Aihe: Patchbay, exciter ja TRS | 1 |
---|
Epik 05.01.2005 19:55:12 | |
|
Selvyydeksi vain itselleni haluaisin tietää noiden sanojen/laitteiden merkityksen. Viisaammat valaiskoon. | Mikael 05.01.2005 20:15:46 (muokattu 05.01.2005 20:20:37) | |
|
Patchbay on kytkentätaulu jonka avulla voidaan hallita yhdestä paikasta studion laitteiden sisäänmenoja ja ulostuloja. Tyypillisesti about tällanen: http://www.mediahyperium.com/Pics/mH_Studio_Pics/Patchbay.jpg ja tässä toinen esimerkki josta näkyy paremmin noi liitännät: http://music.concordia.ca/Programs/ … ics/Ea_Images/Studio1a_Patchbay.gif Kun studiossa on patchbay niin laitteden kytkeminen toisiinsa ja signaalitiehen on helppoa, eikä tarvitse kyykkiä räkkien takana piuhaviidakossa. Äänihommien kyseessä ollen Exciter on yleensä laite joka korostaa äänen selkeyttä ja läsnäoloa temppuilemalla vaiheilla ja harmoonisilla kerrannaisilla. Esim: http://www.aphex.com/250.htm Sithän sitä on kaikenmaailman exciter-tuotteita mut ei niistä tällä palstalla sen enempiä... TRS o liitintyyppi (Tip, Ring, Sleeve) http://macmidimusic.com/prod.itml/icOid/3868 Juzzu: "Vire on vain suositus, ei pakko." | Rantsu 05.01.2005 20:18:23 (muokattu 05.01.2005 20:19:19) | |
|
Patchbay kts. http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=16&t=15680 Exciter, "kiihotin", äänenmuokkauslaite, joka esim. erittäin tiheää "kampasuodinta" käyttämällä saa äänen kuulostamaan kirkkaammalta ja tekee siitä miksauksessa erottuvamman. Voi tarkoittaa myös laitetta, joka laajentaa stereokuvaa esim. erilaisten vaihevirheiden avulla. TRS, "tip-ring-sleeve", plugi, jossa on kolme kytkentäpintaa: kärki (tip), keskirengas (ring) ja vaippa (sleeve). EDIT: No niin, Mikael ehtikin jo... "Ehke parempi mine kotona." | Epik 05.01.2005 20:21:21 | |
|
Nyt selvisi loputkin. Kiitos! | |
Kirjoitan mieltäni askarruttavan kyssärin tähän ketjuun kun en haulla löytänyt muuta juttua exciteristä. Eli, mihin kohtaan masteroidessa olisi järkevää laittaa exciter? Nyt käytössä tässä järjestyksessä: reverb -> eq -> kompressori Ja, siis nyt puhutaan hardware vehkeistä, ei tietokoneplugareista...Jotenkin intuitiolla mietin, että voisiko sen silloin kun sille on tarvetta, laittaa eq tilalle? Vai pitäsikö se olla viimeisenä ketjussa?? Sen ymmärrän, että joissain tapauksissa, jos materiaali on jo kertaalleen prosessoitu, vaikka joku vanha demo c-kasetilta, tai kelanauhan kautta "efektoitu" materiaali kannattaa varmaan vetää vain pelkän exciter vehkeen läpi, mikäli kompressoinnille ei enää ole tarvetta, tai halutaan nimenomaan sen magneettinauha kompressointi soundia säilyttää... Huom! Olet kirjoittamassa yli 3005 päivää vanhaan aiheeseen! :D .:. | |
ministeri: Kirjoitan mieltäni askarruttavan kyssärin tähän ketjuun kun en haulla löytänyt muuta juttua exciteristä. Eli, mihin kohtaan masteroidessa olisi järkevää laittaa exciter? Nyt käytössä tässä järjestyksessä: reverb -> eq -> kompressori Ja, siis nyt puhutaan hardware vehkeistä, ei tietokoneplugareista...Jotenkin intuitiolla mietin, että voisiko sen silloin kun sille on tarvetta, laittaa eq tilalle? Vai pitäsikö se olla viimeisenä ketjussa?? Sen ymmärrän, että joissain tapauksissa, jos materiaali on jo kertaalleen prosessoitu, vaikka joku vanha demo c-kasetilta, tai kelanauhan kautta "efektoitu" materiaali kannattaa varmaan vetää vain pelkän exciter vehkeen läpi, mikäli kompressoinnille ei enää ole tarvetta, tai halutaan nimenomaan sen magneettinauha kompressointi soundia säilyttää... Huom! Olet kirjoittamassa yli 3005 päivää vanhaan aiheeseen! :D Siihen väliin missä kuulostaa parhaalta? For what it freedom? | |
ministeri: Kirjoitan mieltäni askarruttavan kyssärin tähän ketjuun kun en haulla löytänyt muuta juttua exciteristä. Eli, mihin kohtaan masteroidessa olisi järkevää laittaa exciter?
Bypass tai power off | |
Pauli Lappalainen: Bypass tai power off Plussasin. Hyvät naurut lähti. | |
Pauli Lappalainen: Bypass tai power off Perhana, ehdit ensin :) ... http://www.soundreel.com | Kalmo 02.04.2013 19:01:16 (muokattu 02.04.2013 19:03:37) | |
|
Olen kyllä vähän Lappalaisen linjoilla, että exciter masterointityökaluna tuntuu minusta aika vieraalta ja riskaabelilta. Ainakin se pitäisi voida kohdistaa vain halutuille taajuuksille, eikä kaikkeen audioon. Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300, XP, SONAR 8.5
Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän. | |
No, jos kysyjällä on masterointiketjussa myös kaiku, niin ei kait se exciter enää paljoa siellä haittaa... | |
Ok. Täällä on taas tätä meininkiä. Joopa joo, sorry vaan kun häiritsin arvon äänimestareiden mielenrauhaa. Tehkää ***** oppikirja ****** sitä keskinkertaista ********* ihan rauhassa, älkääkä vahingossakaan poiketko siitä mitä isot pojat on kertonut. Moro. .:. | pimp 05.04.2013 17:49:24 | |
|
ministeri: Ok. Täällä on taas tätä meininkiä. Joopa joo, sorry vaan kun häiritsin arvon äänimestareiden mielenrauhaa. Tehkää ***** oppikirja ****** sitä keskinkertaista ********* ihan rauhassa, älkääkä vahingossakaan poiketko siitä mitä isot pojat on kertonut. Moro. Hei älä mee. Voit sä sen sinne laittaa, mutta kun muut ei laita, niin sun täytyy ite kokeilla minne se kannattaa laittaa. Eli inserttiin kokeilet kaikki järjestykset ja sitten auxiin parallelina. Ei oo vaikeeta. Words can hurt, you know | |
ministeri: Ok. Täällä on taas tätä meininkiä. Joopa joo, sorry vaan kun häiritsin arvon äänimestareiden mielenrauhaa. Tehkää ***** oppikirja ****** sitä keskinkertaista ********* ihan rauhassa, älkääkä vahingossakaan poiketko siitä mitä isot pojat on kertonut. Moro. No hei, annetaanpa vähän jarrumiestä (gimme a break man): Jos meikäläinen käyttää EQ:ta/Exciteriä (mulle ne vähän niin kuin sama asia, eli yläpään nosto), itse yleensä laiten ne ennen master bus-kompressoria, koska sillä lopputulos kuulostaa mielestäni pikkuisen tasaisemmalta. Tosin monet vanhat jässikät ainakin haastiksissa väittää laittavansa master EQ:n vasta bussikompuran jälkeen. Jos jollakulla on hyvä perustelu tästä näkemyksestä, olisi kiva kuulla. Mutta mielestäni ei excitereitä(/EQ:ita) missään nimessä nauhan perään vaan ennen nauhaa, muuten tulee boostailtua turhia nauhakohinoita. Eli lyhyesti sävynsäädöt tulee mulla ekana ketjussa. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | |
Spedemix: Tosin monet vanhat jässikät ainakin haastiksissa väittää laittavansa master EQ:n vasta bussikompuran jälkeen. Jos jollakulla on hyvä perustelu tästä näkemyksestä, olisi kiva kuulla. Tuovisen Tipi perusteli asian aikanaan siten, että ekva puree paskaan paremmin kun paskaa on ensin puristettu läjään. "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 | |
Toisaalta kompurakin voi toimia paremmin, jos paskasta on sivuroiskeet pyyhitty ensin pois. Molempi parempi:) Ennen kompuraa leikkaa ja sen jälkeen korostaa, kenties? Istu ja pala! | |
anapena: Molempi parempi:) Ennen kompuraa leikkaa ja sen jälkeen korostaa, kenties? Tietysti jos jokaisella virveli-iskulla masterkompura kyykkää, niin ko. taajuutta ennen masterkompuraa leikkaamalla saattaa saavuttaa jotain (been there, done that), mutta ellei kyse oo mistään vaihelineaarisesta morjeksesta just niinkuin esim. mulla ei oo, niin ne korjaukset on pikemminkin leikkauksia kuin boostauksia. "No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974 | |
anapena: Toisaalta kompurakin voi toimia paremmin, jos paskasta on sivuroiskeet pyyhitty ensin pois. Molempi parempi:) Joku tämmönen logiikka on tainnut itselläni olla tossa EQ:n ja kompuran vuorovaikutuksessa. anapena: Ennen kompuraa leikkaa ja sen jälkeen korostaa, kenties? Hmm, no tästä muistuikin itse asiassa mieleen, että etenkin alapäiden korostus (varsinkin, kun puhutaan bassotaajuuksista 100 Hz ja alle), tuntuu toimivan paremmin kompuran jälkeen. Mulla on pari kertaa ollu semmonen tilanne, että olen halunnut korostaa basarista 60 Hz:ä vaikkapa 15 dB (supersub!!), ja jos teen korostuksen ennen kompuraa, niin se subbotne jää vähän "meh":ksi. Kompuran jälkeinen korostus antoi huomattavasti tykimmän botnen. Josta tosiaan vedin tällaisen johtopäätöksen, että kompuroita käyttäessä täytyy myös huomioida, että ne saattavat joskus hieman "tappaa" alapäätä. miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1 | sami_sumea 09.04.2013 00:37:02 (muokattu 09.04.2013 00:39:40) | |
|
Danko: Tuovisen Tipi perusteli asian aikanaan siten, että ekva puree paskaan paremmin kun paskaa on ensin puristettu läjään. Tjaa, mää oon aina jooginut sen niinpäin et ensin equtetaan se paska pois, ettei se vaikuta dynamiikkaprosessointiin, koska paskaa on turha rutata kun sitä kaistaa voi käyttää siihen järkeväänkin soundiin. edit: no niinno, buustatessahan sit taas muodostuu ongelmaksi se, että kompura ottaa myös siihen buustiin helpommin kiinni => siinä mielessä equtus kompuran jälkeen voi olla ihan järkevä muuvi. Eli cutit ennen ja boostit jälkeen kompuran? :) ... http://www.soundreel.com | « edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|
|
|