Muusikoiden.net
16.04.2024
 

Koskettimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Ongelmia MIDI-liitännän kanssa
1
Samaya
30.03.2013 23:17:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ostin yamahan digitaalipianon. Pistin pianon pohjaan USB host-reikään kaapelin, jonka toinen pää on tietokoneessa. Tietokone väittää, että kaikki on kunnossa ja laite toimii oikein. Avaan Audacityn. En löydä valikosta tai ylipäätänsä mistään mitään vaihtoehtoa, joka saisi tallennettua pianon dataa. Missähän piilee ongelma?
 
Janus
31.03.2013 04:10:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

USB-piuhaa pitkin kulkee vain midi-tietoa, Audacity tallentaa audiota. Käytä softaa (esim. Reaper), jossa on midiraitoja ja mahdollisuus avata VST-instrumentteja.
 
Samaya
31.03.2013 21:13:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ahaa... Latasin siis tuon reaperin, mutta en vieläkään kovin pitkälle ole päässyt. Olisiko jollakulla antaa vinkkejä mitä sitten? Kuinka pianon saa yhdistettyä ohjelmaan?
 
Janus
31.03.2013 21:40:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=121298
 
Nakkiso
04.04.2013 15:11:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joissain laitteissa on usb-liitäntä vain päivityksiä varten, eli ei lähetä edes midi-dataa. Kannattaa tsekata manuaalista, että oisko tilanne tämä.
 
www.humangodband.com
Janus
04.04.2013 17:37:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nakkiso: Joissain laitteissa on usb-liitäntä vain päivityksiä varten, eli ei lähetä edes midi-dataa. Kannattaa tsekata manuaalista, että oisko tilanne tämä.
 
Toi on aivan totta. Jotenkin päättelin Yamahan USB host-liitännän ollessa kyseessä, että siitä kulkee nuotti- ym. datakin. Ostin 2003 suht uutena mallina Yamahan S90-keikkapianon, ja jo silloin sen USB-liitännässä kulki sama data, mikä normaalimidiliitännästäkin.
 
Ainakin Roland Fantom-S ja Nord Electro 2 ovat muistaakseni sellaisia laitteita, joiden USB-liitännästä ei liiku nuottidataa.
 
Klezberg
05.04.2013 16:40:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Toi on aivan totta. Jotenkin päättelin Yamahan USB host-liitännän ollessa kyseessä, että siitä kulkee nuotti- ym. datakin. Ostin 2003 suht uutena mallina Yamahan S90-keikkapianon, ja jo silloin sen USB-liitännässä kulki sama data, mikä normaalimidiliitännästäkin.
 
Ainakin Roland Fantom-S ja Nord Electro 2 ovat muistaakseni sellaisia laitteita, joiden USB-liitännästä ei liiku nuottidataa.

 
Katselen tässä mun Clavinovan manuaalia. Puhutaan ilmeisesti USB To Host -liitännästä (kun tuosta USB Host -termistä saa sen käsityksen että piano olisi Host). Manuaalista saa sen käsityksen, että johdon oltava kiinni pianossa ja tiestikassa, ja
tietsikan päällä, ennenkuin piano kytketään päälle. Ja että piuha otetaan käytön jälkeen pois, muuten ei välttämättä toimi.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Janus
05.04.2013 18:40:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: --- Ja että piuha otetaan käytön jälkeen pois, muuten ei välttämättä toimi.
 
http://img.hexus.net/v2/gaming/screenshots/crosseyed.jpg
 
Klezberg
05.04.2013 18:49:39
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: http://img.hexus.net/v2/gaming/screenshots/crosseyed.jpg
 
Caution. If you are not using the connection between the Clavinova and your computer, you must disconnect the cable from the USB TO HOST terminal. The Clavinova may not operate correctly if a cable is left connected.
 
Ja nyt vasta huomaan että sivun alareunassa on lisää varoituksia. En viitsi alkaa referoida. Tulee vaikutelma että pianon softa on buginen...
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Janus
05.04.2013 19:16:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tulee vaikutelma että pianon softa on buginen...
 
"It's not a bug, it's a feature." : D
 
Mutta kiitos selvityksestä. Pitää tosin todeta, että en ole 10 vuoteen kertaakaan muistaakseni kokeillut tuota S90:n USB-liitäntää soundien siirtoon, midiliitäntään tai mihinkään muuhunkaan. Soundeja olen siirtänyt koneelle Smartmedia-kortilla ja kortinlukijalla backupiksi, joten USB-liitännän mahdollisesta bugisuudesta en osaa sanoa.
 
Alkuperäisen kysyjän ohjasin tietokonepalstalle sen takia, että aika moni kotistudiotyön perusasia (midi vs. audio, sopivat ohjelmistot) oli hakusessa. Jos perusasiat ovat kunnossa ja homman pitäisi toimia ns. paperilla, voisi tietenkin ajatella, että vika on pianon USB-liitännässä. Tämä pitäisi sitten troubleshootata selvittämällä aluksi vaikka pianon malli, tietokoneen merkki+malli, käytettävät softat jne.
 
Klezberg
05.04.2013 20:04:59
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kokeilin nyt itse usb-piuhalla mun Clavinovasta macbookiin. Viiden minuutin kokeilulla ei mitään midi-elämää havaittavissa. Tulee hämärä muistikuva että pianon mukana tuli oma cd mikä piti asentaa windowsiin ennenkuin alkoi pelittää. Googlaamalla näyttää löytyvän Yamahan USB-midi -ajureita.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
Janus
05.04.2013 20:25:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: Tulee hämärä muistikuva että pianon mukana tuli oma cd mikä piti asentaa windowsiin ennenkuin alkoi pelittää. Googlaamalla näyttää löytyvän Yamahan USB-midi -ajureita.
 
Joo, tietysti vanhemmille synille/kontrollereille pitää asentaa tietokoneeseen käyttikseen sopivat ajurit ennen kuin pelittää. "Class-compliant" -vehkeet eivät ole hirveän vanha keksintö. Mulla on kaksi Novationin aika perä perään julkaistua synaa/kontrolleria/äänikorttia: X-Stationiin pitää asentaa ajuri uusiinkin koneisiin, XioSynth taas toimii suoraan kytkemällä.
 
Klezberg
05.04.2013 20:42:52
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Janus: Joo, tietysti vanhemmille synille/kontrollereille pitää asentaa tietokoneeseen käyttikseen sopivat ajurit ennen kuin pelittää. "Class-compliant" -vehkeet eivät ole hirveän vanha keksintö.
 
Joo, tiedän... aika vain menee niin nopeasti etten muistanut kuinka "vanha" tuo piano on :)
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «