Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Djent-basson ABC
1 2 3
darkus
29.03.2013 19:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli tämmöisen tootoriaalin näin tarpeelliseksi, jos jotain vaikka sattuis auttamaan.
 
1. Ostetaan ZOMBASS 3 DI - VST. Pyörii Native Instrumentsin Kontakt 5:lla
Ei ole ihan niin detailed kuin Zombass 2, mutta DI-raita on parempi tähän hommaan. Lisäksi menee alemmas nuoteissa.
http://signalsaudio.com/site/zombass-3/
 
2. Ohjelmoidaan midi ja kikkaillaan velocityillä jos halutaan slideja yms. Säädetään instrumentin alt picking millisekunnit kohilleen niin että downpicking ja up-picking tulee luonnollisesti.
 
3. Printataan se audioksi ja reampataan Sansamp RBI:llä. Kaivetaan puhdas soundi, blend ja bass täysille, presence klo 3 ja middleä ja trebleä "sopivasti" Grind raita reampataan samojen asetusten läpi, mutta RBI:n eteen laitetaan tubescreamer asetuksilla "vittu täysille". Säröä pitää olla paljon. Saa kuulostaa pahalta
https://dl.dropbox.com/u/23190863/Screamer.jpg
 
4. Siirrytään softaprosessointiin. Puhtaalle raidalle Waves GTR-plugarista BASS osastolta vahvariksi thunder, kaappi pois päältä. Korostetaan bassoa ja yläpäätä. Kosketus kompressorilla. Waves MaxxBass plugarilla voi saturoida alapäätä jonka jälkeen multiband compressorilla kaikki alle 250hz aivan lyttyyn. Threshold niin alas kuin menee, attack 1 ja release niin ettei transientteja jää väliin. Ratio 8:1. Kevyttä EQ:ta (200-300hz pois, pieni boosti 8k)
 
5. Grind raidalle highpass 500hz ja lowpass 3000hz. Kompressointia. 2000-3000hz välillä on tod. näköisesti ujeltava vihellys, leikkaa se pois. Limitteri, ja ripaus kaikua. 5% on hyvä.
 
https://dl.dropbox.com/u/23190863/Channels.png
 
6. Hae raidoille balanssi. Soita ensin puhdasta raitaa ja basaria solona. Tsekkaa että basari potkaisee hyvin läpi muttei valtaa koko kaistaa. Lisää rumpujen overit, ja nosta grind raidan feideriä kunnes on tarpeeksi liimaa.
 
7. Molempien raitojen outputiksi valitaan sama AUX/BUS/Group Channel (riippuu softasta millä nimellä kulkee) Vähän lisää kompressointia alakertaan, EQ ja limitteri.
 
https://dl.dropbox.com/u/23190863/AUX.png
 
8. Pistä monitorit täysille, koko sirkus päälle ja "headbang the shit out of your parents"
 
Lopputulos:
https://dl.dropbox.com/u/23190863/Zombass3_RBI_TONE.mp3
 
Attack Attack, Were back again baby!
L.Ruoska
30.03.2013 16:24:47
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Thanks :) Meinasin ite jossain välissä aloittaa tämmösen tutoriaalipyynnön basson säröttämisestä. Siis lähinnä että millasia plugareita mihkäkin taajuuksille ja "miten saan tämän bassosoundin?"-kysymyksiä. Haluatko että kaappaan threadisi vai pistetäänkö oma? :)
 
Itsekseen soitettuna tommonen MIDI-basso kuulostaa mulle samalta kun miltä kaikki analogipuritaanit varmaan tykkää rumpusamplereiden soundaavan. Muiden soitinten kanssa se kyllä istuu erinomaisen kivasti eikä ainakaan basistia voi syyttää torkkumisesta :) Ja kun musatyyliin idea on äärimmäinen tarkkuus, teknisyys ja kliinisyys niin ei siinä todellakaan ole mitään vikaa. Soundikin on murea :)
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
kivi
30.03.2013 16:46:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren:
 
Itsekseen soitettuna tommonen MIDI-basso kuulostaa mulle samalta kun miltä kaikki analogipuritaanit varmaan tykkää rumpusamplereiden soundaavan. :)

 
Tää on se syy, jonka vuoksi olen istunut käsieni päällä joka kerta lukiessani Darkuksen "ekaa settiä uusilla kamoilla" etten alkaisi vastata. :-D
 
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
Exhausted
30.03.2013 19:15:00
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omissa säröbassoraidoissa on esiintynyt seuraavia juttuja:
 
DI-raita: Pelkän botnen sijasta koko taajuusskaala, kaivetaan atakkia ja selkeyttä jostain 2-3 kHz tienoilta, ja yleensä saa leikata alamiddlestä muhjuisuutta pois. Reilu kompressointi ja limitointi. Saa kuulua ihan reilusti säröraidan rinnalla.
 
Vahvistin/mallinnusraita: Vahvarin mikitys yleensä ihan viisseiskalla ja/tai laajakalvokonkalla, ei mitään basarimikkejä tai muita sub-taajuuksien keräämisen yrittämisiä. Vahvistimena voi muuten toimia myös kitarastyrkkari, koska botne tulee DI:stä. Tästä tulee kaikki särö ja efektit, mutta roikkuu mukana myös puhtaiden saundien osissa. Yleensä alapääleikkuri jossain 2-300 Hz:ssä, joskus toki voi ottaa alakertaakin mukaan. Joskus pitää yläkerran sihinöitä vähän siivota. Limitointia tarvittaessa ja/tai säröisten ja puhtaiden saundien balanssin korjaamiseen.
 
Raitojen summaus ryhmään, jossa pientä yleis-eq:ta ja mahdollisesti reiluakin limitointia.
darkus
30.03.2013 20:11:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kivi: Tää on se syy, jonka vuoksi olen istunut käsieni päällä joka kerta lukiessani Darkuksen "ekaa settiä uusilla kamoilla" etten alkaisi vastata. :-D
 
Saa kyllä ihmeessä vastata, en mä siitä loukkaannu.
 
Äänittäisin liverumpuja jokaiseen projektiin jos rumpalit vaan osais soittaa juttunsa eikä yrittäis liian vaikeita.
 
Ja lisäks näihin omiin testeihin ja projekteihin on vaan helpompi ohjelmoida shaitit....
 
Jos omistaisin hyvän basson niin varmaan mä sitäkin äänittäisin... lol =)
 
Attack Attack, Were back again baby!
Danko
30.03.2013 20:18:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Exhausted: ei mitään basarimikkejä tai muita sub-taajuuksien keräämisen yrittämisiä
 
jos jotain kitaravahvistinta käyttää niin ehkä joo, mutta tähän mennessä parhaat säröbassot oon träkännyt Roland Revo 250:llä (https://fbcdn-sphotos-d-a.akamaihd. … 41_355082411209692_1216575772_n.jpg), jonka ala-15":sta saa subkickillä sellaista möyrintää että plugarit jää kyl käyttämättä.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
L.Ruoska
31.03.2013 01:30:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus:
Ja lisäks näihin omiin testeihin ja projekteihin on vaan helpompi ohjelmoida shaitit....

Amen. Harvalla on kannut himassa mikitettynä 24/7 ja skillzit ja mahdollisuus takoa niitä. Koneella kun tekee niin pääsee aina hommiin kun inspiraatio iskee. Bassot soitan ite mutta eikai MIDIkään mikään synti ole jos ei lopputuotteessa kuulosta liian samplerilta...
 
Jos omistaisin hyvän basson niin varmaan mä sitäkin äänittäisin... lol =)
Jätkällä on gearia ja plugareita melkoisen rahan edestä ainakin profiilin mukaan (ellei merirosvolahden löytöjä ole;-) eli ei se nyt siinä konkurssissa enää mitään tunnu jos hiukka sijoitat beissiin :) Ja nyt, kanssaihmiset, väittelyä siitä millä rahalla saa hyvän basson...tarjoan 500€.
 
Nojuu anyway. Pistäkää reseptejä röyhkeisiin stoner/fuzz/kurmotus bassomurinoihin.

Church Of Miseryllä on ihan tautinen bassosoundi: http://www.youtube.com/watch?v=52tn2V7sYbA&t=3m51s .. mitä siinä on?
 
Failuren Heliotropicissa on kaikkien aikojen murein beissi: http://www.youtube.com/watch?v=llxvuf_X_us&t=0m10s .. tolle on joku nimikkopedaalikin joka ei kyllä klippien peusteella soundannut ihan kauhean hyvältä.
 
Do you want your possessions identified? (y/n)
sami_sumea
31.03.2013 02:18:59
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lopputulos:
https://dl.dropbox.com/u/23190863/Zombass3_RBI_TONE.mp3

 
Sivistäkääs tietämätöntä (mulla ei oo mitään käsitystä mikä on Djent-basso) :), mut onks tossa tarkoitus olla ton soinnin tunetettu niin alas että siitä ei kuulu mitään pienemmillä kajareilla...? Toi alakerta humisee jostain 60hz:stä?
 
...
 
http://www.soundreel.com
Ze Kink
31.03.2013 02:40:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Nojuu anyway. Pistäkää reseptejä röyhkeisiin stoner/fuzz/kurmotus bassomurinoihin.
 
Se rantasauna ja Ampeg taitaa olla helpoin ja paras, vaan ei halvin vaihtoehto. Kavereiden doombändin pitkäsoitolle ollaan hyvin tuloksin vedelty Trace Elliotin V6:lla ja SWR:n refleksi-pikkurantiksella (8x8"), mikkinä joko laajakalvokonkkaa (Oktava MK-319) tai laajakalvodynaamista (SM7B). Bassona tietty Rickenbacker, kuten asiaan kuuluu, vaikkei ihan yhtä alhaalla roikkunutkaan kuin Church of Miseryn basistilla. Eteen saa laittaa säröpedaaleita oman maun mukaan - meillä oli muutamakin - mutta yhdellä pärjää. Mm. viime vuoden ehkä suosikkipörinälevykseni noussut Kowloon Walled Cityn Container Ships on vaan presari -> särö -> Ampeg SVTII Pro. Rantis niillä levisi kesken äänitysten, joten käyttivät sitten jotain toista kaappia, mikä nähdäkseni on mikitetty 57:lla ja off-axis 421:llä (https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd. … 6_10151496078733846_182063245_n.jpg).
 
Lopputuloksen tulisi kuulostaa about tältä: http://kowloonwalledcity.bandcamp.com/track/you-dont-have-cancer
 
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Spedemix
31.03.2013 04:34:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tykännyt käyttää bassovahvarin mikityksessä ns. "täyden kaistan" mikkejä (eli jotka toistaa ihan alas asti, vaikkapa vanha kunnon 414) ihan vain sen takia, että summaamalla aivan alas asti menevän DI:n ja jossain määrin alapääleikatun (esim. sm57 ja 421 leikkaavat pikkuisen botnea) mikkisignaalin, vaiheensiirto aiheuttaa subbotnen katoamisen, sen vähäisen, jota siinä DI:ssä oli. Hyvä juttuhan se on jos tätä on alun alkaen hakemassa (kyllähän rokkibassot ilman 40 Hz pärjää), ja pystyyhän sitä vaihetta myöhemmin pyöritellä EQ:n avulla; tiukka alapääleikkuri DI:hin vaikkapa 25 Hz:n voi mahdollisesti pyörittää botnen vaihetta niin, että molempien signaalien botnen summaus on "positiivisempi". Mutta tohonkin menee aikaa, jos sitä joutuu säätämään, mielummin "pitäisi kunnossa" jo äänitysvaiheessa. Sivuhuomiona samat lainalaisuudet pätee myös basareihin, jos on vaikkapa 421 sisämikkinä ja pieniä ongelmia subbotnen kanssa basarimikkejä miksatessa.
 
Tuostahan käy siis ilmi, että itse en tykkää "leikata kaikkea alapäätä pois tästä signaalista ja kaikkea yläpäätä pois tuosta signaalista", vaan tykkään pitää mieluummin kaikki täytenä kaistana ja lähteä siitä liikkeelle.
 
Mutta pääsääntöisesti tykkään hakea DI:stä botnen ja atakin ja vahvareista sitten tätä kuuluisaa "karaktääriä/räyhää", siksi olenkin pohtinut, tykkäänkö sittenkään rantasaunasta äänityshommissa, vai pitäisikö keskittyä etsimään jotain keskiäänisempää. SansAmphan on tietenkin peruskauraa heavymmissä hommissa ja olen pari kertaa onnistuneesti käyttänyt silverface Bassman komboa "räyhäosastona".
 
Itse tunnun kuuluvan siihen koulukuntaan, joka hieman kummastelee tätä MIDIyilyä. :) Se aika joka menee siihen koodamiseen, notta siitä saisi tarpeeksi hyvän (ja sitten kuitenkaan siitä ei tule loppupeleissä tarpeeksi eläväistä), siinä välissä kerkeää useammankin kerran miettimään: "Eikös tää kävis nopeammin jos joku nyt vaan soittais ton bassoraidan nopeasti sisään?" Lisäksi noita koodattuja "presareita" vaivaa sama ongelma, kuin vaikkapa "rokkirumpuja", jotka nojaa liian paljon sämpleihin: musiikki ei tunnu liikuttavan kaiuttimia tarpeeksi, josta tulee fiilis, että ei ole tarpeeksi botnea. Itse yritän saada miksauksiini mahdollisimman paljon niitä "oikeita rumpuja/bassoja" esiin, koska niiden avulla se musa rupeaa jytäämään suorstaan enemmän. Mitä enemmän suhteessa sämpleä, sitä vähemmän rumpu tuntuu "liikuttavan". Sama tuntuu pätevän näihin koodattuihin kielibassoihin. Oisko siinä sit joku Uncanny Valley efekti? :)
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
Danko
31.03.2013 05:37:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sami_sumea: Sivistäkääs tietämätöntä (mulla ei oo mitään käsitystä mikä on Djent-basso) :)
 
http://en.wikipedia.org/wiki/Djent
 
Olin hieman pettynyt kun At the Colgates ei ollutkaan pepsodjent-musaa.
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
darkus
31.03.2013 07:38:10 (muokattu 31.03.2013 07:49:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Leo Lindgren: Jätkällä on gearia ja plugareita melkoisen rahan edestä ainakin profiilin mukaan (ellei merirosvolahden löytöjä ole;-) eli ei se nyt siinä konkurssissa enää mitään tunnu jos hiukka sijoitat beissiin :) Ja nyt, kanssaihmiset, väittelyä siitä millä rahalla saa hyvän basson...tarjoan 500€.
 
Joo kyllä mulla on ihan lailliset lisenssit joka softalle.
 
Sanotaan että saksassa tehty 5-kielinen Warwick (bubinga tai walnut) aktiivimallina ois se mitä ite lähtisin hakemaan.
 
Tai Jenkki Jazz-Bass.
 
Mut noista midi-bassoista, ette ees usko kuinka moni jätkä tekee sitä rapakon toisella puolella. ('merica)
Mut siellä se soundi on muutenkin ihan eri tasoa. (Mun mielestä)
Toi trendi on ollu jenkeissä voimakas jo pidempään ja on pikkuhiljaa tulossa Suomeenkin. Mulla ei ainakaan ole varaa sanoa ei jollekkin uudelle stadilaiselle corebändille joka haluaa tyylille ominaiset soundit.
 
Pointtina vähän se et jos en osais tätä soundia tehä niin kusessa olisin :)
 
Takaisin aiheeseen, kaverille miksaan biisiä, sama bassosyna tässäkin.
Tein tähän keskialueiltaan aggressiivisemman tonen.
 
Sama resepti eli puhdas raita RBI (50-8000hz) ja grind raita on Maxon -> RBI (500-3000hz)
https://www.dropbox.com/s/qbh53cu9evq26ac/IMMO_Drums_Bass_Mix1.mp3
 
Attack Attack, Were back again baby!
saastara
31.03.2013 10:20:40 (muokattu 31.03.2013 10:30:49)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Mut noista midi-bassoista, ette ees usko kuinka moni jätkä tekee sitä rapakon toisella puolella. ('merica)
 
Mä luulen, että tää on nyt semmoista Internet-myyttiä (tm), jota toistelee foorumeilla eteenpäin jengi joilla oikeasti ei ole: taitoa, lahjakkaita asiakkaita, tietoa miten "oikeita levyjä" oikeasti tehdään, hyviä kamoja, laatutietoisia asiakkaita.. Nämä ei eivät tietenkään ole toisiaan pois sulkevia. Tämä siksi, että:
 
- Aika / laatu: Kun studioaika juoksee sataa euroa per tunti, ei ole aikaa siihen, että joku nörtti ohjelmoi jotain etäisesti bassoa muistuttavaa, kun huomattavasti lyhyemmässä ajassa saa huomattavasti parempaa jälkeä aikaan, kun vaan lyö piuhan kiinni ja soittaa biisin läpi.
 
- Noi kuulostaa ihan järkyttävän paskalta. Jossakin core-ryminässä tmv, mistä kaikki humaanius on muutenkin irroitettu, noi voi mennä läpi mixin seassa.. Mutta ei siksi, että ne soundaisi hyvältä tai kuulostaisi edes etäisesti bassolta, vaan siksi, että kaikesta niistä ympäröivästäkin on muovattu ja kaiverettu ties mitä hämmentävää..
 
"Mikä tossa soundissa on idiksenä?" ei ole mitenkään tarpeellinen kysymys, jos kaikki elementit jonka kanssa se soi, herättää saman kysymyksen.
 
Mut siellä se soundi on muutenkin ihan eri tasoa. (Mun mielestä)
 
Toi trendi on ollu jenkeissä voimakas jo pidempään ja on pikkuhiljaa tulossa Suomeenkin. Mulla ei ainakaan ole varaa sanoa ei jollekkin uudelle stadilaiselle corebändille joka haluaa tyylille ominaiset soundit.
 
Pointtina vähän se et jos en osais tätä soundia tehä niin kusessa olisin :)

 
Kun puhut "jenkeistä" tarkoitat varmaankin Sturgiksen foorumilla pyöriviä teinejä lähinnä? Mun mielestä ton core-osaston soundi on ihan samalla tasolla kaikkialla.
 
Takaisin aiheeseen, kaverille miksaan biisiä, sama bassosyna tässäkin.
Tein tähän keskialueiltaan aggressiivisemman tonen.
 
Sama resepti eli puhdas raita RBI (50-8000hz) ja grind raita on Maxon -> RBI (500-3000hz)
https://www.dropbox.com/s/qbh53cu9evq26ac/IMMO_Drums_Bass_Mix1.mp3

 
Mä en ole koskaan kässännyt tän tyypistä bassosoundia.. En sitä estetiikka tai edes sitä käytännön järkeä.
 
Näin parturoidussa sundissa sulle jää periaatteessa se sub-huminajuurisävel, jota harvat kamat toistaa kunnolla.. 'Selkeyden' nimissä on kaivettu toi 100hz-500hz osasto pois, joka on siis se alue missä noi basson kerrannaiset ja sävelet 'oikeasti' soi.. Ja sitten sulle jää semmoinen ring modulaattorilta-kuulostava sirinä.
 
Eli isoilla kamoilla sulla on humina ja v-mäinen ring modular-sirinä (jotta se basso ylipäätään kuuluu).. Siellä missä se basso 'oikesti' soi, on vaan ontto kolo. Pienillä kamoilla sulla on vain se ring modulaattori-sundi, koska subit ei toistu ja oot sen alamiddlen kaivertanut pois.
 
Tämä siis ottamatta laisinkaan kantaa siihen, että onko toi sun pätkä musta hyvä vai huono.. Just siltähän se kuulostaa miltä ton kaman odotetaankin kuulostavan. Kuten oon tainnut aika monesta sun samplesta jo sanoa.
 
E: Mutta nostan toki hattua vaivannäöstä.. Se on aina hienoa, että yrittää tehdä jotain muiden hyväksi.
 
Kuitenkin, jos lähdetään: "Mutta entä jos skeboissa on paljon tota yläkolinaa?", "Mitä jos basarissa on todella vähän tota 150-500 osastoa?", "Mitä jos snaren blöblöbblö...." Kun tosta poistetaan kaikki asiat mitkä muuttuu biisistä biisiin.. Jäljelle jää: Ota soundi, tee sille jotain tykkäämälläsi tavalla, että kuulostaa hyvältä muiden kanssa.. ja sitten anna olla.
 
Hitler used Telefunkens.
Metalliac
31.03.2013 11:11:38 (muokattu 31.03.2013 11:13:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ihan tyylinmukaselta kuulostaa. Itsekin tykkään jaella hevihommissa bassoraidan alakertaan ja säröpöhinään mutta ehkä hieman eri tavalla. Pari pointtia:
 
-Unohda Zombass. Siis ihan oikeasti Djentiäkin voi tehdä ihan muulla kuin hiirikäsiestetiikalla. Jos äänität yhtyettä niin basistilla on luonnollisesti basso, jota voit käyttää äänityksissä. Uudet kielet alle ja menoksi! Jos basisti ei ole treenannut tarpeeksi soittaakseen juttuja tiukasti, mikä on yllättävän yleistä, laitetaan komppikitaristi soittamaan bassot narulle. Jos äänittelet omaksi iloksi niin suosittelen sijottamaan halpaan tai keskihintaseen bassoon. Mulla on toiminu Iban SR505 kaikenlaiseen kamaan erittäin hyvin!
 
-Mä yleensä käytän bassoraitoina puhdasta DI-signaalia ja sitten ruttuista reampattua signaalia (rutun laatu ja määrä riippuu genrestä ja halutusta estetiikasta). DI-raidan surutta lowpassaan tyystin alamiddleistä ja kompuroin ihan koko kaistan kompuroilla, multibandia ei tarvita, sillä signaalista on oikeastaan jäljellä vain botne. FET-tyyppisellä kompuralla nipistän 4:1 tai 8:1 ratiolla max 10db ja tasottelen Opto-tyylisellä vielä jokusen dB:n. Yks hyvä keino selkeyttää botnea on highpassata myös tämä botneraita 40-60hz ja kompensoida boostaamalla peak- tai low shelf EQ:lla. Piikin kanssa sopii olla varovainen, että se ei korosta liikaa tiettyjä fundamentaaleita ja hukuta toisia.
 
-Yläkihinän/vahvistinraidan reamppaan joko plugarilla tai ihan oikeasti. Oon huomannut, että djenttihomissa toimii hyvin jos basson reamppaa kitarasignaaliketjun läpi. Saattaa olla että tässä joutuu vähän laskemaan gainia ja bassoa että vahvistin reagoi mukavasti. Tubescreamer auttaa ja miksei EQ-pedaalikin jolla alapäät on leikattu. Tää liimaa mukavasti kitaraa ja bassoa yhteen, Djentissä kun on tapana muutenkin virittää kitarat niin alas, että fundamentaalit tulee lähinnä bassosta ja kitarat on "muovattua noisea". High-passataan ylämiddleistä 600-800hz. Etsitään sopiva kohta lowpassille jokusen kilon kohalta.
 
-Lopuksi lähetetään nää 2 raitaa bussiin niin huomataan näiden high ja lowpassien tehneen jo valmiiksi mukavaa kuoppaa alamiddleihin, mikä tuo soundiin selkeyttä. Ryhmäkanavaa voi vielä tietenkin EQ:ttaa ja yleensä lisään vielä viimeisen kompressorin ottamaan viimeiset piikit kiinni.
 
En mä sano että tää ois ainoa oikea tapa tehdä. Toi vaan sopii mun workflowhun ja tietyllä varauksella kaikkiin rock/metal hommiin. Noi filttereiden sijainnit riippuu tosiaan halutusta estetiikasta samoin kun vaffariraidan tone. Vaffariraitaan voi tietty sijotella sen perus rantasauna+ampegin. Ite kyllä ottaisin silti DI-signaalin talteen, sillä siitä on helpointa saada tasalaatunen botne aikaseksi.
 
Ps. Propsit Darkukselle siitä, että jaksaa ajaa täällä tätä djent -hommaa, vaikka mielipiteet onkin välillä vähän mustavalkosen kärkeviä. Itekin hääräilen djent-estetiikkaa osittain toteuttavassa projektissa omaksi iloksi, mutta täytyy kyllä sanoa, ettei toi musa oo kunnolla rantautunut Suomeen. Saa nähdä tuleeko siitä iso juttu vai jääkö dubstepin kaltaiseksi lyhytaikaiseksi lieveilmiöksi.
 
darkus
31.03.2013 11:30:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää menee saastaralle.
 
Sturgiksesta en puhunut mitään. Mutta hänen lisäksi mm. Cameron Mizell, John Feldmann, Nick Sampson.
 
Mä nään rumpusamplet ja editoinnin kuuluvan coreen ihan samallalailla, kuin softasynat dj musaan. Jos joku väittää mulle että voit nopeesti tehä soundeiltaan genreuskollista electroa oikeilla viuluilla/instrumenteilla/rummuilla niin herää jo.
 
Varmasti onnistuu mutta mitä vitun järkeä nähdä niin paljon vaivaa jos lopputulos on sama? Ihan vaan siks et pääsee sanomaan "käytinpä muuten viikon raakaeditointiin ja pätkimiseen"?
 
Midi vai audiobasso, ihan sama, veikkaan ette osaa erottaa miksauksesta onko basso aito vai ei. Ja kuluttaja tajuu siitä vielä vähemmän.
 
Midi basso on aina consistent, dynamiikat saa pois ilman kompressointia.
Jos jotain vituttaa että tein tän tutorialin midibassolla, niin joko soittakaa toi di raita, tai ostakaa mulle basso :)
 
Pistäkää hei soundiclippejä noista teidän bassotoneista.
Clips or didnt happen!
 
Attack Attack, Were back again baby!
darkus
31.03.2013 11:47:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ja saastaralle vielä.
 
Bändi jota tuotin, äänitin, miksasin ja masteroin.
Basso, aito vai midi?
https://www.dropbox.com/s/pu0zsav5hyjg4vs/01%20Skyline.mp3
 
Attack Attack, Were back again baby!
Exhausted
31.03.2013 11:49:06 (muokattu 31.03.2013 13:29:53)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Mä nään rumpusamplet ja editoinnin kuuluvan coreen ihan samallalailla, kuin softasynat dj musaan. Jos joku väittää mulle että voit nopeesti tehä soundeiltaan genreuskollista electroa oikeilla viuluilla/instrumenteilla/rummuilla niin herää jo.
 
Ei nyt ihan sama asia kuitenkaan. Kyllä jotain metalcorelevyjä varmasti on tehty ilman rumpusamplejakin.
 
Pistäkää hei soundiclippejä noista teidän bassotoneista.
Clips or didnt happen!

 
Vaikka tosta, vähän ennen 2 minuutin rajapyykkiä lähtee säröt päälle: http://consciousnessremovalproject. … amp.com/track/colossus-iii-deadlock
 
EDIT: Rickenbacker 4003 basso, Monster El Monarca putkibassonuppi, Matamp 4x10" kaappi, mikitetty SM57:lla ja Rode NT-2A:lla. Muistaakseni tässä biisissä otettiin kunnon putkisäröt Monsterista, mutta messissä saattoi olla YouDirtyRat, Bad Monkey tai Darkglass Electronics Microtubes B3K.
Danko
31.03.2013 12:40:41
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Pistäkää hei soundiclippejä noista teidän bassotoneista.
Clips or didnt happen!

 
http://open.spotify.com/track/4EDZSBSEWGOxXY16Png7e5
särö TC Nova Drivesta, Ernie Ball Audiophile HD-500:n etuasteesta eq ja sit Roland Revo 250 mikitettynä C214 + SM57 + subkickillä.
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd. … 73_452747048109894_1268754444_n.jpg
 
"No olet luultavasti ammattitaitoinen miksaaja ja sulla on laitteisto kohdillaan." -OPJ1974
saastara
31.03.2013 13:50:27 (muokattu 31.03.2013 13:55:54)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

darkus: Tää menee saastaralle.
 
Mä luulen, että sä nyt otit vähän turhan herkästi hiekkaa pilluun tosta mun postauksesta.. Sä postailet tänne tosi usein topikkeja, joissa pyydät joko kommentoimaan jotain sun uusinta tuotosta tai sitten kyselet miten saat 'vaikutuksen x' sun miksauksiin..
 
Ja ne topikit menee aika usein samalla kaavalla.. Eka sulle todetaan, että soundaa jeessiltä mutta on liikaa limitointia / triggausta / kompressointia / hyper-equttamista / tai muuta vastaavaa. Sitten sä selostat sun (useimmiten käsittämättömän monimutkaisen ja monivaiheisen prosessointiketjun), kerrot, että näin isotkin pojat tekee ja asetut puolustuskannalle. Sitten syntyy vähän random-filosofista keskustelua etsetiikasta.. Ja loppukaneetti on usein se, että sä teet jutut niinkuin tykkäät ja piste.. Ja sitten tulee taas uusi topic jonka lähtökohta on usein täysin sama kuin edellinen.
 
Jos sä olet hyvin perillä siitä mitä teet, etkä halua muuttaa metodejasi, miksi sä edes kysyt? Tää on varmaan kahdeksas topikki missä käydään tämä aivan sama keskustelu..
 
Mitä sä haluat? Selkääntaputtelua? Sä oot tosi taitava jannu kun osaat tehdä aivan samanlaista soundia, ihan samanlaisilla kamoilla, ihan samanlaisissa olosuhteissa, kun tuhannet muut tyypit jotka tekee ja tuottaa, ihan samanlaista musaa ihan samanlaisilla metodeilla, kuin ne tuhannet muut?
 
Mä olen jo monesti sanonut, että sä olet tässä hommassa todella hyvä.. Mutta siinä ei musta ole mitään tavoiteltavaa tai ihannoitavaa, että pystyy tekemään tehokkaasti täysin samanlaista soundia kuin tuhannet muut.
 
Sturgiksesta en puhunut mitään. Mutta hänen lisäksi mm. Cameron Mizell, John Feldmann, Nick Sampson.
 
Onko nää jätkät ikinä tehnyt muuta kuin tommoista post-2000-emorankistelua?
 
Mä tarkoitin tolla Sturgis-heitolla lähinnä sitä, että tietyissä piireissä tehdään varmasti normina kaikennäköistä, mitä katsotaan melkein missä tahansa muissa piireissä ihme spedeilynä.
 
Mä nään rumpusamplet ja editoinnin kuuluvan coreen ihan samallalailla, kuin softasynat dj musaan. Jos joku väittää mulle että voit nopeesti tehä soundeiltaan genreuskollista electroa oikeilla viuluilla/instrumenteilla/rummuilla niin herää jo.
 
Miksi pitäis tehdä nopeasti? Miksi sulla on tää pakkomielle tehokkuuteen ja nopeuteen..? Eikö sun tutuilla / asiakkailla ole varaa maksaa sulle yhden päivän duunia enempää?
 
Monet luovan alan ihmiset varmasti, mikäli mahdollista, tehdä mielummin hitaasti uniikkia jälkeä, kuin nopeasti geneeristä jälkeä.
 
Varmasti onnistuu mutta mitä vitun järkeä nähdä niin paljon vaivaa jos lopputulos on sama? Ihan vaan siks et pääsee sanomaan "käytinpä muuten viikon raakaeditointiin ja pätkimiseen"?
 
Paitsi, että se lopputulos ei oikeasti ole millään tasolla sama.. On siinä hirveä duuni, että sä saat aidot rummut kuulostamaan siltä, että ne olisi hypertrigattu. Mutta aika harva myöskään haluaa sitä.. Toi on logiikaltaan samaa tasoa kuin se, että synan jousimatto ja jousikvartetti kuulostaisivat jotenkin samalta. Ja, että sä haluaisit saada jousikvartetin kuulostamaan synalta.
 
Mä en hirveästi elekrtoonisen musan piireissä pyöri, mutta kyllä mun kaikki tutut sieltä suunnalta friikkaa analogiosastoa, hardissamplereita, aitoja looppeja etc.. Tai siis kaikki ne, joiden missiona ei ole tehdä mahdollisimman geneerisesti sitä uusinta villitystä.
 
Midi vai audiobasso, ihan sama, veikkaan ette osaa erottaa miksauksesta onko basso aito vai ei. Ja kuluttaja tajuu siitä vielä vähemmän.
 
Ei tätä hommaa tehdäkkään kuluttajaa vaan bändiä ja itseä varten. Yhtä hyvin sä voisit ruveta äänittämään mp3:sena sound blasteriin. Tuskin sitäkään kukaan huomaisi.
 
Sä muistaakseni käytät VCC:tä? Miks? Kuuleeko joku siinä eron muka tolla logiikalla, ei. Säkään et varmasti kuule siinä eroa mitään eroa kun lyöt sen yhteen kanavaan päälle.. tai sitten se ero on niin marginaalinen, että sillä ei ole mitään merkitystä.
 
Mutta kun sulla on +20 raitaa, yhtäkkiä pienillä asioilla alkaa olla merkitystä.. yhtäkkiä se VCC onkin aika kiva.
 
Sun käyttämät työkalut ohjaa sun tekemiä päätöksiä. Ja vielä enemmän soittajaa ohjaa siinä äänittäessä käytettävät laitteet / soundi.
 
Midi basso on aina consistent, dynamiikat saa pois ilman kompressointia.
 
Aivan. Kai sä tajuat, että tää ei ole aina haluttava juttu. 808 ei ole maailman paras rumpali, vaikka se onkin tasainen dynamiikaltaan ja timeltään.
 
Jos jotain vituttaa että tein tän tutorialin midibassolla, niin joko soittakaa toi di raita, tai ostakaa mulle basso :)
 
Ei mulla ole mitään ongelmaa midin kanssa.. Sitä on käytetty jo montakymmentä vuotta suurella menestyksellä.. kyllähän se elämää helpottaa monessa asiassa. Kyllä mullakin nököttää tässä naaman edessä midi-kiippari.
 
Mä luulen, että ei ketään täällä vituta sun postaukset.. Nuorien mielestä fabujen kuuluukin olla väärässä. Eihän sitä maailma muuten ikinä mihin meniskään.
 
Pistäkää hei soundiclippejä noista teidän bassotoneista.
Clips or didnt happen!

 
Ei tää ole mikään kilpailu. Mitä sä koostut jostain mun bassosamplesta? "Lol! Saastaralla on ihan sikana 150hz sen bassosoundissa. En enää ikinä ota vakavasti mitään mitä se kirjottaa"..?
 
E: Ja saastaralle vielä.

Bändi jota tuotin, äänitin, miksasin ja masteroin.
Basso, aito vai midi?
https://www.dropbox.com/s/pu0zsav5hyjg4vs/01%20Skyline.mp3

 
En osaa yhtään sanoa. Jaksoin kuunnella laulun alkuun lähinnä sillä mielenkiinnolla, että tuleeko siellä supertunetettua poppikliiniä vai jotain inhale-kurnutusta.
 
Osaatko eriyttää mulle tuotantovaiheen, äänittämisen, miksaamisen ja masteroinnin?
 
Oliko tuotantoa se, että valitsitte rumpusamplet ja di-boxit..? Äänittämistä se, kun veditte tahti kerraan di-raidat + rumpumidit ineen.. Miksatessa sitten reamppasitte SISOlla ja Sansampilla ja masteroinnissa löit valmiiseen miksaukseen FG-X:n päälle?
 
Ja mä en nyt oikeasti yritä vittuilla.. Vaan tää on sitä samaa asennehommaa mistä on puhuttu aiemminkin. Se on hienoa, että sä pystyt omavaraisesti tuottamaan 100% hiilikopiosoundia siitä, mitä lahden toisella puolella jengi tuottaa. Olisikohan nyt aika ruveta kokeilla tehdä jotain oikesti merkittävää, sen sijaan, että enää vaan kopio? Senhän sä jo osaat erittäin hyvin?
 
"I've suffered for my music. Now it's your turn"
Spedemix
31.03.2013 14:10:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No helvetti! I'll play:
 
Tällä ei hirveästi tosin ole Djentin kanssa mitään tekemistä, mutta olkoon, tässä Basso DI:
 
- Fender Jazz Bass '76 (vaahteraotelauta),
- Radial Passive DI,
- GAP-73+EQ (olen tod näk. leikannut vähän 360 Hz ja nostanut yläpäätä),
- Teletronix LA-2A (tod näk. about 6-9 dB:ä kompuraa)
 
http://maihinnousu.net/s/19336
 
Samaan aikaan kaapattu vahvistinsignaali Mesa/Boogie Big Block 750 (puhdas kanava, särö tulee siitä, että se on niin lujalla) 4x10 kaapilla, mikkinä akg 414, sama etuaste+kompura kuin DI:ssä
 
http://maihinnousu.net/s/19337
 
Nuo yllä olevat ovat siis raakaraitoja. Editointi on ollut ottojen yhdistelemistä ja muutamien nuottien siirtämistä, jotka tuntui räikeimmin menevän ohi basarista. "Noista saa". Saundireferenssinä oli Audioslaven aikainen Tim Commerford: kevyttä sormetuspörinää :) Alkuperäisenä ideana oli, että tämä olisi sellainen "vähemmän särötetty" basso; halusin todistaa itselleni, että aina ei tarvitsisi nojata sirkkelöintiin.
 
Ensin olen viivästellyt/vaiheistellut raitoja keskenään botnekkaimman summauksen saamiseksi.
 
Miksauksessa on sitten aluksi käsitelty raitoja erikseen: resonanssihonkotuksien kevyttä notchailemista (ei enempää, kuin 6 dB:ä) ja rutosti yläpääkorostusta; molemmissa on yli 6 dB:n ylähyllykorostus 1,5 kHz:ssä. EQ:iden perään lisää kompuraa, CLA-76:t nopeimmalla releasella ja atakki klo 12. Kompurat kompuroi 4-10 dB:ä. Tämän jälkeen otelautakihinät on eliminoitu de-essereillä. Tähän saakka prosessoinnit on ollut molemmille raidoille omat.
 
Sitten bassot on viety auxiin, jossa aivan pikkiriikkinen sidechain-kompura basarista (tämä biisi taitaa olla ainoita kertoja, kun olen käyttänyt moista. Uskaltaisin väittää että vanhat amerikansedät ei jaksa säätää miksauspöydillänsä tämmösiä "turhanpäiväisiä hömpötyksiä"). Signaalien suhde on aika 50/50. Lopuksi vielä koristuksena sekaan hieman stereo-detunea (josta siis ei ole leikattu alapäitä pois). Rumpujen kanssa homma kuulostaa tältä:
 
http://maihinnousu.net/s/19338
 
Koko biisiä olenkin täällä jo aiemmin mainostellut; kohdasta 2:40 eteenpäin kuulee miten basso toimii loppujen instrumenttien kanssa:
 
https://soundcloud.com/spede-1/license
 
miksauksia: http://soundcloud.com/spede-1
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «