Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Uusi, kompakti basso hakusessa..
1 2
Jasutus
07.04.2013 23:44:59 (muokattu 07.04.2013 23:48:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen siis etsimässä kopaktia, eli näin kansankielisesti pientä bassoa, koska en viitsi tuota Squier J-bassoa julkisissa kantaa, ja lisäksi reilu 10km kävelyä se selässä + koulutavarat. Paras esimerkki ihanteellisen basson tyylistä olisi varmaan se perus Steinberger, mutta hintaa saisi olla enintään semmoinen 300€. Olisiko mitään ehdotuksia?
 
Tämmöistä olen siis nyt katsonut:
http://www.thomann.de/fi/hoefner_shorty_bass_bk.htm
 
jperala
08.04.2013 08:31:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasutus: Olen siis etsimässä kopaktia, eli näin kansankielisesti pientä bassoa, koska en viitsi tuota Squier J-bassoa julkisissa kantaa, ja lisäksi reilu 10km kävelyä se selässä + koulutavarat. Paras esimerkki ihanteellisen basson tyylistä olisi varmaan se perus Steinberger, mutta hintaa saisi olla enintään semmoinen 300€. Olisiko mitään ehdotuksia?
 
Tämmöistä olen siis nyt katsonut:
http://www.thomann.de/fi/hoefner_shorty_bass_bk.htm

 
Jatsari on tuollaiset 116cm tuo 99cm eli eroa 17cm ??
 
Jasutus
08.04.2013 09:06:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jperala: Jatsari on tuollaiset 116cm tuo 99cm eli eroa 17cm ??
Joo, mutta on tuo runko paljon kapeampi ja kevyempi.
 
Hanuriin
08.04.2013 09:37:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Steinbergeri on noin 101 cm. MUTTA se on tasapainoinen ja siinä on normipitkä skaala. Ja se soundaa hyvältä. Mä laittaisin Steinbergerin ellei mulla jo olis (tai siis mulla on Hohner Headless, mutta se on käytännössä ihan sama asia). Mukava soittaa sekä istuen (kun siinä on se kätsä vipu, joka muodostaa lantion soittimelle) että seisaaltaan, mutta erityisestikin seisaaltaan, koska kyseessä ei tosiaankaan ole kaulapainoinen värkki.
 
Lisäksi eduksi voidaan laskea se, että kuljetuspussi ja/tai kotelo muistuttaa kiväärikoteloa. Ny rillataan.
 
J.Nikkanen
08.04.2013 11:04:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla mahtuu MPU femma kitarapussiin. Helppo kanniskella selässä tahi kädessä. Niin mutta eihän se ole myytävänä, mutta muuten kyllä ääni lavattomalle 34" skaalaiselle.
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
mondo
08.04.2013 11:32:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rickenbacker 4001 vm74 Selvä Rokken roll BASSO!!
 
Jasutus
08.04.2013 12:06:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo kyllä toi hohner headless muuten olis ok mutta hinta 600e. Ja vielä lisätietoja että mistä tuo mpu on ostettu ja minkä hintainen oli?
 
J.Nikkanen
08.04.2013 12:50:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasutus: joo kyllä toi hohner headless muuten olis ok mutta hinta 600e. Ja vielä lisätietoja että mistä tuo mpu on ostettu ja minkä hintainen oli?
 
Kaippa noita käytettynä joskus liikkuu.
 
Niin joo, olisin voinut laitella hieman selvemmin. Siis tarkoitukseni oli vain valaista että päätön basso on huomattavasti helpompi kantaa mukanaan kuin joku perus lapanen. Itse ostin omani suoraan jäsen MPUlta, eli siis hand made in Finland ja menee siis yli tuon annetun budjetin.
 
Jotain Riversidejä joskus liikkunut myös mnetissä muutaman satasen pyynnillä. Ei muuta kuin ostoilmoa torille?
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
Jasutus
08.04.2013 13:12:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Kaippa noita käytettynä joskus liikkuu.
 
Niin joo, olisin voinut laitella hieman selvemmin. Siis tarkoitukseni oli vain valaista että päätön basso on huomattavasti helpompi kantaa mukanaan kuin joku perus lapanen. Itse ostin omani suoraan jäsen MPUlta, eli siis hand made in Finland ja menee siis yli tuon annetun budjetin.
 
Jotain Riversidejä joskus liikkunut myös mnetissä muutaman satasen pyynnillä. Ei muuta kuin ostoilmoa torille?

Ymmärrän nyt mitä tarkoitat. Harmi vaan kun päättömät bassot ovat niin paljon kalliimpia kuin tavalliset esim. paskimmatkin steinberger-kopiot liikkuu siinä reilu 300€. Mutta katsellaampa nyt, jos ei mitään sopivan hintaista päätöntä ilmene niin ostan vaan tuon shortyn.
 
MPU
08.04.2013 13:55:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: Steinbergeri on noin 101 cm. MUTTA se on tasapainoinen ja siinä on normipitkä skaala. Ja se soundaa hyvältä. Mä laittaisin Steinbergerin ellei mulla jo olis (tai siis mulla on Hohner Headless, mutta se on käytännössä ihan sama asia).
 
Koon puolesta kyllä, muuten ei sama. Paitsi joku Steinberger Spirit ja Hohner mutta ne taas eroaa alkuperäisestä Steinbergerin bassosta.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Hanuriin
08.04.2013 14:54:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Koon puolesta kyllä, muuten ei sama. Paitsi joku Steinberger Spirit ja Hohner mutta ne taas eroaa alkuperäisestä Steinbergerin bassosta.
 
No jaa. Kokeilin kerran aitoa grafiitti-Steinbergeriä eikä siinä nyt loppujen lopuksi ollut suurtakaan eroa tähän puusta tehtyyn Hohneriin. Mikrofoneista se basson ääni kuitenkin viime kädessä tulee eikä siinä paljoakaan puulajit tai kaulan materiaali paina. Tämähän on vaikka kuinka usein toristettu sokko- ja tuplasokkotesteissä vaikka aina vähän väliä joku väittääkin kaipaavansa juuri bubingan tai vaahteran värähtelyjä :)
 
Kovasti puhutaan, että grafiitin jäykkyyden ansiosta niissä aidoissa on uskomaton sustain (ja kyllähän se aito pitkään soikin) mutta niinhän se on melkein missä vaan normibassossakin. Harvoin jos koskaan ongelmaksi muodostuu sustainin puute.
 
Toinen, mistä aitoja kehutaan on se, että ne pitävät vireen lähes ikuisesti. Niin pitää kyllä tämä kloonikin, paljolti samoista syistä kuin aitokin. Ja ne syythän ovat a) viritystapit eivät kovinkaan herkästi pääse heilumaan ollessaan "piilossa" ja b) veto kieliin kohdistuu suoraan, joten kielen venymä viritystapin ympärillä ei pääse vaikuttamaan vireeseen.
 
Ja sanonpa vielä senkin, että tuplapallokielen vaihtaminen on suorastaan ihanaa: kieli paikalleen, viritys ja siinä se onkin. Vaikka tuplapallokielet ovat vähän kalliimpia, minä en ainakaan vaihda basson kieliä oikeastaan kuin vain silloin, jos kieli katkeaa, eli aika harvoin joten sillä hintaerolla ei ole oikeastaan mitään väliä.
 
Mulla on vielä se drop-tunerilla varustettu versio, joten voin soitella dropped D -vireessä vipua vääntämällä ja vipua takaisin vääntämällä olen taas normivireessä. Todellisuudessa olen tarvinnut keikalla ainoastaan kerran ja studiossa olen parissa kappaleessa käyttänyt sitä droppioptiota. En olisi välttämättä maksanut siitä, mutta käytettyä ostaessa se nyt vaan sattui olemaan valmiina. Mä maksoin noin 3-4 vuotta sitten 500.
 
Pauli Lappalainen
08.04.2013 15:08:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

MPU: Koon puolesta kyllä, muuten ei sama. Paitsi joku Steinberger Spirit ja Hohner mutta ne taas eroaa alkuperäisestä Steinbergerin bassosta.
 
Eikös Washburn Bantam ollut aika samasta muotista kuin Steinberger.
 
Tuollaisen olen joskus tavannut.
 
Hannu A
08.04.2013 15:17:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos satut tollaisen steinberger spirit -basson löytämään jostain niin menee tuohon hintaluokkaan.
 
tossa vasenkätinen malli: http://www.thomann.de/fi/steinberge … s_spirit_xt2_standard_bass_bk_l.htm
 
Ite satuin bongaamaan moisen vehkeen mnetin torilta ihan hiljan, eli pitäisi olla mahdollisuuksien rajoissa
 
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." - Lou Reed
MPU
08.04.2013 22:09:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanuriin: No jaa. Kokeilin kerran aitoa grafiitti-Steinbergeriä eikä siinä nyt loppujen lopuksi ollut suurtakaan eroa tähän puusta tehtyyn Hohneriin. Mikrofoneista se basson ääni kuitenkin viime kädessä tulee eikä siinä paljoakaan puulajit tai kaulan materiaali paina. Tämähän on vaikka kuinka usein toristettu sokko- ja tuplasokkotesteissä vaikka aina vähän väliä joku väittääkin kaipaavansa juuri bubingan tai vaahteran värähtelyjä :)
 
Kovasti puhutaan, että grafiitin jäykkyyden ansiosta niissä aidoissa on uskomaton sustain (ja kyllähän se aito pitkään soikin) mutta niinhän se on melkein missä vaan normibassossakin. Harvoin jos koskaan ongelmaksi muodostuu sustainin puute.
 
Toinen, mistä aitoja kehutaan on se, että ne pitävät vireen lähes ikuisesti. Niin pitää kyllä tämä kloonikin, paljolti samoista syistä kuin aitokin. Ja ne syythän ovat a) viritystapit eivät kovinkaan herkästi pääse heilumaan ollessaan "piilossa" ja b) veto kieliin kohdistuu suoraan, joten kielen venymä viritystapin ympärillä ei pääse vaikuttamaan vireeseen.
 
Ja sanonpa vielä senkin, että tuplapallokielen vaihtaminen on suorastaan ihanaa: kieli paikalleen, viritys ja siinä se onkin. Vaikka tuplapallokielet ovat vähän kalliimpia, minä en ainakaan vaihda basson kieliä oikeastaan kuin vain silloin, jos kieli katkeaa, eli aika harvoin joten sillä hintaerolla ei ole oikeastaan mitään väliä.
 
Mulla on vielä se drop-tunerilla varustettu versio, joten voin soitella dropped D -vireessä vipua vääntämällä ja vipua takaisin vääntämällä olen taas normivireessä. Todellisuudessa olen tarvinnut keikalla ainoastaan kerran ja studiossa olen parissa kappaleessa käyttänyt sitä droppioptiota. En olisi välttämättä maksanut siitä, mutta käytettyä ostaessa se nyt vaan sattui olemaan valmiina. Mä maksoin noin 3-4 vuotta sitten 500.

 
Vireestä samaa mieltä, samoin tuplapalloista. Mutta siitä, että hiilikuitubasso ja puubasso tai eri puista tehty basso kuulostaisi samalta olen eri mieltä. Mistäkö tiedän? No siitä, kun olen samalla mikillä tehnyt erilaisia bassoja puisista hiilikuitukuorisiin. Moseksen hiilikuitukaula, vaahtera-ruusupuukaula ja hiilikuitukuorinen abachikaula kuulostavat erilaisilta. En varmasti osaa nimetä niitä sokkotestissä, mutta ihan varma on että samalta ne eivät kuulosta.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Jasutus
08.04.2013 23:23:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kraaps: Jos satut tollaisen steinberger spirit -basson löytämään jostain niin menee tuohon hintaluokkaan.
 
tossa vasenkätinen malli: http://www.thomann.de/fi/steinberge … s_spirit_xt2_standard_bass_bk_l.htm
 
Ite satuin bongaamaan moisen vehkeen mnetin torilta ihan hiljan, eli pitäisi olla mahdollisuuksien rajoissa

 
Vähän olen juttua kuullut, että nuo spiritit ovat aivan hirveää kuraa, etenkin sträpin pivotin puuttuessa, se roikkuu mitä ihmeellisemmässä asennossa ja vaatii jatkuvaa kannattelua(vaikka ei paljoa painakaan). Myös virityskoneiston laatu on shaibaa verrattuna oikeaan Steinbergeriin. Myös olen kuullut että B-kielen saundi on melko kuollut, ja sustain puuttuu.
 
Hannu A
08.04.2013 23:30:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasutus: Vähän olen juttua kuullut, että nuo spiritit ovat aivan hirveää kuraa, etenkin sträpin pivotin puuttuessa, se roikkuu mitä ihmeellisemmässä asennossa ja vaatii jatkuvaa kannattelua(vaikka ei paljoa painakaan). Myös virityskoneiston laatu on shaibaa verrattuna oikeaan Steinbergeriin. Myös olen kuullut että B-kielen saundi on melko kuollut, ja sustain puuttuu.
 
hihnassa roikottaessa ergonomia ei ole paras mahdollinen, vertaisin ehkä johonkin t-bird malliseen, tosin ei oo niinkään taipuvainen sukeltamaan, mutta alimmat nauhat on melko kaukana.
Istualtaan soitettaessa tossahan on se jalkatuki, minkä kanssa on ihan näppärä.
 
B-kielen soundista en tiedä sanoa tässä kohtaa kun on EADG- vireessä toi.
 
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." - Lou Reed
J.Nikkanen
09.04.2013 00:04:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasutus: Vähän olen juttua kuullut, että nuo spiritit ovat aivan hirveää kuraa, etenkin sträpin pivotin puuttuessa, se roikkuu mitä ihmeellisemmässä asennossa ja vaatii jatkuvaa kannattelua(vaikka ei paljoa painakaan). Myös virityskoneiston laatu on shaibaa verrattuna oikeaan Steinbergeriin. Myös olen kuullut että B-kielen saundi on melko kuollut, ja sustain puuttuu.
 
Mistäs lähteestä tämmöistä kuraa pulppuaa?
 
Homojatsit sulla on housuissas. -Santukka
Jasutus
09.04.2013 00:12:14 (muokattu 09.04.2013 00:18:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Mistäs lähteestä tämmöistä kuraa pulppuaa?
 
Internetin syövereistä, lukuisista arvosteluista, youtuben soittonäyte-arvosteluista yms.
 
Hannu A
09.04.2013 09:03:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

laadusta en sen enempää tiedä, mutta luulisin tuon oman spirit hardwaren olevan samaa alkuperää kuin nämä:
http://www.hohner-cshop.de/en/Guita … ries/Hohner-B2A/Bridge-B2A-B2B.html
 
Ainakin visuaalisesti mätsää 1:1, nuo hohnerin lavattomat kai on kuitenkin ihan hyvälaatuisen maineessa? Toki voi olla, että tossa Spiritissä on jostain muualtakin osat...
 
Ja tietysti tuo Kymenlaakson päätön bassoprofeetta, MPU, ainakin kehtasi noita suositella, joten tuskin ne ihan paskaa ovat.
 
"One chord is fine. Two chords is pushing it. Three chords and you're into jazz." - Lou Reed
Hanuriin
09.04.2013 09:48:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jasutus: Vähän olen juttua kuullut, että nuo spiritit ovat aivan hirveää kuraa, etenkin sträpin pivotin puuttuessa, se roikkuu mitä ihmeellisemmässä asennossa ja vaatii jatkuvaa kannattelua(vaikka ei paljoa painakaan). Myös virityskoneiston laatu on shaibaa verrattuna oikeaan Steinbergeriin. Myös olen kuullut että B-kielen saundi on melko kuollut, ja sustain puuttuu.
 
Jassoo. Lisenssillähän noissa se virityskoneisto on tehty ja mikä ihme siinä voi kovin pahasti pieleen mennä? Sehän toimii samalla periaatteella kuin mikrometriruuvi eli mikä tahansa pultti-mutteri-yhdistelmä. Ainut vika mikä tulee mieleen on että kierteet on paskana tai että intonaation säätöpalat eivät pääse liikkumaan ja sehän menee kyllä takuuseen että helähtää.
 
Sträpin pivottia ei ole Hohnereissakaan, eikä mitään ongelmaa normaalin hihnan kanssa eikä paitakaan mene yhtään kierteelle tai ryppyyn. En ole testannut yhdistelmää maailman liukkain hihna ja maailman liukkain paita. Sitä paitsi jos kokee tarvitsevansa hihnatapin paikan siirtämistä, se on maailman helpoin asia toteuttaa metallinpalalla ja kahdella ruuvilla.
 
B-kieliongelmia on kaiketi kaikkien B-kielisten bassojen kanssa, ei kai niistä muuten olisi miljoonaa threadia täälläkin foorumilla. Se on paljon kiinni siitä, millaisia vaijereita haluaa käyttää.
 
En ole ikinä testannut Spirittejä, mutta kuulostaa melko liibalaabalta nuo ennakkoluulot. Se fiilisero kalliimpaan soittimeen tulee nimenomaan hinnan myötä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «