Aihe: Djent-basson ABC
1 2 3
Exhausted
31.03.2013 14:45:41 (muokattu 31.03.2013 14:55:00)

Kuuntelin nyt noi Darkusin näytteet ja allekirjoitan saastaran kommentin siitä, että ei sieltä kuulu kuin sub-huminat ja pientä siritystä, mutta toisaalta noissa biiseissä olis varmaan aika isot alavirekitarat täyttämässä tilaa. Basson tehtävä on sitten enää vahvistaa riffien sub-taajuuksia ja tuoda vähän plektran kolinaa ylämiddlestä.

Sen sijaan mun mielestä toi midi-bassottelu kuulostaa järkyttävän luonnottomalta erityisesti niissä kohdissa, joissa soitetaan useampi sävel peräkkäin yläkielillä. Toki jos basso ei soi ikinä yksinään eikä sen ole tarkoitus erottua miksauksesta niin varmasti menee täydestä, mutta uskoisin silti että parempaan lopputulokseen pääsee kun soittaa ne kohtalaisella bassolla sisään. Toki uusien kielien hinnan säästää samplea käyttämällä :P
Exhausted
31.03.2013 14:53:55 (muokattu 31.03.2013 14:54:17)

Danko: http://open.spotify.com/track/4EDZSBSEWGOxXY16Png7e5
särö TC Nova Drivesta, Ernie Ball Audiophile HD-500:n etuasteesta eq ja sit Roland Revo 250 mikitettynä C214 + SM57 + subkickillä.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd. … 73_452747048109894_1268754444_n.jpg

No tässä biisissä basso on aika stereotyyppisessä modernin metallin roolissa, eli basso erottuu lähinnä ihan matalimmasta päästä sekä ajoittain ylämiddlerähinästä, mutta kitarat kuitenkin tekevät tärkeimmän työn. Tässä koko yleissaundi oli omaan korvaan aika middlekäs, eikä rummuista ja kitaroista tuntunut tulevan paljon botne-osastoa, jolloin basson botnelle jää aika hyvin omaa tilaa. Basson miksaus/tuotanto on mielestäni kuitenkin onnistunut.
darkus
31.03.2013 16:26:17
Juu hei ei mulla ollut ajatuksena tehdä tästä mitään kisaa?

Rupes vaan kiinnostamaan miltä muiden säröbassot kuulostaa, kun tuntuu kovin monella olevan samankaltainen lähestymistapa. :)
Attack Attack, Were back again baby!
L.Ruoska
31.03.2013 18:39:49

darkus: Sanotaan että saksassa tehty 5-kielinen Warwick (bubinga tai walnut) aktiivimallina ois se mitä ite lähtisin hakemaan.

Tai Jenkki Jazz-Bass.

Ja kun beissi on siivottu pelkkiin sub-muhinoihin ja grittiraidalla on Rattia ja Tubescreameria, niin meniskö pakka paskaksi jos se ei nyt oliskaan bubinga tai walnut vaan esim. swamp ash? Tai onko nyt otelaudassa wenge vai ebony? :)

Mulle itselle on tärkeää että mun beissi on se mikä on, koska tykkään siitä ja bassojutskat kiinnostaa mua luonnottomasti. Mutta lopputuotteessa ei pysty kukaan sanomaan onko siellä hyvin säädetty Squier vai "ihan oikea" Warwick tai Fender. Kukaan ei pysty nauhoituksen perusteella sanomaan onko vedetty Mexico vai USA jatsarilla.

Olen ostanut sekä saksalaista että yhdysvaltalaista soitinta alle tuon mainitsemani viiden huntin. Ei tunnu missään jonkun Waves-bundlen rinnalla :)
Do you want your possessions identified? (y/n)
darkus
31.03.2013 19:37:19
Leo Lindgren: Ja kun beissi on siivottu pelkkiin sub-muhinoihin ja grittiraidalla on Rattia ja Tubescreameria, niin meniskö pakka paskaksi jos se ei nyt oliskaan bubinga tai walnut vaan esim. swamp ash? Tai onko nyt otelaudassa wenge vai ebony? :)

Mulle itselle on tärkeää että mun beissi on se mikä on, koska tykkään siitä ja bassojutskat kiinnostaa mua luonnottomasti. Mutta lopputuotteessa ei pysty kukaan sanomaan onko siellä hyvin säädetty Squier vai "ihan oikea" Warwick tai Fender. Kukaan ei pysty nauhoituksen perusteella sanomaan onko vedetty Mexico vai USA jatsarilla.

Olen ostanut sekä saksalaista että yhdysvaltalaista soitinta alle tuon mainitsemani viiden huntin. Ei tunnu missään jonkun Waves-bundlen rinnalla :)

Joo hahha. :D ei siinä, kyl mulle halvempikin menis.
Itseasias en ostanu gold bundlea kerralla, ostin alesta ensin power packin ja päivitin siitä aina välillä. Meni gold bundleen ihan vahingossa oikeastaan, ei kirpassu kerralla niin paljoo.

Blacktop Jazz Bass ois kans kiva. Mut ostakoon basistit ite vehkeensä.
Tän sanottuani oon varmaa kuukauden kuluttua bassokaupoilla, eikse niin oo et aina sa syödä sanansa haha
Danko
31.03.2013 20:41:42

Exhausted: No tässä biisissä basso on aika stereotyyppisessä modernin metallin roolissa, eli basso erottuu lähinnä ihan matalimmasta päästä sekä ajoittain ylämiddlerähinästä, mutta kitarat kuitenkin tekevät tärkeimmän työn. Tässä koko yleissaundi oli omaan korvaan aika middlekäs, eikä rummuista ja kitaroista tuntunut tulevan paljon botne-osastoa, jolloin basson botnelle jää aika hyvin omaa tilaa. Basson miksaus/tuotanto on mielestäni kuitenkin onnistunut.

No joo, kompit oli träkätty ennen bassoa, joten soundista sai tehtyä jo valmiiksi niiden kanssa blendaavan.
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
Exhausted
31.03.2013 21:03:43 (muokattu 31.03.2013 21:04:08)

Danko: No joo, kompit oli träkätty ennen bassoa, joten soundista sai tehtyä jo valmiiksi niiden kanssa blendaavan.

Oon itsekin usein muuten träkännyt rytmikitarat ennen bassoa. Kitarasaundista usein on selkeämpi käsitys, jonka voi tehdä tyhjälle pöydälle, mutta kitararaidat auttaa sitten niihin sopivan bassosaundin tekemisessä.
darkus
31.03.2013 21:47:11 (muokattu 31.03.2013 22:03:11)
Exhausted: Oon itsekin usein muuten träkännyt rytmikitarat ennen bassoa. Kitarasaundista usein on selkeämpi käsitys, jonka voi tehdä tyhjälle pöydälle, mutta kitararaidat auttaa sitten niihin sopivan bassosaundin tekemisessä.

Joo mä kans, komppikitarat aina eka. Jos tulee vireongelmia niin viritän mielummin basson kitaroihin kuin toisin päin!

Ja ei siis pitäis tulla kun käytetään (samaa) viritintä mutta basson attack saattaa joskus mennä ylävireeseen

EDIT: mutta itseasiassa haen soundit eri järkässä eli ensin rummuille ja bassolle koska jos ne kusee niin kusee kaikki muukin. Kitarasoundi on tosi iisi saada kohalleen kun kääntelet mikkiä kaapin edessä ja sulle tulee luureista 90% valmis miksaus rummuista ja bassosta.

Tästä vois luulla ettei mulla ole mitään visiota valmiista tuotteesta, muttei asia oo niinkään. Tiedän miten joku tietty soundi saadaan mun kamoista irti ja tiedän mitä olen tekemässä.

Kun aloin tekemään ekoja reamppauksia ja lopetin podilla säätämisen, hain kitarasoundit pelkästään miksattujen rumpujen päälle. Niistä tulikin lähes aina tuhnuisia ja botnekkaita ja oikeestaan kaikilla tavoilla ne oli vaan epäbalanssissa koska niille oli yksinkertasesti liikaa tilaa siinä kuulokemiksauksessa mille niitä monitoroin.
Jouduin ohentamaan niitä helvetisti ja tekemään kieroja käyriä eq:lla

Nyt kun haen kitarasoundit miksattujen rumpujen ja basson päälle, mulla on suoraan etuasteista soundi jolle harvoin tarvitsee tehä mitään. Yleensä -3db jostain 3k alueelta ja L1 limitteri perään.

Ja tää on siis vaa tapa mikä toimii mulle tosi hyvin. Voi olla että jollekkin muulle ei :)
darkus
01.04.2013 09:58:32
Spedemix:

Sitten bassot on viety auxiin, jossa aivan pikkiriikkinen sidechain-kompura basarista (tämä biisi taitaa olla ainoita kertoja, kun olen käyttänyt moista. Uskaltaisin väittää että vanhat amerikansedät ei jaksa säätää miksauspöydillänsä tämmösiä "turhanpäiväisiä hömpötyksiä"). Signaalien suhde on aika 50/50. Lopuksi vielä koristuksena sekaan hieman stereo-detunea (josta siis ei ole leikattu alapäitä pois). Rumpujen kanssa homma kuulostaa tältä:

http://maihinnousu.net/s/19338

Koko biisiä olenkin täällä jo aiemmin mainostellut; kohdasta 2:40 eteenpäin kuulee miten basso toimii loppujen instrumenttien kanssa:

https://soundcloud.com/spede-1/license

Siisti soundi hei! Oikeestaan tositosi erilainen mitä ite oon yrittäny hakea mutta toisaalta on biisikin! :)

Miksaatko siis tiskillä vai hä?

Toi sidechain kompressori vähän kummastutti, miksi teet sen parallellina etkä suoraan koko raidalle?
Spedemix
28.04.2013 15:54:21
Hieman myöhäisiä vastauksia:

darkus: Siisti soundi hei! Oikeestaan tositosi erilainen mitä ite oon yrittäny hakea mutta toisaalta on biisikin! :)

Miksaatko siis tiskillä vai hä?

Dänks :) Niin kuin joku jo mainitsi, aika kaukanahan tuo klippini tosiaan on Djent-passottelusta...

En miksaa. Boksissa tuo on miksutettu. Yritän siis äänittämisvaiheessa aina änkeä mahdollisimman paljon (analogista) prosessointia, jotta saisin saundin mahdollisimman valmiiksi. En pelkäisi kompressoida overheadeja.

Tiskillä miksaaminen tulee (mahdollisesti) kuvioihin sitten, kun asiakkailla on siihen varaa sekä taloudellisesti, että henkisesti.

darkus: Toi sidechain kompressori vähän kummastutti, miksi teet sen parallellina etkä suoraan koko raidalle?

Internetkirjoitus on hankalaa :D Kyllä se siis tulee koko raitaan. Aux (jossa sidechainkompura on) toimii siis DI:n ja Ampin summaajana, ei parallelraitana.
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Dropped C
28.04.2013 16:48:33
Leo Lindgren: Nojuu anyway. Pistäkää reseptejä röyhkeisiin stoner/fuzz/kurmotus bassomurinoihin.

Mä näkisin, että näissä yleensä resepti on vaan tolkuton särön määrä. Vaffarista ja pedaalista (tai pedaaleista) on lyöty kaikki säröt täysille. Reeniksellä basson pitää kanssa kiertää iham vitusti, jos ei pidä kielistä kiinni tai soita. En näkisi, että mitään ihme kikkailuja tarvii sludge-mörinöihin.
Exhausted
29.04.2013 10:09:44 (muokattu 29.04.2013 10:11:04)

Dropped C: Mä näkisin, että näissä yleensä resepti on vaan tolkuton särön määrä. Vaffarista ja pedaalista (tai pedaaleista) on lyöty kaikki säröt täysille. Reeniksellä basson pitää kanssa kiertää iham vitusti, jos ei pidä kielistä kiinni tai soita. En näkisi, että mitään ihme kikkailuja tarvii sludge-mörinöihin.

En tiedä oliko tämä huumoria tai sarkasmia mutta todellakaan ei ole noin yksinkertaista. Monesti jos pistää vahvarin ja pedaalin säröt täysille niin menee saundi täysin tukkoon. Sopivassa suhteessa useampaa särölähdettä on usein ratkaisu parhaisiin pörinöihin. Toisena hyvänä ratkaisuna järjettömän säröinen pedaali (esim Big Muff) ja sen perään lyttyyn menemätön puhdassaundinen vahvistin.
darkus
29.04.2013 10:32:06
Exhausted: En tiedä oliko tämä huumoria tai sarkasmia mutta todellakaan ei ole noin yksinkertaista. Monesti jos pistää vahvarin ja pedaalin säröt täysille niin menee saundi täysin tukkoon. Sopivassa suhteessa useampaa särölähdettä on usein ratkaisu parhaisiin pörinöihin. Toisena hyvänä ratkaisuna järjettömän säröinen pedaali (esim Big Muff) ja sen perään lyttyyn menemätön puhdassaundinen vahvistin.

Nimenomaan jo tossa pitää huomioda kanssa se että Drop A - vireeseen vedetyt kitarat tarvii jonkin verran tilaa alamiddlestä kanssa. Voi ne vetää ihan vitun ohueksi tietenkin mutta sit sulla on basso keskellä ja kitarat laidoilla, ne ei vaan blendaannu yhteen.

Mä en ikinä särötä basson alakertaa ollenkaan koska se ei tee sille hyvää....
Exhausted
29.04.2013 11:27:49 (muokattu 29.04.2013 11:28:00)

Itse särötän yleensä basson koko taajuusalueelta, mutta leikkaan sitten alakertaa usein miksauksessa pois
Dropped C
29.04.2013 18:00:53
Mun kommentti ei siis koskenut ketjun alkuperäisiä saundeja, vaan näitä stoner/doom/sludge rutinoita. Olen yhä sitä mieltä, että näihin ei tarvita mitään kikkailuita, vaan ruuvaa styrkkarista ja pedaaleista sopivan härskit pörinät ja rutinat. Ja yleensä sitä suhinaa on näissä paljon, yleensä mielummin enemmän kun vähemmän.
Exhausted
29.04.2013 19:19:54

Dropped C: Mun kommentti ei siis koskenut ketjun alkuperäisiä saundeja, vaan näitä stoner/doom/sludge rutinoita. Olen yhä sitä mieltä, että näihin ei tarvita mitään kikkailuita, vaan ruuvaa styrkkarista ja pedaaleista sopivan härskit pörinät ja rutinat. Ja yleensä sitä suhinaa on näissä paljon, yleensä mielummin enemmän kun vähemmän.

No tämä on totta, mutta ei se silti mene yleensä ihan niin että "kaikki täysille"
HateHalon
29.04.2013 19:28:26

Täytynee lukea paremmalla ajalla keskustelu. On nykyään niin kaksijakoista tää luomu vastaan plugari, että hirvittää että ollaanks me kaikki ääniteknikot muutaman vuoden päästä väsäämässä kosketusnäytön takaa kaikki soittimet ja efektit siitä samalla tabletilla, ehkä itse laskenta tulee reaaliaikasena supertietokoneilta jostain netin takaa palvelimilta.

Itse yleensä teen kliini DI + 10 tuumasella säröt, jos säröjä tulee. säröt voi leikata sieltä 500-1000 hz alataajuudet sekä 9-15 khz ylätaajuudet pois, sekä dI:lle joku 50-80 hz leikkuu 120 hz pieni boosti ja ylätaajuudet 2000-5000 pois. DI alataajuuksien leikkuussa on tarkoitus selkeyttää basaria.
www.halondesign.com
Groovi
29.04.2013 20:36:20
HateHalon: On nykyään niin kaksijakoista tää luomu vastaan plugari, että hirvittää että ollaanks me kaikki ääniteknikot muutaman vuoden päästä väsäämässä kosketusnäytön takaa kaikki soittimet ja efektit siitä samalla tabletilla

Kyllähän ajat muuttuu, monessakin suhteessa.

Ennen joku muusikonretku saattoi istua kellarissa kitara kourassa, funtsien miten hiton loistava biisi tulikaan tehtyä ja miten soittokin kulkee viimeisen päälle. Ei vain ollut pienintäkään hajua siitä miten saisi matskun tehtyä äänitteen muotoon, ja vieläpä hyvillä soundeilla.

Nykyään jannut istuu kotistudion nurkassa, miettien miten hiton hienot soundit tulikaan kyhättyä, mutta ei ole pienintäkään hajua siitä miten osaisi tehdä hyvän biisin, tai kuka osaisi soittaa keikalla sen mikä tuli studiossa ohjelmoitua.
Onneksi musiikki pelasti minut nuorena. Muuten olisin sekaantunut urheiluun tai opiskeluun.
Exhausted
29.04.2013 21:48:08 (muokattu 29.04.2013 21:49:31)

Toisaalta nykyisin pystyy tekemään biisistä tosi nopeasti yksinään melko aidon kuuloisen demon. Ei tarvi käyttää päivää siihen että opettaa bändille biisin ja sitten tuumaa että "ei tää nyt toiminutkaan". Lisäksi biisejä pystyvät tekemään ja julkaisemaan myös sellaiset, joilla ei vaikkapa ole treenistä tai muuten bändiä kasassa.

Mutta tää on jo sitten offtopiccia. Aiheeseen siltana liittäen itse tykkään kyllä soittaa virallisille julkaisuille bassot oikealla bassolla, oikeiden pedaalien kautta ja vahvarin läpi mikitettynä (ja DI:n kanssa myös). Plugarit on kivoja kun tekee demoja ja multiefektit kivoja kun soittaa livenä. Sama myös kitaroissa. Kiippareiden ja rumpujen kanssa käy demoissa hiirellä klikkailtu softasoitin, mutta kielisoittimia en pysty edes demolle laittamaan ohjelmoituna.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)