Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kysymys Levysoittimesta ja sen soimisesta.
1
Ehtoota
03.04.2013 19:05:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ehtoota.
 
Mie hommasin tämmösen phillipsin vanhan putkivahvarilla olevan viihdekeskuksen. Missä radio ja levysoitin toimii että ei sinänsä. Kysymys kuuluu kun olen tuolta divarista/kirppareilta ostanu levyjä ja sitten puhistanu jne.. ja soittanu niitä tuosa niin oikein nätisti soittaa. mitäs nyt rätisee mutta minusta se kuuluu asiaan.
 
Sitten kun ostaa näitä uusia levyjä (esim. tännää ostin Pearl jamin, Dire Straitsin ja Gunnareitten "uuden" levyn). Sitten aukasin muoveista ja laitoin soimaan niin voi sanoa että ensinmäiset kappaleen se neula niinku "liukuu" eteenpäin kipaletta yli. Vähän kuin olis naarmu ja hyppäis eteenpäin mutta sitten ku ollaan lähempänä levyn keskustaa se soi normaalisti. Nuissa minun käytetyissä mitä on ostanu taas tuota ongelmaa ei ole.
 
Voiskos se johtua nää on jotaki 180g levyjä ja on paksumpia mitä nuo minun divari löydökset. Mie olen yrittäny katella ku se soittaa niitä ekoja kappaleita että mistä se johtuu tuo liukuminen mutta en mie vaa ossaa honata mistä. Harmittaa ku haluais fiilistellä nuita uusia levyjä kuunellessa mutta vituiks mennee kun ekat kappaleet mennee aina samalla lailla.
 
Niin ja sitten oisko tuohon minun LP-soittimeen mittään mahollisuutta saaha suomesta mistään ennää esim. neuloja jne.. osia? mie olen yrittäny ettiä netistä ja nekö on suurin osa englanniksi väännettyä tekstiä niin ei oikein ennää minun englanti taitu. Tuo minun Lp soitin on merkiltään Garrard RC 121 DS.
 
Kiitän jo valmiiksi mahdollisista neuvoista
 
RJU
03.04.2013 21:13:51 (muokattu 03.04.2013 21:14:55)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

^Kovasti en arvaa auttaa itse. Olisiko säädöissä parantamisen varaa? Milloin olet vaihtanut neulan? Apua ongelmaan kannattaa kysyä vaikka verkkokauppa Vinyyliklubilta http://kauppa.vinyyliklubi.com , kun et mainitse missä asut, on vaikea neuvoa lähiseudulta palvelukauppaa.
 
Type
03.04.2013 21:29:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolla voisi olla viisaampia vastaajia. Löytyy myös lista alan liikkeistä, jos varaosille on tarvetta. Veikeä laite se sun soitin on, jos se on tuollainen "monilevysoitin" kuin youtubesta löysin.
 
http://www.hifiharrastajat.org/foor … ?s=7e2209971aed7a42b3cedcf8b902dfa9
 
Kolmella soinnulla tekee biisin, neljällä koko albumin.
veijo k
04.04.2013 13:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Levysoittimessa on varmaan neulapainon säätömahdollisuus. Voisi olla kyse siitä, että neulapaino on liian pieni, ja kun ura on niin pieni, se vaan ei pysy siinä. Muistikuvieni mukaan sopiva neulapaino on yleensä jossain välillä 0,5-1 grammaa, mutta riippuu soittimesta. Joissain vanhoissa se saattaa olla paljonkin, mutta kuluttaa levyä turhaan. Vaikea kuvitella, että neula olisi niin kulunut, että johtuu siitä, mutta eihän tuota voi näkemättä tietää.
En ole kyllä koskaan moiseen ongelmaan törmännyt, mutta toisaalta enpä ole vuosiin LP-levyjä ostanutkaan.
 
Old Joe
05.04.2013 00:11:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

veijo k: Levysoittimessa on varmaan neulapainon säätömahdollisuus. Voisi olla kyse siitä, että neulapaino on liian pieni, ja kun ura on niin pieni, se vaan ei pysy siinä. Muistikuvieni mukaan sopiva neulapaino on yleensä jossain välillä 0,5-1 grammaa, mutta riippuu soittimesta. Joissain vanhoissa se saattaa olla paljonkin, mutta kuluttaa levyä turhaan.
 
Tuolla keraamisella rasialla ei taida 1 gr.n paino vielä riittää. Muistelisin suosituksen olevan lähellä 1,5 gr.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
HanskiS
05.04.2013 00:31:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos siinä soittimessa on sivuttaisvedon poisto ( anti skating) säätö, niin se voisi olla jumissa tai säädetty jompaankumpaan ääriasentoon. Varsinkin halvemmissa soittimessa ko. säätä voi olla aika rouhea ja väärin säädettynä liuttaa neulaa pitkin levyn pintaa .
Tuolla youtube videolla joku esitelmöi aiheesta
 
https://www.youtube.com/watch?v=eIBtZR941Yw
 
Old Joe
06.04.2013 00:02:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

HanskiS: Jos siinä soittimessa on sivuttaisvedon poisto ( anti skating) säätö, niin se voisi olla jumissa tai säädetty jompaankumpaan ääriasentoon. Varsinkin halvemmissa soittimessa ko. säätä voi olla aika rouhea ja väärin säädettynä liuttaa neulaa pitkin levyn pintaa .
Tuolla youtube videolla joku esitelmöi aiheesta
 
https://www.youtube.com/watch?v=eIBtZR941Yw

 
Ei taida tuosta löytyä sellaista ylellisyyttä kuin anti skatin säätö. Neulan voi kyllä valita 78 rpm (N) ja 33 / 45 rpm:lle. Kääntyy siis koko rasia.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «