Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Audiovisuaalinen alue »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pelimoottorit Unity, UDK ym.
1 2
Juhani
30.03.2013 12:57:15
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Löytyykö täältä muita pelien tekemisestä ja pelimoottoreista kiinnostuneita? Itse olen alkanut tekemään omia pelejä Unityllä vuosien tauon jälkeen.
 
http://unity3d.com/
 
Joskus aikoinaan tuli tehtyä pelejä Commodore 128- ja Amiga koneilla. Amigalla oli joskus muinoin AMOS-niminen pelimoottori mikä oli kovassa käytössä.
Krice
30.03.2013 14:56:43
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Roguelike-pelejä lähinnä teen. Enginet ja koodi muutenkin on omaa tekoa ja ainoa kirjasto mitä käytän on SDL. Joku tuollainen Unityn kaltainen valmis engine kyllä kiinnostaisi, koska niiden avulla voi saada yksinkin koodatessa enemmän aikaan. Sitä paitsi jonkun 3D-enginen tekeminen vaatii osaamista.
 
Juhani
30.03.2013 22:43:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Roguelike-pelejä lähinnä teen. Enginet ja koodi muutenkin on omaa tekoa ja ainoa kirjasto mitä käytän on SDL. Joku tuollainen Unityn kaltainen valmis engine kyllä kiinnostaisi, koska niiden avulla voi saada yksinkin koodatessa enemmän aikaan. Sitä paitsi jonkun 3D-enginen tekeminen vaatii osaamista.
 
3D-enginen tekeminen vaatii todellakin osaamista. Mutta onneksi pyörää ei tarvitse keksiä uudestaan.
 
Jos Unity kiinnostaa niin kannatta ladata - ilmainen kun on. Walker Boys Studiolta puolestaan löytyy asiallinen Unity-kurssi, jolla pääsee hyvin ohjelmaan sisälle:
 
http://walkerboystudio.com/html/unity_training___free__.html
 
Unityllä voi tosiaan tehdä kaikenlaisia pelejä, ei pelkästään 3D-pelejä. Esim. Rovion Bad Piggieskin on tehty sillä.
 
http://unity3d.com/gallery/made-with-unity/game-list
Krice
02.04.2013 14:24:21
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Katsoin 15 ekaa videopätkää. Vaikuttaa aika simppeliltä, tosin varmaan vaikeutuu mitä monimutkaisempia vuorovaikutuksia objektien välille tekee. Ihan aluksi pitäisi varmaan kokeilla miten hyvin tai huonosti Blenderistä voi importata 3D-objekteja Unityyn.
 
daredevil
05.04.2013 09:58:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani: Löytyykö täältä muita pelien tekemisestä ja pelimoottoreista kiinnostuneita? Itse olen alkanut tekemään omia pelejä Unityllä vuosien tauon jälkeen.
 
http://unity3d.com/
 
Joskus aikoinaan tuli tehtyä pelejä Commodore 128- ja Amiga koneilla. Amigalla oli joskus muinoin AMOS-niminen pelimoottori mikä oli kovassa käytössä.

 
Täällä on yks kiinnostunut nörtti! Mullakin oli amigalla AMOS, mutta en saanut sillä mitään järkevää aikaiseksi. Yritin kehitellä sillä Amigalle Slicks'n'Slide peliä. Joissakin pelijutuissa olen ollut mukana ainakin musantekijänä DOS-aikoina. Viime vuonna otin itseäni taas niskasta kiinni ja aloin uudestaan opiskelemaan ohjelmointia, Pythonia ja XNA:ta. Ehkä jotain sain aikaiseksikin mutta vähän se taas jäi kesken. Loppuutuloksena tuollainen pätkä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=pbS2mAq_Gvw
 
Sain pythonillakin laatikoita pomppiin ruudulla musan tahtiin mutta siitä on vaikea saada kuvankaappausta.
 
Tuo Unity vaikuttais ihan kiinnostavalta. Täytyy tutustua..
 
Krice
05.04.2013 15:07:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ajattelin mallintaa tynnyrin ja sitten muistin, että pelimoottoreissa pitää olla aina UV-mappaus. Tuli vaan tehtyä vähän high poly tynnyri ja Blenderin uv-mappauksessa presetit on jotenkin omituisia. Miksi cylinder-mappaus heittää sellaisen V:n muotoisen käyrän kartasta? Tosin ei kai tuo uv-mappi ole alussa mikään tärkeä, kunhan siinä joku bittikartta jotenkinpäin aseteltuna.
 
Juhani
05.04.2013 16:24:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: Täällä on yks kiinnostunut nörtti! Mullakin oli amigalla AMOS, mutta en saanut sillä mitään järkevää aikaiseksi. Yritin kehitellä sillä Amigalle Slicks'n'Slide peliä. Joissakin pelijutuissa olen ollut mukana ainakin musantekijänä DOS-aikoina. Viime vuonna otin itseäni taas niskasta kiinni ja aloin uudestaan opiskelemaan ohjelmointia, Pythonia ja XNA:ta. Ehkä jotain sain aikaiseksikin mutta vähän se taas jäi kesken. Loppuutuloksena tuollainen pätkä:
 
http://www.youtube.com/watch?v=pbS2mAq_Gvw
 
Sain pythonillakin laatikoita pomppiin ruudulla musan tahtiin mutta siitä on vaikea saada kuvankaappausta.
 
Tuo Unity vaikuttais ihan kiinnostavalta. Täytyy tutustua..

 
Siistiä.
 
Unity on siinä mielessä jännä että siinä voi ohjelmoinnissa käyttää vaikka Javascript, C# tai Boo kieliä sekaisin saman pelin kanssa. Ja kun peli on valmis niin sen pelin voi julkaista melkein mille alustalle tahansa.
 
Krice: Ajattelin mallintaa tynnyrin ja sitten muistin, että pelimoottoreissa pitää olla aina UV-mappaus. Tuli vaan tehtyä vähän high poly tynnyri ja Blenderin uv-mappauksessa presetit on jotenkin omituisia. Miksi cylinder-mappaus heittää sellaisen V:n muotoisen käyrän kartasta? Tosin ei kai tuo uv-mappi ole alussa mikään tärkeä, kunhan siinä joku bittikartta jotenkinpäin aseteltuna.
 
Kokeilitko exportata FBX-formaatissa?
 
Unityn foorumilta voi löytyä myös vastaus:
 
http://answers.unity3d.com/question … not-respecting-blender-uv-maps.html
daredevil
05.04.2013 22:24:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani:
Unity on siinä mielessä jännä että siinä voi ohjelmoinnissa käyttää vaikka Javascript, C# tai Boo kieliä sekaisin saman pelin kanssa. Ja kun peli on valmis niin sen pelin voi julkaista melkein mille alustalle tahansa.

 
C# on mulle tutuin tällä hetkellä niin sillä varmaan etenisin.
btw. kokeilin tuota sun Pilliaasi peliä. Ihan mukava peli, seuraavaksi kannattaisi laittaa siihen jonkinlainen kontrolli hiirelle koska se oli liian herkkä ja itse olen tottunut että sillä katsotaan invert tilassa.
 
Krice
05.04.2013 22:47:51
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani: Kokeilitko exportata FBX-formaatissa?
 
En ole vielä edes asentanut koko Unityä. Voisi ensin vähän mallintaa kapistuksia, mutta missä välissä tässä ehtii, kun on 2 roguelike-peliä kesken.. ja yksi piirto-ohjelma.
 
daredevil
06.04.2013 00:53:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tässä on nyt puhuttu Unitystä. Tutustuttuani tähän kehitysympäristöön se vaikuttaa pätevältä ja löytyy ilmainen versio joka varmasti riittää ainakin aloittelijalle pitkälle. Löytyy näköjään myös jonkinlainen maksullinenkin versio tosipelikehittäjille.
 
Lueskelin myös tuosta UDK:sta. UDK on siis sama kuin Unreal Engine 3. Se on jonkinlainen 3D engine jossa on oma scriptakielensä. UDK:n voi ladata ja sitä voi käyttää vapaasti EI-KAUPALLISEEN käyttöön. Jos UDK:ta käyttää mihin tahansa kaupalliseen käyttöön, mainokseen tai esim. jos sillä tekee pelin jota aikoo myydä täytyy Epicille maksaa vähintään 99 dollaria. Jos peli myy 50000 dollaria täytyy epicille maksaa royaltia 12500 dollaria.
 
Juhani
06.04.2013 18:34:39
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: En ole vielä edes asentanut koko Unityä. Voisi ensin vähän mallintaa kapistuksia, mutta missä välissä tässä ehtii, kun on 2 roguelike-peliä kesken.. ja yksi piirto-ohjelma.
 
Se on tietty aina kun on monta ikuisuusprojektia menossa ja aikaa rajallisesti. Aina voi kuitenkin keskittyä vaikka vain puoli tuntia päivässä johonkin uuteen kuten vaikka Unityyn. Puolen vuoden päästä se kasautuu jo kivasti. Sanon aina ettei tärkeintä ole nopeus vaan suunta. Ja sitä suuntaa joutuu varsinkin koneilla pelatessa kokoajan muuttamaan kun ohjelmat kehittyy ja uusia tulee. Pätee tosin elämään muutenkin. Menee vähän filosofiseksi off-topiksi nyt. ;)
 
Walker Boysin tutoriaaleissa on tosiaan pelkästään materiaalia yli 50 tuntia ja kun tekee perässä niin se aika melkeen tuplaantuu. Mutta pikkuhiljaa tulee jotain valmistakin sitten.
 
daredevil: C# on mulle tutuin tällä hetkellä niin sillä varmaan etenisin.
btw. kokeilin tuota sun Pilliaasi peliä. Ihan mukava peli, seuraavaksi kannattaisi laittaa siihen jonkinlainen kontrolli hiirelle koska se oli liian herkkä ja itse olen tottunut että sillä katsotaan invert tilassa.

 
Kiitos kun kokeilit! Kaikenlainen palaute on tervetullutta.
 
Pilliaasi on tosiaan ensimmäinen peliprojektini sitten Amigan jossa teen käytännössä kaikki yksin toteutuksen kannalta. Kaverini Matti joka on tuon hahmonkin keksinyt alunperin sarjakuvamuodossa puolestaan ääninäyttelee ja ideoi sisältöä. On kiva opetella ja tehdä jotain konkreettista projektia samalla.
 
Tuo yliherkkä ohjaus on todellakin ongelma. Kun aloin tekemään peliä niin koepelasin sitä aluksi tällaisella ohjaimella.
 
http://www.verkkokauppa.com/fi/prod … ech-Wireless-Gamepad-F710-PC-ohjain
 
Tuollaisella on helppo ohjata mutta hiirellä ja näppiksellä jolla tietty 99% mahdollisista pelaajista pelaa niin tuo on ihan liian herkkä.
 
Yritin taas korjata asiaa.
 
Unityssä on valmiina First Person Controller skripti ja siinä Mouse Look jossa on Sensitivity X ja Sensitivity Y joita olen yrittänyt muuttaa. Nyt kun taas tutkin asiaa niin huomasin että tuo Mouse Look skripti on kahdessa kohtaa tuossa First Person Controllerissa, eli myös sen alla olevassa Main Camerassa. Ja kameraahan siinä juuri katsoessa liikutetaan. En kyllä tajua miksi tuo on kahdessa paikkaa. No oli miten oli muutin nyt myös sieltä arvoiksi:

Sensitivity X    3
Sensitivity Y    3

Lisäksi tein tuohon nyt alustavasti kun ehdotit niin mahdollisuuden invert-tilaan. Tässä näppäinkomentoja:

I = Invert-tila päälle ja pois
T = Taskulamppu päälle ja pois
L = Sulkee pelin
R = Vororotti (simppeli robotti joka kerää/pöllii rahaa aasille, lähinnä kehitetty ulkokenttiin myöhempään vaiheeseen peliä..)

Pelin alkuversio (pc, mac ja linux versiot) on tosiaan täällä ladattavana:
 
http://paaso.net/pilliaasi
 
Onko peli nyt yhtään pelattavampi?
 
daredevil: Tässä on nyt puhuttu Unitystä. Tutustuttuani tähän kehitysympäristöön se vaikuttaa pätevältä ja löytyy ilmainen versio joka varmasti riittää ainakin aloittelijalle pitkälle. Löytyy näköjään myös jonkinlainen maksullinenkin versio tosipelikehittäjille.
 
Lueskelin myös tuosta UDK:sta. UDK on siis sama kuin Unreal Engine 3. Se on jonkinlainen 3D engine jossa on oma scriptakielensä. UDK:n voi ladata ja sitä voi käyttää vapaasti EI-KAUPALLISEEN käyttöön. Jos UDK:ta käyttää mihin tahansa kaupalliseen käyttöön, mainokseen tai esim. jos sillä tekee pelin jota aikoo myydä täytyy Epicille maksaa vähintään 99 dollaria. Jos peli myy 50000 dollaria täytyy epicille maksaa royaltia 12500 dollaria.

 
Unityllä voi tosiaan julkaista ilmaisversiollakin pelejä ja myydäkin niitä ilman mitään rojalteja. Mutta jos haluaa pelejä esim. Android ja iOS mobiilialustoille tarvii ostaa siihen lisäosa niiden julkaisemista varten. Maksaa "vain" 300 euroa. Unity Pro taas päälle tonnin mutta ilman sitäkin pärjää.
 
Toinen kysymys on ostaako pelejä kukaan? Itse ajattelin tehdä ilmaisia pelejä ja olen kiitollinen jos joku edes pelaa. Jos saa valmista joskus niin androidille voisi ostaa tuon 300 euron lisenssin. Tällaisen hiiri ja näppisohjatun pelin kanssa tosin voi olla hiljaista.
 
UDK:lla jos sattuisi tekemään pelin joka myy +50000 dollaria niin siinä kohtaa varmaan kyllä mielellään maksaakin sen rojaltin? Koska perustuuhan peli kuitenkin pelimoottorin tekijöiden työhön. UDK taitaa muutenkin olla vähän järeimmille peleille hyvä kun katsoo mitä sillä on tehty. Yksi mielenkiintoinen pelimoottori on myös CryEngine joka on ei-kaupallisiin projekteihin kanssa ilmainen. Ja jolla saa aika jäätäviä juttuja tehtyä osaavissa käsissä.
 
http://mycryengine.com/
daredevil
06.04.2013 19:23:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani:
Kiitos kun kokeilit! Kaikenlainen palaute on tervetullutta.
 
Pilliaasi on tosiaan ensimmäinen peliprojektini sitten Amigan jossa teen käytännössä kaikki yksin toteutuksen kannalta. Kaverini Matti joka on tuon hahmonkin keksinyt alunperin sarjakuvamuodossa puolestaan ääninäyttelee ja ideoi sisältöä. On kiva opetella ja tehdä jotain konkreettista projektia samalla.
 
Tuo yliherkkä ohjaus on todellakin ongelma. Kun aloin tekemään peliä niin koepelasin sitä aluksi tällaisella ohjaimella.
 
Tuollaisella on helppo ohjata mutta hiirellä ja näppiksellä jolla tietty 99% mahdollisista pelaajista pelaa niin tuo on ihan liian herkkä.
 
Yritin taas korjata asiaa.
 
Pelin alkuversio (pc, mac ja linux versiot) on tosiaan täällä ladattavana:
 
http://paaso.net/pilliaasi
 
Onko peli nyt yhtään pelattavampi?

 
Kokeilin nyt uudestaan ja peli tuntui paremmalta. Ohjaus oli luontevampi. Taskulampun heijastuskin näytti nyt hyvältä, en tiedä johtuiko se sitten siitä että laitoin grafiikan asetuksista Fantastic.
Kyllä tästä vielä hyvä peli tulee.
 
Unityllä voi tosiaan julkaista ilmaisversiollakin pelejä ja myydäkin niitä ilman mitään rojalteja. Mutta jos haluaa pelejä esim. Android ja iOS mobiilialustoille tarvii ostaa siihen lisäosa niiden julkaisemista varten. Maksaa "vain" 300 euroa. Unity Pro taas päälle tonnin mutta ilman sitäkin pärjää.
 
Joo tuota minä vähän mietiskelinkin. Asensin Unityn mutta opettelussa menee kyllä pitkä aika. Olen aika vasta-alkaja vielä mutta olisi kiva tehdä vaikka jonkinlainen vauhdikas ajopeli...
 
Toinen kysymys on ostaako pelejä kukaan? Itse ajattelin tehdä ilmaisia pelejä ja olen kiitollinen jos joku edes pelaa. Jos saa valmista joskus niin androidille voisi ostaa tuon 300 euron lisenssin. Tällaisen hiiri ja näppisohjatun pelin kanssa tosin voi olla hiljaista.
 
Moni ostaa, itse en enää viitsi. Viimeksi olen ostanut Nokian kännykkään Amgry Birdsin. Mulla ei ole kännykkäpeleistä paljoakaan kokemusta, koska mun oma puhelin on symbian E6 jossa on älyttömän pieni kosketusnäyttö, eikä sille juuri pelejä olekaan. Pelit mitä pelaan ovat pääasiassa vanhoja amigapelejä WinUAE:lla tai joskus kuusnepapelejä CCS64 emulla, koska ne ovat edelleen hyviä. Uusimmissa PC-peleissä on isot tehovaatimukset jotta ne pyörisivät kohtuullisesti. Mielestäni on typerää kun rakennetaan uutta teknologiaa, ja sitten uusimmat pelit eivät kuitenkaan pyöri perus-pc:ssä, vaan täytyisi ostaa vielä päälle 500 euron näytönohjain. Silloin tällöin kuitenkin löytyy netistä mielenkiintoisia indiepelejä, jotka ovat täysin ilmaisia, ja olen sellaisia pelaillut.
 
daredevil
07.04.2013 16:14:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sattui netistä tällainen löytymään.
 
http://www.monogame.net/
 
Tämän systeemin avulla pystyy XNA frameworkilla tehtyjä pelejä kääntämään usealle eri alustalle kuten iOS, Android, Mac ja Linux.
 
Liver-Box
08.04.2013 09:55:25
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro
 
Ollaan kollegoiden kanssa tekemässä Unitylla vampyyri aiheista roolipeliä nimeltä Sanguine Nights - Darkest Blood. Itse en ole vielä ehtinyt pelimoottoriin paremmin tutustumaan mutta tarkoitus olisi ajan myötä auttaa ainakin valaistuksen kanssa.
 
Jos kiinnostaa niin täältä voi katsella parit videot ja lukea lisää:
http://www.kickstarter.com/projects … 86619/sanguine-nights-darkest-blood
 
Krice
08.04.2013 14:18:37
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä mieltä Suomen valtio on Kickstarterista? Olen saanut sellaisen käsityksen, että rahan kerääminen on kiellettyä Suomen sosialistisessa tasavallassa. Sen vuoksihan juurikaan ei näe suomalaisia projekteja Kickstarterissa. Itsekin tunkisin Kadurian välittömästi Kickstarteriin jos se olisi mahdollista. Tai jonkun hatusta repäistyn projektin.
 
daredevil
08.04.2013 15:14:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liver-Box: Moro
 
Ollaan kollegoiden kanssa tekemässä Unitylla vampyyri aiheista roolipeliä nimeltä Sanguine Nights - Darkest Blood. Itse en ole vielä ehtinyt pelimoottoriin paremmin tutustumaan mutta tarkoitus olisi ajan myötä auttaa ainakin valaistuksen kanssa.
 
Jos kiinnostaa niin täältä voi katsella parit videot ja lukea lisää:
http://www.kickstarter.com/projects … 86619/sanguine-nights-darkest-blood

 
Hienolta näyttää. Onnea vaan projektiin!
 
Liver-Box
08.04.2013 16:40:07
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mitä mieltä Suomen valtio on Kickstarterista? Olen saanut sellaisen käsityksen, että rahan kerääminen on kiellettyä Suomen sosialistisessa tasavallassa. Sen vuoksihan juurikaan ei näe suomalaisia projekteja Kickstarterissa. Itsekin tunkisin Kadurian välittömästi Kickstarteriin jos se olisi mahdollista. Tai jonkun hatusta repäistyn projektin.
 
Niinhän se taitaa olla. Olen siis mukana tässä tiimissä, en ole Kickstarterin pystyttäjä. Yhteyshenkilönä toimii pelin pääsuunnittelija Stephen Webb ja hän asustelee Yhdysvalloissa.
 
daredevil
19.04.2013 13:26:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Juhani:
Pelin alkuversio (pc, mac ja linux versiot) on tosiaan täällä ladattavana:
 
http://paaso.net/pilliaasi

 
Millä ohjelmalla olet tehnyt tuon videomateriaalin pelistäsi?
 
Oma "projektini" on edistynyt siten, että onnistuin mallintamaan XNA:lla itse blenderillä tekemäni objektin tekstuureilla. Seuraavaksi ehkä yritän tehdä oman objektin, jossa näkyy normal mapping..
 
Juhani
20.04.2013 14:22:23
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

daredevil: Millä ohjelmalla olet tehnyt tuon videomateriaalin pelistäsi?
 
Tein joskus vuosia sitten koulussa Maxilla ja After Effectsillä nuo animaatiot johon peli perustuu.
 
http://www.youtube.com/playlist?list=PLD48826F48227EED9
 
Oma "projektini" on edistynyt siten, että onnistuin mallintamaan XNA:lla itse blenderillä tekemäni objektin tekstuureilla. Seuraavaksi ehkä yritän tehdä oman objektin, jossa näkyy normal mapping..
 
Hienoa. :)
daredevil
15.09.2013 22:48:05 (muokattu 17.09.2013 23:33:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blender Game Enginelläkin pystyy väsäämään ihan hienon näköisiä pelejä eri alustoille.
 
http://www.blendernation.com/category/art/games/
 
Tässä se mainostamani normal-mapping objekti nyt viimein on :)..
 
http://www.youtube.com/watch?v=nq-rr5rQgPw
 
Neljä kanavaa riittää musiikin tekemiseen
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «