jne...? Kunhan on kyseessä duuri. C-duuuribebop-asteikko duurisoinnulle (C, C6, Cmaj7) C-dominanttibebop-asteikko dominanttisoinnulle (C7) C-mollibebop-asteikko mollisoinnulle (Cm, Cm6, Cm7) You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine) |
|
baron: Eiks tuo oo itsestään selvä? Duurissa neljännen asteen soinnulle Kyllä kyllä... mutta Kehottaisin myös joskus kokeilemaan moodeja ihan jonkun muun kuin sen kyseisen soituasteen päälle. Voi tapahtua ihmeellisiä asioita. Esim lyydistä voi kokeilla I asteenkin päälle. kukaan ei kiellä. Jos kuulostaa paskalta niin, ajatuksesta voi luopua, mutta joskus voi napsahtaa kivasti kohdalleenkin. Muutenkin on mielestäni typerää tehdä turhaa ajatustyötä siinä mielessä, että jos soitukierto on esim C - Am - G - C, niin ruveta siinä nyt sähläämään että soitampa ekkuna C joonista, sit vaihdan tossa A-aioliseen ja sitte ennenku mennään takas C:hen niin täräytän G miksolyydistä. Kaikissa näissä on samat sävelet, joten antaa mennä C - duurilla koko hoito, kunhan tiedostaa missä se juurisävel milloinkin on menossa. Sitten kun mennään modaaliseen musiikkiin, niin sitten moodien kahlaamisesta alkaa olla hyötyä. Ainakin helpompi sisäistää asioita, kun on termit hallussa. I'm sorry Dave |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|