Aihe: Otelaudan urat
1 2 3 4
Niskamies
01.05.2004 10:34:00
Okei, minä kun olen kovertanut muutaman kitaran otelaudan, lupaan kovertaa Niskiksen nauhattoman fenderin otelaudan samoista asemista kuin mistä sen Sheehan-mallin otelauta on koverrettu ja ihan ilmaiseksi. Tämä tarjous on voimassa ainakin ensi heinäkuulle asti.

Enpä taida ottaa tarjousta vastaan, se on ihan hyvä tollain...
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Puavali
02.05.2004 14:03:10
Enpä taida ottaa tarjousta vastaan, se on ihan hyvä tollain...

Viisas ratkaisu, siinä olisi tullut nauhallisen basson huonot puolet sille osalle kaulaa.
nikolai
03.05.2004 00:10:05
Pyydän anteeksi tuota edellistä postaustani, jossa pilkallisesti stereotypioin basistien vähäistä ymmärtämystä sekä heidän yksinkertaisuuttaan. Editoisin viestistäni sen osan pois, jos tuo yleistys ei olisi niin totta.

Kivat vaput teille! Enää seitsemän kuukautta ja kolme ja puoli viikkoa jouluun!

Sen lisäksi että Ekman on näppärä verbaalikko, hän lienee myös erinomaisen joviaali soittokaveri. Eikä tee virheitä soitossa. Eikä elämässä. Hyvää joulua Ekman, kaikkea hyvää sinulle.
sirdickyj
03.05.2004 07:51:25
Kaikenlaista sitä kirjotellaankin. Nuo koverretut ylänauhat on herra Sheehanin juttu, ja sellaiset oli jo siinä kusenpolttamassa presari/sekasikiö bassossa, jolla veteli mm. Eat ém and smile- kiertueen. Ne on aivan tasan tarkkaan täydessä hyötykäytössä hänellä, sieltähän tuo pistelee ylänauhoilta kuin kitaralla ikään, ja kyllä kieli taipuu. Muistuttaisin kaikkia k.o. laitteen kokeilijoita ja sen kelvottomaksi todenneita, että Mr. Billy Sheehanin tatsi on jotain TOTAALISEN erilaista kuin kenenkään meidän tänne kirjoittelevien tulee ikinä olemaan. Lähellekkään.

Paskee tai ei, niin kyllä ne Sheehanin kama- ja instrumenttipoliittiset ratkaisut ovat aina perusteltuja, ei tuon tason jätkät tee mitään vaan siks että se näyttäis makeelta (paitsi niitä akrobaattisen näköisiä soittomaneereja).

Ja vielä ennen kuin ehditte aloittaa; turha jauhaa sitä tilu-juttua taas, herra Sheehanin soitosta 97% on muuta kuin tilua. Se tilu on vaan se mikä jää kaikille mieleen, mutta esim. Mr.Big-orkesterissa mentiin koko ajan triopohjalta, ei siinä tilulle jää aikaa. Spottisoolot on asia erikseen, niiden perusteella älkööt ketään soittajaa arvotettako.
WHAT IS UNDERSTOOD NEED NOT BE DISCUSSED
Karlsson
03.05.2004 09:49:01
Kaikenlaista sitä kirjotellaankin. Nuo koverretut ylänauhat on herra Sheehanin juttu, ja sellaiset oli jo siinä kusenpolttamassa presari/sekasikiö bassossa, jolla veteli mm. Eat ém and smile- kiertueen. Ne on aivan tasan tarkkaan täydessä hyötykäytössä hänellä, sieltähän tuo pistelee ylänauhoilta kuin kitaralla ikään, ja kyllä kieli taipuu. Muistuttaisin kaikkia k.o. laitteen kokeilijoita ja sen kelvottomaksi todenneita, että Mr. Billy Sheehanin tatsi on jotain TOTAALISEN erilaista kuin kenenkään meidän tänne kirjoittelevien tulee ikinä olemaan. Lähellekkään.

Paskee tai ei, niin kyllä ne Sheehanin kama- ja instrumenttipoliittiset ratkaisut ovat aina perusteltuja, ei tuon tason jätkät tee mitään vaan siks että se näyttäis makeelta (paitsi niitä akrobaattisen näköisiä soittomaneereja).

Ja vielä ennen kuin ehditte aloittaa; turha jauhaa sitä tilu-juttua taas, herra Sheehanin soitosta 97% on muuta kuin tilua. Se tilu on vaan se mikä jää kaikille mieleen, mutta esim. Mr.Big-orkesterissa mentiin koko ajan triopohjalta, ei siinä tilulle jää aikaa. Spottisoolot on asia erikseen, niiden perusteella älkööt ketään soittajaa arvotettako.

Niin, Sheehanilla on kuulemma niiiiiii-iiin kevyt tatsi säädetty siihen ritsaan, ettei mitään rajaa. Eli kielet tosi tosi alhaalla ja varmaankin tajuttoman ohuet narutkin vielä.

Ne urat vaan siinä signaturessa eivät ole kovinkaan syviä, joten vaikka se kieli sinne taipuisi, niin ei se kovin kummoista äänen korkeuden nousua aiheuta. Mutta samapa tuo. Jos jollakulla on nyt pari lommoa otelaudassa, niin miten se keneenkään vaikuttaa? Vai pitääkö tästäkin keksiä joku tajuton oppisota?
Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee!
2541
03.05.2004 10:24:28

Niin, Sheehanilla on kuulemma niiiiiii-iiin kevyt tatsi säädetty siihen ritsaan, ettei mitään rajaa. Eli kielet tosi tosi alhaalla ja varmaankin tajuttoman ohuet narutkin vielä.

Muistaakseni Rotosoundin Sheehan -signature setissä paksuin E oli 110 ja G 43, eli ei se ihan millään naruilla soita.
Olen aina tykännyt Sheehanin soundista, Precision säröllä maustettuna kuulostaa aina hyvältä. Niistä tilutteluista en sano mitään enkä Mr.Bigin musastakaan.
Karlsson
03.05.2004 10:27:30
Muistaakseni Rotosoundin Sheehan -signature setissä paksuin E oli 110 ja G 43, eli ei se ihan millään naruilla soita.
Olen aina tykännyt Sheehanin soundista, Precision säröllä maustettuna kuulostaa aina hyvältä. Niistä tilutteluista en sano mitään enkä Mr.Bigin musastakaan.

On noi mulle narut... No, joo signaturessa jota kokeilin oli luultavasti 0.45-setti ja en minä saanut niitä kieliä siellä yläpäässä taipumaan sinne uraan. Huomioikaa, että nauhat ovat niin lähekkäin, että sekin jo rajottaa tommosta toimintaa.
Myydään basso: 6-kielinen Samick/ Valley Arts. Halavalla lähtee, 600€!
absqua
03.05.2004 10:42:05 (muokattu 03.05.2004 10:45:42)
On noi mulle narut...

jep jep. minkähän paksuinen E sulla sitten on? kun tuo 110 ei taida olla ihan niitä ohuimpia e-kieliä sekään. ;-)

No, joo signaturessa jota kokeilin oli luultavasti 0.45-setti ja en minä saanut niitä kieliä siellä yläpäässä taipumaan sinne uraan. Huomioikaa, että nauhat ovat niin lähekkäin, että sekin jo rajottaa tommosta toimintaa.

Kaikki kunnia hienolle Billylle, mutta kyllä noi urat menee ihan selkeästi spedeilyn piikkiin IMO.

Siinä on jo ihan tarpeeksi duunia painaa kieli kiinni otelaudan puuhun sieltä ylänauhoilta ilman mitään spede-uria, nauhatkin kun ovat kuitenkin aina sen pari milliä korkeat ja bassonkielet taas ovat ohuimmillaankin aika jäykät. Kitarassakin noiden urien hyöty on vähintään kyseenalainen imo.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Karlsson
03.05.2004 10:45:20
Kaikki kunnia hienolle Billylle, mutta kyllä noi urat menee ihan selkeästi spedeilyn piikkiin IMO.

Siinä on jo ihan tarpeeksi duunia painaa kieli kiinni otelaudan puuhun sieltä ylänauhoilta, nauhatkin kun ovat kuitenkin aina sen pari milliä korkeat ja bassonkielet taas ovat ohuimmillaankin aika jäykät.

Juu, siis täsmennetään, että ei mullakaan mitään Sheehania vastaan ole.
Karlsson
03.05.2004 10:48:04 (muokattu 03.05.2004 10:56:12)
jep jep. minkähän paksuinen E sulla sitten on? kun tuo 110 ei taida olla ihan niitä ohuimpia e-kieliä sekään.

Hups, sori, jostain syystä olen omaksunut tavan katsoa setti g-kielen mukaan. Mun moka.

Oma E:ni näyttäisi olevan 105. (Faltwound)
Teijo K.
03.05.2004 10:50:56

Minä olen ymmärtänyt, että ne urat olisi enemmän sormia, kuin kieliä varten. Vertikaali ja horisontaali. Jos joku tekee bendit painamalla kielen otelautaan kiinni yläasemassa, on hänellä massiivisten sormivoimien lisäksi sellainen tilanne sbassossa, että nauharemontit on aika lukuiset ja tiheät.

Mutta oikealla sormen positiolla nauhan päällä bendatessa, ei se sormi siihen otelautaan osu kuitenkaan. Pitäisi Pilin kanssa päästä keskustelemaan henk. koht. niiden urien merkityksestä. Jään näinollen vain ihmettelemään, ja kummastelemaan. Maailmassa on toki monta muutakin hienoa juttua, jota minä en vain ymmärrä. Ei ne siitä kuitenkaan yhtään vähemmän hienoiksi muutu.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
poppamies
03.05.2004 14:19:05

Siinä on jo ihan tarpeeksi duunia painaa kieli kiinni otelaudan puuhun sieltä ylänauhoilta ilman mitään spede-uria, ...

No aivan. Minun mielipiteeni on ettei niitä kieli paina kukaan ihminen puuhun kiinni sieltä 15 nauhan paikkeilta.
"G-strings are for strippers"
sirdickyj
03.05.2004 15:39:41
Minä olen ymmärtänyt, että ne urat olisi enemmän sormia, kuin kieliä varten. Vertikaali ja horisontaali. Jos joku tekee bendit painamalla kielen otelautaan kiinni yläasemassa, on hänellä massiivisten sormivoimien lisäksi sellainen tilanne sbassossa, että nauharemontit on aika lukuiset ja tiheät.

Mutta oikealla sormen positiolla nauhan päällä bendatessa, ei se sormi siihen otelautaan osu kuitenkaan. Pitäisi Pilin kanssa päästä keskustelemaan henk. koht. niiden urien merkityksestä. Jään näinollen vain ihmettelemään, ja kummastelemaan. Maailmassa on toki monta muutakin hienoa juttua, jota minä en vain ymmärrä. Ei ne siitä kuitenkaan yhtään vähemmän hienoiksi muutu.

Kas tässä meillä on taas esimerkki avarakatseisuudesta ja siitä, että mies ymmärtää että mestareiden (kyllä, MESTAREIDEN) oikut on useimmiten (ainakin heille itselleen) perusteltuja.

Ja ai niin, Arva, siitä kaulan kulmasta, josta kysyin tuolla jäykkyyskyselyssä, en oikeen osannut sitä itse selvittää, vienpä sen johonkin pajalle (Oesch, Lottonen...) tsekattavaks, saadaanhan mullekkin joku jäykäks.
sirdickyj
03.05.2004 17:02:20
Tsekkasin, herran omin sanoin suurinpiirtein näin; "its for the high bends, gets a little wood out of the way, cause when your hands sweat a lot, the wood tends to get on a way when you bend". Että siinä vastaus. Ja ne kielet todellakin venyy! Ja ne, joita epäilyttää onko herralla löylyä näpeissä vai kielet pistetty vaan tosi matalalle että sais venyteltyä, täpättyä jne., kuunelkaa Sheehanin nettisivuilta (www.billysheehan.com) "audio" osastolta MrBig;Burn. Siinä kohtaa missä normaalisti on urkusoolo onkin jotain ihan muuta. Play it again, Sam (täs ois hymiö, jos tietäisin mitä mikäkin niistä tarkoittaa, don´t take it too seriously).
Teijo K.
03.05.2004 17:52:24

Tsekkasin, herran omin sanoin suurinpiirtein näin; "its for the high bends, gets a little wood out of the way, cause when your hands sweat a lot, the wood tends to get on a way when you bend".

Tuon tulkitsisin niin, että hikinen sormi ei liu'u otelaudan puuta pitkin venyttäessä. Eli sormea varten se ura siihen olisi sitten hiottu.

- Kun kädet hikoilevat paljon, puu tuppaa tulemaan tielle.

Äkkinäinen käännös siinä. Kielistä hän ei puhu mitään. Eli sormien tielle se puu tulisi siinä sitten? Vähän tällaista tulkinnanvaraista tämä edelleen on. Elkää ampuko jos olin väärässä.
Teijo K.
03.05.2004 20:06:16

Toki Arvan neuvoma sormenpään asettelu ihan nauhan viereen helpottaa bendausta (mielenkiinnon takia kokeilin), mutta kun minulla on ollut näita koverrettuja otelautoja kitaroissa jo toistakymmentä vuotta, niin minun ei tarvitse välittää oikeasta tekniikasta. Eihän Billy Sheehankaan välitä.

Jeps jeps. Näin sen koko ajan ajattelinkin. Tuosta tarkasta soittotekniikasta on muuten hyötyä myös, jos laajentaa nauhattoman sbasson suuntaan. Osittain myös kondran suunnassa.

Eli ei auta pelkästään bendauksessa. Pastoriuskin kertoi opetelleensa nauhattoman soittoa ihan nauhallisella. Juuri tuolla tarkasti nauhojen vierestä ottavalla tyylillä. Ja sillä saa munsta nauhallisen soundia muutettua ja. Mielipidekysymys sitten mihin suuntaan.
Puavali
03.05.2004 20:24:21
Jeps jeps. Näin sen koko ajan ajattelinkin. Tuosta tarkasta soittotekniikasta on muuten hyötyä myös, jos laajentaa nauhattoman sbasson suuntaan. Osittain myös kondran suunnassa.

Eli ei auta pelkästään bendauksessa. Pastoriuskin kertoi opetelleensa nauhattoman soittoa ihan nauhallisella. Juuri tuolla tarkasti nauhojen vierestä ottavalla tyylillä. Ja sillä saa munsta nauhallisen soundia muutettua ja. Mielipidekysymys sitten mihin suuntaan.

Tumpumpaan? Basso soi ihan nauhan päältä painettunakin, mutta kitaran kanssa kun olen opetellut, niin pyrin painamaan aina nauhan takaa. Mutta tästä keskustelusta olen viisastunut sen verran, että opettelen tuota nauhan päältä painamista, jos vaikka seuraava yllätysbassokeikka (viime lauantai: Tuolla on yksi basso, mutta basisti puuttuu. Meetkö soittamaan vai soitanko minä?) tuleekin nauhattoman kanssa, niin ei mene sormi suuhun.
käki
03.05.2004 21:52:50
Tätä minä yritin aikaisemmin selittää. Kun sormenpää vääntää kieltä sivuunpäin nauhaa pitkin, niin se meinaa tökätä otelautaan. Nyt koverretulla otelaudalla, kun sormenpää venytettäessä on osittain kielen päällä ja osittain kielen vieressä, kuoppa antaa sormenpäälle tilaa, eikä otelaudan ja sormen välillä ole kosketusta eikä kitkaa.

Olette, felou basistit, ihan 3 sivun verran yrittäneet selvittää noiden kolojen tarkoitusta. Ekman on oikeassa, Sheehanin "opetus"videolla mies sanoo osapuilleen juuri noin kuin tuossa ylempänä lukee. Eli normaali bendaus helpottuu.

Vappusima maistui itselle niin hyvin, etten vähään aikaan tänne kirjoittanutkaan...
Free Your Mind And Your Bass Will Follow
sirdickyj
04.05.2004 07:38:02
Olette, felou basistit, ihan 3 sivun verran yrittäneet selvittää noiden kolojen tarkoitusta. Ekman on oikeassa, Sheehanin "opetus"videolla mies sanoo osapuilleen juuri noin kuin tuossa ylempänä lukee. Eli normaali bendaus helpottuu.

Vappusima maistui itselle niin hyvin, etten vähään aikaan tänne kirjoittanutkaan...

Niin, käsittääkseni siteerasin herran lausumaa kohtuu selkeästi juuri tuolta videolta. Sitäkin kuitenkin piti vielä erikseen puida. If Billy says so, it is so.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)