![]() 21.03.2013 11:43:24 | |
---|---|
Gabe: Eli nyt löytyi viimein hyvä purkki? :) Voi olla - ainakin luulen niin... Toivottavasti tämä tyytyväinen olotila pedaalien kanssa kestää pitkään :D . PureBoost on todellakin aivan erityylinen kuin vaikka Bossin SD-1 (eipä ole paljon muista TS-tyylisistä kokemusta), eli jos nuo tubescreamer-tyyliset tuntuvat liian middlepainotteisilta, Mooerilta löytyy transparentti boosti/OD. Ilmeisesti on äänimaailmaltaan hyvin lähelle Xotic RC Boosteria. Näitä pitäisi tietysti verrata ihan itse, jotta saa totuuden selville. Mutta tuo aiemmin lähettämäni linkki kyllä puhuisi sen puolesta että Mooer on onnistunut saavuttamaan hyvin lähellä esikuvaansa olevan soundin. Joyon Sweet Baby Overdriveen verrattuna ei ole niin dynaaminen säröltään (siis soittotatsiin reagointi), mutta tämän PureBoostin vahvuus on nimenomaan tuo äänenvärin muuttumattomuus. Joyossa tuli lievää middle-korostusta. Mitenkäs tuo aito MP SHOD muuten toimii taajuusbalanssin kannalta? Tuleeko siinäkin pieni middlekorostus kuten tuossa Joyon kloonissa? http://www.youtube.com/watch?v=rOjjUdE5txo -iec Ja niin päin pois... | |
![]() 21.03.2013 12:18:53 (muokattu 21.03.2013 12:21:12) | |
iec: Voi olla - ainakin luulen niin... Toivottavasti tämä tyytyväinen olotila pedaalien kanssa kestää pitkään :D . Mitenkäs tuo aito MP SHOD muuten toimii taajuusbalanssin kannalta? Tuleeko siinäkin pieni middlekorostus kuten tuossa Joyon kloonissa? Toivotaan parasta :D Hmm, en ole ainakaan huomannut mitään tällaista, ainakaan se ei ole minun huomiotani kiinnittänyt. Kaikista purkeista joita minä olen kokeillut tuo SHOD värittää soundia kaikista vähiten. Ja jos se jotain tekee, niin kyllä se muuttaa soundia enemmän kirkkaaksi. En ole vielä päässyt kokeilemaan Joyon kloonia tuon SHOD:n kanssa vierekkäin, mutta kun saan aikaiseksi niin kiinnitänpäs huomiota tähänkin seikkaan ja katson huomaanko noissa eroa siinä. Nuo Mooerin purkit vaikuttavat kyllä kiinnostavilta, todella näppärän kokoisia ja soundikin vaikuttaa olevan kohdillaan. | |
![]() 21.03.2013 12:30:34 (muokattu 21.03.2013 12:31:15) | |
Kokeilemisen arvoinen juttu Joyon kloonissa on vaihtaa klippaavat diodit. Joyossa kun ovat pintaliitosmalleja. Hifistelyyn jos lähtee niin signaalitien 1 uF konkat voinee myös vaihtaa esim polkoiksi. | |
![]() 21.03.2013 15:58:20 | |
Testailin muuten eri chippejä Mi Audion Blue Boy Dlx:ssa ja Blues Prossa ja testattavana oli ainakin BB OPA2134, OPA2137, TL082, TL072, TL022, RC4885P ja TS4558CD. Olihan noissa pieniä eroja, TL072 ja muistaakseni RC4885P erottuivat edukseen, mutta myös tuo OPA2134 oli hyvä... Jossain kohtaa alkoi puuduttamaan ja pistin alkuperäisen takaisin, koska siinä oli eniten tiettyä rouheutta ja purevuutta... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 21.03.2013 21:30:07 | |
Tulipa hommattua kiinan miehen kokoama Joyo ultimate drive. Yllätyin postitiivisesti, rapsakkaa pikkurosoa ja melkoisen röyhkeää säröä (tulee mieleen big muff?) volume- potikan rullauksella. Toisella halpiksella (Biyang od8) boostattuna pääsi jo melko metallisiin sfääreihin. Likes! Toivoisi tosin että driven säätöalue olisi hieman maltillisempi. Nyt tuntuu että siinä klo 12 paikkeilla on perseraiskaussärön on/off- kytkin ja soundi alkaa hajoilemaan, mutta ei voi liikaa odottaa 30e:n investoinnista. Tämä kyllä jää lautaan. "
I've always been paranoid about the police, because even when I'm not doing anything illegal, I'm thinking about doing something illegal"
- M. Manson | |
![]() 22.03.2013 20:01:44 | |
Pakko laittaa linkki tähän keskusteluun. En tiedä oletteko katsoneet aiemmin videopätkää, jossa käsitellään Chip-asioita. Yhteenvetona voidaan todeta, että aiheeseen liittyy enemmän uskomuksia kuin todellista faktaa. Mutta mitä sitä ei kitaristi tekisi sen oikean soundin metsästämiseksi! ;) Myönnetään, että hyvän särön löytäminen ei ole niitä helpompia asioita. Siihen vaikuttaa niin moni asia. Mutta antaa videon puhua puolestaan: Visual Sound: Myth Buster #2: Op Amps http://www.youtube.com/watch?v=bpTv2jAree8&list=PL37D889CE468EB2F2 | |
![]() 22.03.2013 21:37:58 (muokattu 22.03.2013 21:40:48) | |
petrip: Pakko laittaa linkki tähän keskusteluun.... Allekirjoitan tämän täysin. Joissain chipeissä on pieniä eroja - siis oikeasti kuultavissa olevia eroja - mutta ovat kuitenkin niin pieniä, että kyllästyin, pistin originaalin paikalleen ja aloin oikeasti soittamaan... ;) Jos sanon, että Blues Prossa on tiettyä rouheutta, purevuutta ja laulavuutta, niin tunnistaako kukaan muu, mitä tarkoitan? Mistähän tämä ominaisuus tulee? Korostaako pedaali tiettyjä taajuuksia vai mistä mahtaa johtua? Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 30.03.2013 23:34:44 | |
Olen pikkuisen seurannut näitä särö keskusteluita.Kaikenhan ei aina tarvitse kuulostaa alkuperäiseltä ja siitähän tulee vain rikastusta musiikilliseen maailmaan. Haluaisin kuitenkin saada tietynlaisen äänen.Käytössä:Gibson Sg 57'Classic:lla+ Marshall Class 5-01.Näillä irtoo mieleton..siis mun makuun liki järjettömän makee saundi. Kuuntelin tuossa juuri levyä ja näillä ei saanut tuota makeeta aikaiseksi.Olisiko hyvää ehdotusta,ettei tarttis kahlata kaikkea läpi.Tämä Mark Knopfler:n saundi hakusessa: http://www.youtube.com/watch?v=wTP2RUD_cL0 Terve ruumis ei työtä kaipaa ja sairas ei voi tehdä. | |
![]() 31.03.2013 00:22:39 | |
arska72: Olen pikkuisen seurannut näitä särö keskusteluita.Kaikenhan ei aina tarvitse kuulostaa alkuperäiseltä ja siitähän tulee vain rikastusta musiikilliseen maailmaan. Haluaisin kuitenkin saada tietynlaisen äänen.Käytössä:Gibson Sg 57'Classic:lla+ Marshall Class 5-01.Näillä irtoo mieleton..siis mun makuun liki järjettömän makee saundi. Kuuntelin tuossa juuri levyä ja näillä ei saanut tuota makeeta aikaiseksi.Olisiko hyvää ehdotusta,ettei tarttis kahlata kaikkea läpi.Tämä Mark Knopfler:n saundi hakusessa: http://www.youtube.com/watch?v=wTP2RUD_cL0 Eikös tuo soundi ollut tekijälle itselleenkin pienen vahingon seurausta? Kaveri on hillitön Dire Straits fani ja muistelen hänen kovasti kehuneen seuraavaa yhdistelmää tätä soundia metsästäessään: Les Paul jossa mikkeinä P90:set, Z.Vex Box of Rock purkki ja jokin Laneyn combo sillä kai oli. Voin vielä varmistaa tyypiltä itseltään etten höpötä ihan joutavia. Mutta jos tuo on se nimenomainen soundi mitä etstit niin ehkä mikit voisi pistää vaihtoon ja kenties jotain purkkia kylkeen? Joku enemmän tietäväinen voi korjata, ei ole ihan meikäläisen omimmalla alueella. | |
![]() 31.03.2013 00:26:14 | |
arska72: Olen pikkuisen seurannut näitä särö keskusteluita.Kaikenhan ei aina tarvitse kuulostaa alkuperäiseltä ja siitähän tulee vain rikastusta musiikilliseen maailmaan. Haluaisin kuitenkin saada tietynlaisen äänen.Käytössä:Gibson Sg 57'Classic:lla+ Marshall Class 5-01.Näillä irtoo mieleton..siis mun makuun liki järjettömän makee saundi. Kuuntelin tuossa juuri levyä ja näillä ei saanut tuota makeeta aikaiseksi.Olisiko hyvää ehdotusta,ettei tarttis kahlata kaikkea läpi.Tämä Mark Knopfler:n saundi hakusessa: http://www.youtube.com/watch?v=wTP2RUD_cL0 Molemmat mikit päälle, volat 10, tone 0 kummastakin, mutta jotain säröpurkkia varmaan tarttee vielä väliin, tuskin noilla vahvistimen omilla säröillä päästään kovinkaan lähelle..? Les Paul -> Marshall | |
![]() 31.03.2013 00:26:49 | |
arska72: Tämä Mark Knopfler:n saundi hakusessa: http://www.youtube.com/watch?v=wTP2RUD_cL0 Toi soundi syntyi studiossa vahingossa. Vahvarin edessä oli ollut muutama mikki, suunnattuina ihan päin vittua. http://www.soundonsound.com/sos/may06/articles/classictracks_0506.htm "I remember Mark's Les Paul Junior going through a Laney amp, and that was the sound of 'Money For Nothing'," says Dorfsman. "We were actually going for a sort of ZZ Top sound, but what we ended up getting was kind of an accident. Mark would be in the control room and we'd run a lead out to the main area, and I remember getting a channel set up to monitor, heading out to the room to move the mics around, and Mark's guitar tech Ron Eve getting on the talkback and telling me not to touch anything because it sounded amazing as it was. "One mic was pointing down at the floor, another was not quite on the speaker, another was somewhere else, and it wasn't how I would want to set things up it was probably just left from the night before, when I'd been preparing things for the next day and had not really finished the setup. Nevertheless, whether it was the phase of the mics or the out-of-phaseness, what we heard was exactly what ended up on the record. There was no additional processing on that tune during the mix. "Later on, we tried to recreate that guitar sound at the Power Station with the same amp, same setup and same models of microphone, but we could never get it. I'd drawn extensive pictures and had a little map of how everything was set up, but there must have been something weird going on to make the guitar sound that way in Montserrat, because in New York it sounded like a cleaner, karaoke version of the same thing. I messed around with it for a good couple of hours, but Mark was just getting bored and wanted to move on. The whole thing was very confusing. "Later on, a lot of people asked me how I got the sound on the record, but it was just one of those happy accidents that have not happened to me very often. I don't know if something was broken, but we could not recreate that sound again. All I know is, it was the sound of Mark playing, using his fingers instead of a pick, together with the Laney amp." Eli jos autenttista soundia on haussa, niin pitäis ensinnä alkaa virittelemään vahvistimen mikitystä. Suora soundi kartiosta korvaan ei kelpaa. | |
![]() 31.03.2013 00:36:16 | |
ReBeat: Toi soundi syntyi studiossa vahingossa. Jotain tuollaista muistelinkin. | |
![]() 31.03.2013 00:41:53 | |
Gabe: Eikös tuo soundi ollut tekijälle itselleenkin pienen vahingon seurausta? Kaveri on hillitön Dire Straits fani ja muistelen hänen kovasti kehuneen seuraavaa yhdistelmää tätä soundia metsästäessään: Les Paul jossa mikkeinä P90:set, Z.Vex Box of Rock purkki ja jokin Laneyn combo sillä kai oli. Voin vielä varmistaa tyypiltä itseltään etten höpötä ihan joutavia. Mutta jos tuo on se nimenomainen soundi mitä etstit niin ehkä mikit voisi pistää vaihtoon ja kenties jotain purkkia kylkeen? Joku enemmän tietäväinen voi korjata, ei ole ihan meikäläisen omimmalla alueella.Olen enemmän,kuin tyytyväinen nykyiseen kattaukseen.Mutta,jos jollakulla olis oikotie purnukan valintaan. Mikkejähän ei nyt vaihdeta,kitaraa tai vahvistintakaan ;) .Mutta jos sillä purkilla tästä selviäis.Muistan sun mua valaisseen joskus loppumattomasta suosta purkkien suhteen.Niimpä yritän nyt oikaista :) Eli haluaisin tätä saundia vain joskus,sen purkin kautta. Terve ruumis ei työtä kaipaa ja sairas ei voi tehdä. | |
![]() 31.03.2013 00:45:52 | |
KitaraPentti: Molemmat mikit päälle, volat 10, tone 0 kummastakin, mutta jotain säröpurkkia varmaan tarttee vielä väliin, tuskin noilla vahvistimen omilla säröillä päästään kovinkaan lähelle..? Kokeilen huomenna.Itsesuojeluvaisto vetää nyt voiton. Terve ruumis ei työtä kaipaa ja sairas ei voi tehdä. | |
![]() 31.03.2013 02:13:05 | |
ReBeat: Eli jos autenttista soundia on haussa, niin pitäis ensinnä alkaa virittelemään vahvistimen mikitystä. Suora soundi kartiosta korvaan ei kelpaa. Livenä Knopfler on käyttänyt wahia staattisessa asennossa simuloidakseen tuota honotusta. "Once Lady Yuna fixes her hair, we leave!" >-)))> S.M.A.K. | |
![]() 31.03.2013 08:31:56 | |
ReBeat: Toi soundi syntyi studiossa vahingossa. Vahvarin edessä oli ollut muutama mikki, suunnattuina ihan päin vittua. http://www.soundonsound.com/sos/may06/articles/classictracks_0506.htm Eli jos autenttista soundia on haussa, niin pitäis ensinnä alkaa virittelemään vahvistimen mikitystä. Suora soundi kartiosta korvaan ei kelpaa. Miks mulle tuli heti mieleen että tässä kitaristeja koijataan? Rockin historia on täynnänsä näitä äksidenttejä. Itse uskon tuohon wah-salaliittoteoriaan, amen. | |
![]() 31.03.2013 10:40:56 | |
jyrkalt: Miks mulle tuli heti mieleen että tässä kitaristeja koijataan? Rockin historia on täynnänsä näitä äksidenttejä. Itse uskon tuohon wah-salaliittoteoriaan, amen. Rebeatin lainauksen mukaan soundi syntyi siis vain "väärillä" mikin asennoilla? IMO pelkkää skeidaa koko tarina... Maailma - ja varsinkin rock-maailma - on täynnä hyviä tarinoita ja toinen toistaan legendaarisempia myyttejä.... Mutta ihan ensimmäisenä suosittelen myös kokeilemaan wahia päälle poljettuna, mutta staattisesti about puolivälissä. Sitten oikea mikkivalinta ja tonea pois, niin Instant Money for Nothing -soundi on siinä... Met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. | |
![]() 31.03.2013 11:06:28 | |
arska72: Mikkejähän ei nyt vaihdeta,kitaraa tai vahvistintakaan ;) .Mutta jos sillä purkilla tästä selviäis Ehdotan samaa kuin ylläolevat, eli perehdy wahien ihmeelliseen maailmaan. :) | |
![]() 31.03.2013 12:16:30 (muokattu 31.03.2013 12:20:48) | |
jyrkalt: Miks mulle tuli heti mieleen että tässä kitaristeja koijataan? Rockin historia on täynnänsä näitä äksidenttejä. Itse uskon tuohon wah-salaliittoteoriaan, amen. Knopflerkin sanoo tuossa videossa, että se saundi oli vaan Les Paul => wanha Wahi => Marshall täysillä. http://youtu.be/27OT_FSWrIE?t=23m Mutta toisaalta jossain toisessa haastattelussa sanoi, ettei muista miten se saundi muodostui. Mikä sitten onkaan totta. :D Kitaralla on vireysongelma, sen satulaurat ovat ahdistuneet. | |
![]() 31.03.2013 12:38:03 | |
I3enjam1n: Knopflerkin sanoo tuossa videossa, että se saundi oli vaan Les Paul => wanha Wahi => Marshall täysillä. http://youtu.be/27OT_FSWrIE?t=23m Mutta toisaalta jossain toisessa haastattelussa sanoi, ettei muista miten se saundi muodostui. Mikä sitten onkaan totta. :D Voihan olla et koko studio crew oli tohon aikaan niin kokkelissa että muistiin ei oo luottamista :D | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)