Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Fender Pro Reverb + Marshall JMP =?
1 2
Nivel
01.04.2013 02:19:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Provo-soiva otsikko. Omistan ko. laitteet, 70-luvun mastervolattoman silverfacen ja 80-luvun JMP 50w nupin kaappeineen. Mahtaisko löytyä roudattavampaa komboa jossa yhdistyisivät molempien hyvät puolet: onko esim. Monsterin El Mocambosta kokemuksia (löytyy 20/50W kombona tilattuna)? Mites muut kotimaiset?
 
Voi olla tietysti mahdoton vaatimus.
 
mopar
01.04.2013 02:41:15
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bluetone dusty road??
 
slapvete
01.04.2013 03:56:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nivel: Mahtaisko löytyä roudattavampaa komboa jossa yhdistyisivät molempien hyvät puolet?
 
Ei.
 
Tuossa "ihanuuskoneessa" tulee vastaan erilaiset etuastedesignit, puhumattakaan siitä, että 6L6:t ja EL34:t tarvitsevat erilaisen päätemuuntajan ja mahdollisesti myös erilaisen verkkomuuntajan jo senkin takia, että EL34:t tarvitsevat enemmän virtaa hehkuille. Ja kaiuttimiakin noissa käytetään varsin erilaisia, poikkeuksena kenties V30, jota syötetään melkein mille myllylle vaan. Ja skoben design (avoin vs. suljettu) sotkee taas entisestään.
 
Kompromissiratkaisuja onkin sitten maailma väärällään.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
jyrkalt
01.04.2013 09:02:17 (muokattu 01.04.2013 09:03:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Ei.
 
Tuossa "ihanuuskoneessa" tulee vastaan erilaiset etuastedesignit, puhumattakaan siitä, että 6L6:t ja EL34:t tarvitsevat erilaisen päätemuuntajan ja mahdollisesti myös erilaisen verkkomuuntajan jo senkin takia, että EL34:t tarvitsevat enemmän virtaa hehkuille. Ja kaiuttimiakin noissa käytetään varsin erilaisia, poikkeuksena kenties V30, jota syötetään melkein mille myllylle vaan. Ja skoben design (avoin vs. suljettu) sotkee taas entisestään.
 
Kompromissiratkaisuja onkin sitten maailma väärällään.

 
edit: IMO
Kitaransoiton saundipoliittiset ratkaisut on aina enemmän ja vähemmän kompromisseja, jos soitetaan livenä ja budjetti on non pro-tasoa. Munsta esimerkkinä tuo Bluetonen DR on erittäin hyvä kompromissin alustaksi. V30 on sou läst siison kaiuttimissa ;) Markkinoilla on nykyään alnico-elementtejä tarjolla jotka hoitelee tuon säröytyneenkin osaston varsin uskottavasti. Esmes WGS.
 
Hynkel
01.04.2013 09:22:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dusty Roadia määkin olisin määkinyt. Ymmärsin että aloittaja haluaa juuri noiden mainittujen parhauksia, ei koko styrkkareita samaan lootaan.
 
C'é solo un Capitano.
Laulava Kylätohtori
01.04.2013 10:22:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Ei.
 
Tuossa "ihanuuskoneessa" tulee vastaan erilaiset etuastedesignit, puhumattakaan siitä, että 6L6:t ja EL34:t tarvitsevat erilaisen päätemuuntajan ja mahdollisesti myös erilaisen verkkomuuntajan jo senkin takia, että EL34:t tarvitsevat enemmän virtaa hehkuille. Ja kaiuttimiakin noissa käytetään varsin erilaisia, poikkeuksena kenties V30, jota syötetään melkein mille myllylle vaan. Ja skoben design (avoin vs. suljettu) sotkee taas entisestään.
 
Kompromissiratkaisuja onkin sitten maailma väärällään.

 
Dusty Roadiin voi pistää 6L6:t tai EL34 eikä vaadi kuin biasoinnin... Tai 6V6:t tai mitkä tahansa samankantaiset putket...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
antnis
01.04.2013 11:22:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laita Deluxe Reverb ja Carl Martin Plexitone :)
 
oiva tumpeloinen
01.04.2013 13:04:07 (muokattu 01.04.2013 13:07:39)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Dusty Roadiin voi pistää 6L6:t tai EL34 eikä vaadi kuin biasoinnin... Tai 6V6:t tai mitkä tahansa samankantaiset putket...
 
Mä olen aiemminkin maininnut samasta, mutta se että jonkun vahvistimen etuasteet tehdään toisen vahvistimen skemalla, ei vielä tarkoita, että ko. vahvari kuulostaisi yhtään siltä, miltä esikuvansa. Tämä siis niin hyvässä kuin pahassa.
 
Kompromissiosastolle tuossa mennään ja rajusti, molemmat noista otsikon vahvareista kun perustuu pääosin pääteasteen soundille. Hyvyys on sitten kuulijan korvassa. Samaa siitä ei tule millään. Ja toi putkien vaihto ei taida oikein olla se juttu, harva kun vaihtaa putkia lennosta (tai ylipäätään koskaan, jos ei ole pakko).
jyrkalt
01.04.2013 13:39:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

oiva tumpeloinen: Mä olen aiemminkin maininnut samasta, mutta se että jonkun vahvistimen etuasteet tehdään toisen vahvistimen skemalla, ei vielä tarkoita, että ko. vahvari kuulostaisi yhtään siltä, miltä esikuvansa. Tämä siis niin hyvässä kuin pahassa.
 
Juuri näin. Tai noh.. Kun kirjoitit (jos nyt ymmärsin oikein) ettei yhtään esikuvaltaan on vähän ehkä kärjistettyä. Muutenhan millään ei olisi mitää valiä ja me kaikki soitettasi sitä samaa plaa plaata. Eli koneilla ei olisi eroja.
 
Se että joku fender ja marshall vahvistimen tone on sovitettu samaan lootaan ei tietenkään takaa autenttista esikuviensa tonea. Mut kyllä ne pääpiirteet ja vahvistimen tapa käyttäytyä sieltä silti löytyy. Se kai on se mihin pyritäänkin?
Tuota F/M kombinatiota on yrittänyt ja tehnytkin moni valmistaja.
Onnistumiset ovat ollet aina surkuhupaisesta, heittomerkeissä, todella onnistuneeseen.
 
oiva tumpeloinen
01.04.2013 13:51:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jyrkalt: Juuri näin. Tai noh.. Kun kirjoitit (jos nyt ymmärsin oikein) ettei yhtään esikuvaltaan on vähän ehkä kärjistettyä. Muutenhan millään ei olisi mitää valiä ja me kaikki soitettasi sitä samaa plaa plaata. Eli koneilla ei olisi eroja.
 
Mitä mä yritin sanoa, on se, että jos me puhutaan vahvistimesta, että on tehty samalla skemalla kuin alkuperäinen, se tarkoittaa, että osat on samassa järjestyksessä levyllä. Se ei vielä tarkoita, että osien arvot olisi ollenkaan samanlaisia. Mikä taasen tarkoittaa sitä, että samalla skemalla tehdyt etuasteet voi kuulostaa täysin erilaisilta keskenään. Täysin toinen juttu monikanavaisessa vahvistimissa on myös se, että niissä etuasteissa joutuu väkisinkin tekemään kompromisseja yhteisen päätteen takia, eli muutos alkuperäisestä ei välttämättä ole edes huono juttu.
 
Se että joku fender ja marshall vahvistimen tone on sovitettu samaan lootaan ei tietenkään takaa autenttista esikuviensa tonea. Mut kyllä ne pääpiirteet ja vahvistimen tapa käyttäytyä sieltä silti löytyy. Se kai on se mihin pyritäänkin?
Tuota F/M kombinatiota on yrittänyt ja tehnytkin moni valmistaja.
Onnistumiset ovat ollet aina surkuhupaisesta, heittomerkeissä, todella onnistuneeseen.

 
Tämä on täysin totta. Osa on oikein käyttökelpoisia, ja osa ei sitten ollenkaan.
jii.haanpaa
01.04.2013 15:38:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mielenkiintoinen ketjun aihe. Otsikon mukaista tavaraa löytyy myös omista kokoelmista, mutta(/tai juuri siksi) peesailen Slapveteä: ei tule onnistumaan, mutta tavoite on sen verran korkealla, että etsinnästä tulee varmasti hauskaa puuhaa.
 
Oletkos testannut yhdistää Pro Reverbin kanavat? Ymmärtääkseni tuossa on sama kytky kuin BF-versiossa, joten tarvitset purkin, jolla saat eri vaiheessa olevat kanavat samaan vaiheeseen. Näin voi tarpeen vaatiessa syöttää esimerkiksi equlla muljattua bassokanavaa fenderille tyypillisen skuupatun normaalikanavan päälle ja lopputulos saattaa jopa muistuttaa marsuhkoa.
 
Mulla on bf bassman, jossa on sama kytkentä kuin pro reverbissä (poislukien kaiku ofkoors) ja sillä olen viimeaikoina harrastellut juurikin tuollaista. Jakopurkkina mulla halpa stereokaiku. Härskejä juttuja saa aikaiseksi esim pitämällä normaalin kanavan kliininä ja pistämällä sekaan hyppysellinen säröpurkilla murotettua bassokanavan ala- ja middlekertaa. Mitä enemmän vääntää völyymiä sitä marsummaksi tuntuu muuttuvan.
 
Tollasessa kompromississa on tietty se huono puoli, ettei pääse ostelemaan uusia vahvareita.
 
Nivel
01.04.2013 21:26:38 (muokattu 01.04.2013 23:12:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eipä ole ymmärrystä eikä osaamista em. modailuun. Mielenkiintoiselta kuullostaa.
 
Asiaan perehtynyttä pohdintaa. Kiitän. Mitä muita onnistuneita kompromisseja olisi ehdotella kuin tuo Dusty? Kompromisseistahan varmaan on kysymys. Monstereista kokemuksia? Toive olisi saada samasta laitteesta kuulasta jazzsoundia ja räyhäkkäämpää soundia, ei mitään metallimattoa kuitenkaan.
 
calluna
01.04.2013 23:17:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mallintava?
Omaa kokemusta tosin ei ole kuin kotioloista...
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
slapvete
01.04.2013 23:52:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Dusty Roadiin voi pistää 6L6:t tai EL34 eikä vaadi kuin biasoinnin... Tai 6V6:t tai mitkä tahansa samankantaiset putket...
 
Mikä sen ulostulomuuntajan ensiön impedanssi on?
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Vetehinen
02.04.2013 00:06:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nivel: Mitä muita onnistuneita kompromisseja olisi ehdotella kuin tuo Dusty? Kompromisseistahan varmaan on kysymys. Monstereista kokemuksia? Toive olisi saada samasta laitteesta kuulasta jazzsoundia ja räyhäkkäämpää soundia, ei mitään metallimattoa kuitenkaan.
 
Hughes & Kettner Statesman. Eipä oo minulla kokemusta mutta youtuben perusteella voisi sopia. Näitä on tehty monilla eri pääteputkilla varustettuna ja viimeksi kun tarkastin niin Kölnin Musicstore myi loppuerää edukkaasti.
 
"When I die, I want you to bury me upside down so that anyone who doesn't like me can kiss my ass!" -Red
Laiskiainen
02.04.2013 01:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joku Bluesbreaker tyyppinen, tai fenderimpi Tungsten/Lazy J -tyylinen?
 
- The late bird catches a nap -
Jucciz
02.04.2013 01:16:36 (muokattu 02.04.2013 01:18:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Villinä korttina Fender Brownface Deluxe 6G3 - Marshallein koskaan tehty Fender ja kätevässä 1x12"-formaatissa. Ei loputtomasti puhdasta headroomia, mutta aivan pitelemätön rokkikone. Särön määrän perusteella kukaan ei uskoisi Fenderiksi. Tykkään itse ihan sikana - ja niin tykkää myös Gibbonsin Billy sekä Nugentin Ted.
 
Ongelmaksi voi tosin muodostua saatavuus: noita tehtiin vain vuosina '61-'63 ja silloinkin alle 5000 yksilöä. Fenderiltä ei liene uusintapainosta tiedossa, mutta hyvän klooninhan saattaisi saadakin nyt kun osaamista löytyy tästäkin maasta vaikka kuinka.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
slapvete
02.04.2013 02:56:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Villinä korttina Fender Brownface Deluxe 6G3
 
Uudemmista SuperSonic voisi toimia.
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Laulava Kylätohtori
02.04.2013 09:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Mikä sen ulostulomuuntajan ensiön impedanssi on?
 
Ei mitään käsitystä, itse asiassa en edes ymmärrä, mitä kysyit.. ;)
 
Mutta tottahan se on, että jos haluaa täydellisen yksi yhteen Marshall ja Fender-soundin samasta koneesta, niin mahdotontahan se on. Tai sitten pitäisi olla kaksi eri vahvistinta yhdessä kotelossa. Ostaa molemmat ja A/B-boksilla jakaa signaalin ottaen puhtaat F:stä ja säröt M:stä...
 
Mutta Dusty on mielestäni loistava kompromissi. Eikä se itselle ole kompromissi, vaan loistava vahvistin, koska en edes halua mitään täydellistä tietyn vahvistimen soundia. Mulle riittää, että saa omiin tarpeisiin sopivat loistavat puhtaat ja säröt yhdestä kaksikanavaisesta vahvistimesta. Särön pohjana on Marshall JCM800, enkä ole tuollaisella koskaan soittanut, mutta youtubevideoiden perusteella Dusty on parempi kuin aito ja alkuperäinen...
 
Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
harryk
02.04.2013 16:55:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

slapvete: Mikä sen ulostulomuuntajan ensiön impedanssi on?
 
Bluetone Dusty Road 4x6V6GT-version ulostulomuuntajan ensiöimpedanssi on n. 4 kilo-ohmia, joka sopii hyvin myös esim. 2xEL34, 2X6L6GC tai 2xKT66-pääteputkille tässä vahvistimessa käytettävillä anodijännitteillä. 4x6V6GT-versiossa on myös innovatiivinen tehonpuolitus, joka toteutetaan siten, ettei toisen pääteputkiparin katodeita irroiteta maista ja muuteta putkien ja päätemuuntajan välistä suhdetta kuten yleensä tehdään. Tehonpuolituksella käytettävissä on myös 2x6V6GT-versio, joka on sovitukseltaan optimaalinen ao. päätemuuntajan kanssa. Jos haluat lisää teknistä tietoa asiasta, voidaan jatkaa keskustelua vaikka yksityisviesteillä. - Harry -
 
Suomalaisia käsintehtyjä putkivahvistimia kaikille soittajille www.bluetone.fi
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «