Aihe: Suuri säröpedaalikeskustelu
1 2 3 4 517 18 19 20 2179 80 81 82 83
MarkoA
31.03.2013 14:56:44
Täytyy tähän topicciin nostaa esiin, kun Torilla näkyy olevan tarjolla pitkästä aikaa Vox Valvetone V810 http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=742428
Ei ole osaa eikä arpaa tuohon myynti-ilmoon eikä myyjään. Mutta toteampahan vaan, että siinä on loistava peruspurkki. Ainoa särötin, joka mulla on jäänyt pysyvästi lautaan vuodelta 1995. Korvasi mulla aikanaan TS-9 purkin. TS-9:n verrattuna mun laitteilla erona oli mun korviin Voxin luontevampi soundi, ihan hivenen pehmeämmin soivat yläkeskiäänet. Erot ei ole mitenkään merkittäviä, mutta niitä on. Sen huomaa back to back vertailussa hyvin nopeaan. Molemmat reagoi soittoon samaan tapaan ja samaten potikat toimii hyvin samalla tavalla. Kestävä ja laadukas sekä vielä tyylikäs purkki.

Eli runsaasti desibeliä sisältävä, vain vähän kitaran ääntä värittävä OD kyseessä. Suosittelen jopa TS-9:n omistajille. Saattaa käydä kuten mulle, että Ibanez poistuu laudalta ;)
Well, I stand up next to a mountain, Chop it down with the edge of my hand
yonyx
02.04.2013 14:27:08
nyt kun on tullut noita purkkeja käytyä läpi vuosien varrella useampia, bosseista amt:n venkuloihin, niin ei voi muuta kuin ylistää tuota viimeisintä hankintaa. NUX hg-6 säristin, hintaa ei ollu kuin 45 euroa, mutta omaan käyttöön mitä mainioin rimpula. Jälleen voi todeta ettei se kallis ole välttämättä se paras.
Lucifer Our Lord - LOL
Myrkky Nuoli
02.04.2013 14:46:15
MarkoA: Täytyy tähän topicciin nostaa esiin, kun Torilla näkyy olevan tarjolla pitkästä aikaa Vox Valvetone V810 http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=742428
Ei ole osaa eikä arpaa tuohon myynti-ilmoon eikä myyjään. Mutta toteampahan vaan, että siinä on loistava peruspurkki. Ainoa särötin, joka mulla on jäänyt pysyvästi lautaan vuodelta 1995. Korvasi mulla aikanaan TS-9 purkin. TS-9:n verrattuna mun laitteilla erona oli mun korviin Voxin luontevampi soundi, ihan hivenen pehmeämmin soivat yläkeskiäänet. Erot ei ole mitenkään merkittäviä, mutta niitä on. Sen huomaa back to back vertailussa hyvin nopeaan. Molemmat reagoi soittoon samaan tapaan ja samaten potikat toimii hyvin samalla tavalla. Kestävä ja laadukas sekä vielä tyylikäs purkki.

Eli runsaasti desibeliä sisältävä, vain vähän kitaran ääntä värittävä OD kyseessä. Suosittelen jopa TS-9:n omistajille. Saattaa käydä kuten mulle, että Ibanez poistuu laudalta ;)

Kyllä, pirun hyvä pedaali. Rakenteeltaan tosin aika ressukka ja on tullut luettua aika paljon juttua hajoiluista. Näyttää päällepäin tankilta, mutta ei sisältä kyllä vakuuta. Mulla oli toki ihan toimiva peli ja luottamus oli 100% myös keikoilla. Se oli jotenkin hengittävämpi ja vahvistinmaisempi kuin tube screamerit yleensä, vaikka muuten aika TS-osastoa. Semmosta mukavaa luonnollista röpelöä ja mureutta. Ainut syy myymiseen tais olla se koko, tykkään pienistä pedaaleista ja outoa kyllä Biyangin Baby Boom -sarjan tube screameri (Mad Driver) on tällä hetkellä ainut OD jonka myymistä en oo koskaan edes harkinnut, se on vaan ylivoimasesti paras omaan käyttöön noista mitä on tullut kokeiltua, ja niitä on kohtuu monta. Go figure.
fourthnailer
03.04.2013 07:39:39
Moro,

Mulla on nuppina Marshallin JMP 60W superbass. Pedaalilaudassa viritysmittarin lisäksi Marshallin Guv`nor ykkönen, DODin Juicebox, behringerin EQ ja iSP:n Decimator.

Nupissa on headroomia ihan helvetisti. Siihen kun pistää guv`norista reippaasti särinää, vähän ekuttaa ja geittaa decimatorilla häiriöääniä, niin minusta siinä on paras hardrock/metallisaundi ikinä.
- Soitellaan ja katsastellaan -
JP_01
03.04.2013 22:36:13
Mikä säröpedaali olis muuten lähimpänä nyky metallican livesoundeja? Tuli vaan mieleen että niillä on mun mielestä tosi hyvät soundit livenä, olisi kiva tietää pedaali jolla sais mahdollisimman vastaavat soundit?
slapvete
03.04.2013 23:49:04
fourthnailer: Marshallin JMP 60W superbass.

60W?? Mitäs siellä on päättäripuolella? EL34 vai jotain muuta?
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Jucciz
04.04.2013 02:21:17 (muokattu 04.04.2013 02:26:00)
slapvete: 60W?? Mitäs siellä on päättäripuolella? EL34 vai jotain muuta?

Tämmöisen määkin haluaisin nähdä.

Säröpedaalikeskusteluun sen verran, että omassa keikkalaudassa on tällä hetkellä sulassa sovussa sekä RC Booster että Mooer Pure Boost (jonka pitäisi siis olla klooni edellä mainitusta). RC:tä käytän aivan pienenpienen komppiroson tuottajana (edes gainit täysillä siitä ei kauhean isoa säröä irtoa) - kun taas Mooer on sitten ketjun viimeisenä, silkkana sooloboostina - volumetason nostajana - yleensä ilman sen kummempaa EQ:tusta, vaikka mahdollisuuksia siihen olisikin. Molemmat hoitaisivat varmaan toistensa tontit erinomaisesti, mutta tällä hetkellä näin.

Kiinnostais kyllä pitkästä aikaa tutustua, mitä kaikkea markkinoilla onkaan tarjolla nimenoman low/mid-gain-purkkien rintamalla. Isommat säröt otan Mooer Cruncherista, joka on kokoisekseen ja hintaisekseen oikein mukava rokkisärö. Kai se paljon hehkutettu Sweet Honey Overdrive ois ainakin testattava, mutta mitäköhän muita miljoonia purkkeja pienten/keskisuurten säröjen maailmassa tänä päivänä suositellaankaan? Oon vähän pudonnut kärryiltä. Timmyt ja muut? Hot Cake? Catalinbread Formula No 5? Mitä näitä nyt on?
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
iec
04.04.2013 10:30:30

Jucciz: Tämmöisen määkin haluaisin nähdä.

Säröpedaalikeskusteluun sen verran, että omassa keikkalaudassa on tällä hetkellä sulassa sovussa sekä RC Booster että Mooer Pure Boost (jonka pitäisi siis olla klooni edellä mainitusta). RC:tä käytän aivan pienenpienen komppiroson tuottajana (edes gainit täysillä siitä ei kauhean isoa säröä irtoa) - kun taas Mooer on sitten ketjun viimeisenä, silkkana sooloboostina - volumetason nostajana - yleensä ilman sen kummempaa EQ:tusta, vaikka mahdollisuuksia siihen olisikin. Molemmat hoitaisivat varmaan toistensa tontit erinomaisesti, mutta tällä hetkellä näin.

Kiinnostais kyllä pitkästä aikaa tutustua, mitä kaikkea markkinoilla onkaan tarjolla nimenoman low/mid-gain-purkkien rintamalla. Isommat säröt otan Mooer Cruncherista, joka on kokoisekseen ja hintaisekseen oikein mukava rokkisärö. Kai se paljon hehkutettu Sweet Honey Overdrive ois ainakin testattava, mutta mitäköhän muita miljoonia purkkeja pienten/keskisuurten säröjen maailmassa tänä päivänä suositellaankaan? Oon vähän pudonnut kärryiltä. Timmyt ja muut? Hot Cake? Catalinbread Formula No 5? Mitä näitä nyt on?

Pitkälle tielle oot lähdössä... :) Jos olet tyytyväinen nykyiseen pedaalilautaan, on helpointa olla muuttamatta mitään. Mutta toisaalta kokeillessa voi löytyä jotain mukavaa, joka innostaa soittelemaan vielä enemmän.

Hot Cakea on eräs kaveri kehunut, mutta en ole itse sitä testannut. Toimii kuulemma mahtavasti varsinkin Fenderin vahvarien kanssa. (Oon vältelly tämän kyseisen kaverin kitarakamppeiden testausta viimeiseen asti, ettei tulisi armotonta GASitusta). Nuo Mooerin kamppeet ovat kyllä asiallisia ja edullisia. Pure Boost oli kyllä juuri sitä mitä hain (reunasärö taajuusvastetta muuttamatta.)

-iec
Ja niin päin pois...
telecustom
04.04.2013 12:48:42
Lähdin Sweet Honey overdrivea testaamaan, ja palasin saman valmistajan
Little Green Wonderin kanssa kotiin.

SHOD oli omaan korvaan liian kirkas, ja LGW puolestaan paras testaamani
"tubescreamer". Laudassani on vieraillut mm.TS9, TS10, Moller, Bogner Blue,
Fulldrive 2, mutta nyt tuntuu että ZVex Distortron ja LGW ovat tulleet jäädäkseen. Huomenna tosin asia voi olla toisin.

Rat on muuten sellainen säristin, joka on pysynyt jo toistakymmentä vuotta.
"rock`n`roll is never die" Kirka
Gabe
04.04.2013 13:25:22 (muokattu 04.04.2013 13:41:44)
telecustom: SHOD oli omaan korvaan liian kirkas, ja LGW puolestaan paras testaamani
"tubescreamer".

Itse valitsin näistä kahdesta SHOD:n juuri sen takia kun se oli kirkkaampi. :) Mutta LGW on erittäin loistava purkki sekin.

e. Mutta kyllä tuo SHOD voi olla liian kirkas joillekin/joillain kamoilla. Omalla kitaralla kun tallan P90 on yksinään käytössä ja SHOD:n polkaisee päälle mennään minunkin makuuni melkein äärirajoilla tuon kirkkauden kanssa. Telen kanssa sitä taas saisi olla hieman lisääkin. :)
telecustom
04.04.2013 15:27:57
Gabe: Itse valitsin näistä kahdesta SHOD:n juuri sen takia kun se oli kirkkaampi. :) Mutta LGW on erittäin loistava purkki sekin.

e. Mutta kyllä tuo SHOD voi olla liian kirkas joillekin/joillain kamoilla. Omalla kitaralla kun tallan P90 on yksinään käytössä ja SHOD:n polkaisee päälle mennään minunkin makuuni melkein äärirajoilla tuon kirkkauden kanssa. Telen kanssa sitä taas saisi olla hieman lisääkin. :)

Niinpä. Makuasioita. Nash telellä ja stratolla kun sain testailla, niin kaikki säristimet
kyllä kuulostivat tosi hyviltä.
"rock`n`roll is never die" Kirka
Stone
04.04.2013 15:40:39

iec: Hot Cakea on eräs kaveri kehunut, mutta en ole itse sitä testannut. Toimii kuulemma mahtavasti varsinkin Fenderin vahvarien kanssa.

Mulla oli Hot Cake vähän aikaa, kun oli vielä Fender Blues Junior vahvistimenani. Ei se oikein toiminut sen kanssa, vaan jäi hieman tukkoiseksi se komppisoundi blues juniorissa. Jonkun kirkas soundisemman fender vahvistimen kanssa mahdollisesti toimiikin, mutta varsinkin Voxeille tuota on kovasti suositeltu foorumeilla.

Sitten oli käytössä tuo mainittu LGW blues juniorin kaverina ja se oli sellainen dynaaminen purkki, joka tavallaan oli myös melko transparentti, joka ei itsessään tehnyt oikein mitään "supertaikoja", mutta teki sen särön vahvistimeen muitta mutkitta ja oikein muuta en siltä odottanutkaan. Ei hävitä alapäätä ja sillä body säätimellä sitä saa melko paljonkin. Hyvä simppeli purkki. Eri vahvistimien kanssa toimivat varmaan aina vähän eritavalla. Mikkeinä singlecoilit.
If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour! - Keith Richards
AngieRainbow
04.04.2013 20:05:33
Jucciz: Kai se paljon hehkutettu Sweet Honey Overdrive ois ainakin testattava

Sieltähän se löytyy mun laudasta. Saatat jopa päästä kokeilemaan ;)
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
hallu
04.04.2013 20:13:05
No mulla Koch pedaltone säröpedaalina, mutta nyt kun vein sen huoltoon niin on joutunut tuon vahvistimen oman särön anatomiaa opiskelemaan uudelleen ja täytyy sanoa että Fender BluesDeVillen särö on aikas hyvä sekin. Siitähän mulla heräsi se ajatus overdrivepedaalista jota tuolla toisessa ketjussa pohdiskelin. Huomenna saatan saada kaveriltani lainaksi kokeiltavaksi Boss SD-1 joka käi on jonkinlainen klassikko overdriveri. Ajattelin, että saan siitä hyvän yleiskäsityksen referenssiksi kun lähden tutustumaan muihin vaihtoehtoihin. Periaatteessa tuo overdriveri ei ihan välttämätön kyllä ole, mutta voisihan se olla hauska.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Stone
04.04.2013 20:57:10 (muokattu 04.04.2013 20:59:51)

hallu:Huomenna saatan saada kaveriltani lainaksi kokeiltavaksi Boss SD-1 joka käi on jonkinlainen klassikko overdriveri. Ajattelin, että saan siitä hyvän yleiskäsityksen referenssiksi kun lähden tutustumaan muihin vaihtoehtoihin. Periaatteessa tuo overdriveri ei ihan välttämätön kyllä ole, mutta voisihan se olla hauska.

Tuosta Boss SD-1 on mielipidettä netti pulollaan ja jokaisella siitä oma näkemyksensä. Hommasin itse varmaan jo 3. kerran tuon ja ainakin nykyisellä vahvistimellani tuo on mitä mainioin purkki antamaan pikku/semirosoa tai boostaamalla toista pedaalia sillä saa mukavaa sustainia kitaralle. Huomattavasti parempi ratkaisu omille kamiksilleni kuin esim. TS-808 (oli melko kolkko). Tein jokin aika sitten jopa pienen overdrive testin setupilleni muutamalla overdrivella ja OMAAN käyttötarkoitukseeni tuo boss menee jopa hienokseltaan hehkutetun Fulltone OCD edelle. Ei boss välttämättä parempi, mutta sopivampi. Tosin ne ovat melkolailla erisoundisia muutenkin. Hintansa väärti.
If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour! - Keith Richards
sickboy
04.04.2013 21:35:28

Jucciz: Kai se paljon hehkutettu Sweet Honey Overdrive ois ainakin testattava, mutta mitäköhän muita miljoonia purkkeja pienten/keskisuurten säröjen maailmassa tänä päivänä suositellaankaan?

Pisimpään mun laudassa on pysynyt BJFE:n Baby Blue. Se on aina päällä, kun tartten säröä...siihen päälle kerrostelen sit fuzzeilla, tai Zen Drivella.

Tota ei tosin enää valmisteta. Hynnisen Jarmo on ainakin myymässä omaansa. FB:n Soitinten kuningas-ryhmässä on maininnut moisesta. Useammalla Jarmon YouTube-videollakin kuuluu Baby Blue.

Tästä pedaalista siis kyse:

http://www.youtube.com/watch?v=_M9T1xB1Vwg

http://www.youtube.com/watch?v=dKMS4qklBAg
elon arska
05.04.2013 08:46:24
Hommasin marshallin guv'nor 2 plussan ja tein siihen c22 modin. Vaikutus oli juuri sellainen kuin pitääkin, joskin trebleä on niin saakelisti että täytyy potikan osoittaa klo 9:ään jottei oo silppuria. Laitoin siihen tilalle 51 pF konkan ja nyt on hyvä. Todella kelpoa marsumaista hi-gain soundia edullisesti!
hallu
05.04.2013 10:43:38 (muokattu 05.04.2013 10:46:45)
Stone: Tuosta Boss SD-1 on mielipidettä netti pulollaan ja jokaisella siitä oma näkemyksensä. Hommasin itse varmaan jo 3. kerran tuon ja ainakin nykyisellä vahvistimellani tuo on mitä mainioin purkki antamaan pikku/semirosoa tai boostaamalla toista pedaalia sillä saa mukavaa sustainia kitaralle. Huomattavasti parempi ratkaisu omille kamiksilleni kuin esim. TS-808 (oli melko kolkko). Tein jokin aika sitten jopa pienen overdrive testin setupilleni muutamalla overdrivella ja OMAAN käyttötarkoitukseeni tuo boss menee jopa hienokseltaan hehkutetun Fulltone OCD edelle. Ei boss välttämättä parempi, mutta sopivampi. Tosin ne ovat melkolailla erisoundisia muutenkin. Hintansa väärti.

Kävin juutuubista katselemssa yhden videon missä rinnakkain esiteltiin Boss SD-1 pedaalia ja Ibanez ts9 pedaalia. Ne olivat hyvin samankuuloisia polkimia kaiken kaikkiaan olisiko niissä samanlainen kytkentä? no pikkuisen soundieroa niissä on, mutta enemmän sellaista kosmetiikkaa kuin varsinaisesti erilaista luonnetta. Boss vaikutti pikkuisen ärhäkämmältä säröiltään Ibanezin ollessa hieman hillitympi ja pyöreämpi (kuten sanottu hyvin kosmeettinen ero, joka epäilemättä helposti hukkunee soittotatsiin). Toinen huomio oli, että Ibanez vaikutti hiukan lämpimämmältä yleissoinniltaan, mutta sekin seikka kadonnee helposti tonea pyöräyttämällä.

Kaiken kaikkiaan bossista syntyi hyvä yleisfeelinki ja odotan nyt malttamattomana, että pääsen kokeilemaan kaverini pedaalia saadakseni tuntumaa sen pedaalin dynaamiseen luonteeseen. Joka tapauksessa kallis ei välttämättä ole yksiselitteisesti parempi. Ibanez on noista kahdesta selvästi kalliimpi vaihtoehto, mutta ainakaan videoklipissä se ei näyttänyt suoranaisesti loistavan missään. Pikkuisen erilainen tone, mutta siinäkö kaikki???

Ajattelin, sitten kun saan prätkän liikenteeseen, lähteä testaamaan sitä MadProfessorin shod:tä ja on vain hyvä saada tuntumaa näihin muihin polkimiin ennen sitä. Sen verran olen nyt säröistä oppinut, että joissakin vahvistimissa saattaa olla hyvä särö sinälläänkin (esimerkiksi tuossa omassani Fender BluesDeVillessä on varsin hyvä särökanava), mutta pääpiirteittäin hyvä särö ei lähde yhdestä purkista vaan lihaisampi särö irtoaa kun väin erin eri asteissa lisää sitä säröä signaaliin eikä vain yhdessä kohdassa lyö lekalla sitä rikki. Kaiken kaikkiaan tämä on hieno ja inspiroiva maailma ja on hienoa huomata että kaiken hyvän ei tarvitse olla välttämättä kallista.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Laulava Kylätohtori
05.04.2013 11:06:36 (muokattu 05.04.2013 11:09:10)
Muutama perusasia kerrattakoon tässä kohtaa. Varmaan kaikki on jo sanottu, mutta otetaan kerta kiellon päälle...
- Youtube-clipit eivät kerro sinänsä juuri mitään, koska eri laitteet vaikuttavat paljon, youtube kompressoi soundia, äänitys on saatettu tehdä, miten sattuu ym... Eli dynamiikka ym. erot tulevat esiin vain itse kokeilemalla.
- Sama pedaali voi kuulostaa todella erilaiselta erilaisilla laitteilla, joten vaikka joku pedaali ei toimi kaupassa kokeiltaessa, niin omilla kamoillasi se saattaisi olla juuri sitä, mitä haet...
- Kuten sanoitkin, niin kannattaa kuunnella soundia, eikä katsoa hintalappua ;)
- Kaikille pedaaleille löytyy omat hypettäjänsä. Katsoitpa, mitä tahansa laitetta, niin aina joku sitä hehkuttaa, joten toisten hehkutukset ja hypetykset kannattaa jättää omaan arvoonsa. Toki vinkkejä kannattaa kuunnella, mutta vaikka joku olisi jonkun mielestä paras, niin se on vain yksi subjektiivinen näkemys aiheesta. Miljoona kärpästäkin voi olla väärässä. Itse olen kokeillut monia täällä todella paljon ylistettyjä laitteita, mutta niin ne ovat vain jatkaneet matkaansa...

Itse SD-1:tä ja TS-9:ä kokeilleena sanoisin, että olen pitkälti samaa mieltä kanssasi noista. TS-9 ei todellakaan ole mitenkään mullistava SD-1:een nähden. Sitä en muista, kumpi on dynaamisempi, mutta Bossilla on Dyna Drive, jonka pitäisi olla todella dynaaminen. Ja onkin, koska tuollainen oli joskus lainassa kokeiltavana.

Monet purkit ovat mielestäni parhaimmillaan käytettynä miedolla gainilla vahvistimen oman maltillisen särön päälle (tosin jotkut od:t on tarkoitettu vain puhtaan soundin päälle). Od:lla voidaan lisäsärön lisäksi hakea esim. tiukkuutta soundiin, jolloin od:n tehtävä ei ole sinällän tuoda lisää säröä. Itse, omana ja täällä usein julkituotuna näkemyksenä sanoisin, että siitä purkista kannattaa pistää paljon volumea/leveliä ja vähemmän gainia, kuulostaa ainakin omasta mielestä paremmalta kuin vähän volumea ja paljon gainia. Toki taas kaikki riippuu kaikesta (vahvistimesta, od:sta, soittajasta, kitarasta, mikeistä, halutusta soundista, tilasta, elementeistä, ym. ym.), eikä mitään yleisiä totuuksia ole. Nämä nyt ovat lähinnä omia näkemyksiä, ei mitään totuuksia..
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)