Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Bajateleen häiriösuojaus toistamiseen?
1 2 3
hallu
07.04.2013 12:24:20 (muokattu 07.04.2013 12:29:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, tästä aiheesta on kyllä ollut keskusteluja ja olen sellaiseen joskus itsekin osallistunut. Ajattelin kuitenkin selittää tilanteeni ja kysyä mielipidettänne tästä asiasta. Aluksi voisin kertoa, että ymmärrän häiriösuojauksesta sen verran että tiedän sen olevan faradayn häkki, joka ulottuu kitarasta vahvistimeen. Häiriösuojattu johto perustuu siihen, että maajohto kiertää plusjohtoa muodostaen suojaavan häkin ja vahvisitimen kotelo on metallia ja sen ainoa puuseinä on peitetty foliolla. Ainoa kohta signaalitiessä on kitarani jossa tuota häkkiä ei ole ja jos olen oikein ymmärtänyt niin kitarani poimii antennin tavoin ympäristön sähkömagneettisista lähteistä häiriötä signaalin sekaan. Tämän huomaa siitä, että kun kitaraa kääntelee, niin hurinat ja pörinät vaihtelee sen mukaan minkälaisessa asennossa itse on.
 
Olen ymmärtänyt, että se hurina joka on tasaista eikä muutu miksikään vaikka kitaraa kääntelee kuinka, on peräisin sähköjärjestelmästä eikä siihen voi vaikuttaa kitaran häirösuojauksella. Sen ulkopuolisen häiriön tunnistaa siitä että se vaihtelee kitaran aseman mukaan. Ongelmana on nimenomaan ulkoapäin tuleva hurina jonka voisi eliminoida sillä fadayn häkillä.
 
No sitten siihen varsinaiseen kysymykseen tai ongelmaan. Olen nimittäin teleeni yhden kerran tehnyt tuollaisen suojauksen, mutta se epäonnistui surkeasti. Itseasiassa se onnistui sikäli, että ulkopuolinen häiriö ihan oikeasti väheni, mutta kitara alkoi muuten rutista ja paukkua. Toisin sanoen kun kieliin koski niin rusahdus oli sangen voimakas ja toinen kohta oli että pleksiä olisi pitänyt painaa koko ajan eli kun se bajan orkkis pleksi (vissiin kaikilla) vähän kupruilee, niin pleksin painaminen aiheutti rutinaa ja jos sitä ei painanut niin se häkin maadoitus vissiin katkesi tai jotain. Sanalla sanoen vaikka sain ulkpuoliset häiriöt kuriin niin kitaran käsittelyäänet voimistuivat.
 
Ratkaisin ongelman niin, että raaputtelin ne alumiinifolioteipit pois (oli muuten aika työläs askare näin sivumennen sanottuna) jolloin kitara palasi samanlaiseksi kuin se alunalkaen oli ollut. Ajattelin ensin, että vien kitaran korjaamolle häiriösuojattavaksi. Nyt kuitenkin olen ostanut siihen uuden amerikkalaistyylisen kolmikerroksisen pleksin joka on useammalla ruuvilla kiinni ja istuu paikoilleen paljon napakammin ja tukevammin kuin alkuperäinen. Tuo alumiinifoliovuoraus ei nyt niin monimutkaiselta toimenpiteeltä vaikuta etteikö siitä voisi itsekin suoriutua, pitää vain olla huolellinen. Oletan että siinä minun alkuperäisessä operaatiossa tuli se maadoitus hoidettua liian huonosti ja ongelmat johtuivat siitä. Jos nyt olisin tarkempi asian kanssa niin se saattaisi onnistua. Mitä arvelette?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
JaaGeRMaisTeR
07.04.2013 12:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös singlecoilit hurise aina... Se on käämin hienous että aina tulee häiriötä. Ja humppari taas ei koska käämit kumoaa toistensa häiriöhurinat. Ja ja jos ruvetaan tuollasta sisäistä maadoitusta tekemään niin paras on että se piuha kiertää kaikki mahdolliset komponentit katkeamattomana. Se pleksin alumiinista ole tarkkaa käryä mitä sillä on haettu mutta vois veikata että estää esim. Kännykän signaalia vaikuttamasta niin pahasti.
 
V
hallu
07.04.2013 13:00:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JaaGeRMaisTeR: Eikös singlecoilit hurise aina... Se on käämin hienous että aina tulee häiriötä. Ja humppari taas ei koska käämit kumoaa toistensa häiriöhurinat. Ja ja jos ruvetaan tuollasta sisäistä maadoitusta tekemään niin paras on että se piuha kiertää kaikki mahdolliset komponentit katkeamattomana. Se pleksin alumiinista ole tarkkaa käryä mitä sillä on haettu mutta vois veikata että estää esim. Kännykän signaalia vaikuttamasta niin pahasti.
 
Jep, hurisee kyllä. Juuri ulkopuolisten sähkömagnetisminlähteiden eliminoimisesta on hyse kun kääritään kitara folion sisään.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Zeeboo
07.04.2013 14:20:50 (muokattu 07.04.2013 14:25:11)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Teippaa huolellisesti kaikki routtaukset joko alumiini- tai kupariteipillä niin, että poteroiden "reunojen yli" tulee pari milliä foliota. Tällä varmistetaan pleksin kääntöpuolen ja poteroiden teippauseten kontakti. Vedä tallamikin poterosta suikale foliota soittimen pintaan tallan alle, ja siinä on kielimaa. Itse olen käyttänyt kupariteippiä, siksi, että kontaktit voi tehdä juottamalla
 
Vedä kaikki maat - mikkien, volumepotikan ja tonen maat ja jakin maat yhteen samaan pisteeseen, ja tästä poteron vuoraukseen piuha joko suoraan (kannattaa käyttää pientä silmukkapäistä kaapelikenkää, tähtialuslevyä ja ruuvia) tai life-saverin kautta. Tuossa on kytky (stratolle), josta idea pitäisi selvitä. Ihan niinkuin muissakin kytkyissä maadoituksen ketjuttaminen ei ole ihan kaikkein fiksuin ratkaisu. Mieluummin tähteen, vaikka pitkiä maalenkkejä ei pääsekään syntymään.
 
...niin, ja eihän se singlecoil omia aikojaan itsekseen hurise ;) Onpahan vaan tavallisen hanakka poimimaan niitä jos ympäristössä sellaisia on tyrkyllä.
 
White men can't Monk
aristoteles666
07.04.2013 14:55:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vaikka nyt tekisit hirveän tarkasti ja hyvin tuon suojauksen, ne mikit tulee hurisemaan edelleen.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
mattim
07.04.2013 21:38:12 (muokattu 07.04.2013 21:39:48)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: vaikka nyt tekisit hirveän tarkasti ja hyvin tuon suojauksen, ne mikit tulee hurisemaan edelleen.
 
Soittajan maadoittaminen tekee monesti ihmeitä pörinöille ja hurinoille. On aikas iso antenni se. Ei kaikkialla turvallista.
 
Groke
07.04.2013 22:16:22 (muokattu 07.04.2013 22:18:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Muoviset elektroniikkatilojen kannet yms. generoivat herkästi staattista sähköä, hinkkautuessaan soittajan vaatteita vasten. Siksi kait alumiini/kupari-foliosta näkeekin usein vedettävän yhteyden myös muovikanteen.
Mieluiten tietenkin sellaisesta kohdasta, että sähköinen yhteys ei koskaan pääse katkeamaan. Eli esim. kannen ruuvin kohdalta. Tässä yksi esimerkki: http://img705.imageshack.us/img705/8269/fenderevhwolfgangcavity.jpg
 
Oho, tämähän olikin jo mainittu, onnistuin vain jotenkin missaamaan sen. En voi enää poistaa, joten jääköön vaikka kertaukseksi. ;-)
 
Old Joe
07.04.2013 22:20:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ZeeBoo tuolla jo sanoi oikeastaan kaiken tarvittavan. Kuparifolio on ehdottomasti paras, joskin hiukan kalliimpi ratkaisu, juurikin juotettavuuden ansiosta. Liimattavan alumiiniteipin hankaluus on siinä liimassa, joka toimii eristeenä. Lisäksi maadotuksen johdottaminen on hankalampaa.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
hallu
08.04.2013 09:36:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: ZeeBoo tuolla jo sanoi oikeastaan kaiken tarvittavan. Kuparifolio on ehdottomasti paras, joskin hiukan kalliimpi ratkaisu, juurikin juotettavuuden ansiosta. Liimattavan alumiiniteipin hankaluus on siinä liimassa, joka toimii eristeenä. Lisäksi maadotuksen johdottaminen on hankalampaa.
 
Okei, kupariteippiä ostan (liimaahan siinäkin on?). Koitan tehdä sen huolellisemmin ja koitan tuon maadoituksen erityisesti hoitaa huolellisesti. Aikaisemmin luulin, että kun alumiinifolion vetelee pikkuisen reunojen yli (kielimaa), niin se riittäisi kun pleksiin teipatun folion kautta eripoteroiden folioinnit olisivat yhteydessä toisiinsa. Tämä ei siis ole lähtökohtaisestikaan riittävä maadoitus (käittääkseni syntyy se epäsuositeltu ketjutettu maa), vaan suojaus täytyy maadoittaa vielä erikseen juottamalla potikan kuoresta, mikrofonin maasta ja jakin maasta johdot siihen foliointiin (kupariointiin).
 
Mitenkä sähköäjohtava maali toimisi? yhdessä kupariteipin kanssa? ainakin folioita laittaessani törmäsin siihen ongelmaan etti teippejä saanut oikein siististi ahtaisiin koloihin meikäläisen nakeilla. Varmaasn jostakin motonetistä saisi sitä maalia, olisiko se parempaa? (sitä ei tosin saa pois jos sössin sen häiriösuojauksen).
 
Ja aristotelee666:le voisin vielä lisätä. Tiedän että fenderit (tai yksikelaiset yleensäkin) hurisee, mutta tavoitteeni on vähentää kitaran reaktioherkkyyttä ympäristön häiriöihin. Toivon huolellisesti tehtyjen ja maadoitettujen kupariteippausten tuovan helpostusta tähän puoleen. Mulla on vanhassa amerikan stratossa ne mikkipoterot sähkömaalattu ja pleksi folioitu ja myös liteashissa oli sähkömaalaus ja foliointi, carvinissa on kupariteippaukset kai jo tehtaalla pistetty ja gibsonista en tiedä mitä siinä on. Olen kuitenkin varma ettei noita ihan huvikseen sinne laiteta se väkisinkin tarkoittaa jotakin). Luulen, että bajasta tuo häiriösuojaus on jätetty pois, koksa kitara on tehty vanhanliiton tyyliin muutenkin.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
erty
08.04.2013 10:44:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aihetta sivuten löyty ihan hyvä video, jossa selitetään suht selkeästi mistä hurinat voivat johtua. http://www.youtube.com/watch?v=Nakpj_Mee0Q
Mikkejähän ei voi tuonne faradayn häkkiin kokonaan piilottaa, joten ykskelaset hurisee lähes poikkeuksetta asennosta riippuen.
 
aristoteles666
08.04.2013 11:04:05 (muokattu 08.04.2013 11:05:07)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu, ei se tule auttamaan, ne mikit on mikä poimii häiriön, sun pitäisi kääriä ne mikit folioon, täysin.
eikä ne sittenkään olisi täysin hiljaisia.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Zeeboo
08.04.2013 11:57:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666:... ne mikit on mikä poimii häiriön, sun pitäisi kääriä ne mikit folioon, täysin.
eikä ne sittenkään olisi täysin hiljaisia.

 
Sinkkujen kanssa jonkinlaiset häiriöt on vaan hyväksyttävä. Olen itse joihinkin soittimiin (strato) tehnyt niin, että olen vetänyt mikkien käämien ympärille kuparit ja maadottanut suojan. Jonkin verran tämä häiriöherkkyyttä parantaa, mutta kyllä tästäkin loisteputkien tms pörinät läpi tulevat. Sama homma on vaikkapa EMG:n sinkkujen kanssa, vaikka paketti on Faradayn häkissä.
 
Ylimääräisiin pörinöihin voi sitten tietysti olla syyllisiä muuallakin kuin soittimessa; huonot maadoitukset, maalenkit jne.
 
White men can't Monk
Laulava Kylätohtori
08.04.2013 12:02:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko tästä häiriösuojauksesta saavutettu minkänlaista konsensusta? Totuus lienee, että single coilit hurisevat aina, mutta saako oikeaoppisella ja hyvällä häiriösuojauksella hurinaa pienemmäksi vai ei?
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
aristoteles666
08.04.2013 12:44:43 (muokattu 08.04.2013 12:44:56)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Onko tästä häiriösuojauksesta saavutettu minkänlaista konsensusta? Totuus lienee, että single coilit hurisevat aina, mutta saako oikeaoppisella ja hyvällä häiriösuojauksella hurinaa pienemmäksi vai ei?
 
ei
Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
08.04.2013 12:55:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: hallu, ei se tule auttamaan, ne mikit on mikä poimii häiriön, sun pitäisi kääriä ne mikit folioon, täysin.
eikä ne sittenkään olisi täysin hiljaisia.

 
Ei niiden tarvitse olla täysin hiljaisia, tiedän että sinkulat pörisee. Mulla on ollut strato kolmisenkymmentä vuotta enkä oleta kitaran vaimenevan täysin. Mutta onko niin, että häiriösuojauksesta ei ole mitään apua tai että apu on niin marginaalinen ettei siihen kannata ryhtyä?
 
Toinen vaihtoehto en että en vain piittaa siitä (ei sekään ongelma ole) tai sitten vien ammattilaiselle operoitavaksi sen kitaran. Tai sitten vaihdan siihen häiriöttömät mikrofonit. Häiriöttömiin mikkeihin suhtaudun vähän varauksella, koska nähdäkseni ne eivät soundaa ihan samoilta kuin nämä bajan orginaalit joiden soinnista pidän. Ainakin amerikan deluxessa, jossa on fenderin omat häiriöttömät, oli sointi rinnakkain testattuna selkeästi tummempi. Siitä päättelin että häiriöttömät mikit merkitsevät kompromissia soundissa ja pohdiskelin olisiko häiriösuojauksesta edes vähän apua.
 
Nyt näyttää siltä että joidenkin mielestä se voisi hiukan auttaa, mutta sinä ainakin olet viestittänyt ettei se auta. Viimeksi kun sitä yritin niin sain aikaiseksi vain lisää häiriöitä, mutta oletan sen johtuneen siitä että tein työn huonosti.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
aristoteles666
08.04.2013 13:46:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ei se auta, katso toi video, se on ihan hyvä.
siis video tuolla ylempänä.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
hallu
08.04.2013 13:53:09 (muokattu 08.04.2013 13:54:43)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: ei se auta, katso toi video, se on ihan hyvä.
siis video tuolla ylempänä.

 
Okei. Katsoin videon ja vaatimattomalla englanninkielen taidollani olin ymmrätävinäni että pitää vain hakea sellainen asento sen kitaran kanssa jolloin hurinaa on vähemmän ja pysyteltävä siinä asennossa tai sitten laittaa sen noisegaten.
 
Taitaa olla niin että elelen sitten tämän kanssa enkä ajattele asiaa enempää. Hurinathan lisääntyvät vain jos säröjä tuuppaa isommin, mutta maltillisia säröillä ja kliineillä siitä ei ole murhetta. Niin tai jos ajattelen niin laitan ammattimiehen asialle. Siinä asiassa minua vain pelottaa, että menetän nämä bajan tsoundit. Ehkä se hurina on vaan hinta joka tästä makeisesta pitää maksaa.
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
antnis
08.04.2013 16:05:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bajahan on halpiskitara, ei siinä mitään suojauksia ole laitettu ihan vaan kustannusten säästämiseksi. Vaikka yksikelaiset pitävät meteliä joka tapauksessa, on suojauksella selkeä vaikutus siihen, miten kitaran elektroniikka poimii ympäristöstä kaikenlaista paskaa. Ja laita Bajaasi vaikka Gattonit, eivät hurise ja soundit ovat kohdallaan :)
 
blues guitar
08.04.2013 16:11:32 (muokattu 08.04.2013 16:40:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos mikit olisi kokonaan Faraydayn häkin sisäpuolella niin ne olisivat hiljaiset. Siis eivät reagoisi enää edes kielen aiheuttamaan magneettikenttään ja olisivat täysin mykkiä. Onko näin?
 
Toisin sanoen, jos mikki poimii kielen värähtelystä aiheutuneen magneettikentän, niin se poimii myös muita ulkoisten magneettikenttien aiheuttamia häiriöitä.
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
hallu
08.04.2013 17:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Bajahan on halpiskitara, ei siinä mitään suojauksia ole laitettu ihan vaan kustannusten säästämiseksi. Vaikka yksikelaiset pitävät meteliä joka tapauksessa, on suojauksella selkeä vaikutus siihen, miten kitaran elektroniikka poimii ympäristöstä kaikenlaista paskaa. Ja laita Bajaasi vaikka Gattonit, eivät hurise ja soundit ovat kohdallaan :)
 
No tuo halpiskitaraselitys ei kelpaa koska muissakin halpiskitaroissa on häiriösuojaus. Siksi en itse pitänyt kustannussäästöä syynä siihen ettei sitä ole alkujaan laitettu. Mitkäs nämä gattonit on?
 
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «