Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Hammond A102 volume
1
viyrhe
06.04.2013 09:04:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hei.
 
Mulla on Hammond A102 urku vuodelta -64 jossa liitteenä 261 Leslie.
Tällainen on askarruttanut mieltäni ja nyt vasta saan aikaiseksi kysellä tästä:
 
Pitäisikö volume saada kokonaan alas (kuulumattomiin) volapedaalilla? Mun uruissa vaikka volume olisi SOFT nappula pohjassa, ei äänenvoimakkuus laske kokonaan pois hiljaisimmillaankaan.
 
Sitten toinen: Pystyykö A102 mallista lukitsemaan geniksen kuljetusta varten? Onko tarpeellista?
 
Olisin vastauksista kiitollinen.
 
KoskPaavo
06.04.2013 21:04:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nimimerkki maza tietänee vastauksen.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
U.Honey
06.04.2013 23:07:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viyrhe: Hei.
 
Mulla on Hammond A102 urku vuodelta -64 jossa liitteenä 261 Leslie.
Tällainen on askarruttanut mieltäni ja nyt vasta saan aikaiseksi kysellä tästä:
 
Pitäisikö volume saada kokonaan alas (kuulumattomiin) volapedaalilla? Mun uruissa vaikka volume olisi SOFT nappula pohjassa, ei äänenvoimakkuus laske kokonaan pois hiljaisimmillaankaan.
 
Sitten toinen: Pystyykö A102 mallista lukitsemaan geniksen kuljetusta varten? Onko tarpeellista?
 
Olisin vastauksista kiitollinen.

 
Ei sitä volumea saa kokonaan kuulumattomiin.
 
Geniksen pystyy lukitsemaan. En tiedä miten tarpeellista se on.
 
My name is Baron, U.Honey Baron.
tonecab
07.04.2013 09:22:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

U.Honey: Ei sitä volumea saa kokonaan kuulumattomiin.
 
Geniksen pystyy lukitsemaan. En tiedä miten tarpeellista se on.

 
Juuri näin volumen suhteen! Generaattori on kyl syytä lukita kuljetuksen ajaksi, olen nähnyt niitä tuhoja tarpeeksi. Se on kuitenkin helppo homma: Ne neljä kiinnitys-holkkia käännetään vain toisinpäin ja kiristetään. Kaksi on konehuoneen puolella, kaksi urun etupuolella. Hope this helps!
 
M.i.k.key
07.04.2013 12:17:55 (muokattu 07.04.2013 12:20:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jousikaiku on myös aika herkkä kuljetuksen suhteen. Sen voi varovasti vuorata talouspaperilla tms.
 
JATKOKYSYMYS!
Mun A-100:n percussion lakkasi yhtäkkiä toimimasta. Onkohan tuo mimmoinen homma korjata?
 
möllisty
viyrhe
07.04.2013 19:30:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista ja ohjeista. Täytyy katsoa tuota generaattorin lukitusta tarkemmin. Ensivilkaisulla en löytänyt vielä lukitusjuttuja. Genis lepää kyllä aika tukevasti vasten alla olevaa levyä.
 
Onko muuten jollakin kokemusta että mimmoinen homma olisi laittaa urkuun se kytkin jolla saisi eroteltua äänen lähteen urun omista kajareista ja lesliestä? Mulla kaikki soi nyt yhtäaikaa. Leslien volumesäädöllä saa tietty pelattua vahvistusta lepan puolelle urkuun nähden jonkin verran.
 
jysi
07.04.2013 20:29:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viyrhe: mimmoinen homma olisi laittaa urkuun se kytkin jolla saisi eroteltua äänen lähteen urun omista kajareista ja lesliestä
Koska sulla on ilmeisesti toimiva leslielähtö (toimiiko myös kaiku Leslien kautta?) ja nopeuden vaihto, yksinkertaisimmillaan tarvitaan 2 vastusta kaiuttimien tilalle ja 2-parinen vaihtokytkin jolla valitaan vahvistimilta lähtevän tehon maaliksi joko kaiuttimet tai vastukset.
 
Kikkailijoita varten löytyy netistä myös alkuperäisten Leslie-kittien kytkentäkaavioita. Niissä on yleensä "Main-Ensemble-Echo" kytkin eli vielä kolmaskin asento = urku ja leslie erikseen ja molemmat yhtäaikaa. A-100 sarja ja Leslie 251:n (onkohan numero oikein?) kitti on 8253.
 
U.Honey
08.04.2013 03:30:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viyrhe:
Onko muuten jollakin kokemusta että mimmoinen homma olisi laittaa urkuun se kytkin jolla saisi eroteltua äänen lähteen urun omista kajareista ja lesliestä? Mulla kaikki soi nyt yhtäaikaa. Leslien volumesäädöllä saa tietty pelattua vahvistusta lepan puolelle urkuun nähden jonkin verran.

 
Hammondin omille kajareille on oma putkivahvistin. Itse hoidin homman siten että otin ko. vahvarin putket irti, ja nyt ääni tulee ainoastaan lesliestä. Aikaa toimenpiteeseen kului n. 15 sekuntia.
 
My name is Baron, U.Honey Baron.
ppcw
08.04.2013 06:52:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla tehtiin E-sarjalaiseen sisäisen kaiuttimen volyymi-säätö. Sitä en osaa sanoa millä tavalla homma teknisesti toteutettiin. Urun modifioinut henkilö väitti että kaiuttimen vaientaminen kokonaan vaatisi suurin piirtein hehkulampun vastukseksi, mene ja tiedä.
 
Olisi pitänyt pyytää kytkemään kaiun ulostulo myös Leslie-liitäntään. Nyt kaiku tulee vain sisäiseen kaiuttimeen.
 
T. Mustakorppi
 
== Psykedeelinen tunnelma, hyvin énekdallamok, Hammond tasaisesti kainalosauvat ontuu hirviö. Antiikin rock rikkomaton teho paholainen, kun hän meni kirkkoon, kolkko hiljaisuus sisällä. (Palautetta Unkarista Google-kääntäjän läpi)
viyrhe
08.04.2013 10:29:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No nyt löytyi kiinnitykset. Tässä vanhakin alkaa oppia uusia juttuja kun oikein polvilleen menee:-)
 
Eli kajarit saa erikseen kuulumaan joko MEE kytkimellä tai putket irti ruuvaamalla. Täytyy tarkistaa tuo MEE:n hinta asennuksineen. Se voisi olla tyylipuhtaampi toteutuskeino vaikkei tuossa putkien irtiottamisessakaan varmaan mitään haittapuolia ole. Vai onko?
 
samulijp
08.04.2013 13:00:20 (muokattu 08.04.2013 14:04:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.i.k.key: JATKOKYSYMYS!
Mun A-100:n percussion lakkasi yhtäkkiä toimimasta. Onkohan tuo mimmoinen homma korjata?

 
Tsekkaa ne percussionin putket ekaks. Tokana kattoisin kytkimet ja kolmantena sitten mittari käteen.
 
Mitäs Hammondeja Mnettiläisiltä muuten löytyy?
 
Mulla on chopattu C3 vuodelta 1957. Eli ei jalkiota ja on kohtuullisen roudaus ystävällinen. Lepana toimii väliaikaisesti Motion Sound KBR-3D. Soundaa jo tuhat kertaa paremmalle kuin kloonit :) Nyt pitäisi löytää sitten 122/147 lepa jostain kohtuu hintaan.
 
"Funkin up tonight!"
maza
08.04.2013 22:29:16 (muokattu 08.04.2013 22:30:57)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

M.i.k.key: Jousikaiku on myös aika herkkä kuljetuksen suhteen. Sen voi varovasti vuorata talouspaperilla tms.
 
JATKOKYSYMYS!
Mun A-100:n percussion lakkasi yhtäkkiä toimimasta. Onkohan tuo mimmoinen homma korjata?

 
Irrota esivahvistimen (AO-28) K-terminaaliin menevä johto ja mittaa vastus irtonaisen johdon pään ja maan (vahvistimen rungon) väliltä niin, että perkussio olisi olevinaan päällä. Mikäli vastus on jotain muuta kuin ääretön, haluat antaa sähköiskun. Kytke 9-voltin nepparipariston +-johto tuohon irtonaiseen piuhaan ja miinusnapa vahvistimen runkoon. Pidä tuossa viisi sekuntia ja mittaa uudelleen. Jos ei vieläkään näytä ääretöntä, on tapahtunut jotain mystistä, tai tarvitset korkeamman jännitteen. Juota johto takaisin, kun olet mitannut äärettömän resistanssin.
 
Jos taas näyttää ääretöntä, kokeile vaihtaa perkussion putket, 6C4 (2 kpl) ja 12AU7.
 
Jos ei näillä korjaannu, on jotain todella outoa tapahtunut.
 
Ai niin, mulla itsellä siis vm. 1958 C-3 Leslie 22H:lla ja 31A:lla. Molemmat Lepat on 2-nopeusmodattuja.
 
tonecab
09.04.2013 01:45:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  


Eli kajarit saa erikseen kuulumaan joko MEE kytkimellä tai putket irti ruuvaamalla. Täytyy tarkistaa tuo MEE:n hinta asennuksineen. Se voisi olla tyylipuhtaampi toteutuskeino vaikkei tuossa putkien irtiottamisessakaan varmaan mitään haittapuolia ole. Vai onko?

 
Tää on A100/251 yhdistelmässä vähän kinkkinen juttu. Kaikuvahvistin saa syöttönsä A100 päätevahvistimesta, joten putket pois ottamalla ei tule kaikuakaan. 251 syöttö pitää silloin olla esivahvistimesta, muuten ei tule ääntäkään.
 
maza
09.04.2013 07:25:29
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

viyrhe: Kiitos kommenteista ja ohjeista. Täytyy katsoa tuota generaattorin lukitusta tarkemmin. Ensivilkaisulla en löytänyt vielä lukitusjuttuja. Genis lepää kyllä aika tukevasti vasten alla olevaa levyä.
 
Luultavasti se on sitten kiinni. Pultit löytyvät urun alta, 4 kpl. Nuo on syytä olla kiinni roudatessa, sillä geniksen heiluessa jousten varassa on ihan todellinen riski siitä, että joku tai jotkut genikseltä koskettimistolle kulkevista piuhoista katkeaa. Nähty on.
 
Onko muuten jollakin kokemusta että mimmoinen homma olisi laittaa urkuun se kytkin jolla saisi eroteltua äänen lähteen urun omista kajareista ja lesliestä? Mulla kaikki soi nyt yhtäaikaa. Leslien volumesäädöllä saa tietty pelattua vahvistusta lepan puolelle urkuun nähden jonkin verran.
 
Jos kaikua ei kaipaa, voi tosiaan vaan napata päätte(e/i)stä pääteputket pois ja homma rokkaa - tosin riippuen siitä, miten Leslie-ulostulo on toteutettu, eli meneekö suoraan etuselta vai päätteen kautta. Jos jälkimmäisellä tavalla, joutuu askartelemaan kuormavastuksia ja muuta mukaan.
 
samulijp
09.04.2013 15:49:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

maza: Luultavasti se on sitten kiinni. Pultit löytyvät urun alta, 4 kpl. Nuo on syytä olla kiinni roudatessa, sillä geniksen heiluessa jousten varassa on ihan todellinen riski siitä, että joku tai jotkut genikseltä koskettimistolle kulkevista piuhoista katkeaa. Nähty on.
 
Mulle sanottiin että kannattaa pitää kiinni, jos roudailee vähänkään useammin, niin ei jää vahingossa matkalle auki. Haittapuolina kovempi rahina ja kait siellä aikaa myöten jotain kuluukin? Joutuu joskus varmaan kiristelemään.
 
"Funkin up tonight!"
maza
09.04.2013 19:40:48
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

samulijp: Mulle sanottiin että kannattaa pitää kiinni, jos roudailee vähänkään useammin, niin ei jää vahingossa matkalle auki. Haittapuolina kovempi rahina ja kait siellä aikaa myöten jotain kuluukin? Joutuu joskus varmaan kiristelemään.
 
Juur näin, antaa olla kiinni vaan. Ainoa huono puoli on, että kotioloissa tuo generaattorin ääni kuuluu melko voimakkaasti rungon läpi, mutta ei se nyt tietysti hirveästi häiritse. Mä otin omasta urustani jouset pois ja laitoin jostain Jenkkilän urkukaupasta tilaamani läpivientikumit tilalle, win-win. Tekniikan kehittymisestä on joskus jotain hyötyäkin!
 
viyrhe
12.04.2013 19:35:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Mazalle ohjeista. Genis tosiaankin oli kiinni ja saakin pysyä siten. Hurina ei häiritse itseäni ollenkaan.
 
Täytyy vielä tarkastella ja miettiä tuota urkukajareiden poiskytkemistä. Kaiku on kieltämättä aika messevän kuuloinen urkusoundissa. Säädin lesliestä alkutekijöiksi volumea vähän kovemmalle, jolloin lepavolume tulee vähän paremmin urkujen omien kajareiden yli. Leslie 261 :ssä on secondary chanel kaiuttimet sivuilla...antavatko ne kaikua ulos? Itse en ole kuullut.
 
tonecab
12.04.2013 21:45:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leslie 261 :ssä on secondary chanel kaiuttimet sivuilla...antavatko ne kaikua ulos? Itse en ole kuullut.
 
Niistä sivukaiuttimista se kaiku pitäis tulla, jos perinteisesti on kytketty. Monien mielestä monoksi summattu kaiku kuulostaa kuitenkin paremmalta. Tällöin kaiku tulee myös leslin pyörijöistä.
 
jysi
13.04.2013 07:12:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tonecab: Niistä sivukaiuttimista se kaiku pitäis tulla, jos perinteisesti on kytketty. Monien mielestä monoksi summattu kaiku kuulostaa kuitenkin paremmalta. Tällöin kaiku tulee myös leslin pyörijöistä.
Jos laittaa kuormavastukset, kaiun reitityksellekin on helppo laittaa samalla kytkin - pyörivä kanava / sivukaiuttimet / tai molemmat yhtäaikaa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «