Aihe: B- ja e-kielet eivät soi 1. nauhalta - vääntynyt kaula?
1 2
Hynkel
30.03.2013 08:29:35
jyrkalt: Mä kirjoitan tämän ihan varoituksen sanana ja huomautuksena tähän topikkiin.
Itse en koskaan veisi kitaraani säädettäväksi musiikkiliikkeeseen ellen tietäisi satavarmaksi että säätäjä on pätevä kitaran säätötöihin.

Olin todistamassa tapausta jossa 14-16vuotias tyttö toi musaliikkeeseen poikaystävänsä kanssa kitaransa säädettäväksi kielten särinöiden vuoksi. Höpöttelin siinä kassalla myyjän kanssa kun toinen myyjä alkoi säätämään kaularautaa. Ensi etsittiin ja soviteltiin vaikka kuinka montaa säätöavainta sopivaksi ja rehellisesti säätöä tehnyt myyjä katsoi mua kun alkoi kaularautaa vääntämään, että väännänkö mä oikeaan suuntaa. Olin ihan monttu auki että mitä helvettiä.
Mun mielestä on melko hazardia antaa säätötyöt tyypille joka ei soittimista ja soittokamoista tiedä hevon kukkua.
Joo tää oli varmasti ääritapaus, vaan ajattelin jakaa kokemukseni mitä kaikkea voi sattua ku ei käytä hattua..

Et ole ainoa. Meikäläisellä on kitara paskottukin tuolla tavalla, ilman muuta näissä on oltava tarkkana! Samainen pulju asensi myös mikit väärin ja --- tättärää, hihnalukkoja eivät osanneet laittaa kun valmis reikä oli jotenkin "väärässä" paikassa. Porasivat viereen.

Kyseistä liikettä ei enää taida olla...
C'é solo un Capitano.
Hynkel
30.03.2013 09:58:06
jyrkalt: *Hörönaurua* :D

Höhö, kyllä se jo itteänikin naurattaa. Sen verran on vettä virrannut jo Summanjoessa. Mutta silloin kyllä ulisin aika antaumuksella. Onneksi ei ollut mikään Les Paul Custom kyseessä sentään. Ja ostivat kitaran multa vielä, onneksi, vaikka toki ensin tarjosivat alakanttiin kun "ei se varmaan mene kaupaksi" :D

Ei helkkari kun muisteleekin...
C'é solo un Capitano.
jyrkalt
30.03.2013 10:48:32
Hynkel Belzepop: Höhö, kyllä se jo itteänikin naurattaa. Sen verran on vettä virrannut jo Summanjoessa. Mutta silloin kyllä ulisin aika antaumuksella. Onneksi ei ollut mikään Les Paul Custom kyseessä sentään. Ja ostivat kitaran multa vielä, onneksi, vaikka toki ensin tarjosivat alakanttiin kun "ei se varmaan mene kaupaksi" :D

Ei helkkari kun muisteleekin...

Mä naureskelin tolle korjausmetodille.
Jos mulle olis käynyt noin niin se olis luettu Iltalehdestä saletisti.

Oikeesti. Mikään ei "harmita" niin paljoa kun ammattitaidoton myyjä.
Tai no, ammattitaidoton myyjä jota ei ees kiinnosta voi olla pahempi.
Tai no, ammattitaidoton myyjä jota ei ees kiinnosta ja jolla on porakone.
hallu
30.03.2013 11:23:08
jyrkalt: Mä naureskelin tolle korjausmetodille.

No tärkein osa ammattitaitoa on tietää mitä osaa tehdä ja tosi ammattilainen ei tee sellaista mitä ei osaa. Kyse ei ole edes toimivallan rajojen tunnistamisesta, vaan ihan asiakaslähtöisyydestä. Kyllähän kitaran huolto kuten kaikki muutkin huollot ja korjaukset elämässä, ovat yhtälailla luottamusasioita. Kitarateknikkoon/korjaajaan/seppään pitää luottaa kuten lääkräiin. Itseasiassa lääkäriin luottaminenkaan ei ole niin tärkeää, koska laki vaatii että sellaisen pitää osata tietyt jutut, mutta kitarateknikkona voi esiintyä kuka tahansa.
Jos se vaappuu ja vaakkuu, se on ankka.
Arkka
30.03.2013 11:30:09 (muokattu 30.03.2013 11:31:13)

jyrkalt: Mä naureskelin tolle korjausmetodille.

Eipä siinä jos ammattitaidoton on jos vaan sen suoraan sanoo ja neuvoo seuraavaan paikkaan. Toisaalta ehkä sekin on sitä ammattitaitoa. Monesta liikkeestä on jäänyt oikein hyvä maku suuhun kun eioo:n ohella on suositeltu kilpailevaa liikettä. Sellasista uskaltaa käydä uudelleenkin kyseleen. Myyjä ehkä menettää sen yhden kaupan, mutta jos alkaa jotain kitaraa säätämään vaikka ei osaa, menettää asiakkaan.

e: hallu tuos kerkeskin samaa sanoa.
jyrkalt
30.03.2013 11:37:30
hallu: No tärkein osa ammattitaitoa on tietää mitä osaa tehdä ja tosi ammattilainen ei tee sellaista mitä ei osaa. Kyse ei ole edes toimivallan rajojen tunnistamisesta, vaan ihan asiakaslähtöisyydestä. Kyllähän kitaran huolto kuten kaikki muutkin huollot ja korjaukset elämässä, ovat yhtälailla luottamusasioita. Kitarateknikkoon/korjaajaan/seppään pitää luottaa kuten lääkräiin. Itseasiassa lääkäriin luottaminenkaan ei ole niin tärkeää, koska laki vaatii että sellaisen pitää osata tietyt jutut, mutta kitarateknikkona voi esiintyä kuka tahansa.

Totta tämä. Mulla on käynyt onni että tässä suht lähellä kotiani toimii todella osaava soitinrakentaja Jarno Salo, joka on huoltanut soittopelini jo vuosia. Säädöt tehdään aina just eikä melkein. Ja kun olen vasenkätinen soittaja niin kuulemani mukaan vasureille säätöjen tekeminen on.. No ei niin yksinkertaista samassa ajassa kuin oikeakätiseen kitaraan. Huollot on nopeita kun hänellä toimipaikka on tossa "naapurissa". Sovitaan koska kitara annetaan huoltoon ja seuraavana päivänä sen voikin jo noutaa. Toi on todella iso pointti mulle.
nakedzen
30.03.2013 11:43:04
jyrkalt: Tai no, ammattitaidoton myyjä jota ei ees kiinnosta ja jolla on porakone.

Hoho, päivän naurut. Kiitos tästä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)